Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.151.2019.1.JS
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2019 r. (data wpływu 2 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalania podstawy opodatkowania dla wina w butelkach o pojemności „187 ml (plus minus 7 ml)” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie m.in. ustalania podstawy opodatkowania dla wina w butelkach o pojemności „187 ml plus minus 7 ml” z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zajmuje się importem napojów alkoholowych, głównie win, napojów fermentowanych oraz wyrobów pośrednich. Z tego tytułu składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4zo wraz z załącznikiem AKC-4/B.

Spółka nie prowadzi składu podatkowego, jest zarejestrowanym odbiorcą, płacącym podatek w procedurze zawieszania poboru akcyzy. Spółka zobowiązana jest wpłacać zaliczki dzienne na podatek akcyzowy, których kwoty są ujęte w AKC-4B w części E w kolumnie C oraz w kolumnie F gdzie Spółka ujmuje kwotę faktycznie dokonanej wpłaty dziennej.

Spółka dokładnie i rzetelnie dokonuje rozliczeń z tytułu podatku akcyzowego i przywiązuje dużo uwagi do prawidłowego wypełniania deklaracji podatku akcyzowego.

Dla przykładu, Spółka dokonuje następujących obliczeń:

W jednej dostawie towarów, na podstawie faktury zakupu towarów Spółka dokonała zakupu różnych pozycji wina. Do programu magazynowego Spółka wprowadziła oddzielnie każdy tytuł wina (czerwone, białe, inne) i na każdym tytule program oblicza podatek akcyzowy, co wygląda następująco:

[…]

Program na którym Spółka pracuje zaokrąglił podatek do zapłaty do wartości: […].

Razem podatek do zapłaty […], taką kwotę wyliczył system księgowy, na którym pracuje Spółka dla przyjętych na stan poszczególnych kategorii wina i taka kwota została zapłacona do Urzędu Skarbowego […] w terminie 25 dni od dnia przyjęcia dostawy.

Suma kwot podatku akcyzowego z dnia powstania obowiązku podatkowego jest wskazywana w poz. 173 deklaracji AKC-4B.

Następnie do 25-tego dnia każdego następnego miesiąca Spółka składa do Drugiego Urzędu Skarbowego w […] (ponieważ, Spółka posiada magazyn zamiejscowy w […]) deklarację podatku akcyzowego od wina AKC-4/B oraz deklarację dla podatku akcyzowego AKC-4zo.

Wyliczenie podatku zgodnie z obowiązującym wzorem deklaracji AKC-4/B podatek akcyzowy od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich:

Część F obliczanie wysokości podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów:

Wina czerwone, kod CN 22042180

[…]

Formularze e-deklaracji interaktywnej wartość podatku wyliczają same (cz. F kolumna f – kwota podatku).

Wina białe, kod CN 22042179

[…] – do e-deklaracji można wprowadzić ilość hektolitrów z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, czyli stosując obowiązujące w przepisach zaokrąglenia wprowadzamy […] – tak zaokrąglają formularze deklaracji kwotę podatku do pełnych złotych (w część F kolumna f – kwota podatku).

Formularz e-deklaracji AKC-4/B wyliczył z ww. dostawy podatek do zapłaty w wysokości: […] – poz. 260 części F deklaracji AKC-4/B.

Następnie z części F deklaracji wartość wyliczonego podatku zostaje przeniesiona w formularzu do części C obliczanie wysokości podatku akcyzowego w poz. 11 oraz poz. 13.

Kolejny krok to część D rozliczanie podatku akcyzowego – w poz. 14 Spółka wykazuje kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, w wymienionym przypadku wartość: […] (we wzorze deklaracji w pełnych złotych).

E- deklaracja wyliczyła podatek w wysokości: […] – poz. 16 podatek należny.

W części E deklaracji - Informacja o wpłatach dziennych - w dacie powstania obowiązku w kolumnie C Spółka podaje kwotę podatku akcyzowego w wysokości: […], zgodnie z tym co wyliczył system magazynowo-księgowy, na którym Spółka pracuje, następnie w kolumnie f Spółka podaje kwotę dokonanej wpłaty dziennej […] - zgodne wartości. Suma wartości z tych pozycji z całego miesiąca znajduje odzwierciedlenie w poz. 173 (razem kwota należnych wpłat dziennych) i poz. 175 (razem kwota dokonanych wpłat dziennych).

Do deklaracji AKC-4zo Spółka przenosi dane wyliczone z deklaracji AKC-4/B.

Część C - Zestawienie podatku akcyzowego wg grup wyrobów poz. 21 Spółka wpisuje kwotę z poz. 13 formularza AKC-4/B czyli kwotę […], następnie w części D poz. 34 Spółka wykazuje kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy tj.[…], w poz. 35 Spółka podaje kwotę wpłat dziennych suma z poz.175 formularza AKC-4/B czyli: […]. Formularz deklaracji AKC-4zo w części E wylicza wysokość podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty poz. 39 do zapłaty – […].

Wartość podatku do zapłaty Spółka wpłaca na konto Urzędu Skarbowego […] w dacie obowiązku sporządzenia miesięcznych deklaracji podatku akcyzowego tj. 25-tego każdego następnego miesiąca.

Dodatkowo, Spółka nabyła wino o pojemności 187 ml plus minus 7 ml. Pojemność butelki wina wynosi na etykiecie 187 ml, natomiast według projektu technicznego butelki pojemność wynosi 187 ml (plus minus 7 ml). Dostawca wina fakturuje pojemność butelki 0,1875 l. Do programu magazynowo-księgowego Spółka wprowadza pojemność butelki zgodnie z otrzymaną fakturą z czterema miejscami po przecinku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, oznaczone nr 4 we wniosku:

Czy Spółka prawidłowo ustala podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym dla gotowego wyrobu - wina, które kupowane jest w butelkach o poj. 187 ml (plus minus 7 ml)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

(…) Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą kwestii prawidłowego ustalania podstawy opodatkowania dla gotowego wyrobu - wina w celu prawidłowego obliczenia podatku akcyzowego, którego oznaczenie pojemności przedstawia się: na etykiecie: 187 ml, na rysunkach technicznych butelki 187 ml plus minus 7 ml. Spółka wprowadza do programu magazynowo-księgowego pojemność zgodnie z otrzymaną fakturą od dostawcy z czterema miejscami po przecinku tj. 0,1875 l (pyt. nr 4 wniosku).

Przy założeniu, że, Spółka kupi 54 600 butelek wina, to wyliczenie podatku może wyglądać następująco:

0,187 1 (pojemność butelki - trzy miejsca po przecinku) x 54 600 but. = 10 210,20/100 = 102,102 hl x 158 zł (stawka podatku) = 16 132,116 zł lub

0,1875 1 (pojemność butelki cztery miejsca po przecinku) x 54 600 but = 10 237,50/100= 102375 x 158 zł (stawka podatku) = 16 175,25 zł

Ze wskazanego powyżej przykładu wynika różnica w kwocie podatku. Spółka stoi na stanowisku, iż powinna ujmować pojemność nabytego wyrobu do opodatkowania zgodnie z fakturą otrzymaną od dostawcy tj. uwzględniająca cztery miejsca po przecinku dla pojemności tego wyrobu. Tym samym Spółka nie doprowadzi do uszczuplenia zobowiązania w podatku akcyzowym. Stosownie bowiem do art. 95 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania wina jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu.

Wobec tego Spółka stoi na stanowisku, iż również w tym przypadku postępuje prawidłowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 864 ze zm., zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 14 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.

Jednocześnie wyroby oznaczone kodem CN 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009 wymienione zostały w poz. 14 załącznika nr 2 ustawy, który to załącznik stanowi „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych – art. 10 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (…).

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym odbiorcą dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego napojów alkoholowych – w tym wina – i z tego tytułu składa deklaracje dla podatku akcyzowego AKC-4zo wraz z załącznikiem AKC-4/B (deklaracją podatku akcyzowego od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich). Spółka nie prowadzi składu podatkowego i dokonuje wpłat zaliczek – wpłat dziennych – na podatek akcyzowy.

Wątpliwości Wnioskodawcy wyrażone w pytaniu oznaczonym nr 4 dotyczą ustalenia podstawy opodatkowania akcyzą wina nabywanego w butelkach o wskazanej na etykiecie pojemności 187 ml, dla których pojemność butelki została określona jako „187 ml plus minus 7 ml” i które są wykazywane przez sprzedawcę na fakturze dokumentującej sprzedaż jako butelki o pojemności 0,1875 l, tj. z dokładnością do czterech miejsc po przecinku. Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Spółka ustala podstawę opodatkowania tego wina w celu obliczenia podatku akcyzowego jako pojemność butelki wynikającą z faktury, tj. z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

Stosownie do art. 95 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania wina jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu.

Należy mieć na uwadze, że podstawa opodatkowania to wielkość, wyrażona w jednostkach pieniężnych lub naturalnych, która jest miarą odzwierciedlającą liczbę tych jednostek miary, które podlegają opodatkowaniu dla danej jednostki czasu, sytuacji faktycznej bądź stanu prawnego. Podstawa opodatkowania akcyzą służy do obliczenia wysokości podatku akcyzowego, wykazywanego następnie w deklaracji podatkowej składanej przez podatnika.

Wzory deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2018 r., poz. 273 ze zm.). Deklaracje podatkowe składają się z formularza głównego AKC-4/AKC-4zo oraz z formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym, dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych. Podatek akcyzowy od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich rozlicza się na deklaracji AKC-4/B, a wzór tej deklaracji został określony w załączniku nr 3 ww. rozporządzenia.

Zatem w przypadku wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, podstawa opodatkowania akcyzą wykazywana jest w deklaracji AKC-4/B (Obliczanie wysokości podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów), będącej załącznikiem do deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo.

Deklaracja AKC-4/B - poza pozycjami przeznaczonymi do identyfikacji podatnika – składa się z czterech części:

  1. część C deklaracji przeznaczona jest na obliczenie wysokości podatku akcyzowego,
  2. część D deklaracji przeznaczona jest na rozliczenie podatku akcyzowego,
  3. część E deklaracji przeznaczona jest na wykazanie informacji o wpłatach dziennych,
  4. część F deklaracji przeznaczona jest na obliczenie wysokości podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów.

Dane wynikające z ww. części deklaracji AKC-4/B są następnie uwzględniane w deklaracji AKC-4/AKC-4zo, w celu globalnego rozliczenia podatku akcyzowego przez podatnika za dany okres rozliczeniowy.

Zauważyć należy, że zgodnie z pkt 3 objaśnień do deklaracji AKC-4zo, w deklaracji tej, jak również w formularzach stanowiących załączniki do tej deklaracji podstawy opodatkowania (wyrażone kwotowo) i kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych – zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z nagłówkami tabeli zawartej w części F deklaracji AKC-4/B, do obliczenia wysokości podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów przyjmuje się podstawę opodatkowania w podziale na grupy wyrobów, dla których ustalono odrębne stawki podatkowe (kolumna b), podając ich ośmiocyfrowy kod CN (kolumna c) oraz ich ilość w hektolitrach z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (kolumna d).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 ustawy.

Pod pojęciem faktury, zgodnie z art. 2 pkt 18 ustawy o podatku akcyzowym rozumie się fakturę w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług zawierającą dane nabywcy i jego adres oraz dane dotyczące ilości (liczby) i miary nabywanych wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych.

Faktura stanowi zatem dowód transakcji między stronami, która winna odzwierciedlać stan rzeczywisty, w tym dane dotyczące ilości i miary nabywanego towaru (wyrobów akcyzowych). Jednocześnie, należy zauważyć, że podstawą przyjęcia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę, a zarazem i określenia podstawy opodatkowania jest określenie rzeczywistej ilości tych wyrobów.

Powyższe oznacza, że w odniesieniu do nabywanego przez Spółkę wina w butelkach o pojemności „187 ml plus minus 7 ml” Spółka do określenia podstawy opodatkowania winna przyjąć rzeczywistą (faktyczną) ilość wyrobów wprowadzonych do miejsca odbioru.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest wyrok TSUE C-64/15 z dnia 28 stycznia 2016 r., dotyczący art. 20 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie zasad przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i występowania nieprawidłowości przemieszczania w kontekście art. 10 tej dyrektywy. Zgodnie z tym orzeczeniem, przyjęcie dostawy następuje w chwili, gdy odbiorca jest w stanie poznać dokładną ilość faktycznie odebranych wyrobów. Co istotne, dopiero po faktycznym odbiorze wyrobów i stwierdzeniu dokładnej ilości wyrobów zarejestrowany odbiorca winien dokonywać również odpowiednich wpisów do ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać również należy, że podstawa opodatkowania, wykazywana w deklaracji podatkowej od wina powinna być ujmowana jako całkowita ilość gotowego wyrobu, wyrażona w hektolitrach z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

Odpowiadając zatem wprost na pytanie Wnioskodawcy oznaczone nr 4 we wniosku, Spółka winna ustalać podstawę opodatkowania w celu obliczenia podatku akcyzowego dla wina w butelkach o pojemności „187 ml plus minus 7 ml”, przyjmując ilość nabytych wyrobów zgodnie z rzeczywistą ilością (wartością faktyczną). Z kolei podstawa opodatkowania wykazywana w deklaracji podatkowej składanej przez Spółkę powinna stanowić całkowitą ilość faktycznie nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, wyrażoną w hektolitrach z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka będzie ujmować pojemność nabytego wyrobu wynikającą z faktur wystawianych przez sprzedawcę z dokładnością do czterech miejsc po przecinku należało uznać za nieprawidłowe.

Przy czym, zaznaczenia wymaga, że przedmiotem interpretacji nie jest ocena poprawności danych wprowadzanych przez Wnioskodawcę do dokumentów magazynowo-księgowych Spółki, a wyłącznie ustalenie przez Spółkę podstawy opodatkowania, która wykazywana jest w deklaracji podatkowej w oparciu o wartości wynikające z faktur dokumentujących nabycie.

Jednocześnie wskazać należy, że w gestii Organu nie leży ocena działań faktycznych Wnioskodawcy wykraczających poza zakres przepisów prawa podatkowego wskazany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W szczególności, Organ nie jest uprawniony do oceny prawidłowości wyliczeń w dokumentach źródłowych (fakturach). Sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w dokumentach magazynowo-księgowych Wnioskodawcy winien być zgodny z rzeczywistym przebiegiem transakcji.

Końcowo Organ pragnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanych przez Wnioskodawcę pytań i stanowiska przedstawionego w odniesieniu do zadanych pytań. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Jednocześnie Organ informuje, że w zakresie pozostałych pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postepowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj