Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-925/11/DG
z 23 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-925/11/DG
Data
2011.08.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
obrót
podatek akcyzowy
procedura zawieszenia poboru akcyzy
przemieszczanie
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Zapłaty akcyzy w przypadku bezpośredniego transportu wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z innego państwa członkowskiego od kontrahenta unijnego do Polski do kontrahenta Polskiego, w sytuacji gdy Wnioskodawca występuje jako pośrednik



Wniosek ORD-IN 1011 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zapłaty akcyzy w przypadku bezpośredniego transportu wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 z innego państwa członkowskiego od kontrahenta unijnego do Polski do kontrahenta Polskiego, w sytuacji gdy Wnioskodawca występuje jako pośrednik - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zapłaty akcyzy w przypadku bezpośredniego transportu wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 z innego państwa członkowskiego od kontrahenta unijnego do Polski do kontrahenta Polskiego, w sytuacji gdy Wnioskodawca występuje jako pośrednik.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka") jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca oraz nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje obrotu oraz zużywa wyroby akcyzowe.

Obecnie Spółka planuje podjęcie pośrednictwa w obrocie wyrobami akcyzowymi pomiędzy kontrahentem z innego państwa członkowskiego UE (dalej: „kontrahent unijny") a kontrahentem z Polski (dalej: „kontrahent polski"). Poniżej Spółka wskazuje schemat obrotu wyrobami akcyzowymi.

W tym schemacie wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej będą bezpośrednio dostarczane z innego państwa członkowskiego UE od kontrahenta unijnego do Polski do kontrahenta polskiego.

Kontrahent polski posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego na te wyroby bądź zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca w zakresie tych wyrobów. Kontrahent unijny posiada skład podatkowy na te wyroby.

Dostawa wyrobów będzie dokonywana w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składem podatkowym w innym państwie członkowskim UE należącym do kontrahenta unijnego, a składem podatkowym w Polsce należącym do polskiego kontrahenta bądź miejscem odbioru w Polsce - w przypadku posiadania przez ten podmiot zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca. Przemieszczenie wyrobów pomiędzy kontrahentem unijnym a polskim w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie odbywało się poprzez System Przemieszczania i Nadzoru Wyrobów Akcyzowych („EMCS").

We wskazanym schemacie Spółka będzie występować, jako pośrednik, w tym znaczeniu, że kontrahent unijny sprzeda Spółce te wyroby, a następnie Spółka dokona ich sprzedaży kontrahentowi polskiemu. Spółka będzie również podmiotem odpowiedzialnym za przetransportowanie wyrobów bezpośrednio od kontrahenta unijnego do kontrahenta polskiego.

Powyższy schemat transakcji można zilustrować następująco:

(schemat znajduje się we wniosku ORD-IN)

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 sierpnia 2011r.Wnioskodawca wskazał:

  • Spółka pomimo posiadania stosownego pozwolenia nie występuje jako zarejestrowany odbierający, tj. w szczególności nie stosuje procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do przedmiotowych wyrobów;
  • podmiotem stosującym procedurę zawieszenia poboru akcyzy i odpowiedzialnym za wypełnienie warunków do jej zastosowania jest kontrahent unijny i kontrahent polski;
  • Spółka występuje jedynie jako pośrednik handlowy w łańcuchu dostaw pomiędzy kontrahentem unijnym, a kontrahentem polskim. Spółka będzie nabywała wyroby od kontrahenta unijnego i sprzedawała je kontrahentowi polskiemu, co znajdzie odzwierciedlenie w wystawianych fakturach VAT. Jednocześnie Spółka będzie odpowiedzialna za przetransportowanie wyrobów od kontrahenta unijnego do kontrahenta polskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym schemacie nie będzie on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzające powyższe:

  • Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy

Na mocy art. 40 ust. 5 ustawy akcyzowej, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej. Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 2 oraz pkt 7 ustawy akcyzowej, procedura ma zastosowanie w przypadku przemieszczenia wyrobów:

(i) ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;
(ii) ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę.

W celu zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyżej wskazanych sytuacjach, spełnione muszą, być warunki do jej stosowania. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej, warunkami do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej są:

(i) zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
(ii) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jak Spółka wskazała powyżej zmiana właściciela wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie ma wpływu na stosowanie tej procedury. Takie stanowisko prezentuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2007 r. o sygn. IPPP1/443-60/07-2/IG.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego należy zwrócić uwagę, że procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie przez cały okres, w którym wyroby będą przemieszczane pomiędzy kontrahentem unijnym a kontrahentem polskim. Występowanie Spółki jako pośrednika nie będzie miało wpływu na stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Na kontrahencie unijnym i na kontrahencie polskim będzie spoczywał obowiązek wypełnienia warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. zastosowanie dokumentu e-AD oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

  • Konsekwencje stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej procedura zawieszenia poboru akcyzy stosowana podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych, powoduje, iż z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Taki skutek następuje tylko wtedy, gdy spełnione są warunki określone w przepisach ustawy akcyzowej i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Zgodnie natomiast z art. 45 ust 1 ustawy akcyzowej zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy zwrócić uwagę, że procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie do czasu: (i) wprowadzenia wyrobów do miejsca odbioru - w przypadku kontrahenta polskiego występującego jako zarejestrowany odbiorca; (ii) wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego bądź innego zakończenia procedury zawieszania poboru akcyzy po wprowadzeniu wyrobów do składu - w przypadku kontrahenta polskiego występującego jako skład podatkowy.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w stosunku do przedmiotowych wyrobów akcyzowych nie powstanie zobowiązanie podatkowe w trakcie, kiedy te wyroby są przedmiotem obrotu w zakresie transakcji przedstawionych w Schemacie. Dopiero po zakończeniu transakcji przedstawionych w tym schemacie nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstanie zobowiązania podatkowego.

Podatnikiem zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego będzie podmiot który po wystąpieniu transakcji przedstawionych w schemacie stanie się zgodnie z przepisami podatnikiem z tytułu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z tego względu Spółka występująca wyłącznie jako pośrednik i tylko w zakresie transakcji przedstawionych w schemacie nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając na względzie, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy dotycząca wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 objętych na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj