Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.60.2019.4.MMA
z 12 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14 r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 13 marca 2019 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 18 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności związanych z dostawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności związanych z dostawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 26 lutego 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.60.2019.3.MMA.

We wniosku wspólnym złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    P. Sp. z o.o.
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    H. Sp. z o.o.


przedstawiono następujący stan faktyczny:


1.


P. Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca” albo „Sprzedający”) jest spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Sprzedający prowadzi w Polsce działalność detalicznej sprzedaży drogeryjnej, kosmetycznej oraz farmaceutycznej, w ramach której wchodzą usługi wskazane poniżej (dalej: ,,Usługi HQ”).

Do prowadzenia powyższej działalności Sprzedający wykorzystuje zespół określonych składników materialnych i niematerialnych, w szczególności aktywa własne, przenoszone Umowy oraz przenoszeni pracownicy (zgodnie z definicją podaną niżej).


H. Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce (dalej: „Kupujący”) jest spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Kupujący nabył od Sprzedającego zespół określonych składników materialnych i niematerialnych używanych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług HQ oraz włączył ten zespół do swojej struktury jako część prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.


Sprzedający jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT na terytorium Polski. W momencie składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji Kupujący jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT na terytorium Polski.


Spółka i Kupujący w dalszej części wniosku będą zwani łącznie ,,Wnioskodawcami”.

2.


Usługi HQ obejmują świadczenie usług oraz pełnienie funkcji związanych z rozwojem sieci subfranczyzowej „X.” na terenie Polski, organizacją zakupu towarów kosmetycznych i drogeryjnych do sieci franczyzowej ,,X.” na terenie Polski, funkcjami brokerskimi dla sieci franczyzowej „X.” w odniesieniu do produktów farmaceutycznych, wsparciem marketingowym dla sieci franczyzowej „X.” oraz świadczeniem usług wsparcia niezbędnych do prowadzenia działalności detalicznej sprzedaży kosmetycznej i drogeryjnej oraz farmaceutycznej Sprzedającego oraz sieci franczyzowej „X.” w Polsce, w tym następujące funkcje i usługi:

2.1. Sieć franczyzowa „X.” w Polsce:

2.1.1 Rozwój - rozwój sieci franczyzowej „X.” w Polsce oraz wsparcie franczyzobiorców sieci „X.” w Polsce w poszukiwaniu nowych lokalizacji;

2.1.2 Operacje - bieżący nadzór i wsparcie w funkcjonowaniu sklepów franczyzowych „X.”, nadzór nad przestrzeganiem procedur w sklepach „X.”;

2.1.3 Konstrukcje i utrzymanie - wsparcie w obszarze projektowania oraz organizacji wyposażenia dla sklepów „X.”;

2.1.4 Sklepy - wsparcie w obszarze raportowania finansowego dla sklepów „X.”;

2.1.5 Zarządzanie - organizacja marketingu dla sklepów „X.” oraz sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.1.6 Optyka - wsparcie w obszarze produktów optycznych dla sklepów „X.” oraz sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.1.7 Procedury i jakość - wsparcie w przygotowaniu bieżących instrukcji i procedur w celu zapewnienia jakości i bezpieczeństwa działania sklepów „X.” oraz sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.2 Funkcje Pionu Usług HQ związane z dystrybucją towarów dla sklepów „X. i sieci franczyzowej „X.” w Polsce (w tym jako funkcja brokerska) obejmują m.in. następujące obszary:

2.2.1 Zakupy - zakup towarów dla sklepów „X. i sieci franczyzowej „X.” w Polsce (innych niż produkty lecznicze);

2.2.2 Logistyka (DSV) - wsparcie w organizacji łańcucha dostaw dla sklepów „X. i sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.2.3 Life - dystrybucja towarów oznaczonych tzw. marką własną dla sklepów „X.” i sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.3 Funkcje Pionu Usług HQ związane z marketingiem dla sklepów „X.” i sieci franczyzowej „X.” w Polsce obejmują m.in. następujące obszary:

2.3.1 Reklama i media - działalność reklamowa i medialna dla sklepów „X. i sieci franczyzowej „X.” w Polsce (w tym wsparcie działań marketingowych organizowanych przez lokalne sklepy);

2.3.2 Digital - działalność reklamowa i marketingowa w mediach społecznościowych dla sklepów „X.” i sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.4 Funkcje Pionu Usług HQ związane z usługami wsparcia obejmują m.in. następujące obszary:

2.4.1 Kontroling;

2.4.2 Rozliczenia kadrowo-płacowe;

2.4.3 Rachunkowość;

2.4.4 Zakupy niekomercyjne;

2.4.5 Informatyka - programiści, wsparcie informatyczne;

2.4.6 Analiza sprzedaży dla sklepów „X. i sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.4.7 HR - rozwój i szkolenie pracowników dla sklepów „X. i sieci franczyzowej „X.” w Polsce;

2.4.8 Zapobieganie stratom - bezpieczeństwo, inwentaryzacja;

2.4.9 Administracja;

2.4.10 Wsparcie prawne;

2.5 Funkcje związane ze świadczeniem usług dotyczących obsługi kart lojalnościowych, w tym L. Card (obsługa programu lojalnościowego prowadzonego przez sklepy X.) oraz funkcje związane z obsługą i wsparciem e-commerce.


Wszystkie powyższe działania prowadzone są przez Wnioskodawcę na terytorium Polski.

3.


W celu formalnego potwierdzenia istnienia wyżej wspomnianego zespołu określonych rzeczy i praw majątkowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie Usług HQ, Zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę (dalej: „Uchwała”) potwierdzającą formalne wyodrębnienie w działalności gospodarczej Wnioskodawcy następujących elementów:

  • Pion Farmaceutyczny - stworzony w celu realizacji działań w zakresie działalności farmaceutycznej,
  • Pion Usług HQ - stworzony w celu realizacji działań w zakresie Usług HQ (opisanych w punkcie 2 niniejszego zdarzenia przyszłego) oraz stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (dalej: „zorganizowana część przedsiębiorstwa”).


Działania wymienionych powyżej pionów (tj. Pionu Farmaceutycznego oraz Pionu Usług HQ) łącznie obejmowały całość działalności gospodarczej Wnioskodawcy.


Na podstawie Uchwały, Zarząd Spółki wskazał osoby odpowiedzialne za bieżące zarządzanie działaniami Pionu Usług HQ.


Zgodnie z treścią Uchwały, Zarząd Wnioskodawcy formalnie przypisał do Pionu Usług HQ: personel, aktywa, umowy, należności i zobowiązania związane z jego działalnością. W szczególności, na podstawie Uchwały, Wnioskodawca utworzył formalną, wydzieloną wewnętrznie, hierarchiczną strukturę organizacyjną Pionu Usług HQ.


Sprzedający oraz Kupujący sporządzili umowę (dalej: ,,Umowa”), zgodnie z którą Sprzedający sprzedał, Kupujący nabył od Sprzedającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ,,Transakcja”).

4.

W celu umożliwienia właściwej i efektywnej realizacji funkcji przypisanych do Usług HQ, na podstawie Umowy, zorganizowana część przedsiębiorstwa składa się i będzie składać się z zespołu określonych składników materialnych i niematerialnych, w tym rzeczy, należności i zobowiązania, w szczególności:

  1. wszystkie ruchomości, środki trwałe, w tym narzędzia, urządzenia, sprzęt (w tym sprzęt serwisowy), a także inne materialne składniki majątkowe służące do prowadzenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  2. wszelki sprzęt oraz wyposażenie zamontowane na stałe w lokalu prowadzenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (np. systemy telewizji, systemy klimatyzacyjne), wyposażenie meblowe oraz inne urządzenia techniczne;
  3. wszelkie wartości niematerialne oraz prawne wykorzystywane do prowadzenia działalności w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  4. prawa wynikające ze zgłoszenia lub rejestracji w Urzędzie Patentowym RP słownego znaku towarowego o nazwie „L...”;
  5. środki pieniężne zgromadzone w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  6. wszystkie prawa i obowiązki Sprzedającego wynikające z umów związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „przenoszone Umowy”);
  7. wszelkie wierzytelności i zobowiązania powstałe w związku z prowadzeniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  8. autorskie prawa majątkowe, wyłączne prawa do zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego oraz prawa własności nośników, w tym kodów źródłowych do systemów informatycznych oraz, w ramach przenoszonych Umów, prawa i obowiązki płynące z umów licencyjnych do systemów informatycznych zapewnianych aptekom lub drogeriom w ramach Usług HQ;
  9. ubezpieczenia związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  10. pracownicy zatrudnieni przez Sprzedającego na podstawie umowy o pracę, realizujący zadania związane ze świadczeniem Usług HQ w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „przenoszeni Pracownicy”);
  11. wszelka dokumentacja związana z prowadzeniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. dokumentacja obejmująca całość informacji oraz dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością dotyczącą Usług HQ, w tym informacje dotyczące przenoszonych Umów oraz przenoszonych pracowników, korespondencja zewnętrzna i wewnętrzna, oryginały przenoszonych Umów wraz z wszelkimi załącznikami i aneksami, protokoły kontroli oraz decyzje organów i urzędów, dokumentacja księgowa oraz dokumentacja finansowa, kopii zapisów ksiąg (systemu księgowego) za ostatnie 6 lat (w formie elektronicznej), kopie rejestrów zakupu i sprzedaży VAT (w formie elektronicznej); kopie faktur zakupu i umów nabycia wszystkich składników majątkowych nabywanych w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa (środków trwałych, WNiP, towarów, itp.), kopie dokumentów dotyczących rozliczeń ZUS i innych dokumentów pracowniczych (deklaracji, wyliczeń);
  12. prawa producenta do baz danych oraz prawa do baz danych osobowych, w szczególności baz danych kontrahentów oraz danych pracowników.

Nie należy jednak wykluczyć sytuacji, że lista pozycji wspomnianych powyżej, przypisanych do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, może ulec zmianie ze względu na okoliczności, które mogą pojawić się z czasem funkcjonowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w zależności od jej potrzeb i rozwoju.

5.

W celu uniknięcia wątpliwości, Sprzedający i Kupujący uzgodnili, że poniżej wymienione składniki nie będą przedmiotem Transakcji i nie zostały przeniesione na Kupującego:

  1. składniki materialne i niematerialne niesłużące bezpośrednio do prowadzenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  2. należności i zobowiązania, które nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  3. składniki materialne oraz niematerialne służące bezpośrednio do prowadzenia przez Sprzedającego działalności farmaceutycznej, w ramach Pionu Farmaceutycznego wyodrębnionego w ramach jego struktur wewnętrznych, obejmującego także sprzedaż e-commerce, w tym w szczególności:
    • zawarte umowy najmu lokali aptecznych, w których prowadzone są ogólnodostępne apteki lub drogerie;
    • prawa i obowiązki z zawartych umów najmu lokali aptecznych, w których prowadzone są ogólnodostępne apteki lub drogerie;
    • prawa i obowiązki z umów na ochronę lokali aptecznych / drogerii;
    • prawa i obowiązki z umów na sprzątanie lokali aptecznych / drogerii;
    • prawa i obowiązki z umów na obsługę oraz serwis kart płatniczych;
    • prawa i obowiązki z umów ubezpieczenia związane z ogólnodostępnymi aptekami, lokalami aptecznymi oraz drogeriami;
    • prawa i obowiązki z umów licencyjnych na systemy oraz programy komputerowe zawierane jednostkowo dla celów konkretnej ogólnodostępnej apteki lub drogerii;
    • towar znajdujący się w magazynie centralnym Sprzedającego i związany z prowadzeniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym towar już zamówiony przez drogerie przed dniem Transakcji / na dzień Transakcji;
    • prawa do otwartych dostaw towarów (tj. zamówionych, a nie zrealizowanych przed dniem Transakcji) wynikających z umów na dostawę towarów związanych z zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak również zobowiązania wynikające z tych zamówień;
    • zobowiązania publicznoprawne Sprzedającego z tytułu podatków dochodowego od osób prawnych oraz podatku VAT istniejące w dniu Transakcji lub dotyczące transakcji zrealizowanych przez Sprzedającego do dnia Transakcji z uwzględnieniem skutków na gruncie sukcesji wynikającej z podatku VAT;
  4. prawa do baz danych osobowych związanych z programami lojalnościowymi oraz e-commerce;
  5. prawa wynikające ze zgłoszenia lub rejestracji znaków towarowych innych niż wymienionych w pkt d. powyżej.

W związku z tym, że w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wszedł zespół składników opisanych w pkt 4 powyżej oraz, że Sprzedający prowadził działalność związaną z Usługami HQ do dnia dokonania Transakcji

  • Wszelkie mienie nabyte w związku z prowadzeniem przez Sprzedającego zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiące substytut mienia wymienionego w pkt 4 będzie traktowane jako przysługujące Kupującemu oraz
  • W razie zbycia przez Sprzedającego jakiegokolwiek składnika opisanego w pkt 4, surogaty otrzymane w zamian za te aktywa, w szczególności świadczenia wzajemne lub odszkodowania będą traktowane jako przysługujące wyłącznie Kupującemu.


Na podstawie Umowy, Sprzedający zwróci Kupującemu wartość wszelkich korzyści finansowych otrzymanych od podmiotów trzecich w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które z powodu niewykonania bądź nienależytego wykonania Umowy, nie zostały przeniesione wraz ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

6.

Wszelkie prawa oraz obowiązki wynikające z przenoszonych Umów, jako część zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zostały przeniesione na Kupującego z dniem Transakcji.

W dniu Transakcji, przenoszeni Pracownicy zostali przeniesieni do przedsiębiorstwa Kupującego na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 917 z późn. zm.), a Kupujący z mocy prawa stał się pracodawcą przenoszonych Pracowników, dla których zakład pracy był miejscem pracy w dacie dokonania Transakcji.

7.

Spółka prowadziła rejestr operacji biznesowych pozwalający na identyfikację operacji związanych ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

W związku z tym, Spółka jest w stanie zidentyfikować w swoich księgach:

  • aktywa (materialne i niematerialne, środki trwałe i aktywa bieżące) oraz zobowiązania przypisane do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a także
  • przychody i koszty związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Spółka przygotowywała okresowo, dla celów wewnętrznych, oddzielny bilans i rachunek zysków i strat dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w celu monitorowania i zarządzania jej operacjami.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że na moment planowanej transakcji sprzedaży Pionu Usług HQ, H. Sp. z o.o. miała zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Spółkę przy pomocy składników będących przedmiotem sprzedaży w dotychczasowym zakresie. Co więcej, ponieważ transakcja już miała miejsce, obecnie H. Sp. z o.o. w rzeczywistości kontynuuje prowadzenie takiej działalności - tj. działa obecnie m.in. jako usługodawca w zakresie funkcji back-office, centralny dystrybutor towarów niefarmaceutycznych dla sklepów sieci X. (działających po transakcji wyłącznie w ramach oddzielnych podmiotów prawnych) oraz wspiera zakup towarów farmaceutycznych dla sklepów sieci X. (działających po transakcji wyłącznie w ramach oddzielnych podmiotów prawnych), rozwijając sieć franczyzową X. poprzez nawiązywanie współpracy z niezależnymi podmiotami.

H. Sp. z o.o. po zakupie Pionu Usług HQ ma możliwość kontynuowania działalności w dotychczasowym zakresie w oparciu o składniki będące przedmiotem sprzedaży - w szczególności, w oparciu o personel przejęty w ramach zakupu Pionu Usług HQ. Niemniej, Spółka nie wyklucza również możliwości podjęcia w przyszłości przez H. Sp. z o.o. dodatkowych działań, bądź też zaangażowania dodatkowych składników majątku, które nie stanowiły przedmiotu transakcji, w celu kontynuowania/rozwijania prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka potwierdza, iż w oparciu o majątek, który pozostanie w Spółce po dokonaniu sprzedaży Pionu Usług HQ, będzie ona w dalszym ciągu zdolna do kontynuowania prowadzonej działalności gospodarczej przez Pion Farmaceutyczny. Ponieważ transakcja już miała miejsce, obecnie Spółka w rzeczywistości kontynuuje prowadzenie dotychczasowej działalności Pionu Farmaceutycznego - tj. prowadzi sklepy (drogerie i apteki) X.

Zdaniem Spółki, Pion Usług HQ będący przedmiotem wniosku, jest wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej i potencjalnie stanowi niezależne przedsiębiorstwo, które samodzielnie realizuje zadania gospodarcze. Przemawiają za tym następujące fakty:

  • Spółka alokowała do działalności w zakresie Pionu Usług HQ zasoby (m.in. pracowników, aktywa, podstawowe umowy), które umożliwiają tej działalności funkcjonowanie jako niezależne przedsiębiorstwo w ramach H. Sp. z o.o.
  • Spółka określiła na mocy Uchwały Zarządu funkcje realizowane przez działalność w zakresie Pionu Usług HQ. Realizacja tych funkcji odbywała się przy wykorzystaniu przypisanych do tej działalności składników majątkowych i zaangażowaniu alokowanych do niej pracowników.
  • Po sprzedaży Pionu Usług HQ Kupujący (H. Sp. z o.o.) kontynuuje prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o składniki będące przedmiotem sprzedaży.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisana powyżej Transakcja sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością w zakresie świadczenia Usług HQ, na gruncie przepisów ustawy o VAT (art. 2 pkt 27e), powinna zostać uznana za transakcję zbycia przedsiębiorstwa?

Zdaniem Wnioskodawców:

W ocenie Wnioskodawców, opisana powyżej Transakcja sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością w zakresie świadczenia Usług HQ, na gruncie przepisów ustawy o VAT (art. 2 pkt 27e) powinna zostać uznana za transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCÓW

Ad. 1

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, iż transakcja mająca za przedmiot przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część nie podlega opodatkowaniu VAT.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwa” dla celów tej ustawy. Ze względu na powyższe oraz uwzględniając definicję zawartą w innych ustawach, w doktrynie prawa podatkowego jest powszechnie akceptowane, iż - dla celów podatku VAT - pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego.

Art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zawiera tożsamą do przepisów ustawy o CIT definicję ZCP, i określa ZCP jako ,,organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Można więc stwierdzić, że ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia, jeżeli spełnione są łącznie wszystkie następujące warunki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych, a ich zespół mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.


Analiza powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca wprowadził identyczną definicję ZCP na gruncie regulacji ustawy o CIT, jak i ustawy o VAT. W związku z tym - w naszej ocenie - wykładnia definicji ZCP w kontekście ustawy o CIT (zawarta w pytaniu 1 w części CIT) może być zastosowana również w odniesieniu do wykładni ZCP w kontekście ustawy o VAT.

Odnosząc powyższe do przedstawionego w stanie faktycznym zdarzenia, zauważyć należy, że aktualnie Wnioskodawcy przeprowadzili Transakcję, która objęła sprzedaż zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia przez Spółkę działalności, opisanych w stanie faktycznym (Usługi HQ).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawców, przedmiotem Transakcji był zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, tworzący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Wskazane powyżej składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną dotychczas przez Spółkę działalnością, umożliwiły Kupującemu kontynuowanie działalności gospodarczej w takim samym charakterze i w takim samym zakresie jak Spółka.

W zbytej przez Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowano funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła służyć kontynuowaniu działalności gospodarczej. Opisane powyżej składniki nabyte przez Kupującego są wystarczające do kontynuowania działalności w niezmienionym charakterze.

Mając na uwadze powyższe, na gruncie przepisów ustawy o VAT, opisana w niniejszym wniosku Transakcja sprzedaży zespołu składników niematerialnych i materialnych związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością, w ocenie Wnioskodawców powinna zostać uznana za transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ad. 2.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem transakcji zbycia. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o VAT pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Jak wskazano w analizie dokonanej na potrzeby odpowiedzi na pytanie nr 1 przedmiotem sprzedaży na rzecz Kupującego był zespół składników materialnych i niematerialnych, które jako całość tworzą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Nie ulega zatem wątpliwości, że w opisanym przypadku została spełniona dyspozycja przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym do Transakcji polegającej na sprzedaży na rzecz Kupującego zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o VAT, tj. Transakcja ta nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

  • interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 października 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.405.2018.3.JO);
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 października 2016 r. (sygn. IPPP1/4512-650/16-2/KC);
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 września 2016 r. (sygn. IPPP2/4512-544/16-2/AM).


W tym miejscu zwrócić należy także uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 maja 2012r. (sygn. I FSK 1223/11) w którym wskazano, że „pojęcia ,,przedsiębiorstwo” i ,,zorganizowana część przedsiębiorstwa” zawarte w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT należy rozumieć w sposób funkcjonalny, a nie tylko werbalny, tzn. analizując, czy dany zespół aktywów (przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa), który jest przedmiotem zbycia, pozwalał na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, której służy. Dlatego też za całkowicie prawidłowy uznać należy wniosek Sądu pierwszej instancji, że użyte w art. 6 ust. 1 ustawy o VAT pojęcie ,,przedsiębiorstwo” obejmuje każdy zespół składników materialnych i niematerialnych służących do realizacji określonych zadań gospodarczych, bez względu na to, czy obejmuje on całość, czy jedynie część majątku określonego podmiotu.”

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawców:

  • przedmiot Transakcji na płaszczyźnie organizacyjnej stanowi wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań i należności;
  • Kupujący wstąpił w znaczną część praw związanych z przedmiotem Transakcji, które przysługują Spółce;
  • Na płaszczyźnie funkcjonalnej przedmiot Transakcji stawowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa samodzielne realizującą zadania gospodarcze;
  • Kupujący może kontynuować działalność, w tym samym zakresie co Spółka, bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych.


Tym samym, zdaniem Wnioskodawców w sytuacji przedstawionej w złożonym zapytaniu, zespół składników materialnych i niematerialnych Spółki, który został zbyty na rzecz Kupującego, powinien zostać zaklasyfikowany jako zorganizowana cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W konsekwencji Transakcja korzysta z wyłączenia, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwo”, należy więc odwołać się odpowiednio do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Zatem aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem daną transakcję można uznać za zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP, jeżeli na moment jej przeprowadzenia spełnione są łącznie następujące kryteria:

  • przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę wystarczający do prowadzenia tej działalności
  • nabywca – w ramach swojej działalności – ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.


Dla przesądzenia analizowanego kryterium należy ocenić czy zespół składników majątkowych stanowiący przedsiębiorstwo lub ZCP zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej realizowanej uprzednio przez zbywcę bez konieczności:

  • angażowania przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub
  • podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.


W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa oraz składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita Modes (C-497/01) Trybunał podkreślił, że „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C 444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christem Schriever, wskazując, że stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który wyraził swój pogląd w wyroku z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. I SA/Gd 1205/13 – „zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy, których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”


Wynika z tego, że dla zakwalifikowania danego zespołu składników jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, najistotniejszym czynnikiem jest rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa.


O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Sprzedający prowadzi w Polsce działalność detalicznej sprzedaży drogeryjnej, kosmetycznej oraz farmaceutycznej. Do prowadzenia powyższej działalności Sprzedający wykorzystuje zespół określonych składników materialnych i niematerialnych, w szczególności aktywa własne, przenoszone Umowy oraz przenoszeni pracownicy. Kupujący jest spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Kupujący nabył od Sprzedającego zespół określonych składników materialnych i niematerialnych używanych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług HQ oraz włączył ten zespół do swojej struktury jako część prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Sprzedający jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT na terytorium Polski. W momencie składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji Kupujący jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT na terytorium Polski.

Zarząd Wnioskodawcy podjął uchwałę potwierdzającą formalne wyodrębnienie w działalności gospodarczej Wnioskodawcy następujących elementów:

  • Pion Farmaceutyczny - stworzony w celu realizacji działań w zakresie działalności farmaceutycznej,
  • Pion Usług HQ - stworzony w celu realizacji działań w zakresie Usług HQ (opisanych w punkcie 2 niniejszego zdarzenia przyszłego) oraz stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.


Działania wymienionych powyżej pionów (tj. Pionu Farmaceutycznego oraz Pionu Usług HQ) łącznie obejmowały całość działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Na podstawie Uchwały, Zarząd Spółki wskazał osoby odpowiedzialne za bieżące zarządzanie działaniami Pionu Usług HQ. Zgodnie z treścią Uchwały, Zarząd Wnioskodawcy formalnie przypisał do Pionu Usług HQ: personel, aktywa, umowy, należności i zobowiązania związane z jego działalnością. W szczególności, na podstawie Uchwały, Wnioskodawca utworzył formalną, wydzieloną wewnętrznie, hierarchiczną strukturę organizacyjną Pionu Usług HQ. Sprzedający oraz Kupujący sporządzili umowę zgodnie z którą Sprzedający sprzedał, Kupujący nabył od Sprzedającego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W celu umożliwienia właściwej i efektywnej realizacji funkcji przypisanych do Usług HQ, na podstawie Umowy, zorganizowana część przedsiębiorstwa składa się i będzie składać się z zespołu określonych składników materialnych i niematerialnych, w tym rzeczy, należności i zobowiązania, w szczególności:

  1. wszystkie ruchomości, środki trwałe, w tym narzędzia, urządzenia, sprzęt (w tym sprzęt serwisowy), a także inne materialne składniki majątkowe służące do prowadzenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  2. wszelki sprzęt oraz wyposażenie zamontowane na stałe w lokalu prowadzenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (np. systemy telewizji, systemy klimatyzacyjne), wyposażenie meblowe oraz inne urządzenia techniczne;
  3. wszelkie wartości niematerialne oraz prawne wykorzystywane do prowadzenia działalności w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  4. prawa wynikające ze zgłoszenia lub rejestracji w Urzędzie Patentowym RP słownego znaku towarowego o nazwie „L...”;
  5. środki pieniężne zgromadzone w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  6. wszystkie prawa i obowiązki Sprzedającego wynikające z umów związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „przenoszone Umowy”);
  7. wszelkie wierzytelności i zobowiązania powstałe w związku z prowadzeniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  8. autorskie prawa majątkowe, wyłączne prawa do zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego oraz prawa własności nośników, w tym kodów źródłowych do systemów informatycznych oraz, w ramach przenoszonych Umów, prawa i obowiązki płynące z umów licencyjnych do systemów informatycznych zapewnianych aptekom lub drogeriom w ramach Usług HQ;
  9. ubezpieczenia związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  10. pracownicy zatrudnieni przez Sprzedającego na podstawie umowy o pracę, realizujący zadania związane ze świadczeniem Usług HQ w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „przenoszeni Pracownicy”);
  11. wszelka dokumentacja związana z prowadzeniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. dokumentacja obejmująca całość informacji oraz dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością dotyczącą Usług HQ, w tym informacje dotyczące przenoszonych Umów oraz przenoszonych pracowników, korespondencja zewnętrzna i wewnętrzna, oryginały przenoszonych Umów wraz z wszelkimi załącznikami i aneksami, protokoły kontroli oraz decyzje organów i urzędów, dokumentacja księgowa oraz dokumentacja finansowa, kopii zapisów ksiąg (systemu księgowego) za ostatnie 6 lat (w formie elektronicznej), kopie rejestrów zakupu i sprzedaży VAT (w formie elektronicznej); kopie faktur zakupu i umów nabycia wszystkich składników majątkowych nabywanych w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa (środków trwałych, WNiP, towarów, itp.), kopie dokumentów dotyczących rozliczeń ZUS i innych dokumentów pracowniczych (deklaracji, wyliczeń);
  12. prawa producenta do baz danych oraz prawa do baz danych osobowych, w szczególności baz danych kontrahentów oraz danych pracowników.

W celu uniknięcia wątpliwości, Sprzedający i Kupujący uzgodnili, że poniżej wymienione składniki nie będą przedmiotem Transakcji i nie zostały przeniesione na Kupującego:

  1. składniki materialne i niematerialne niesłużące bezpośrednio do prowadzenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  2. należności i zobowiązania, które nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem działalności w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  3. składniki materialne oraz niematerialne służące bezpośrednio do prowadzenia przez Sprzedającego działalności farmaceutycznej, w ramach Pionu Farmaceutycznego wyodrębnionego w ramach jego struktur wewnętrznych, obejmującego także sprzedaż e-commerce, w tym w szczególności:
    • zawarte umowy najmu lokali aptecznych, w których prowadzone są ogólnodostępne apteki lub drogerie;
    • prawa i obowiązki z zawartych umów najmu lokali aptecznych, w których prowadzone są ogólnodostępne apteki lub drogerie;
    • prawa i obowiązki z umów na ochronę lokali aptecznych / drogerii;
    • prawa i obowiązki z umów na sprzątanie lokali aptecznych / drogerii;
    • prawa i obowiązki z umów na obsługę oraz serwis kart płatniczych;
    • prawa i obowiązki z umów ubezpieczenia związane z ogólnodostępnymi aptekami, lokalami aptecznymi oraz drogeriami;
    • prawa i obowiązki z umów licencyjnych na systemy oraz programy komputerowe zawierane jednostkowo dla celów konkretnej ogólnodostępnej apteki lub drogerii;
    • towar znajdujący się w magazynie centralnym Sprzedającego i związany z prowadzeniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym towar już zamówiony przez drogerie przed dniem Transakcji / na dzień Transakcji;
    • prawa do otwartych dostaw towarów (tj. zamówionych, a nie zrealizowanych przed dniem Transakcji) wynikających z umów na dostawę towarów związanych z zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak również zobowiązania wynikające z tych zamówień;
    • zobowiązania publicznoprawne Sprzedającego z tytułu podatków dochodowego od osób prawnych oraz podatku VAT istniejące w dniu Transakcji lub dotyczące transakcji zrealizowanych przez Sprzedającego do dnia Transakcji z uwzględnieniem skutków na gruncie sukcesji wynikającej z podatku VAT;
  4. prawa do baz danych osobowych związanych z programami lojalnościowymi oraz e-commerce.
  5. prawa wynikające ze zgłoszenia lub rejestracji znaków towarowych innych niż wymienionych w pkt d. powyżej.

Na podstawie Umowy, Sprzedający zwróci Kupującemu wartość wszelkich korzyści finansowych otrzymanych od podmiotów trzecich w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które z powodu niewykonania bądź nienależytego wykonania Umowy, nie zostały przeniesione wraz ze zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wszelkie prawa oraz obowiązki wynikające z przenoszonych Umów, jako część zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zostały przeniesione na Kupującego z dniem Transakcji. W dniu Transakcji, przenoszeni Pracownicy zostali przeniesieni do przedsiębiorstwa Kupującego na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy a Kupujący z mocy prawa stał się pracodawcą przenoszonych Pracowników, dla których zakład pracy był miejscem pracy w dacie dokonania Transakcji.


W związku z tym, Spółka jest w stanie zidentyfikować w swoich księgach:

  • aktywa (materialne i niematerialne, środki trwałe i aktywa bieżące) oraz zobowiązania przypisane do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a także
  • przychody i koszty związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Spółka przygotowywała okresowo, dla celów wewnętrznych, oddzielny bilans i rachunek zysków i strat dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w celu monitorowania i zarządzania jej operacjami. Spółka potwierdza, że na moment planowanej transakcji sprzedaży Pionu Usług HQ H. Sp. z o.o. miała zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Spółkę przy pomocy składników będących przedmiotem sprzedaży w dotychczasowym zakresie. Obecnie H. Sp. z o.o. w rzeczywistości kontynuuje prowadzenie takiej działalności - tj. działa obecnie m.in. jako usługodawca w zakresie funkcji back-office, centralny dystrybutor towarów niefarmaceutycznych dla sklepów sieci X. (działających po transakcji wyłącznie w ramach oddzielnych podmiotów prawnych) oraz wspiera zakup towarów farmaceutycznych dla sklepów sieci X. (działających po transakcji wyłącznie w ramach oddzielnych podmiotów prawnych), rozwijając sieć franczyzową X. poprzez nawiązywanie współpracy z niezależnymi podmiotami. H. Sp. z o.o. po zakupie Pionu Usług HQ ma możliwość kontynuowania działalności w dotychczasowym zakresie w oparciu o składniki będące przedmiotem sprzedaży - w szczególności, w oparciu o personel przejęty w ramach zakupu Pionu Usług HQ. W oparciu o majątek, który pozostanie w Spółce po dokonaniu sprzedaży Pionu Usług HQ, będzie ona w dalszym ciągu zdolna do kontynuowania prowadzonej działalności gospodarczej przez Pion Farmaceutyczny. Spółka w rzeczywistości kontynuuje prowadzenie dotychczasowej działalności Pionu Farmaceutycznego - tj. prowadzi sklepy (drogerie i apteki) X.. Pion Usług HQ będący przedmiotem wniosku, jest wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, organizacyjnej, funkcjonalnej i potencjalnie stanowi niezależne przedsiębiorstwo, które samodzielnie realizuje zadania gospodarcze.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Transakcja sprzedaży zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością w zakresie świadczenia Usług HQ, na gruncie przepisów ustawy o VAT (art. 2 pkt 27e), powinna zostać uznana za transakcję zbycia przedsiębiorstwa.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis z stanu faktycznego należy stwierdzić, że wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością w zakresie świadczenia Usług HQ, będący przedmiotem planowanej sprzedaży, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Kupujący po zakupie Usług HQ, będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności Firmy w oparciu o składniki będące przedmiotem sprzedaży; dla kontynuowania działalności gospodarczej nie będzie konieczne: (i) angażowanie innych składników majątku (niebędących przedmiotem transakcji) ani (ii) podejmowanie dodatkowych działań. Co więcej Wnioskodawca wskazał, że ponieważ transakcja już miała miejsce, obecnie Kupujący w rzeczywistości kontynuuje prowadzenie takiej działalności.


Przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy wskazują także, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych cechuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.


Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, Spółka dokonała formalnego wyodrębnienia działalności w zakresie świadczenia Usług HQ w strukturze organizacyjnej Spółki w formie Uchwały Zarządu. Na jej podstawie, obszar świadczenia Usług HQ funkcjonuje w ramach odrębnego obszaru organizacyjnego, który posiada własną strukturę organizacyjną, jak również własne zasoby materialne i ludzkie (Spółka wyznaczyła osobę zarządzającą obszarem świadczenia Usług HQ oraz alokowała pracowników do wydzielonej jednostki organizacyjnej). Spółka przyporządkowała również przychody i koszty oraz należności i zobowiązania do działalności w zakresie świadczenia Usług HQ, na podstawie prowadzonej na wewnętrzne potrzeby ewidencji. Spółka dla własnych potrzeb okresowo sporządzała bilans oraz rachunek zysków i strat działalności w zakresie świadczenia Usług HQ (przed sprzedażą tej działalności). Ponadto, Spółka posiadała odrębny rachunek bankowy, przypisany do obsługi wypłat wynagrodzeń dla pracowników Spółki w ramach Pionu farmaceutycznego.

W konsekwencji stwierdzić należy, że zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania wyodrębnionej części przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W okolicznościach niniejszej sprawy, planowana sprzedaż zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością w zakresie świadczenia Usług HQ będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 6 pkt 1 ustawy.


Stanowisko Wnioskodawców należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ze względu na autonomiczność prawa podatkowego i odrębność uregulowań prawnych w zakresie podatku dochodowego i podatku VAT, rozstrzygnięcie przyjęte w niniejszej interpretacji dotyczące opodatkowania zbywanych składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przyjęte w tym zakresie na gruncie przepisów dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj