Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-678b/11/RS
z 29 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-678b/11/RS
Data
2011.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
import towarów
leki
stawka podstawowa podatku
surowce farmaceutyczne


Istota interpretacji
Importowane surowce farmaceutyczne od dnia 1.01.2011 r. podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku.



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniach 14 czerwca i 20 lipca 2011 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. na importowane surowce farmaceutyczne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 14 czerwca i 20 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. na importowane surowce farmaceutyczne.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka dokonuje importu surowców farmaceutycznych diclofenac diethylamine oraz heparin sodium do wytwarzania produktów leczniczych: pierwszy z nich o nazwie handlowej D., mający nazwę powszechnie stosowaną d. oraz drugi o nazwie handlowej H., mający nazwę powszechnie stosowaną h.. Obydwie nazwy są wymienione w pozwoleniach wydanych przez Ministra Zdrowia zgodnie z Prawem farmaceutycznym (Dz. U. Nr. 53 poz. 533 z późn. zm.). Wyżej wymienione produkty lecznicze zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie pozwolenia i znajdują się w Wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nazwy łacińskie substancji farmaceutycznych diclofenac diethylamine oraz heparin sodium to odpowiednio d. oraz h.. Nazwy łacińskie substancji farmaceutycznych są identyczne z nazwami powszechnie stosowanymi, które wymienione są w pozwoleniach wydanych przez Ministra Zdrowia zgodnie z Prawem farmaceutycznym. Importowane substancje widnieją w Wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w kolumnie „skład", jako skład produktów leczniczych D. oraz H.. Przedmiotowe surowce zakwalifikowane są do ugrupowań Nomenklatury Scalonej (CN): 2922 49 85 - diclofenac diethylamine, oraz 3001 90 91 00 - heparin sodium,


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Według jakiej stawki podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu import ww. surowców farmaceutycznych w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, po dniu 1 stycznia 2011 r. nie jest dopuszczalne stosowanie w imporcie przedmiotowych substancji stawki obniżonej 8%, lecz powinna mieć zastosowanie podstawowa stawka podatku. Spółka wskazała, że od dnia 1 stycznia 2011 r. towary zaliczane do grupowania 2922 49 85 w ogóle nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie, natomiast towary zaliczane do grupowania 3001 90 91 zostały wymienione w poz. 222 tego załącznika. Zdaniem Spółki, skoro jeden z importowanych surowców nie jest wymieniony w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, to obniżona stawka nie może mieć zastosowania do tego towaru. Spółka zauważyła, że normodawca dokonał zastrzeżenia do pozycji 222 wskazując, iż obejmuje ona wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego. Po powołaniu treści art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług wskazała, że druga z nabywanych substancji farmaceutycznych jest zakwalifikowana do grupowania 3001 90 91, niemniej obniżona stawka ma zastosowanie wyłącznie do produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego. Spółka stwierdziła, iż nabywane surowce są substancjami aktywnymi produktów, jednakże nie są produktami leczniczymi dopuszczonymi do obrotu na terytorium Polski, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów.

Przez import towarów – w myśl art. 2 ust. 7 ww. ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ww. ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. nr 245, poz. 1638 ze zm), określa się wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiące odpowiednio załącznik nr 1 i 2 do rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia stanowiącym wykaz towarów, których import jest objęty stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w poz. 222 zostały wymienione „gruczoły i pozostałe narządy do celów organoterapeutycznych, suszone, nawet sproszkowane; ekstrakty z gruczołów lub pozostałych narządów lub ich wydzielin do celów organoterapeutycznych; heparyna i jej sole; pozostałe substancje ludzkie lub zwierzęce, preparowane do celów terapeutycznych lub profilaktycznych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone28)” kod CN 3001.

W punkcie 28 objaśnień do ww. załącznika wskazano, że wykazane towary dotyczą wyłącznie produktów leczniczych wpisanych do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami prawa farmaceutycznego.


Z zapisów zawartych w wyżej wskazanym rozporządzeniu Ministra Finansów wynika, że aby import danego towaru został objęty preferencyjną, 8% stawką podatku towar ten musi posiadać - wskazany w załączniku do ww. rozporządzenia - kod Nomenklatury Scalonej (CN) i w zależności od pozycji, spełniać określone w nim wymogi. I tak dla towaru posiadającego kod (CN) 3001 90 91 00 muszą zostać łącznie spełnione następujące warunki:


  • przedmiotem importu musi być produkt leczniczy,
  • ww. produkt powinien zostać wpisany do Rejestru Produktów Leczniczych i dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Nie spełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że wskazana stawka obniżona nie ma zastosowania.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. z 2008 r. Dz. U. nr 45, poz. 271 ze zm.), do obrotu dopuszczone są, z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 4, produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 powołanej ustawy, pozwoleniem na dopuszczenie do obrotu - jest decyzja wydana przez uprawniony organ, potwierdzająca, że dany produkt leczniczy może być przedmiotem obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do pkt 32 wyżej wskazanego artykułu, produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Z kolei surowcem farmaceutycznym – w oparciu o pkt 40 tegoż artykułu - jest substancja lub mieszanina substancji wykorzystywana do sporządzania lub wytwarzania produktów leczniczych.

Z złożonego wniosku wynika, iż Spółka dokonuje importu dwóch surowców farmaceutycznych do wytwarzania produktów leczniczych. Obydwie nazwy produktów są wymienione w pozwoleniach wydanych przez Ministra Zdrowia zgodnie z Prawem farmaceutycznym. Wyżej wymienione produkty lecznicze zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie pozwoleń i znajdują się w Wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Importowane substancje widnieją w Wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w kolumnie „skład", jako skład produktów leczniczych. Przedmiotowe surowce posiadają kod CN: 2922 49 85 oraz 3001 90 91 00.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w związku z tym, iż diclofenac diethylamine posiadający kod CN: 2922 49 85 nie został wymieniony w załączniku nr 1 do powołanego rozporządzenia, natomiast heparin sodium pomimo, że znajduje się w ww. załączniku pod poz. 222, nie jest przez Spółkę nabywany jako produkt leczniczy, lecz surowiec farmaceutyczny stanowiący składnik produktu leczniczego, import tych towarów w 2011 r. nie korzysta z preferencyjnej stawki podatku 8%. Wobec tego podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii stawki podatku obowiązującej przed dniem 1 stycznia 2011 r. na importowane surowce farmaceutyczne wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-678a/11/RS.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj