Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.206.2019.3.BJ
z 12 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia i 6 czerwca 2019 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy za niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 kwietnia i 6 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy za niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium Polski.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka Y sp. z o.o. sp. k. (dalej jako „Y”) oraz spółka X sp. z o.o. (dalej jako „X” lub „Wnioskodawca”) są podmiotami z siedzibą na terytorium Polski (ten sam adres siedziby), zarejestrowanymi w Polsce dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działalność Y koncentruje się na produkcji wyposażenia ogrodowego, w szczególności parasoli przeciwsłonecznych, mebli ogrodowych, poduszek na meble ogrodowe, materacy oraz tekstyliów domowych takich jak poduszki na krzesła, poduszki dekoracyjne, maty na stół, zasłony itp. W ramach prowadzonej działalności Y i X dokonują następujących transakcji:


Transakcja pierwsza Y dokonuje dostawy wyprodukowanych wyrobów gotowych dla X , a X dokonuje dostawy tych towarów dla podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium Ukrainy (dalej jako „Nabywca”). Przy czym towar transportowany jest bezpośrednio z magazynu Y na terytorium Polski do Nabywcy na terytorium Ukrainy. Za transport towarów z terytorium Polski (z magazynu Y) na terytorium Ukrainy będzie odpowiedzialna Y - Y będzie w szczególności odpowiedzialna za wybór przewoźnika, kontakt z przewoźnikiem, organizację transportu, zlecenie usług przewoźnikowi (będzie otrzymywała fakturę od przewoźnika za usługi transportowe) oraz będzie odpowiedzialna za towar w czasie jego transportu z Polski na Ukrainę. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel z Y na X będzie następowało na terytorium Ukrainy (zgodnie z ustalonymi warunkami dostawy Y będzie odpowiadała za transport towarów na terytorium Ukrainy). Y będzie każdorazowo dysponował listem przewozowym CMR, który będzie zawierał w szczególności następujące dane: - pole numer 1 „Nadawca” - dane X, - pole numer 2 „Odbiorca” - dane Nabywcy na Ukrainie; - pole numer 3 „Miejsce przeznaczenia” - adres dostawy na Ukrainie; - pole numer 4 „Miejsce i data załadowania” - adres i data załadunku na terenie Polski, - pole numer 5 „Załączone dokumenty” - faktura dotycząca transakcji pomiędzy X a ostatecznym odbiorcą na Ukrainie; - pole numer 14 „Postanowienia odnośnie przewoźnego” - DDP miejsce na Ukrainie. Odprawę celną eksportową w Polsce dokonuje X.


Podmiot ten składa do organów celnych dokument celny wywozowy (tj. Jednolity Dokument Administracyjny - SAD) zawierający w szczególności następujące informacje:


  • pole numer 2 „Nadawca/Eksporter” – dane X;
  • pole numer 8 „Odbiorca” - dane ostatecznego odbiorcy na Ukrainie;
  • pole numer 22 „Waluta i ogólna wartość faktury” - wartość sprzedaży towarów od X do ostatecznego odbiorcy na Ukrainie;
  • pole numer 44 - zostaną wskazane obie faktury - wystawiona przez Y na X i wystawiona przez X na Nabywcę. W polu tym zostanie wpisany kod 04PL06 wraz z NIP Y oraz numerem i wartością netto faktury wystawionej przez Y na X.


W związku z powyższym po opuszczeniu przez towar obszaru Wspólnoty Y otrzyma komunikat IE-599.


Transakcja druga Y nabywa towary od podmiotu z siedzibą na terytorium Chin (dalej jako „Dostawca”), a następnie dokonuje sprzedaży tych towarów na rzecz X. Natomiast X dokonuje dostawy tych towarów do Nabywcy z siedzibą na terytorium Ukrainy. Zakupione przez Y towary transportowane są bezpośrednio z terytorium Chin na terytorium Ukrainy (w momencie rozpoczęcia transportu z Chin wiadomo jest, że miejscem przeznaczenia tych towarów jest Ukraina), przy czym transportowany statkiem z Chin towar wpływa do portu w Z., a z portu w Z. transportowany jest na Ukrainę. Z momentem wprowadzenia towaru na terytorium Unii Europejskiej towar zostaje objęty procedurą tranzytu i nie przestaje podlegać tej procedurze na terytorium Polski czy innego kraju Unii Europejskiej. Towar nie zostaje dopuszczony do obrotu na terytorium Unii. W stosunku do nabywanych towarów nie powstaje dług celny oraz nie są pobierane opłaty wyrównawcze oraz opłaty o podobnym charakterze. Za transport towarów z terytorium Chin na terytorium Ukrainy odpowiada Y.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 czerwca 2019 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, że zarówno przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na Wnioskodawcę, jak i na ostatecznego Nabywcę następuje na terytorium Ukrainy. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na Wnioskodawcę oraz na ostatecznego Nabywcę następuje w momencie dostarczenia towaru przez przewoźnika działającego na zlecenie Y do ustalonego przez strony transakcji miejsca na terytorium Ukrainy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w „Transakcji pierwszej” dostawa towarów dokonana przez X na rzecz Nabywcy z Ukrainy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym transakcja opisana jako „Transakcja druga” nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce u Wnioskodawcy, tj. nie stanowi dla Wnioskodawcy ani importu towarów ani eksportu towarów na terytorium Polski?


Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do „Transakcji pierwszej”, dostawa towarów dokonana przez X na rzecz Nabywcy z Ukrainy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jak wskazano powyżej, opisana transakcja stanowi transakcję łańcuchową, o której mowa w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. Należy podkreślić, że dostawa dokonana pomiędzy X oraz Nabywcą z Ukrainy stanowi tzw. dostawę „nieruchomą”. W związku z tym, zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia tej transakcji będzie terytorium Ukrainy (miejsce zakończenia transportu towarów). Mając na uwadze powyższy, transakcja dostawy towarów dokonana przez X na rzecz Nabywcy z Ukrainy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.


Zdaniem Wnioskodawcy transakcja opisana jako „Transakcja druga” nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług u Wnioskodawcy ani jako import towarów ani jako eksport towarów. Import towarów - zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m in. import towarów na terytorium kraju. Poprzez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium UE (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Miejsce świadczenia w przypadku importu towarów określa art. 26a ustawy o VAT. Zgodnie z ustępem 1. tej regulacji miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:


  1. uszlachetniania czynnego,
  2. odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
  3. składowania celnego,
  4. tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,
  5. wolnego obszaru celnego - miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom (art. 26a ust. 2 ustawy o VAT).


Ponieważ w przedmiotowym przypadku towary z momentem wprowadzenia ich na terytorium Unii Europejskiej będą objęte procedurą tranzytu, której nie przestaną podlegać na terytorium żadnego państwa unijnego, w tym na terytorium Polski, a zatem przedmiotowa transakcja nie stanowi importu towarów na terytorium Polski. Ponadto, zgodnie z art. 19a ust. 9 ustawy o VAT obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11 tej regulacji. Zgodnie z art. 19a ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli import towarów objęty jest procedurą: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego, tranzytu, wolnego obszaru celnego, jeżeli od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat. Ponieważ w przedmiotowej sytuacji w stosunku do nabywanych przez Wnioskodawcę towarów nie powstaje dług celny oraz nie są pobierane opłaty wyrównawcze oraz opłaty o podobnym charakterze, to nie powstaje też obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług od tej transakcji.

Eksport towarów - zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.


Z kolei art. 22 ust. 3 ustawy o VAT określa miejsce świadczenia przy dostawie w ramach transakcji łańcuchowych. Zgodnie z treścią tego przepisu, dostawę która:


  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną (a zarazem opodatkowaną) w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną (a zarazem opodatkowaną) w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o VAT tylko jedna z dostaw realizowanych w ramach łańcucha będzie stanowić eksport towarów. Jest to tzw. dostawa „ruchoma”, tj. dostawa, do której przyporządkowuje się transport. W przedmiotowej sprawie podmiotem odpowiedzialnym za transport towarów z Chin na Ukrainę jest Y, a przeniesienie prawa do rozporządzania towarem z Y na X następuje na terytorium Ukrainy. W związku z tym transport towarów należy przyporządkować dostawie dokonywanej pomiędzy podmiotem z Chin a Y, a miejscem opodatkowania kolejnych dostaw tj. dostawy Y dla X oraz dostawy dokonywanej przez X na rzecz Nabywcy z Ukrainy jest terytorium kraju zakończenia transportu towarów tj. terytorium Ukrainy. W konsekwencji transakcją „ruchomą” jest transakcja pomiędzy Dostawcą z Chin a Y. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. eksport towarów. Stosownie zaś do art. 2 pkt 8 tej ustawy przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium UE przez:


    1. dostawcę lub na jego rzecz (tzw. „eksport bezpośredni”), lub
    2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (tzw „eksport pośredni”), z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu, służących do celów prywatnych - jeżeli wywóz towarów poza terytorium UE jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych. W przedmiotowej sprawie towar, w ramach „ruchomej” transakcji pomiędzy Dostawcą z Chin a Y, transportowany jest z terytorium Chin (dostarczenie towaru do portu w Z., a następnie podjęcie jego transportu z portu w Z. na Ukrainę, nie przerywa transportu), a zatem nie mamy do czynienia z transportem towarów z terytorium Polski, a w konsekwencji nie mamy do czynienia z eksportem towarów na terytorium Polski. Z kolei kolejne dostawy towarów, tj. w szczególności dostawa towarów pomiędzy Y a X oraz dostawa pomiędzy X a Nabywcą z Ukrainy jako transakcje „nieruchome” podlegają opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT tj. w kraju zakończenia transportu, a zatem skoro transport kończy się na terytorium Ukrainy, to dostawa towarów pomiędzy X a Nabywcą z Ukrainy podlega opodatkowaniu na terytorium Ukrainy, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.


Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionych okolicznościach nie powstanie u Wnioskodawcy na terytorium Polski obowiązek podatkowy ani z tytułu importu towarów ani z tytułu eksportu towarów. W konsekwencji faktury wystawione przez X na Nabywcę z Ukrainy nie powinny zawierać podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie w związku z wycofaniem przez Wnioskodawcę pytania pierwszego odstąpiono w tym zakresie od odpowiedzi.

Podkreślić należy, że z uwagi na fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Spółka „X”, przedmiotowa interpretacja nie ma mocy wiążącej dla dostawcy towarów - Y, jak i nie wywołuje skutków podatkowo-prawnych względem niej.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe. Oznacza to, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj