Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/4512-1-333/16-2/MŁ
z 21 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2016 r. (data wpływu 01 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży nagrobków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży nagrobków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod firmą; (…) (dalej Wnioskodawca), na terenie A, B i innych okolic. Jednocześnie jest administratorem (Zarządcą) cmentarzy w A i B na podstawie zawartych umów z przedstawicielami ww Parafii, czyli A i B.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W przypadku gdy rodzina osoby zmarłej zleca firmie Zainteresowanego wykonanie usługi cmentarnej (z tym ewentualnie kremacji) oraz usługi pogrzebowej, wówczas za wykonaną kompleksową usługę Wnioskodawca wystawia fakturę VAT i ewidencjonuje ją na kasie fiskalnej za całościową obsługę. Zgodnie z powszechnie przyjętą praktyką oraz PKWiU, usługi pogrzebowe i pokrewne zostały sklasyfikowane pod symbolem 96.03.

W grupowaniu:

96.03 sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne:

96.03.11 – Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,

96.03.12 – Usługi pogrzebowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych
i pokrewnych, sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poz. 180, zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8%.

W ramach prowadzonej działalności, na mocy zawartych umów, Wnioskodawca wystawia faktury VAT (ze stawką VAT 8 %) na rzecz rodziny zmarłej osoby oraz innych zewnętrznych podmiotów gospodarczych, które prowadzą działalność w zakresie Zakładów Pogrzebowych na tym terenie. Przy czym podmioty te nie posiadają całej infrastruktury cmentarnej, w związku z tym Wnioskodawca udostępnia za wynagrodzeniem (Zgodnie z Regulaminem Administratora) – usług cmentarnych i z nią związanych.

W zaistniałej sytuacji wskazany wyżej podmiot, działając z upoważnienia rodziny zmarłego (zawartego w formie notarialnej) dokonuje w chwili obecnej wszelkich czynności związanych z usługami cmentarnymi oraz pochówku na cmentarzu, którym Wnioskodawca administruje.

Zainteresowany zamierza poszerzyć swoją działalność gospodarczą o sprzedaż nagrobków wraz z montażem, trudnić się też w innych punktach sprzedaży poza, znajdującą się siedzibą firmy.

Wnioskodawca ma zamiar dokonywać zakupu półproduktu tj. nieobrobionych płyt granitowych a następnie na zamówienie będzie dokonywał stosownej obróbki zakupionego półproduktu – zgodnie z życzeniem zamawiającego. Wnioskodawca poszerzając w przyszłości swoją działalność gospodarczą sklasyfikował ją pod numerem PKD 23.20 Z.

Nagrobki z granitu wraz z montażem wykonywane są/będą za życia kupujących, jak również na zlecenie rodzin zmarłych. Wnioskodawca wykonuje nagrobki z granitu, podziemne elementy stanowiące część grobowca, obłożenie grobowca granitem, renowacje istniejących nagrobków, demontaż i montaż istniejących nagrobków wraz z usługą literniczą, wykładanie posadzki przy nagrobku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 8% dla sprzedaży nagrobków z montażem jako część usługi pogrzebowej oraz samodzielnie jako nagrobek
z montażem bez świadczenia usługi pogrzebowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe będzie stosowanie stawki VAT 8% do sprzedaży nagrobków.


Zgodnie z PKWiU, usługi pogrzebowe i pokrewne zostały sklasyfikowane pod symbolem 96.03. W grupowaniu:

96.03 sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne:

96.03.11 – Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzaniem kremacji.

96.03.12 – Usługi pogrzebowe.


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych, sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poz. 180, zakwalifikowanych do PKWIU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8%.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.,
z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%:
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono – usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 96.03.


Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie stawki podatku 8% jest zasadne, gdyż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w grupowaniu 96.03 mieszczą się: „Usługi pogrzebowe i pokrewne wraz
z dostawą trumien, urn I utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”,
a z wyjaśnień do PKWiU wynika, natomiast, że stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03: grupowanie 96.03.11.0 „Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” obejmuje:

  1. usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,
  2. usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,
  3. usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,
  4. usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,
  5. usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów.

grupowanie 96.03.12.0 .„Usługi pogrzebowe” obejmuje:

  1. usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,
  2. usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,
  3. usługi balsamowania zwłok,
  4. usługi instytucji pogrzebowych,
  5. przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,
  6. usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.

Dlatego też, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na kompleksowej usłudze wykonania oraz montażu nagrobka na cmentarzu lub wykonania kwater montażu ich na cmentarzu zarówno za życia kupujących, jak również po śmierci na zlecenie rodzin mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 96.03 i mogą podlegać opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8%.


Zatem można zastosować obniżoną stawkę podatku 8% do następujących usług, zakwalifikowanych jako usługi pogrzebowe (PKWiU 96.03):

  1. wykonania nagrobka lub grobowca wraz z montażem na cmentarzu w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu,
  2. wykonania nagrobka lub grobowca wraz z montażem na cmentarzu zamawianego przez osobę żyjącą powyżej 75 lat,
  3. wykonania nagrobka lub grobowca wraz z montażem na cmentarzu zamawianego przez osobę żyjącą bez względu na wiek,
  4. wykonanie kwater wraz z ich montażem na cmentarzu, jako przygotowanie do pogrzebu,
  5. wykonanie kwater wraz z ich montażem na cmentarzu, dla osób żyjących, czyli sprzedaży grobów,
  6. wykonanie kompleksowej usługi, tj. montażu nagrobka i kwater na cmentarzu,
  7. wykonanie demontażu i montażu istniejących nagrobków lub grobowców do pogrzebu wraz z usługą literniczą.

Wnioskodawca pragnie uprzejmie wskazać, że podobne poglądy zostały wskazane w indywidualnych interpretacjach np. nr ITPP1/443–725–14/BK wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy lub nr ILPP1/4512–1–98/15–4/Al z dnia 13 kwietnia 2015 r wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Wnioskodawca stwierdza, że ocena przedstawionego zdarzenia jest prawidłowa, powołując się na interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) została wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do stosowania od dnia 1 stycznia 2016 r., w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia do celów:

  1. opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  2. opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej

– do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną – PKWiU 96.03.

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieszczą się „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Z wyjaśnień do PKWiU wynika natomiast, że stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03:

  1. grupowanie 96.03.11.0 „Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” obejmuje:
    • usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,
    • usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,
    • usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,
    • usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,
    • usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów,
  2. grupowanie 96.03.12.0 „Usługi pogrzebowe” obejmuje:
    • usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,
    • usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,
    • usługi balsamowania zwłok,
    • usługi instytucji pogrzebowych,
    • przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,
    • usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.

Grupowanie to nie obejmuje: usług religijnych związanych z uroczystościami pogrzebowymi, sklasyfikowanych w grupowaniu 94.91.10.0.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod firmą (…) na terenie A, B i innych okolic. Zainteresowany jest jednocześnie administratorem (Zarządcą) cmentarzy w A i B na podstawie zawartych umów z przedstawicielami Parafii. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W przypadku gdy rodzina osoby zmarłej zleca firmie Wnioskodawcy wykonanie usługi cmentarnej, w tym ewentualnie kremacji lub usługi pogrzebowej, Zainteresowany za kompleksową usługę wystawia fakturę VAT i ewidencjonuje ją na kasie fiskalnej. Zdaniem Wnioskodawcy opisane usługi zgodnie z obowiązującą klasyfikacją PKWiU oraz powszechnie przyjętą praktyką zostały sklasyfikowane pod symbolem 96.03. W tym grupowaniu mieszczą się; 96.03.11 „Usługi cmentarzy i usługi związanie z przeprowadzaniem kremacji” oraz 96.03.12 „Usługi pogrzebowe”. Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie te usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych, sklasyfikowanych w Załączniku nr 3 do Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poz. 180, zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i powinny być opodatkowane obniżoną stawką 8%. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wystawia faktury VAT na rzecz rodzin zmarłych lub innych zewnętrznych podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca zamierza poszerzyć swoją działalność gospodarczą o sprzedaż nagrobków wraz z montażem. Będzie dokonywał zakupów nieobrobionych płyt granitowych a następnie na zamówienie będzie dokonywał stosownej obróbki zgodnie z życzeniem kupującego. Wnioskodawca będzie wykonywał nagrobki z granitu, podziemne elementy stanowiące część grobowca, renowację istniejących nagrobków, demontaż, montaż istniejących, usługi liternicze oraz wykładanie posadzki przy nagrobku.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% dla sprzedaży nagrobków z montażem jako część usługi pogrzebowej oraz samodzielnie jako nagrobek z montażem bez świadczenia usługi pogrzebowej.

Jak wskazano powyżej czynności sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 96.03 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

W rozpatrywanej sprawie usługi, będące przedmiotem zapytania, tj. usługi sprzedaży nagrobków z montażem jako część usługi pogrzebowej oraz samodzielny montaż nagrobka bez świadczenia usługi pogrzebowej, mieszczą się – jak wskazał Zainteresowany – wg PKWiU pod numerem 96.03.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że o ile usługi sprzedaży nagrobków z montażem jako część usługi pogrzebowej oraz samodzielnie jako nagrobek z montażem bez świadczenia usługi pogrzebowej, które świadczy Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.03, to podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Końcowo zaznacza się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Jednoczenie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj