Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1031/11/MS
z 18 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1031/11/MS
Data
2011.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
gmina
koncesje
koszty bezpośrednie
roboty budowlane
umowa


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca powinien rozpoznać koszty uzyskania przychodów w postaci kosztów poniesionych na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów w momencie uzyskania przychodu z tytułu wykonania robót budowlanych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 18 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zawarł z Gminą umowę o koncesję na roboty budowlane. Wartość przedmiotu umowy stanowi wartość planowanych nakładów Wnioskodawcy na wykonanie przedmiotu umowy. Na mocy umowy Wnioskodawca zobowiązał się zaprojektować i wybudować kompleks basenów mineralnych na terenie Gminy (szczegółowy zakres robót został zdefiniowany w załączniku do umowy). W ramach umowy Wnioskodawca realizował będzie roboty zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, pozwoleniem na budowę, z należytą starannością, zasadami wiedzy technicznej, obowiązującymi normami i przepisami prawa. Roboty będą realizowane zgodnie z harmonogramem, a po wybudowaniu kompleks zostanie odebrany przez Gminę. Zostanie to potwierdzone stosownym protokołem odbioru robót. W ten sam sposób zostaną potwierdzone odbiory kolejnych etapów inwestycji. W okresie realizacji inwestycji Gminie przysługiwać będzie prawo do pełnienia nadzoru nad realizacją i postępem robót poprzez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego. Wnioskodawcę obciąża całe ryzyko i odpowiedzialność związana z prowadzeniem robót budowlanych, prawidłowością i zgodnością ich wykonania z zatwierdzonym projektem budowlanym i przepisami prawa. Gmina zobowiązała się do udostępnienia nieruchomości do zaprojektowania, wybudowania kompleksu i korzystania z niego przez Wnioskodawcę. Tytułem wynagrodzenia dla Wnioskodawcy kompleksu basenów mineralnych Gmina zobowiązała się do:

  • udzielenia Wnioskodawcy na 27 lat wyłącznego prawa do korzystania z kompleksu i pobierania z niego pożytków, a w szczególności dochodów z opłat za bilety wstępu oraz za inne usługi (np. gastronomiczne, rozrywkowe etc.) świadczone w kompleksie przez okres określony w umowie (w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie ponosił koszty niezbędnych przeglądów, serwisów i koniecznych remontów bieżących kompleksu zapewniając prawidłowe funkcjonowanie kompleksu), oraz
  • wypłaty Wnioskodawcy środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Regionalnego z tytułu dofinansowania projektu budowy kompleksu basenów mineralnych, powiększonych o podatek VAT od tej części wynagrodzenia.

W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany będzie do zarządzania kompleksem. Wnioskodawca z tytułu wykonania przedmiotu umowy będzie wystawiał faktury częściowe. Będą one wystawiane z momentem ukończenia kolejnych etapów inwestycji. Po dniu ukończenia budowy kompleksu i jego odbiorze przez Gminę w drodze protokołu Wnioskodawca wystawi fakturę końcową. Zgodnie z postanowieniami umowy suma faktur wystawionych przez Wnioskodawcę nie przekroczy wartości przedmiotu umowy. Faktury Wnioskodawcy będą płatne przez Gminę:

  • w kwocie netto - w terminie 7 dni od uzyskania przez nią środków z Europejskiego Funduszu Regionalnego,
  • w kwocie VAT - w terminie 7 dni od uzyskania przez nią zwrotu podatku VAT z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Gmina z tytułu udzielenia Wnioskodawcy wyłącznego prawa do korzystania z kompleksu i pobierania z nich pożytków wystawi fakturę VAT. W umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a Gminą określone zostały również ogólne zasady udzielania przez Wnioskodawcę upustów w cenie świadczenia na rzecz mieszkańców Gminy usług za pomocą kompleksu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien rozpoznać koszty uzyskania przychodów w postaci kosztów poniesionych na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów w momencie uzyskania przychodu z tytułu wykonania robót budowlanych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna rozpoznać koszty uzyskania przychodów w postaci kosztów poniesionych na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów w momencie uzyskania przychodu z tytułu świadczenia na rzecz Gminy robót budowlanych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Odnosząc się do drugiego pytania należy wskazać, że zgodnie z dyspozycją przepisu art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Dodatkowo ustawodawca podatkowy zastrzegł, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego - są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4b ustawy o CIT).

Gdyby podatnik poniósł koszty bezpośrednio związane z przychodami, po sporządzeniu sprawozdania lub odpowiednio złożeniu zeznania, koszty powinny być potrącone w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (art. 15 ust. 4c ustawy o CIT).

Ze względu na to, że w regulacjach ustawy o CIT prawodawca nie wskazał w jakich okolicznościach koszty mogą być uznane za bezpośrednio związane z przychodami, wyznaczając zakres przedmiotowy zastosowania przepisu art. 15 ust. 4 ustawy o CIT należy odwołać się do wykładni słownikowej. Użyte przez ustawodawcę pojęcie „bezpośrednio” oznacza, że coś „dotyczy kogoś lub czegoś wprost” (Słownik Języka Polskiego www.pwn.pl), jest „bez jakiegokolwiek pośrednictwa, wprost, osobiście” (Popularny Słownik Języka Polskiego PWN pod red. E. Sobol). Tym samym, do grupy kosztów bezpośrednich, uwzględnianych w rachunku podatkowym zgodnie z przepisami art. 15 ust. 4 ustawy o CIT (z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4b i 4c ustawy o CIT) zalicza się wszelkie wydatki, które w obiektywnym ujęciu można uznać za przyporządkowane do konkretnych przychodów i w sposób bezpośredni powiązane z takimi przychodami (vide wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 czerwca 2009r., III SA/Wa 511/09). Niewątpliwie, pomimo ciągłych rozbieżności pomiędzy prawem podatkowym i bilansowym oraz tzw. autonomii prawa podatkowego, ustalając charakter kosztu (jako bezpośredni lub pośredni) należy posiłkowo stosować zasady prawa bilansowego; jak bowiem zwykło się przyjmować, i co pozostaje w zgodzie z istotą prawa bilansowego, stosowana przez jednostkę polityka rachunkowości winna odzwierciedlać rodzaj prowadzonej przez nią działalności (również z uwzględnieniem jej specyfiki).

Konkludując, skoro Wnioskodawca ponosi wydatki związane z wykonaniem robót budowlanych, które generują przychód podatkowy to winny one być uznane za bezpośrednio powiązane z takimi przychodami, a co za tym idzie należy uwzględnić je w rachunku podatkowym w dacie uzyskania przychodu (z uwzględnieniem zasad rozliczania kosztów poniesionych po dniu sporządzania sprawozdania za rok uzyskania przychodu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj