Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.75.2019.2.MP
z 22 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2019 r. (data wpływu 5 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 22 marca 2019 r. (doręczone 29 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług demontażu istniejącego nagrobka bądź odsuwaniu płyty przed pogrzebem i ponownym montażu, bądź zakrywaniu płytą grobu po pogrzebie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę.


Wniosek uzupełniono w dniu 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 22 marca 2019 r. (doręczone 29 marca 2019 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod firmą „...” - na terenie L. i okolic. Jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności wykonuje, między innymi, nagrobki i montuje je na cmentarzu. Dokonuje zakupu bloków granitowych, a następnie, na zamówienie, dokonuje stosownej obróbki zakupionego materiału, wykonując nagrobek zgodnie z życzeniem zamawiającego. Nagrobki z granitu wraz z montażem wykonywane są za życia kupujących, jak również na zlecenie rodzin zmarłych. Zajmuje się także obsługą związaną z pochówkiem, tj. demontażem całego nagrobka przed pochówkiem, lub zdejmowaniem płyty wierzchniej wraz z elementami zabezpieczającymi grób, w zależności od rodzaju grobu, a po pochówku przykrywaniem grobu płytą, bądź ponownym montażem nagrobka. Dodatkowo zajmuje się renowacją nagrobków już istniejących oraz demontażem starych, jak również stawianiem w ich miejsce nowych nagrobków, a także wykonywaniem liternictwa nagrobkowego.


W szczególności Wnioskodawca świadczy usługi polegające na:

  • wykonaniu nagrobka i jego montażu,
  • przygotowaniu miejsca do pochówku,
  • przygotowaniu miejsca do montażu nagrobka na cmentarzu,
  • montażu i pracach związanych z montażem nagrobka po pochówku,
  • wykonywaniu tablic i napisów po kolejnych pochówkach,
  • demontażu istniejącego nagrobka, bądź odsuwaniu płyty przed pogrzebem,
  • ponownym montażu, bądź zakrywaniu płytą grobu po pogrzebie,
  • renowacji istniejącego nagrobka
  • murowanie grobów - katakumby
  • renowacji istniejącego grobu


W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał, co następuje :

w ramach prowadzonej działalności zawiera m.in. następujące umowy zlecenia i umowy o dzieło:

  • wymurowanie grobu na cmentarzu, wykonanie pomnika oraz zamontowanie go cmentarzu co może być też połączone z udziałem w pochówku polegającym na asyście grabarzom w złożeniu ciała do grobu i zamknięciu grobowca - jeśli wykonywana usługa jest związana bezpośrednio ze śmiercią,
  • demontaż istniejącego nagrobka, bądź odsuwanie płyty przed pogrzebem i ponowny montaż, bądź zakrywanie płytą grobu po pogrzebie - w ramach udziału w usłudze pogrzebowej, w organizacji którego uczestniczy firma Wnioskodawcy i inna firma zajmująca się transportem zwłok,
  • renowacji istniejącego nagrobka


W ocenie Wnioskodawcy, wykonywany w ramach prowadzonej działalności proces polegający na wymurowaniu grobowca, zrobieniu pomnika i zamontowaniu go na cmentarzu w celu przygotowania miejsca na złożenie zwłok a następnie asysta przy składaniu zwłok do grobu, umożliwienie tego poprzez otwarcie bądź demontaż grobowca i następnie zamknięcie go i wykonanie usługi literniczej na nagrobku upamiętniającej osobę zmarłą są wykonywane w ramach pochówku. Dopiero całość przedsięwzięcia tj. przygotowanie miejsca pochówku, grobowca, złożenie w nim ciała, zabezpieczenie grobu, wykonanie usługi literniczej i uprzątnięcie miejsca pochówku stanowi pełną usługę pogrzebową. Nie jest możliwe wyłączenie jednej z wymienionych powyżej czynności i nazwanie jej usługą pogrzebową. Usługa pogrzebowa to szereg czynności umożliwiających pogrzebanie ciała w sposób przyjęty w naszym kręgu religijnym i kulturowym. W celu realizacji ww. usług Wnioskodawca zawarł umowy z administratorami cmentarzy umożliwiające mu wstęp na ich teren, świadczenie usług na ich terenie i zarazem zobowiązujące go do ich utrzymania w stanie niepogorszonym.


Wnioskodawca uważa, że w ramach klasyfikacji PKWiU ujętej pod symbolem 96.03 mieszczą się następujące wykonywane przez niego usługi:

  • wymurowanie grobu oraz wykonanie nagrobka i jego montaż,
  • przygotowaniu miejsca do pochówku,
  • przygotowanie miejsca do montażu nagrobka na cmentarzu,
  • montaż i prace związane z montażem nagrobka po pochówku,
  • wykonywanie tablic i napisów po kolejnych pochówkach,
  • demontażu istniejącego nagrobka, bądź odsuwaniu płyty przed pogrzebem,
  • ponownym montażu, bądź zakrywaniu płytą grobu po pogrzebie,
  • renowacja istniejącego nagrobka
  • murowanie grobów - katakumby
  • renowacja istniejącego grobu.


Stanowisko Wnioskodawcy w tej sprawie wynika z faktu, że wszystkie wymienione powyżej prace wykonywane są na cmentarzach, związane są z pochówkami i stanowią element usługi pogrzebowej.


W ocenie Wnioskodawcy, proces polegający na wymurowaniu grobowca, zrobieniu pomnika i zamontowaniu go na cmentarzu w celu przygotowania miejsca na złożenie zwłok a następnie asysta przy składaniu zwłok do grobu, umożliwienie tego poprzez otwarcie bądź demontaż grobowca i następnie zamknięcie go mieści się w grupowaniu 96.03 - Usługi pogrzebowe i pokrewne. Mogą być ujęte jako usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowej czy też związane z przeprowadzeniem pochówku - a więc grupowania 96.03.12.0, jak też usługi związane z utrzymaniem cmentarzy oraz opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku a także usług w zakresie liternictwa nagrobkowego - grupowanie 96.03.11.0.

Demontaż istniejącego nagrobka bądź odsuwanie płyty przed pogrzebem i ponowny montaż bądź zakrywanie płytą grobu po pogrzebie stanowią element przygotowania ceremonii pogrzebowej i są związane z przeprowadzeniem pochówku - grupowania 96.03.12.0.

Renowacja istniejącego nagrobka stanowi usługę związaną z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku -grupowanie 96.03.11.0, a jeśli jest wykonywane bezpośrednio w związku z pochówkiem i połączone z pomocą w złożeniu ciała w grobie, zabezpieczeniem grobowca po pogrzebie i wykonaniem usługi literniczej stanowi nieodzowny element usługi pogrzebowej - grupowania 96.03.12.0.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wykonywane przez niego usługi są bezpośrednio związane z zapewnieniem pochówku osobom zmarłym oraz utrzymaniu grobów w dobrym stanie technicznym i wizualnym oraz wykonywane w głównej mierze na cmentarzach. W większości sytuacji jest to szereg czynności związanych z przygotowaniem miejsca pochówku osoby zmarłej, umożliwienia tego pochówku, zabezpieczeniem grobowca i uprzątnięciu terenu cmentarza po wykonanej usłudze. Zakres tych prac związany z przygotowaniem miejsca pochówku w formie trwałego grobowca kamiennego wynika z przyjętych norm kulturowych i społecznych, zaś usługi związane z renowacją/pielęgnacją grobu powodowane są koniecznością utrzymania grobów i co za tym idzie cmentarzy w odpowiednim stanie.


W związku z tym sądzi, że wykonywane przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu „usługi pogrzebowe i pokrewne” i w efekcie tego powinien opodatkować je 8% stawką podatku od towarów i usług.


Stanowisko, które zawarł powyżej wynika z wykładni przepisów dokonanej przez niego, ale także jest zgodne ze stanowiskiem organów skarbowych zawartym w interpretacjach indywidualnych m.in. o sygn. ITPP1/4512-526016/RH z dnia 28 września 2016 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy, ILPP1/4512-1-98/15-4/AI z dnia 13 kwietnia 2015 r. oraz ILPP2/4512-1-333/16-2/MŁ z 21 czerwca 2016 r. wydanych przez Izbę Skarbową w Poznaniu. Wnioskodawca podkreśla, że od czasu wydania ww. interpretacji stan prawny mający znaczenie w niniejszej sprawie nie uległ zmianie. Wskazuje również na brzmienie art. 2a Ordynacji podatkowej zgodnie, z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ( oznaczone we wniosku nr 2):


Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 8% dla usługi demontażu istniejącego nagrobka, bądź odsuwaniu płyty przed pogrzebem i ponownym montażu, bądź zakrywaniu płytą grobu po pogrzebie ?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe będzie zastosowanie stawki VAT 8% do wszystkich przedstawionych w zapytaniach stanów faktycznych. Zgodnie z PKWiU, usługi pogrzebowe i pokrewne zostały sklasyfikowane pod symbolem 96.03.


W grupowaniu:

  • 96.03 sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne:
  • 96.03.11 - Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzaniem kremacji.
  • 96.03.12 - Usługi pogrzebowe.


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych, sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poz. 180, zakwalifikowanych do PKWIU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8% zgodnie z art. 146aa ustawy.

Dlatego też, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na kompleksowej usłudze wykonania oraz montażu nagrobka zarówno za życia kupujących, jak również po śmierci na zlecenie rodzin mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 96.03 i mogą podlegać opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8%.


Zatem można zastosować obniżoną stawkę podatku 8% do następujących usług, zakwalifikowanych jako usługi pogrzebowe (PKWiU 96.03):

  1. wykonanie nagrobka lub grobowca wraz z montażem na cmentarzu w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu,
  2. wykonanie nagrobka lub grobowca wraz z montażem na cmentarzu zamawianego przez osobę żyjącą powyżej 75 lat,
  3. wykonanie nagrobka lub grobowca wraz z montażem na cmentarzu zamawianego przez osobę żyjącą bez względu na wiek,
  4. wykonanie demontażu i montażu istniejących nagrobków lub grobowców do pogrzebu wraz z usługą literniczą,
  5. renowacja istniejącego nagrobka bądź grobu.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że podobny pogląd został wskazany w indywidualnej interpretacji nr ITPP1/4512-526/16/RH wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku oraz jego uzupełnienia opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia, przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jak wynika z treści § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) – do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów.


Stawka podatku – stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie zaś z art. 146 aa ust. 1 pkt 1 i pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%,

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, wymieniono usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną – PKWiU 96.03.


Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką w wysokości 23% (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki w wysokości 23% ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.


W poz. 180 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03 Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.


Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „usługa pogrzebowa”. Jak wynika z wyjaśnień do PKWiU, stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03:

  1. grupowanie 96.03.11.0 „Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” obejmuje:
    • usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,
    • usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,
    • usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,
    • usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,
    • usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów,
  2. grupowanie 96.03.12.0 „Usługi pogrzebowe” obejmuje:
    • usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,
    • usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,
    • usługi balsamowania zwłok,
    • usługi instytucji pogrzebowych,
    • przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,
    • usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.

Grupowanie to nie obejmuje: usług religijnych związanych z uroczystościami pogrzebowymi, sklasyfikowanych w grupowaniu 94.91.10.0.


Usługą pogrzebową jest zatem zespół czynności wykonywanych w ramach jednego zlecenia, związanych z ceremonią pogrzebową (tj. z momentem pochówku), czyli m.in. przygotowanie zwłok do pochówku, dostarczenie trumny, transport zwłok na miejsce pochówku, pochowanie zwłok, jak również z załatwieniem formalności związanych z pogrzebem.

Z kolei, jak wynika ze Słownika języka polskiego „pochówek” oznacza chowanie (grzebanie) zmarłego. Najczęstszą formą pochówku współcześnie jest grzebanie ciała zmarłego w ziemi w trumnie oraz kremacja zwłok. Nazwa „pochówek” związana jest zatem z miejscem w odróżnieniu od „pogrzebu”, z którym związany jest obyczaj, obrzęd.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod firmą „........” . W ramach prowadzonej działalności wykonuje, między innymi, nagrobki i montuje je na cmentarzu. Zajmuje się także obsługą związaną z pochówkiem, tj. demontażem całego nagrobka przed pochówkiem, lub zdejmowaniem płyty wierzchniej wraz z elementami zabezpieczającymi grób, w zależności od rodzaju grobu, a po pochówku przykrywaniem grobu płytą, bądź ponownym montażem nagrobka. Dodatkowo zajmuje się renowacją nagrobków już istniejących oraz demontażem starych, jak również stawianiem w ich miejsce nowych nagrobków, a także wykonywaniem liternictwa nagrobkowego.


W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera m.in. następujące umowy zlecenia i umowy o dzieło:

  • wymurowanie grobu na cmentarzu, wykonanie pomnika oraz zamontowanie go cmentarzu co może być też połączone z udziałem w pochówku polegającym na asyście grabarzom w złożeniu ciała do grobu i zamknięciu grobowca - jeśli wykonywana usługa jest związana bezpośrednio ze śmiercią,
  • demontaż istniejącego nagrobka, bądź odsuwanie płyty przed pogrzebem i ponowny montaż, bądź zakrywanie płytą grobu po pogrzebie - w ramach udziału w usłudze pogrzebowej, w organizacji którego uczestniczy firma Wnioskodawcy i inna firma zajmująca się transportem zwłok,
  • renowacji istniejącego nagrobka.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku dla świadczonych usług demontażu istniejącego nagrobka, bądź odsuwaniu płyty przed pogrzebem i ponownym montażu, bądź zakrywaniu płytą grobu po pogrzebie (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

W ocenie Wnioskodawcy, demontaż istniejącego nagrobka bądź odsuwanie płyty przed pogrzebem i ponowny montaż bądź zakrywanie płytą grobu po pogrzebie stanowią element przygotowania ceremonii pogrzebowej i są związane z przeprowadzeniem pochówku – grupowanie PKWiU 96.03.12.0.


Jak wskazano powyżej czynności sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 96.03 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.


Analizując przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy, wskazać należy, że skoro będące przedmiotem zapytania usługi : demontażu istniejącego nagrobka, odsuwaniu płyty przed pogrzebem i ponownym montażu, bądź zakrywaniu płytą grobu po pogrzebie mieszczą się - jak wskazał Wnioskodawca - w grupowaniu PKWiU 96.03, to podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.


Stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.


Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji, gdyż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do klasyfikowania wykonywanych przez podatników czynności ani też oceny dokonanej klasyfikacji . Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował dokonywane czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. 96.03.12.0. Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje ponadto, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 3 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie – Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin, w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj