Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-25/12-2/MD
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-25/12-2/MD
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
karta podatkowa
usługi kosmetyczne


Istota interpretacji
Wnioskodawczyni prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych może korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.



Wniosek ORD-IN 236 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni założyła swoją pierwszą działalność gospodarczą – mobilny salon kosmetyczny. Jako formę opodatkowania wybrała kartę podatkową W tym celu po złożeniu wniosku CEIDG, udała się do właściwego Urzędu Skarbowego. Wnioskodawczynię skierowano do urzędniczki, zajmującej się kartą podatkową, aby złożyć u niej PIT-16. Jednak urzędniczka zadała pytanie Wnioskodawczyni, czy zna zakres usług, które mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej. Następnie przeczytała ich zakres i wyraźnie podkreśliła, że nie ma tam mowy o paznokciach żelowych. Jej wypowiedź zupełnie zdezorientowała Wnioskodawczynię, ponieważ wcześniej zasięgała opinii w punkcie informacji o podatku dochodowym, w tym samym Urzędzie Skarbowym.

Wtedy Wnioskodawczyni dowiedziała się, że może wybrać kartę podatkową, jako formę opodatkowania swojej działalności. Wnioskodawczyni ponownie poszła do punktu informacji, gdzie Pani potwierdziła swoją wcześniejszą wypowiedź. Podkreśliła też, że z jej punktu widzenia paznokcie żelowe wchodzą w zakres zabiegu manicure. Podała również Wnioskodawczyni numer telefonu oraz adres strony internetowej Krajowej Informacji Podatkowej.

Na stronie www.kip.gov.pl, Wnioskodawczyni znalazła wniosek w identycznej sprawie. Wydrukowała go oraz interpretację (ITPB1/415-783/10/DP) i ponownie udała się do Urzędu, będąc pewna, że to rozwiąże Jej problem. Jednak urzędniczka stwierdziła, że nie może na tej podstawie wydać decyzji w Jej sprawie. Kiedy jednak mimo wszystko Wnioskodawczyni postanowiła złożyć PIT-16 urzędniczka zaczęła Ją straszyć kontrolami z Urzędu Skarbowego, że jeżeli Urząd Skarbowy stwierdzi, iż zakres wykonywanych przez Wnioskodawczynię usług nie jest zgodny z „tabelką” to nałoży na Wnioskodawczynię karę.

Wnioskodawczyni powiedziała, że przecież będzie mogła się od niej odwołać uzasadniając Jej stanowisko. Na to urzędniczka odpowiedziała Jej, że napisze w postanowieniu, że jest to kara nałożona ogólnie na usługi kosmetyczne i że tym samym Wnioskodawczyni nie będzie miała podstaw do odwołania. W zaistniałej sytuacji urzędniczka nie zostawiła Wnioskodawczyni żadnego wyboru. Wnioskodawczyni nie mogła nawet przedstawić jej swoich argumentów, dlatego postanowiła napisać ten wniosek i interpretację.

Paznokcie żelowe, zdaniem Wnioskodawczyni, wchodzą w zakres usług opodatkowanych kartą podatkową. Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi, które nie są dokładnie wymienione w załączniku Nr 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., poz. 88, a są to:

  1. paznokcie żelowe,
  2. przedłużanie i zagęszczanie rzęs,
  3. depilacja ciała woskiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. usługi można rozliczać na karcie podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, podane zabiegi wchodzą w zakres podstawowych usług kosmetycznych. Rodzaj działalności, wybrany przez Wnioskodawczynię nieustannie się rozwija. Praktycznie cały czas wprowadzane są różne nowości i ulepszenia. Dlatego niezrozumiałe byłoby, zdaniem Wnioskodawczyni, ścisłe trzymanie się słowo w słowo zakresu usług wymienionych w tabeli. Tym bardziej, jeżeli dany zabieg nie wykracza poza definicję usług objętych opodatkowaniem w formie karty podatkowej. Na przykład, paznokcie żelowe jednoznacznie wchodzą w zakres usługi manicure. Wykonanie ich obejmuje te same czynności, które wykonuje się przy zabiegu manicure, tj. odsunięcie lub wycięcie skórek, opiłowanie paznokci, nadanie im kształtu itd., z tym, że płytka paznokciowa jest pokryta produktem światłoutwardzalnym, a nie zwykłym lakierem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Usługi kosmetyczne zostały ujęte pod poz. 88 części I - Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa - Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy. Natomiast zakres tych usług szczegółowo określony został w poz. 88 - Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik Nr 4 do ww. ustawy, gdzie wskazano, iż obejmuje on: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure. Wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe). Wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo- i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.

Według Encyklopedii kosmetyki, J. Arct, J. Chatizow, M. Floryńska, K. Prystupa, B. Przybyszewska – Kujawa, Wydawnictwo SPAR, manicure jest zabiegiem pielęgnacyjnym dłoni oraz paznokci, polegającym m.in. na położeniu na płytkę paznokci odpowiednich preparatów ochronno-ozdobnych (odżywek, lakierów, podkładów, emalii koloryzujących, utwardzających, szybkoschnących itp.). Z definicji tej można wywnioskować, że nakładanie paznokci żelowych mieści się w zakresie manicure.

W powołanych powyżej przepisach, ustawodawca nie odnosi się do statystycznej klasyfikacji PKD wykonywanych przez przedsiębiorcę czynności, lecz jedynie uzależnia prawo do omawianej formy opodatkowania od tego, czy wykonywane przez niego usługi mieszczą się w podanej wyżej charakterystyce działalności usługowej.

Wynika z tego, że nakładanie paznokci żelowych oraz pozostałe wymienione we wniosku czynności, które będą stanowiły zakres świadczonych przez Wnioskodawczynię usług można potraktować, jako usługi kosmetyczne zdefiniowane w załączniku Nr 4 w poz. 88 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka karty podatkowej od przychodów z tytułu świadczenia usług kosmetycznych uzależniona jest m.in. od ilości zatrudnionych pracowników. W przypadku usług kosmetycznych zatrudnić można maksymalnie łącznie 5 pracowników. Przy czym, jak wynika z pkt 2 Objaśnień do Części I Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej – za pracowników nie uważa się osób wymienionych w art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, za dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności lub może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników.

Mając powyższe na uwadze, jeżeli spełnione zostaną przesłanki wymienione w cytowanym art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ilość zatrudnionych przez Wnioskodawczynię osób nie przekroczy stanu określonego w tabeli, to Wnioskodawczyni prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych może korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj