Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.509.2018.3.AP
z 19 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2018 r. (data wpływu 6 grudnia 2018 r.), uzupełnionym 7 lutego 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wskazanych we wniosku wydatków − jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2018 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wskazanych we wniosku wydatków.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 22 stycznia 2019 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.509.2018.2.AP oraz 0115-KDIT2-2.4011.472.2018.3.HD, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 7 lutego 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. nr 13, poz.123 ze zm.). Wnioskodawca powołany został uchwałą Rady Miasta X. z 27 listopada 2008 r. i funkcjonuje od 1 stycznia 2009 r. Celem działalności Wnioskodawcy zgodnie z przyjętym statutem jest rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa poprzez tworzenie, upowszechnianie organizowanie i promowanie aktywnego i kreatywnego uczestnictwa w kulturze oraz działalności kulturalnej. Wnioskodawca nie jest nastawiony na generowanie zysku, lecz przede wszystkim na tworzenie warunków uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta X., poprzez organizowanie imprez kulturalnych, współdziałanie oraz wspieranie stowarzyszeń, animatorów kultury i innych podmiotów o charakterze kulturalnym, współpracę z instytucjami kultury w organizacji imprez kulturalnych.

W ramach realizowanych zadań statutowych Wnioskodawca organizuje imprezy kulturalne i artystyczne (m.in. koncerty muzyczne, spektakle występy artystyczne, przedstawienia teatralne). W tym celu Wnioskodawca zawiera umowy o dzieło z artystami wykonawcami i twórcami prowadzącymi, jak i nie prowadzącymi działalności gospodarczej, na wykonanie utworów m.in. muzycznych, słowno-muzycznych, scenicznych, sceniczno-muzycznych czy literackich. Z tytułu zawartych umów o dzieło na wykonanie utworów artystom, wykonawcom i twórcom wypłacane jest przez Wnioskodawcę wynagrodzenie.

Ponadto Wnioskodawca zleca innym osobom lub instytucjom kultury organizację imprez kulturalnych i artystycznych. W tym celu zawiera z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, występującymi w roli agencji lub agentów artystycznych twórców i artystów wykonawców, jak i z fundacjami, stowarzyszeniami lub instytucjami kultury posiadającymi osobowość prawną, umowy o świadczenie usług w ramach których fundacje, stowarzyszenia, instytucje kultury i osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązują się względem Wnioskodawcy do zorganizowania lub wystawienia spektakli, przedstawień teatralnych, zorganizowania koncertu muzycznego, festiwalu itp. Z tytułu tak zawartych umów o świadczenie usług na organizację lub wystawienie spektaklu, przedstawienia, koncertu Wnioskodawca wypłaca na rzecz stowarzyszeń, fundacji, instytucji kultury oraz agentów lub agencji artystycznych, z którymi zawarł tego rodzaju umowy, wynagrodzenie. Wnioskodawca nie jest w związku z tym zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia na rzecz artystów wykonawców i twórców, którzy uczestniczą w spektaklach, przedstawieniach i koncertach organizowanych lub wystawianych na zlecenie Wnioskodawcy przez stowarzyszenia, fundacje, instytucje kultury oraz przez agentów lub agencje artystyczne. W tym przypadku, obowiązek rozliczenia się z wynagrodzenia płatnego artystom, wykonawcom i twórcom za ich udział w zorganizowanym lub wystawionym spektaklu, przedstawieniu lub koncercie spoczywa na stowarzyszeniach, fundacjach, instytucjach kultury, agentach lub agencjach artystycznych, które zatrudniają lub zawierają z tymi artystami lub twórcami odrębne umowy. Część z organizowanych imprez kulturalnych i artystycznych jako imprezy odpłatne (biletowane) stanowią dla Wnioskodawcy źródło przychodów, a część jako imprezy nieodpłatne (niebiletowane), dla Wnioskodawcy źródła przychodów nie stanowią.

Organizowane przez Wnioskodawcę, jak i na jego zlecenie przez inne osoby, imprezy kulturalne i artystyczne przeprowadzane są na terenie miasta X., zarówno w salach budynku stanowiącego siedzibę wnioskodawcy, jak i na scenach plenerowych (m.in. w letnim Amfiteatrze, na plenerowej scenie na plaży miejskiej, czy też w budynku sakralnym Bazyliki). Wymagają one oprócz wykonania samego koncertu, spektaklu, przedstawienia itp. także przygotowania do ich wykonania m.in. w zakresie przeprowadzenia instalacji scenografii, instalacji i strojenia sprzętu technicznego (instrumentów muzycznych, urządzeń oświetlenia i nagłośnienia) oraz przeprowadzenia przez ich wykonawców co najmniej kilkugodzinnej próby.

W konsekwencji wykonanie wystawianych lub organizowanych koncertów, przedstawień, spektakli rozpoczyna się w późnych godzinach popołudniowych lub wczesno wieczornych, a kończy w godzinach wieczornych. Z uwagi na to, że wykonawcy wystawianych lub organizowanych imprez kulturalnych lub artystycznych nie zamieszkują na terenie miasta X., lecz w miejscowościach oddalonych nawet o kilkaset kilometrów, w celu zapewnienia ich udziału w organizowanych imprezach, koniecznym staje się zapewnienie twórcom, artystom wykonawcom oraz towarzyszącym im osobom z obsługi technicznej, jak i ich agentom oraz menedżerom - transportu, zakwaterowania w hotelach na terenie miasta X. na nocleg po przeprowadzonej imprezie wraz z wyżywieniem w postaci śniadania lub kolacji, w tym sfinansowanie kosztów tego transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że będzie zobowiązany do zapewnienia transportu, zakwaterowania (noclegów), wyżywienia osobom biorącym udział w ww. imprezach na mocy zawieranych przez Wnioskodawcę umów o dzieło oraz umów na organizację i wykonanie imprez kulturalnych i artystycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zawartych przez Wnioskodawcę umów o dzieło na wykonanie utworów podczas organizowanych przez Wnioskodawcę imprez kulturalnych i artystycznych, jak i w przypadku zawartych przez Wnioskodawcę umów na organizację i wykonanie imprez kulturalnych i artystycznych, jeżeli imprezy te byłyby odpłatne i tym samym stanowiłyby dla Wnioskodawcy źródło przychodów, poniesione przez Wnioskodawcę koszty transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia osób biorących udział w tych imprezach, stanowiłyby dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. l w zw. z art. 16 ust. l ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zawartych przez Wnioskodawcę umów o dzieło na wykonanie utworów podczas organizowanych przez wnioskodawcę imprez kulturalnych i artystycznych jak i w przypadku zawartych przez Wnioskodawcę umów na organizację i wykonanie imprez kulturalnych i artystycznych, jeżeli imprezy te byłyby odpłatne i tym samym stanowiłyby dla Wnioskodawcy źródło przychodów, poniesione przez wnioskodawcę koszty transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia osób biorących udział w tym imprezach stanowiłyby dla wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. l w zw. z art. 16 ust. l ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis art. 15 ust. l updop. stanowi bowiem, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów). Oczywiście ponoszony koszt nie może być kosztem wymienionym na tzw. liście kosztów negatywnych, zawartej w art. 16 updop.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 października 2012r. sygn. akt II FSK 430/11 stwierdził, że użyty w treści art. 15 ust. l updop zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu, Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów, wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku.

Również w wyroku z 29 sierpnia 2018 r. sygn. akt II FSK 2239/16 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że w odniesieniu do wydatków nieobjętych wyłączeniem z art. 16 ust. 1 updop, należy stwierdzić, że kwestia ich związku z działalnością prowadzoną przez podatnika stanowi jeden z istotnych elementów, które powinny być uwzględniane przy ocenie ich celowości. Okoliczność ta nie przesądza jednak samodzielnie o możliwości zaliczenia tych wydatków do kategorii kosztów podatkowych. Nie wszystkie wydatki, które obciążają podmiot pod względem ekonomicznym są bowiem niezbędne w celu prowadzenia działalności, a w konsekwencji mogą obciążać koszty podatkowe, ponieważ do tej kategorii można zaliczyć jedynie wydatki, których poniesienie jest racjonalne i celowe w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop.

Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 8 sierpnia 2018 r. sygn. akt I SA/Łd 406/18 stwierdził, że skoro bez zakwaterowania zleceniobiorców praca w firmie skarżącej nie mogła być świadczona, to należy uznać, że wydatki na zapewnienie noclegów stanowiły świadczenie poniesione w interesie zleceniodawcy, które przyniosło mu konkretną i wymierną korzyść. W rezultacie zapewnianie noclegów stanowiło zabezpieczenie źródła przychodów Spółki.

Poniesione przez Wnioskodawcę koszty transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia osób biorących udział w organizowanych przez lub na rzecz Wnioskodawcy imprezach kulturalnych i artystycznych mających charakter odpłatny, a zatem stanowiących źródło przychodu dla Wnioskodawcy miałyby charakter celowy i racjonalny oraz uzasadniony ekonomicznie. Trudno bowiem byłoby oczekiwać, że osoby z którymi wnioskodawca zawierałby umowy o dzieło i umowy na organizację lub wystawienie imprez kulturalnych nie miałyby zapewnionego transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia dla osób biorących udział w wykonaniu tych umów na czas niezbędny zarówno do przeprowadzenia wielogodzinnych czynności przygotowawczych do tych imprez (m.in. prób i instalacji sprzętu), jak i wykonania samych spektakli, koncertów i przedstawień w związku z organizowanymi imprezami oraz na czas ich powrotu do miejsca zamieszkania po wykonanej umowie zawartej z wnioskodawcą w sposób nie zagrażający chociażby ich bezpieczeństwu. Trudno bowiem byłoby uznać za racjonalne działanie, aby osoby biorące udział w wykonaniu zawartych umów po wielogodzinnych przygotowaniach do wykonania zawartych umów i ich wykonaniu, byłyby de facto zobowiązane do powrotu do miejsca swojego zamieszkania oddalonego od miasta X. nawet o kilkaset kilometrów, bez zapewnienia im możliwości niezbędnego odpoczynku po zakończeniu wykonywania zawartych umów w postaci zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia w miejscowości w której doszłoby do wykonania zawartych umów, w szczególności jeżeli termin czy też pora zakończenia wykonywania tych umów przypadałaby w późnych godzinach wieczornych. Ponadto poniesienie przez wnioskodawcę kosztów transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia tych osób byłoby w interesie Wnioskodawcy i zmierzałoby ono do zabezpieczenia przez Wnioskodawcę źródła przychodów z tytułu dokonywanej sprzedaży biletów wstępu na organizowane imprezy kulturalne i artystyczne, w których te osoby brałyby udział i bez udziału których nie doszłoby do zorganizowania tego rodzaju imprez.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji stosownie do zadanego pytania wyznaczającego jej zakres jest wyłącznie kwestia dotycząca możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na transport, zakwaterowanie (noclegi) i wyżywienie osób biorących udział w organizowanych przez lub na rzecz Wnioskodawcy imprezach kulturalnych i artystycznych, mających charakter odpłatny, a zatem stanowiących źródło przychodu dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której, pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Zatem, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, której celem działalności zgodnie z przyjętym statutem jest rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa poprzez tworzenie, upowszechnianie organizowanie i promowanie aktywnego i kreatywnego uczestnictwa w kulturze oraz działalności kulturalnej. W ramach realizowanych zadań statutowych Wnioskodawca organizuje imprezy kulturalne i artystyczne (m.in. koncerty muzyczne, spektakle występy artystyczne, przedstawienia teatralne). W tym celu Wnioskodawca zawiera umowy o dzieło z artystami wykonawcami i twórcami na wykonanie utworów m.in. muzycznych, słowno-muzycznych, scenicznych, sceniczno-muzycznych czy literackich. Z tytułu zawartych umów o dzieło na wykonanie utworów artystom, wykonawcom i twórcom wypłacane jest przez Wnioskodawcę wynagrodzenie. Ponadto Wnioskodawca zleca innym osobom lub instytucjom kultury organizację imprez kulturalnych i artystycznych. W tym celu zawiera z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, występującymi w roli agencji lub agentów artystycznych twórców i artystów wykonawców, jak i z fundacjami, stowarzyszeniami lub instytucjami kultury posiadającymi osobowość prawną, umowy o świadczenie usług w ramach których fundacje, stowarzyszenia, instytucje kultury i osoby prowadzące działalność gospodarczą zobowiązują się względem Wnioskodawcy do zorganizowania lub wystawienia spektakli, przedstawień teatralnych, zorganizowania koncertu muzycznego, festiwalu itp. Z tytułu tak zawartych umów o świadczenie usług na organizację lub wystawienie spektaklu, przedstawienia, koncertu Wnioskodawca wypłaca na rzecz stowarzyszeń, fundacji, instytucji kultury oraz agentów lub agencji artystycznych, z którymi zawarł tego rodzaju umowy, wynagrodzenie. Część z organizowanych imprez kulturalnych i artystycznych jako imprezy odpłatne (biletowane) stanowią dla Wnioskodawcy źródło przychodów, a część jako imprezy nieodpłatne (niebiletowane), dla Wnioskodawcy źródła przychodów nie stanowią.

Wykonanie wystawianych lub organizowanych koncertów, przedstawień, spektakli rozpoczyna się w późnych godzinach popołudniowych lub wczesno wieczornych, a kończy w godzinach wieczornych. Z uwagi na to, że wykonawcy wystawianych lub organizowanych imprez kulturalnych lub artystycznych zamieszkują w miejscowościach oddalonych nawet o kilkaset kilometrów, w celu zapewnienia ich udziału w organizowanych imprezach, koniecznym staje się zapewnienie twórcom, artystom wykonawcom oraz towarzyszącym im osobom z obsługi technicznej, jak i ich agentom oraz menedżerom - transportu, zakwaterowania w hotelach na terenie miasta X. na nocleg po przeprowadzonej imprezie wraz z wyżywieniem w postaci śniadania lub kolacji, w tym sfinansowanie kosztów tego transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że będzie zobowiązany do zapewnienia transportu, zakwaterowania (noclegów), wyżywienia osobom biorącym udział w imprezach, o których mowa we wniosku na mocy zawieranych przez Wnioskodawcę umów o dzieło oraz umów na organizację i wykonanie imprez kulturalnych i artystycznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia ww. wydatków do kosztów podatkowych w sytuacji, gdy poniesienie tych kosztów będzie związane z imprezą kulturalną generująca przychód podatkowy. Mając powyższe na względzie, należy zauważyć, że uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać, że wydatki opisane we wniosku pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie nie znajdują się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

W niniejszej sprawie, trudno nie zgodzić się z Wnioskodawcą, że ponoszone przez niego wydatki tytułem kosztów transportu, zakwaterowania (noclegów) i wyżywienia osób biorących udział w wykonaniu zawartych umów, pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością, ponoszone będą w jego interesie oraz będą służyć uzyskaniu przychodów podatkowych. Co istotne, obowiązek poniesienia przez Wnioskodawcę tych kosztów wynika z zawartych przez Wnioskodawcę umów. Wskazane we wniosku wydatki spełniają zatem określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT przesłanki pozwalające na zaliczenie ich do kosztów podatkowych.

Wobec powyższego, wskazane we wniosku wydatki mogą stanowić koszty podatkowe pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Stanowisko wnioskodawcy uznano zatem za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj