Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-783/10/DP
z 3 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-783/10/DP
Data
2010.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
forma opodatkowania
karta podatkowa
karta podatkowa
usługi kosmetyczne
usługi kosmetyczne


Istota interpretacji
Czy prowadzona we wskazanym zakresie pozarolnicza działalność gospodarcza może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania usług kosmetycznych w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania usług kosmetycznych w formie karty podatkowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Rozpoczyna Pani prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług kosmetycznych w domu klienta, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Jako studentka, usługi zamierza Pani świadczyć w niepełnym wymiarze godzin.


Zakres świadczonych przez Panią usług:


  1. paznokcie żelowe,
  2. makijaż okolicznościowy,
  3. makijaż permanentny,
  4. depilacja (woskowanie),
  5. przedłużanie i zagęszczanie rzęs.


Przed podjęciem decyzji o wyborze formy opodatkowania pozyskała Pani informację w kilku urzędach skarbowych oraz Krajowej Informacji Podatkowej. W większości organów podatkowych potwierdzono Pani stanowisko, iż wykonywane usługi należy zaliczyć do usług kosmetycznych, które mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy prowadzona we wskazanym zakresie pozarolnicza działalność gospodarcza może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej...


Uważa Pani, iż wszystkie wykonywane przez Nią usługi mieszczą się w zakresie usług kosmetycznych. Nakładanie paznokci żelowych jest jedną z podstawowych usług kosmetycznych. Niezrozumiała jest dla Pani argumentacja pracowników urzędu skarbowego, iż produkt nakładany na paznokcie żelowe, dyskwalifikuje je jako potencjalną usługę rozliczaną na karcie podatkowej. Wskazuje Pani, iż każdy zabieg kosmetyczny polega na aplikacji jakiegoś produktu. Dla Pani jako profesjonalistki, lakier do paznokci jest również produktem nakładanym na płytkę paznokcia. Zatem dlaczego w takim razie produkt dotyczący paznokci żelowych jest tak „wyjątkowy”, że klasyfikuje się go do innej formy opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:


  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.


Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Usługi kosmetyczne zostały ujęte pod poz. 88 części I - Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa - Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy. Natomiast zakres tych usług szczegółowo określony został w poz. 88 - Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik Nr 4 do ww. ustawy, gdzie wskazano, iż obejmuje on: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure. Wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe). Wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo- i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.

Według Encyklopedii kosmetyki, J. Arct, J.Chatizow, M. Floryńska, K. Prystupa, B. Przybyszewska – Kujawa, Wydawnictwo SPAR, manicure jest zabiegiem pielęgnacyjnym dłoni oraz paznokci, polegającym m.in. na położeniu na płytkę paznokci odpowiednich preparatów ochronno-ozdobnych (odżywek, lakierów, podkładów, emalii koloryzujących, utwardzających, szybkoschnących itp.). Z definicji tej można wywnioskować, że nakładanie paznokci żelowych mieści się w zakresie manicure.

Wynika z tego, że nakładanie paznokci żelowych oraz pozostałe wymienione we wniosku czynności, które będą stanowiły zakres świadczonych przez Panią usług można traktować, jako usługi kosmetyczne zdefiniowane w załączniku Nr 4 w poz. 88 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W konsekwencji, jeżeli spełnione zostaną przesłanki wymienione w cytowanym art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ilość zatrudnionych przez Panią osób nie przekroczy stanu określonego tabeli, to będzie Pani uprawniona do korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska, 10 70 - 561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj