Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1068/11/IG
z 31 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1068/11/IG
Data
2011.10.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Słowa kluczowe
dotacja
dywidendy
grupa producentów rolnych
środki produkcji
Istota interpretacji
Czy podział zysku pomiędzy członków Grupy poprzez zakup środków produkcji i rozdysponowanie ich poszczególnym członkom stanowi podstawę do pobrania 19% podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, czy też jest to dochód z działalności rolniczej niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem wspólnikom, będącym osobami fizycznymi, dywidendy w formie niepieniężnej (środków do produkcji rolnej) – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem wspólnikom, będącym osobami fizycznymi, dywidendy w formie niepieniężnej (środków do produkcji rolnej). W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych, wpisaną do właściwego rejestru na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), dalej: ustawa o grupach producentów rolnych i ich związkach. Formą prawną w jakiej funkcjonuje grupa jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka została zawiązana w 2010 r. Produkty, dla których Spółka została utworzona to ziarna zbóż (pszenica, jęczmień, żyto) i nasion roślin oleistych (rzepak). Grupę tworzy pięciu członków (wspólników), którzy są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność rolniczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. W 2010 r. Grupa dokonywała zakupu produktów zarówno od swoich członków, jak i od rolników nie będących członkami Grupy. Za 2010 r. Spółka osiągnęła dochód. W 90 % dochód ten pochodzi ze sprzedaży produktów zakupionych od członków grupy, wyprodukowanych w ich gospodarstwach. W zeznaniu rocznym CIT-8 oraz załączniku CIT-8/Ó za 2010 r. dochód uzyskany ze sprzedaży produktów zakupionych od członków Grupy, Spółka wykazała jako zwolniony od podatku dochodowego (art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Ww. dochód obliczony został w sposób następujący: przychód ze sprzedaży produktów zakupionych od członków grupy minus wartość sprzedanych produktów w cenie zakupu (koszty bezpośrednie) minus koszty pośrednie działalności (tj. koszty administracyjne, np. usługi telekomunikacyjne, zakup materiałów biurowych, zużycie energii i wody, ubezpieczenia majątkowe, itp.) w części przypadającej proporcjonalnie na przychody uzyskane ze sprzedaży produktów zakupionych od członków grupy. W dochodzie ze sprzedaży produktów zakupionych od członków grupy, zwolnionym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uwzględniono pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów finansowych, o których mowa odpowiednio w art. 3 ust. 1 pkt 32 oraz art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Wykazany w zeznaniu CIT-8 za 2010 r. dochód zwolniony oraz opodatkowany stanowi jednocześnie zysk Grupy do podziału pomiędzy jej wspólników – członków Grupy. Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników zysk spółki przeznaczono na zakup środków do produkcji rolnej dla wspólników. Zważywszy na powyższe, uzyskany za 2010 r. dochód zostanie w całości w 2011 r. wydatkowany na zakup środków produkcji dla członków Grupy, które zostaną im przekazane w formie dywidendy niepieniężnej. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie (oznaczone we wniosku jako nr 2). W zakresie pytania pierwszego (oznaczone we wniosku jako nr 1) wniosek rozpatrzony zostanie odrębnym rozstrzygnięciem. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Definicja działalności rolniczej zawarta jest w art. 2 ust. 2 powołanej ustawy. W myśl powołanego przepisu, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego wyraźnie sprecyzował, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). W myśl art. 2 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego. Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może również zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt. 1 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach. Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach. Przychody członków grupy producentów rolnych pochodzące zarówno ze sprzedaży produktów rolnych, jak i z tytułu przekazanych im nieodpłatnie środków produkcji, służących do wytworzenia produktów rolnych, dla których ta grupa została utworzona, należy zatem uznać za przychody z działalności rolniczej prowadzonej w ich gospodarstwach rolnych. Takie też stanowisko prezentują organy podatkowe (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Nr ITPB1/415-341/09/PSZ z dnia 10 lipca 2009 r., interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Nr ITPB1/415-259/07/MR z dnia 19 grudnia 2007 r. Zważywszy na powyższe, dla członków grupy producentów rolnych (osób fizycznych), którzy - tak jak ma to miejsce w niniejszym stanie faktycznym - prowadzą działalność rolniczą niestanowiącą działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane w formie dywidendy niepieniężnej środki produkcji należy - zdaniem Spółki - kwalifikować jako przychody z działalności rolniczej, która normatywnie została wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym. W niniejszym stanie faktycznym nie będzie miał zatem zastosowania przepis art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący opodatkowania podatkiem dochodowym dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Tym samym, z tytułu przekazania członkom grupy (wspólnikom) w formie dywidendy środków do produkcji Spółka nie jest obowiązana do pobrania podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. W myśl przepisu art. 191 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, zysk przypadający wspólnikom dzieli się w stosunku do udziałów. W sytuacji, gdy spółka pomimo powzięcia uchwały o podziale dywidendy nie dokonała należnych wspólnikom wypłat - wspólnikom przysługuje prawo do odsetek z tytułu opóźnienia wypłaty. Umowa spółki może przewidywać inny sposób podziału zysku, z uwzględnieniem przepisów art. 192-197 K.s.h. (art. 191 § 2). Zgodnie z art. 192 K.s.h. kwota przeznaczona do podziału między wspólników nie może przekraczać zysku za ostatni rok obrotowy, powiększonego o niepodzielone zyski z lat ubiegłych oraz o kwoty przeniesione z utworzonych z zysku kapitałów zapasowego i rezerwowych, które mogą być przeznaczone do podziału. Kwotę tę należy pomniejszyć o niepokryte straty, udziały własne oraz o kwoty, które zgodnie z ustawą lub umową spółki powinny być przekazane z zysku za ostatni rok obrotowy na kapitały zapasowy lub rezerwowe. Prawo do udziału w zyskach jest jedną z form realizacji praw wspólników tworzących spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wypłata dywidendy dopuszczalna jest zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej. Niezależnie od udziału w zysku wspólnicy mogą od spółki otrzymywać pewne świadczenia rzeczowe, spółka może także świadczyć na ich rzecz usługi. Zgodnie z poglądem prezentowanym w orzecznictwie, a także w doktrynie prawa podatkowego, dochód z udziału w zyskach osób prawnych jest pojęciem zawierającym w swej treści wszelkie dochody, jakie powstają w następstwie posiadania przez podatnika prawa do udziału w zyskach innej osoby prawnej. Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), przepisów wymienionej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działalnością rolniczą - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej egzemplifikując jej poszczególne elementy, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki - zysk spółki przeznaczono na zakup środków do produkcji rolnej dla wspólników. Zważywszy na powyższe, uzyskany za 2010 r. dochód zostanie w całości w 2011 r. wydatkowany na zakup środków produkcji dla członków Grupy, które zostaną im przekazane w formie dywidendy niepieniężnej. Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy uznać, iż uzyskiwane przez członków grupy dochody z powyższego tytułu stanowią dochody osoby fizycznej z kapitałów pieniężnych, tj. źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku dochodzi do uzyskania dochodu osoby fizycznej z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. d) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b. Wobec powyższego przekazanie nieodpłatnych świadczeń przez Spółkę jej udziałowcom (członkom Grupy) skutkować będzie obowiązkiem obliczenia i odprowadzenia zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na zasadach określonych w ww. przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl bowiem art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Na mocy art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. W konsekwencji, w przedstawionym stanie faktycznym wartość nieodpłatnych świadczeń przekazanych przez Spółkę z o.o. na rzecz wspólników – osób fizycznych, określona według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b ustawy, będzie stanowić przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przy wypłacie którego Wnioskodawca - Spółka z o.o. ma obowiązek potrącić zryczałtowany 19% podatek dochodowy. Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (podatników). W odniesieniu do powołanych we wniosku indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.