Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.63.2019.2.AK
z 16 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.), uzupełnione pismem z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.) na wezwanie tut. organu znak 0114-KDIP3-2.4011.63.2019.1.AK z dnia 20 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w programie motywacyjnym organizowanym przez Spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w programie motywacyjnym organizowanym przez Spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jednocześnie Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki z o.o. z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka-córka), która jest częścią grupy kapitałowej T., INC. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej: „Spółka”). Głównym przedmiotem działalności koncernu są usługi stanowiące platformę technologiczną. Platforma umożliwia użytkownikom aplikacji mobilnych lub witryn internetowych udostępnianych w ramach usług, zamawianie usług transportowych lub logistycznych u niezależnych usługodawców zewnętrznych świadczących tego rodzaju usługi. W ramach grupy kapitałowej funkcjonuje długoterminowy program motywacyjny zatwierdzony Uchwalą Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki (dalej: „program”). Program ma na celu promocję sukcesu Spółki oraz przyciąganie, utrzymanie i motywowanie współpracowników, dyrektorów czy konsultantów do działania na rzecz rozwoju Spółki. Uczestnictwo w programie jest dobrowolne i nie wynika z umów o pracę zawartych ze Spółką oraz innych regulacji prawa pracy, które obowiązują w Spółce. Szczegółowe zasady, kryteria oraz warunki udziału w programie zostały uregulowane w wewnątrzgrupowych regulaminach i umowach Spółki. Zgodnie z obowiązującym programem, Wnioskodawcy, jako pracownikowi Spółki z o.o. - Spółki córki, przyznawane są nieodpłatne opcje na akcje, tj. prawo do nagród w postaci opcji (dalej: opcja). Przyznane opcje, po spełnieniu warunku długości zatrudnienia oraz określonym terminie karencji, daje pracownikom Spółki (w tym Spółek-córek) prawo do nabycia w przyszłości od Spółki akcji po średniej cenie akcji ustalonej w dniu przyznania uczestnikom opcji na akcje.

Zgodnie z harmonogramem przewidzianym w programie, opcje zostają przekazywane do uczestnika programu (w tym Wnioskodawcy) w postaci 25% akcji, będących przedmiotem opcji, które przysługują po upływie roku od daty rozpoczęcia przekazania opcji (w przypadku Wnioskodawcy - 29 stycznia 2015 roku) oraz 1/48 łącznej liczny akcji przyznawanych co każdy miesiąc od daty rozpoczęcia przekazania z zastrzeżeniem nieprzerwanego zatrudnienia.

Należy zauważyć, iż opcja przyznawana jest nieodpłatnie i stanowi tzw. obietnicę przyznania opcji pod warunkiem, iż uczestnik programu zostanie w nieprzerwanym stosunku pracy ze Spółką. Przyznanie opcji jest pisemnie potwierdzone w umowie (dalej: umowa), gdzie została określona cena zakupu akcji za określoną ilość akcji Spółki. Według umowy, termin i sposób realizacji przyznanych akcji zależy tylko od uczestnika programu, tj. Wnioskodawcy. Prawo do realizacji opcji wygasa po upływie 10 lat od daty jej przyznania, a jeżeli opcja została niewykonana w tym okresie, to uczestnik programu traci prawo do wykorzystania opcji. Ponadto, prawo do realizacji opcji wygasa przed upływem 10 lat także w przypadku kiedy uczestnik programu motywacyjnego przestaje być zatrudniony w którejkolwiek Spółce grupy Spółki. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż opcja nie stanowi umowy o pracę lub świadczenia usługi dla Spółki córki lub innych Spółek z grupy Spółki, a jest jedynie motywacją pracowników Spółki do współpracy. Prawo do nabycia akcji spółki stanowi bezpośrednie uprawnienie do otrzymania świadczeń w ramach programu i nie jest „innym prawem majątkowym” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT. Ponadto, takie uprawnienie do otrzymania akcji stanowi obietnicę ich otrzymania, jeżeli zostanie spełniony warunek zatrudnienia uczestnika programu w Spółce w sposób ciągły. Znaczy to, iż wszystkie przyznane opcje uprawniają w przyszłości do nabycia określonej liczby akcji po cenie przewidzianej w programie dopiero w przyszłości. W związku z powyższym, prawo do otrzymania akcji nie ma wartości majątkowej.

Wnioskodawca ponosi wszelkie koszty związane z nabyciem akcji po cenie wykonania i jakimkolwiek podatkiem (o ile powstanie) związanym z przyznaniem opcji lub Spółka - Spółka córka, będzie odpowiedzialna za pozostałe koszty i wydatki związane z przyznaniem opcji. Posiadacz opcji jest odpowiedzialny za zapłatę ceny nabycia akcji w ramach realizacji opcji, która to cena jest płatna w momencie realizacji opcji. To znaczy, iż nabycie akcji następuje po cenie określonej w momencie ich przekazania. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż postanowienia programu zakazują przenoszenia praw do otrzymania akcji na osoby trzecie, chyba, że są to sytuacje wyjątkowe, tj. śmierć uczestnika opcji (przenoszenie jest możliwe tylko na najbliższych członków rodzinny). W wyjątkowych okolicznościach za zgodą udziałowców, Spółki, czy komitetu, który został powołany w związku z przyznawaniem i realizacją opcji Spółki.

W 2018 roku Wnioskodawca sprzedał część akcji Spółki, które otrzymał w związku z uczestnictwem w programie. Przy wypłacie środków została również potrącona kwota nabycia akcji. W przyszłości Wnioskodawca zamierza sprzedać kolejny pakiet, w którym również zostanie potrącona kwota z tytułu objęcia sprzedawanych akcji. Wnioskodawca sprzedaje akcje w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym Spółki akcyjnej będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółki, od której Wnioskodawca otrzymuje świadczenia. Należy zwrócić uwagę, iż w Polsce program był kierowany do osób będących pracownikami odpowiedniego szczebla Spółki - Spółki córki, a to znaczy, aby skorzystać i podtrzymywać warunki uczestnictwa w programie trzeba spełnić wymóg nieprzerwanego zatrudnienia. Jak było wspomniane wyżej, Wnioskodawca spełnia warunki, które przewiduje program. Do dnia składania wniosku Wnioskodawca spełnia warunki, które przewiduje program.


Wniosek zawierał braki formalne, w związku z tym Organ podatkowy pismem z dnia 20 lutego 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.63.2019.1.AK wezwał Wnioskodawcę do ich uzupełnienia poprzez:


Doprecyzowanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

  • Czy Program motywacyjny stanowi system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  • Czy Program motywacyjny został utworzony na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki będącej jednostką dominującą w stosunku do pracodawcy Wnioskodawcy tj. Spółki - córki?
  • Czy przyznane Wnioskodawcy nieodpłatnie opcje są zbywalne?
  • Czy Wnioskodawca podpisał umowę uczestnictwa w programie z Organizatorem tj. Spółką z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki?
  • Na podstawie jakiej umowy Wnioskodawca świadczy pracę na rzecz Spółki – córki tj. na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, czy też innego aktu?


Proszę o jednoznaczne wskazanie:

  • Czy prawo do nagród w postaci opcji uprawniające do nabycia akcji Spółki amerykańskiej stanowi pochodny instrument finansowy lub papier wartościowy o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi?
  • Czy też mamy do czynienia z bezpośrednim nabyciem akcji od podmiotu zagranicznego?


Wnioskodawca w wyznaczonym terminie w piśmie z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.) doprecyzował przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i wyjaśnił:

  • Program motywacyjny Spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki, tj. T. INC. (dalej: Spółka-matka) jest planem przyznania opcji, która stanowi obietnicę otrzymania akcji, jeżeli zostanie spełniony warunek zatrudnienia uczestnika programu. Znaczy to, że opcje otrzymują uczestnicy (w tym Wnioskodawca) od Spółki-matki i to od niej mogą kupić akcje na określonych warunkach. Należałoby podkreślić, iż ww. program jest kierowany w ramach nagrody oraz celem indywidualnej motywacji do ciągłej skutecznej współpracy kluczowych pracowników poszczególnych Spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej U na terenie całego świata. Program motywacyjny został utworzony na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia przez Spółkę-matkę, a Wnioskodawca nabywał prawo do faktycznego objęcia akcji ww. Spółki. W związku z powyższym, program motywacyjny spełnia przesłanki zawarte w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a zatem można uznać, iż, według definicji ustawowej, jest on systemem wynagradzania. Należy podkreślić jednak, iż brak jest bezpośredniej relacji pomiędzy Spółką-córką a pracownikami (w tym Wnioskodawcą), którzy uczestniczyli w planie motywacyjnym w zakresie otrzymania opcji i następnie zakupu akcji.
  • Program motywacyjny został utworzony na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki-matki.
  • Opcja, zapewniona Wnioskodawcy na podstawie programu motywacyjnego, jest obietnicą uznania praw do otrzymania akcji Spółki-matki pod pewnymi warunkami. Przyznana jest ona nieodpłatnie według pisemnie potwierdzonej umowy pomiędzy Spółką-matką a Wnioskodawcą. Powyższe wskazuje na to, iż nieodpłatne przyznane opcje, tj. prawa do nabycia akcji, nie są zbywalne ze względu na postanowienie umowy, która jest potwierdzeniem uczestnictwa Wnioskodawcy w programie.
  • Przyznanie opcji, tj. prawo do nabycia akcji, zostało pisemnie potwierdzone w umowie uczestnictwa w programie motywacyjnym. Wspomniana umowa określa cenę zakupu akcji w momencie jej realizacji oraz wszystkie warunki, które należy spełnić, aby korzystać z tego prawa. Umowa została podpisana pomiędzy Wnioskodawcą a organizatorem tego programu, tj. Spółką-matką.
  • Zatrudnienie Wnioskodawcy miało miejsce na podstawie umowy o pracę w Sp. z o.o., tj. w Spółce-córce wchodzącej w skład grupy kapitałowej T.
  • Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż samo uprawnienie w przyszłości nie daje uczestnikom programu żadnych ostatecznych praw do przyznanych akcji, stanowi tylko obietnicę ich otrzymania. Warunkiem uznania danego prawa za papier wartościowy, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jest jego zbywalność. Ponieważ prawo do nabycia akcji wskazane we wniosku jest niezbywalne, nie jest, zdaniem Wnioskodawcy papierem wartościowym, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
  • Przedmiotowe opcje zostały nabyte od Spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki, tj. od podmiotu zagranicznego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przychód podlegający opodatkowaniu w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym, powstał po stronie Wnioskodawcy w momencie sprzedaży nabytych w ramach programu akcji Spółki zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy przychód powstały po sprzedaży akcji objętych w ramach programu motywacyjnego należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT i tym samym opodatkować stawką 19% zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy w związku z planowaną kolejną sprzedażą pakietu akcji objętych w ramach programu motywacyjnego będzie podlegać ona opodatkowaniu stawką podatkową 19% zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy wydatek na nabycie akcji Spółki w ramach programu motywacyjnego, który został poniesiony lub zostanie poniesiony w momencie wykupu, stanowić będzie koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych akcji Spółki zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. W związku z uczestnictwem w programie, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży objętych przez niego w ramach programu akcji Spółki na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ( dalej: ustawa o PIT).
  2. W momencie sprzedaży części akcji Spółki otrzymanych w związku z uczestnictwem w programie, dochód podlega opodatkowaniu 19% stawką podatkową PIT zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.
  3. W przyszłości dochód ze sprzedaży drugiej części otrzymanych akcji będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatkową PIT o czym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.
  4. Wydatek na nabycie akcji Spółki stanowi koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji Spółki w momencie ich sprzedaży zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.

Pytanie 1.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podlegającą na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 7 Ordynacji podatkowej.

Ustawa o PIT w art. 9 ust. 1 określa, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Natomiast art. 9 ust. 2 ustawy o PIT definiuje dochody ze źródła przychodów jako nadwyżkę sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (jeżeli art. 24-25 oraz art. 30f ustawy o PIT nie stanowią inaczej).


Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ustawy o PIT, który wskazuje, iż stosunek służbowy czy stosunek pracy stanowi źródło przychodu.


Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b oraz art. 30f.

Art. 11 ust. 2 ustawy o PIT wyraźnie wskazuje, iż wartość pieniężna świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c.

Art. 24 ust. 11 ustawy o PIT stanowi, iż w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13.
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Natomiast, art. 24 ust. 11b definiuje program motywacyjny jako system wynagradzania utworzony na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.


W związku z powyższym można stwierdzić, iż przychody osiągnięte w ramach programu będą opodatkowane w momencie zbycia akcji na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o PIT.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki aby skorzystać z ww. odroczenia:

  1. osoba, która obejmuje lub nabywa akcje spółki w związku z uzyskanymi świadczeniami lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 ustawy o PIT, tj. stosunek pracy albo art. 13 ustawy o PIT, tj. działalność wykonana osobiście, a także akcje Spółki będącej Spółką dominującą w stosunku do Spółki, od której uzyskuje wspomniane świadczenia lub należności (Wnioskodawca nabył akcje Spółki w związku ze świadczeniem pracy na rzecz Spółki z o.o. - Spółki córki);
  2. Spółka przekazująca akcje Wnioskodawcy jest Spółką akcyjną;
  3. nabycie akcji następuje w ramach programu motywacyjnego, utworzonego na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki, który jest dodatkowym systemem wynagradzania;
  4. charakter nabycia akcji spółki jest faktyczny, ponieważ wynika to z programu oraz realizacji praw z papierów wartościowych;
  5. siedziba Spółki przekazującej akcje mieści się na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, z którą Polska zawarła umowę podpisaną w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Pytanie 2.

W związku z powyższym, przychód polegający opodatkowaniu PIT z tytułu otrzymanych akcji Spółki powstał w momencie odpłatnego zbycia akcji przez Wnioskodawcę na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT stanowi przychód z kapitałów pieniężnych. Zdaniem Wnioskodawcy dochód powinien być rozliczony wyłącznie przez niego, a po tym jak odpowiednio zostanie skalkulowany, podlega opodatkowaniu stawką podatkową 19% zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.


Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2 lutego 2018 r., sygn. II FSK 258/16 wskazał, że: „Uznanie, że przychód powstaje w momencie nieodpłatnego nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego oraz, że dochodem z tej czynności jest wartość rynkowa akcji prowadziłoby do opodatkowania wartości wyrażonej w pieniądzu, której podatnik w momencie uzyskania akcji nie osiągnął. Otrzymanie akcji nie daje żadnych korzyści, ponieważ akcje są takim składnikiem majątku, który przychód może dać dopiero w momencie ich zbycia w drodze sprzedaży lub zamiany, ewentualnie innych czynności”. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje w drodze programu motywacyjnego, a następnie zbył te akcje. Nabycie akcji samo przez się nie daje żadnego przychodu. Należy zauważyć, iż w chwili nabycia akcji podatnik nie wie, jaki uzyska przychód, a dopiero to okaże się w przyszłości.


Pytanie 3.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT sytuację przyszłą wynikającą ze sprzedaży kolejnych przyznanych akcji należy traktować jak wyżej określoną, o ile nie zmienią się warunki programu oraz rozwiązania ustawowe.


Pytanie 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do Spółki albo do Spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 22 ust. 1f ustawy o PIT stanowi, iż w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny, na dzień zbycia tych udziałów (akcji), koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości:

  1. określonej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 - jeżeli zbywane udziały (akcje) zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, w tym również w zamian za wkład niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej;
  2. przyjętej dla celów podatkowych wartości składników przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg i ewidencji, o których mowa w art. 24a ust. 1, określonej na dzień objęcia tych udziałów (akcji), nie wyższej jednak niż wartość tych udziałów (akcji) z dnia ich objęcia, określona zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9.

Dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (a takim są akcje, stosownie do art. 5a pkt 1 ustawy o PIT) stanowi różnicę między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT jako koszt uzyskania przychodu można odliczyć jedynie wydatki poniesione na nabycie akcji.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie m in. udziałów (akcji) w Spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji). Przychód z tego tytułu należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych i powinien on być opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT. Wnioskodawca przyjmuje, iż wydatek na nabycie akcji Spółki stanowi koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji spółki zgodnie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.

Koszty uzyskania przychodów ze zbycia papierów wartościowych, stosownie do art. 30b ustawy o PIT ustala się na podstawie art. 22 ust. 1f pkt 1 lub ust. 1f pkt 2 lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 tej ustawy. Ustawodawca w sposób jednoznaczny nakazał zatem przy określaniu kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, stosować powołane wyżej przepisy, określające szczególny (zryczałtowany) sposób ustalenia kosztów uzyskania tego rodzaju przychodów. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 listopada 2016 r., sygn. II FSK 2456/14 wskazał, że: „argumentem przemawiającym za nieopodatkowaniem nieodpłatnego nabycia akcji, jest brak przepisów, które pozwalałyby ustalić koszty uzyskania przychodów. Możliwości takiej nie przewiduje art. 22 ust. le pkt 2, ani art. 30b ust. 2 u.p.d.o.f, jak również art. 23 ust. 1 pkt 38 tej ustawy. Ostatni z przywołanych przepisów pozwala jedynie na odliczenie wydatków poniesionych na nabycie akcji. Skoro ustawodawca używa w tym przypadku określenia „wydatki”, a nie koszty, to uznać należy, że pozwala na uznanie za koszt uzyskania przychodów jedynie rozchód środków pieniężnych, stanowiący faktyczne zmniejszenie aktywów podatnika. Tym samym nie jest możliwe uwzględnienie jako kosztu uzyskania przychodów wartości przychodu z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 22 ust. 1d pkt 2 u.p.d.o.f., do którego to przepisu ani art. 30b ust. 2, ani art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT nie odsyłają. Dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji beneficjent będzie też uprawniony, na mocy art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f. do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w kwocie stanowiącej iloczyn ceny akcji oraz ilości zakupionych akcji. Różnica między obliczonym w powyższy sposób przychodem a kosztem jego uzyskania stanowić będzie dochód z kapitałów pieniężnych.”


Wyżej wspomniane stanowisko również potwierdzają Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 5 września 2014 r., sygn. akt II FSK 3059/13 oraz Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 14 listopada 2017 r., sygn. akt II FSK 2729/15.


Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji Spółki należy rozumieć jako wydatek poniesiony w związku z przyznaniem opcji. Jak wspomniano w pierwszej części wniosku - stan faktyczny - opcja sama w sobie nie stanowi prawa majątkowego i jest uzyskana przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Natomiast, Wnioskodawca, jako posiadacz opcji, jest odpowiedzialny za zapłatę ceny nabycia akcji w ramach realizacji opcji. Zgodnie z tym koszt uzyskania akcji będzie kosztem uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Znane Wnioskodawcy pisma, ww. orzeczenia sądowe oraz interpretacje indywidualne potwierdzają jego ww. stanowiska, m.in. wyrok z dnia 29 września 2016 roku Naczelnego Sądu Administracyjnego (II FSK 2934/16), pismo z dnia 17 października 2018 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0114-KDIP3-2.4011.378.2018.3.AK1), interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 grudnia 2018 roku (TPB2/415-923/14-4/18-S/ENB), interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 października 2018 roku (0114-KDIP3-2.4011.508.2018.2.AK) oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 października 2018 roku (0114-KDIP3-2.4011.446.2018.2.AK1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.


Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z wniosku i jego uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki z o.o. z siedzibą w Polsce, która jest częścią grupy kapitałowej T., INC. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. W ramach grupy kapitałowej funkcjonuje długoterminowy program motywacyjny zatwierdzony Uchwałą Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki. Program ma na celu promocję sukcesu Spółki oraz przyciąganie, utrzymanie i motywowanie współpracowników, dyrektorów czy konsultantów do działania na rzecz rozwoju Spółki. Uczestnictwo w programie jest dobrowolne i nie wynika z umów o pracę zawartych ze Spółką oraz innych regulacji prawa pracy, które obowiązują w Spółce. Szczegółowe zasady, kryteria oraz warunki udziału w programie zostały uregulowane w wewnątrzgrupowych regulaminach i umowach Spółki. Zgodnie z obowiązującym programem, Wnioskodawcy, jako pracownikowi Spółki z o.o. - Spółki córki, przyznawane są nieodpłatne opcje na akcje, tj. prawo do nagród w postaci opcji. Przyznane opcje, po spełnieniu warunku długości zatrudnienia oraz określonym terminie karencji, daje pracownikom Spółki (w tym Spółek-córek) prawo do nabycia w przyszłości od Spółki akcji po średniej cenie akcji ustalonej w dniu przyznania uczestnikom opcji na akcje. Opcja przyznawana jest nieodpłatnie i stanowi tzw. obietnicę przyznania opcji pod warunkiem, iż uczestnik programu zostanie w nieprzerwanym stosunku pracy ze Spółką. Przyznanie opcji jest pisemnie potwierdzone w umowie. Wnioskodawca podkreśla, iż opcja nie stanowi umowy o pracę lub świadczenia usługi dla Spółki córki lub innych Spółek z grupy Spółki, a jest jedynie motywacją pracowników Spółki do współpracy. Prawo do nabycia akcji Spółki stanowi bezpośrednie uprawnienie do otrzymania świadczeń w ramach programu i nie jest „innym prawem majątkowym” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT. Ponadto, takie uprawnienie do otrzymania akcji stanowi obietnicę ich otrzymania, jeżeli zostanie spełniony warunek zatrudnienia uczestnika programu w Spółce w sposób ciągły. Znaczy to, iż wszystkie przyznane opcje uprawniają w przyszłości do nabycia określonej liczby akcji po cenie przewidzianej w programie dopiero w przyszłości. W związku z powyższym, prawo do otrzymania akcji nie ma wartości majątkowej. Wnioskodawca ponosi wszelkie koszty związane z nabyciem akcji po cenie wykonania i jakimkolwiek podatkiem (o ile powstanie) związanym z przyznaniem opcji lub Spółka - Spółka córka, będzie odpowiedzialna za pozostałe koszty i wydatki związane z przyznaniem opcji. Można uznać, iż, według definicji ustawowej, Program jest systemem wynagradzania. Program motywacyjny został utworzony na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki-matki. Opcja przyznana jest nieodpłatnie według pisemnie potwierdzonej umowy pomiędzy Spółką-matką a Wnioskodawcą. Powyższe wskazuje na to, iż nieodpłatne przyznane opcje, tj. prawa do nabycia akcji, nie są zbywalne ze względu na postanowienie umowy, która jest potwierdzeniem uczestnictwa Wnioskodawcy w programie. Zatrudnienie Wnioskodawcy miało miejsce na podstawie umowy o pracę w Sp. z o.o., tj. w Spółce-córce wchodzącej w skład grupy kapitałowej T.

Jak wynika z wyżej zacytowanego art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych zawarty w powołanym przepisie ma charakter przykładowego wyliczenia (świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”). O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymuje powyższe świadczenie nie od pracodawcy, lecz od innego podmiotu, tj. spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki, będącej spółką dominującą w stosunku do pracodawcy Wnioskodawcy. W takiej sytuacji nie można stwierdzić, że Wnioskodawca otrzymuje świadczenie od pracodawcy. Po stronie Wnioskodawcy nie powstaje zatem przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.


Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.


Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.) mamy do czynienia w przypadku, gdy:

  1. jest to system wynagradzania utworzony na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia przez Spółkę akcyjną lub Spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do Spółki,
  2. podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
  3. w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
  4. podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych Spółek.

W przypadku takich programów motywacyjnych przychód powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych akcji i zaliczany jest do źródła przychodów kapitały pieniężne.

Jednocześnie należy wskazać, że w myśl art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Siedziba spółki dominującej mieści się w Stanach Zjednoczonych Ameryki, zatem należy odwołać się do podpisanej w dniu 8 października 1974 r. umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1974 r., Nr 31, poz. 178).

W niniejszej sprawie:

  1. Program jest systemem wynagradzania utworzonym przez Spółkę dominującą na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki amerykańskiej.
  2. Spółka amerykańska jest Spółką dominującą w stosunku do Spółki polskiej, będącej pracodawcą Wnioskodawcy.
  3. W ramach programu Wnioskodawca otrzymuje prawo do nagród w postaci opcji, w ramach której Wnioskodawca po spełnieniu określonych warunków uzyskuje prawo do nabycia akcji spółki zagranicznej po średniej cenie akcji z dnia przyznania opcji.
  4. Między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki zawarta została umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie.

Tym samym, w związku z uczestnictwem Wnioskodawcy w programie motywacyjnym, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży nabytych w ramach programu akcji spółki dominującej, zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.


Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.


Na podstawie art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r. przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.


Natomiast na podstawie art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r., od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Jak stanowi art. 24 ust. 11a ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 23 ust 1 pkt 38 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e;

Natomiast stosownie do art. 23 ust 1 pkt 38 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e;

Mając na uwadze powyższe dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji Wnioskodawca będzie uprawniony, na mocy art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w kwocie stanowiącej równowartość wydatku, który został i zostanie w przyszłości poniesiony przez Wnioskodawcę na nabycie akcji. Różnica między uzyskanym przychodem ze sprzedaży akcji a kosztem ich zakupu stanowić będzie dochód podlegający opodatkowaniu z kapitałów pieniężnych.

Stosownie do art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie ust. 5 art. 30b ww. ustawy, dochodów o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach w art. 27 oraz art. 30c.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania, według ustalonego wzoru, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W tym samym terminie podatnik jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Reasumując, osiągnięty przez Wnioskodawcę przychód z tytułu sprzedaży akcji nabytych z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę amerykańską, należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a, który podlega opodatkowaniu według zasad przewidzianych w art. 30b ust. 1 ustawy. Przychód ten podlega i będzie podlegał opodatkowaniu w momencie sprzedaży akcji stosownie do art. 24 ust. 11 ww. ustawy. Wnioskodawca ma prawo do pomniejszenia uzyskanego przychodu ze sprzedaży akcji o koszty ich nabycia zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. Przedstawiony powyżej sposób opodatkowania uzyskanych przez Wnioskodawcę przychodów/dochodów będzie dotyczył zarówno akcji sprzedanych w 2018 r. jak i akcji, które Wnioskodawca zamierza sprzedać w przyszłości.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, że orzeczenia te oraz interpretacje dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj