Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.364.2019.2.MG
z 25 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2019 r. (data wpływu 18 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2019 r. (data wpływu 19 sierpnia 2019 r.) na wezwanie organu z dnia 5 sierpnia 2019 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.364.2019.1.MG o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ciążących na Spółce, związanych z uczestnictwem osób uprawnionych w programie motywacyjnym utworzonym przez Spółkę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika ciążących na Spółce związanych z uczestnictwem osób uprawnionych w programie motywacyjnym utworzonym przez Spółkę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (Wnioskodawca) jest spółką kapitałową, notowaną na giełdzie, prowadzącą działalność x. Spółka podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka zamierza utworzyć program motywacyjny (dalej: Program lub Program motywacyjny) skierowany do kluczowych pracowników i współpracowników oraz członków kadry zarządzającej, mających priorytetowe znaczenie dla Spółki i wpływ na osiągane przez nią wyniki (dalej: Osoby uprawnione) w celu trwałego związania tych osób ze Spółką oraz zapewnienia warunków dla długoterminowego wzrostu jej wartości. Osobami uprawnionymi będą osoby uzyskujące od spółki oraz od spółek zależnych, wobec których Spółka jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2019.351) przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy o pdof.

Osoby uprawnione będą mogły, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w Programie, uzyskać prawo do objęcia akcji spółki, a tym samym otrzymać udział w zysku spółki (przez wypłatę dywidendy).

W ramach Programu Osobom uprawnionym przyznane zostanie prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki i uprawniających do objęcia akcji Spółki. W wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych (praw majątkowych) Osoby uprawnione obejmą faktycznie akcje spółki po cenie preferencyjnej.


Program motywacyjny zostanie wprowadzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki. Szczegółowe zasady Programu motywacyjnego zostaną określone w regulaminie uchwalonym przez Radę Nadzorczą lub Zarząd. Regulamin będzie określał między innymi wzór umowy o uczestnictwo w Programie motywacyjnym, która będzie zawierana z uczestnikiem, szczegóły dotyczące przydziału warrantów i objęcia akcji w wykonaniu warrantów, jak również inne kwestie, które nie będą szczegółowo regulowane przez uchwałę walnego zgromadzenia wprowadzającą Program.

Z każdym Uczestnikiem uprawnionym do udziału w Programie motywacyjnym zostanie zawarta indywidualna umowa określająca warunki uczestnictwa w Programie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym organ podatkowy pismem z dnia 5 sierpnia 2019 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.364.2019 1.MG wezwał Spółkę do ich uzupełnienia m.in. poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

  1. Czy Program motywacyjny zostanie utworzony przez Spółkę na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki i czy z uchwały tej wynikać będzie, że Walne Zgromadzenie upoważniło inne organy (Radę Nadzorczą lub Zarząd) do przyjęcia w drodze uchwały regulaminu określającego szczegółowe zasady i warunki jego realizacji?
  2. Czy przyznane Osobom uprawnionym prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych będzie zbywalne?
  3. Czy prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów Osoby uprawnione nabędą nieodpłatnie?
  4. Czy prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów będzie prawem majątkowym, czy też instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2286 z późn. zm.)?
  5. Czy prawo to na moment przyznania Osobom uprawnionym będzie miało określoną wartość rynkową, będzie przedmiotem obrotu?
  6. Czy uchwała o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki nastąpi na podstawie art. 448 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 505 z późn. zm.), natomiast emisja warrantów subskrypcyjnych w oparciu o art. 453 § 2 ww. ustawy?
  7. Czy uchwała emisyjna będzie określała osoby uprawnione do objęcia warrantu, liczbę akcji przypadającą na jeden warrant, cenę emisyjną, termin wykonania prawa z warrantu?
  8. Czy przyznane Osobom uprawnionym warranty subskrypcyjne stanowić będą papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też inne prawo majątkowe?
  9. Czy warranty subskrypcyjne będą zbywalne?
  10. Czy z tytułu posiadania warrantu subskrypcyjnego Osobom uprawnionym będą przysługiwały prawa korporacyjne, majątkowe, prawo głosu, prawo do dywidendy?
  11. Czy w wyniku realizacji praw z warrantów Osoby uprawnione nabędą po cenie preferencyjnej, tj. o wartości niższej niż ich wartość rynkowa, na dzień realizacji warrantów, akcje nowej emisji?

Pismem z dnia 16 sierpnia 2019 r. (data wpływu 19 sierpnia 2019 r.) Spółka wskazała, że:

  1. Program Motywacyjny zostanie utworzony i wprowadzony przez Spółkę na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki. Z Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki będzie wynikać upoważnienie Rady Nadzorczej lub dla Zarządu do uchwalenia Regulaminu Programu Motywacyjnego (lub dwóch odrębnych regulaminów) określającego szczegółowe zasady Programu Motywacyjnego. Załącznikiem do Uchwały lub Regulaminu będzie wzór Umowy Uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, poprzez którą Osoby Upoważnione zaakceptują warunki Programu.
  2. Prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych przez Osoby Uprawnione po spełnieniu określonych warunków określonych w Regulaminie Programu, będzie realizowane poprzez umowę uczestnictwa w Programie Motywacyjnym (wzór Umowy stanowi załącznik do Regulaminu) w odniesieniu do której przewiduje się, iż będzie wprowadzony jednym z postanowień Umowy Uczestnictwa zakaz cesji praw z Umowy Uczestnictwa. W wyłącznej gestii Spółki pozostaje wybór Osób Upoważnionych, które mogą uczestniczyć w Programie. Tym samym prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów będzie niezbywalne.
  3. Prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie Programu, realizowane poprzez zawarcie z Osobami Uprawnionymi Umowy Uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, będzie przyznane Osobom Uprawnionym nieodpłatnie.
  4. Uprawnienie do objęcia warrantów przez Osoby Uprawnione wynikające z Umowy Uczestnictwa będzie prawem majątkowym.
  5. W ocenie Spółki, na moment przyznania Osobom Uprawnionym prawa do nieodpłatnego objęcia warrantów nie będzie miało określonej wartości rynkowej. Zdaniem Spółki wynika to między innymi z faktu, że prawo to będzie prawem warunkowym i będzie niezbywalne, co powoduje, że nie będzie mogło być przedmiotem obrotu rynkowego. Prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów będzie wynikało z Umowy Uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, a umowa ta może być zawarta wyłącznie z Osobami Uprawnionymi, wskazanymi przez odpowiedni organ Spółki, zgodnie z Uchwałą o utworzeniu Programu i
  6. Uchwała o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego nastąpi na podstawie 448 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 505 z późn. zm.), tj. w celu przyznania praw do objęcia akcji posiadaczom warrantów subskrypcyjnych, o których mowa w art. 453 § 2 ww. ustawy. Emisja warrantów subskrypcyjnych nastąpi w oparciu o art. 453 § 2 ww. ustawy.
  7. Uchwała emisyjna (tj. uchwała walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki) będzie określała maksymalną liczbę osób objętych Programem Motywacyjnym, natomiast wskazanie konkretnych osób, z którymi zostaną zawarte Umowy Uczestnictwa oraz które będą uprawnione do objęcia warrantów zostanie delegowane do kompetencji Rady Nadzorczej lub Zarządu (delegacja będzie wynikała z Uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki). Uchwała emisyjna będzie wskazywała liczbę akcji przypadających na jeden warrant, cenę emisyjną akcji oraz wskazanie, iż warranty będą obejmowane nieodpłatnie oraz będzie wskazywała termin wykonania praw z warrantu.
  8. Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych papiery wartościowe oznaczają papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 2286, 2243 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 875).
    Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez papiery wartościowe rozumie się:
    1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577 oraz z 2018 r. poz. 398, 650 i 1544), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
    2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

W związku z powyższym warranty subskrypcyjne przyznane Osobom Uprawnionym stanowić będą papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie nie budzi wątpliwości fakt, że warrant subskrypcyjny jest prawem majątkowym. Zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Zgodnie z doktryną prawa cywilnego, rozróżnienie praw majątkowych od niemajątkowych odbywa się w oparciu o kryterium interesu - majątkowego bądź niemajątkowego, którego realizacji dane prawo służy. Wobec powyższego, analizując charakter uprawnień wynikających z papieru wartościowego jakim jest warrant subskrypcyjny, należy stwierdzić, że służy on realizacji interesu majątkowego, a zatem nie powinna budzić wątpliwości klasyfikacja warrantów subskrypcyjnych jako praw majątkowych.

Z kolei w art. 24 ust. 11b ustawy PDOF Ustawodawca odnosi się do praw majątkowych innych, niż prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrFinU lub praw majątkowych z realizacji pochodnych instrumentów finansowych.

Powyższe zdaniem Wnioskodawcy oznacza, że warranty subskrypcyjne powinny być uznane za „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust 11b ustawy o PDOF.

  1. Co do zasady, zgodnie z istotą papieru wartościowego, warranty subskrypcyjne będą zbywalne, natomiast Spółka zamierza wprowadzić ograniczenia ich zbywalności. Szczegółowe zapisy co do ograniczenia zbywalności będą wynikały z Uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki, Regulaminu Programu lub z Umowy Uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.
  2. Nie, z tytułu posiadania warrantu subskrypcyjnego Osobom Uprawnionym nie będą przysługiwały prawa korporacyjne, majątkowe, prawo głosu ani prawo do dywidendy, poza prawem objęcia akcji (przy spełnieniu warunków określonych Regulaminem Programu), które wynika z natury papieru wartościowego, jakim jest warrant subskrypcyjny.
  3. Tak, w wyniku realizacji praw z warrantu subskrypcyjnego Osoby uprawnione nabędą po cenie preferencyjnej, tj. po wartości niższej niż ich wartość rynkowa, na dzień realizacji warrantów, akcje nowej emisji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze przedstawione powyżej zdarzenie przyszłe, Spółka wnosi o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do określenia źródła przychodu i momentu powstania przychodu w związku z uczestnictwem w Programie Osób uprawnionych, a także w zakresie wynikających z tych zdarzeń obowiązków Wnioskodawcy jako potencjalnego płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - w świetle przepisów ustawy o pdof - w szczególności przepisów art. 24 ust. 11-12a.

Zdaniem Wnioskodawcy, Program spełnia warunki wskazane w art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof, pozwalające na odroczenie momentu opodatkowania dochodu z tytułu objęcia akcji w ramach programu motywacyjnego na warunkach preferencyjnych, do czasu ich zbycia. Tym samym, w związku z uczestnictwem w Programie przychód po stronie Osób uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach Programu.

Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o pdof, dochód z odpłatnego zbycia akcji, zostanie ustalony jako różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof.

Dochód ten będzie stanowił dochód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o pdof, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o pdof, a na Wnioskodawcy w związku z Programem nie będą ciążyły obowiązki płatnika na gruncie ustawy o pdof (o których mowa m.in. w art. 32 oraz 39 ustawy o pdof).

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. Spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o pdof,
  2. Spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o pdof,

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Przepisy ustawy o pdof (art. 24 ust. 11a) definiują dochód z odpłatnego zbycia akcji jako różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o pdof.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 24 ust. 11b ustawy o pdof za program motywacyjny uznać należy system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez jeden z podmiotów wskazanych powyżej, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: obrifinu), lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2 powyżej.

Ponadto art. 24 ust. 12a ustawy o pdof wskazuje, iż postanowienia powyższych przepisów stosuje się do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do europejskiego obszaru gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Podsumowując, zgodnie z powyższymi przepisami (art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof) możliwość objęcia/nabycia akcji po cenie preferencyjnej nie prowadzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie otrzymania akcji, jeśli spełnione są następujące warunki:

  1. akcje otrzymane są w ramach programu motywacyjnego utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia (wspólników/akcjonariuszy),
  2. przyznane akcje są albo akcjami spółki zatrudniającej uczestników Programu, albo spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,
  3. przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium UE lub EOG lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania,
  4. akcje są przyznane wyłącznie osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, a także osobom wykonującym swoje funkcje na podstawie powołania w skład organów Spółki, tzn. osobom uzyskującym przychód wymieniony w art. 12 lub art. 13 ustawy o pdof,
  5. uczestnik programu faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych.

Spełnienie powyższych warunków oznacza, że w momencie objęcia akcji po cenie preferencyjnej po stronie osoby obejmującej akcje na zasadach preferencyjnych nie dochodzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu. Przychód z tego tytułu powstaje dopiero z chwilą odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach programu motywacyjnego.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wszystkie warunki pozwalające na odroczenie momentu podatkowego do czasu zbycia akcji objętych w ramach Programu na zasadach preferencyjnych należy uznać za spełnione. Powyższe wynika z faktu, iż:

  • Program będzie posiadał charakter motywacyjny, ponieważ celem jego wprowadzenia jest motywacja osób uprawnionych w dłuższym okresie oraz powiązanie tej motywacji (oraz idących za nią wysiłków Osób uprawnionych) z długoterminowymi celami Wnioskodawcy.
  • Akcje przyznawane w ramach Programu będą akcjami spółki akcyjnej.
  • Spółka jest spółką z siedzibą w Polsce (na terytorium Unii Europejskiej).
  • W programie będą mogły uczestniczyć wyłącznie osoby zatrudnione przez Spółkę lub przez spółki zależne, wobec których Spółka jest jednostką dominującą w rozumieniu ustawy o rachunkowości, na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, lub osoby wykonujące swoje funkcje na podstawie powołania w skład organów Spółki.
  • Program zostanie utworzony i wprowadzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki.
  • W ramach programu osoby uprawnione obejmą odpłatnie (po preferencyjnej cenie) akcje Spółki w wyniku realizacji prawa majątkowego jakim są warranty subskrypcyjne zamienne na akcje, które obejmą osoby uprawnione.

W odniesieniu do ostatniego punktu Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z wprowadzeniem Programu zostanie dokonane warunkowe podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, w ramach którego Spółka wyemituje warranty subskrypcyjne uprawniające do objęcia akcji Spółki. Osoby uprawnione uzyskają prawa do nabycia nieodpłatnie warrantów subskrypcyjnych, a następnie, jeżeli określone w regulaminie i w innych dokumentach programu warunki zostaną spełnione, obejmą po preferencyjnej cenie nowo wyemitowane akcje Spółki.

Analizując treść przepisów art. 24 ust. 11-12a ustawy o pdof, w ocenie Wnioskodawcy mechanizm objęcia akcji wynikający z Programu motywacyjnego, który Wnioskodawca wdroży (realizacja praw z warrantów subskrypcyjnych), pozwala na odroczenie momentu podatkowego do czasu zbycia tych akcji, z uwagi na spełnienie warunków wskazanych w powyższych przepisach ustawy o pdof.

W tym kontekście Wnioskodawca wskazuje, że interpretując literalnie art. 24 ust. 11b ustawy o pdof należy przyjąć, że przepis ten przewiduje dwa sposoby objęcia akcji w ramach Planu motywacyjnego:

  • objęcie bezpośrednie
  • objęcie pośrednie:
    1. w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub
    2. w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) obrifinu lub
    3. w wyniku realizacji innych praw majątkowych.

Ustawa o pdof zdefiniowała dla celów ustawy pojęcie papierów wartościowych i tak: „za papiery wartościowe uznaje się papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 obrifinu (art. 5a pkt 11 ustawy o pdof)”.

Papierami wartościowymi, zgodnie z obrifinu, są wszystkie papiery wartościowe zdefiniowane w art. 3 pkt 1 obrifinu zarówno te, o których mowa w lit. a i lit. b.

Jeżeli chodzi natomiast o definicję papierów wartościowych, to art. 3 pkt 1 lit. a obrifinu wskazuje, że za papiery wartościowe dla celów obrifinu uznaje się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego:

  • akcje,
  • prawa poboru,
  • prawa do akcji,
  • warranty subskrypcyjne,
  • kwity depozytowe,
  • listy zastawne,
  • certyfikaty inwestycyjne i
  • inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu.

Z kolei art. 3 pkt 1 lit. b obrifinu wskazuje, że za papiery wartościowe dla celów obrifinu uznaje się inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji:

  • inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a, lub
  • wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Ustawa o pdof nie wskazuje definicji praw majątkowych lub innych praw majątkowych. W artykule 18 ustawy o pdof jest mowa jedynie o przychodach z praw majątkowych: za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

W artykule 44 Kodeksu cywilnego zawarta jest definicja mienia, przez które należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe. Pojęcie to wiąże się z takimi prawami podmiotowymi, które wyrażają m.in. prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone (prawa podmiotowe bezwzględne), wierzytelności, roszczenia (prawa podmiotowe względne), a także z innymi przedmiotami stosunków majątkowych, o charakterze majątkowym.

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja art. 24 ust. 11b ustawy o pdof wskazuje, że ustawodawca wprowadzając do przepisu pojęcie „inne prawa majątkowe” odnosił się do praw majątkowych innych, niż prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b obrifinu lub prawa majątkowe z realizacji pochodnych instrumentów finansowych.

Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” ustawodawca rozszerzył katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o wszelkie prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowej emisji w związku z wykonaniem prawa z warrantu subskrypcyjnego następuje właśnie w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. praw majątkowych do objęcia akcji nowej emisji (wynikających z warrantów subskrypcyjnych nabytych przez osoby uprawnione wcześniej).


W konsekwencji objęcie akcji w ramach Programu, w wyniku realizacji prawa z warrantu subskrypcyjnego nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o pdof.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym warranty subskrypcyjne stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o pdof, znajduje również odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak przykładowo:

  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 19 czerwca 2019 r., o sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK, za prawidłowe uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” (...) Ustawodawca rozszerzył katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie. W analizowanym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. Prawa majątkowego ograniczonego w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie 10% ceny emisyjnej (warrant). W konsekwencji, objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w ramach programu nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o pdof.”
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 26 października 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.490.2018.1.JG1, za prawidłowe uznał stanowisko podatnika, wskazując, że: „Biorąc powyższe pod uwagę zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach programu motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw.”

Wskazaną powyżej interpretację przepisów nakazuje też założenie racjonalności ustawodawcy. W polskim systemie prawnym warranty subskrypcyjne emitowane w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego od lat były jednym z podstawowych instrumentów wykorzystywanym do implementacji przez spółki publiczne programów motywacyjnych, w których osoby uprawnione mogły faktycznie objąć akcje spółki. Niekwalifikowanie warrantów subskrypcyjnych, jako „innych praw majątkowych” powodowałoby, że wprowadzona do pdof instytucja programu motywacyjnego miałaby istotnie zawężone stosowanie.

W ocenie Wnioskodawcy również treść uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 27 października 2017 r. wskazuje, że również w przypadku objęcia akcji spółki bezpłatnie lub po preferencyjnej cenie w wykonaniu prawa z warrantów, przychód dla osoby uprawnionej powstanie dopiero w momencie zbycia akcji.

W uzasadnieniu do ustawy, ustawodawca wskazał, że: „Dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 roku regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są obojętne podatkowo”.

W świetle powyższego w opinii Wnioskodawcy należy uznać, że objęcie akcji spółki w wyniku realizacji warrantu subskrypcyjnego w ramach Programu jest obojętne podatkowo, a u osoby uprawnionej w związku z uczestnictwem w programie nie powstaje przychód aż do momentu zbycia akcji.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy program przedstawiony w zdarzeniu przyszłym spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz art. 24 ust. 12a ustawy o pdof. Tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku zdarzeniu przyszłym.

W konsekwencji zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o pdof jakikolwiek przychód po stronie osób Uprawnionych w związku z ich uczestnictwem w Programie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji Spółki.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o pdof, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, będzie różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38, a źródłem tego przychodu będą kapitały pieniężne, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o pdof.

W związku z powyższym, przychód podatkowy, który powstanie po stronie Osób uprawnionych w momencie sprzedaży akcji spółki będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatku na zasadach wskazanych w art. 30b ustawy o pdof.

W takim przypadku, rozliczenie przychodu uzyskanego przez Osoby uprawnione w związku z uczestnictwem w Programie nastąpi w drodze samoopodatkowania. Osoby te będą na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o pdof zobowiązane do rozliczenia uzyskanego przychodu na formularzu PIT-38 w terminie do końca kwietnia roku następującego po roku, w którym zbędą akcje objęte w ramach Programu motywacyjnego. A zatem do obliczenia i zapłaty powyższego podatku zobowiązane będą bezpośrednio Osoby uprawnione. Tym samym, w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym przez osoby uprawnione, po stronie Wnioskodawcy na żadnym z etapów Programu nie powstaną obowiązki płatnika pdof, o których mowa m.in. w art. 32 oraz art. 39 ustawy o pdof (szczególnie w momencie przyznania prawa do objęcia warrantów przez osoby uprawnione, ani w momencie objęcia akcji przez osoby uprawnione, poprzez wykonanie prawa z warrantów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie


- podatku, zaliczki lub raty.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 3) oraz
  • działalność wykonywana osobiście (pkt 7).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne lub częściowo odpłatne - tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jak wynika z powołanych przepisów, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązku płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) - uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Spółka podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka zamierza utworzyć Program motywacyjny skierowany do kluczowych pracowników i współpracowników oraz członków kadry zarządzającej, mających priorytetowe znaczenie dla Spółki i wpływ na osiągane przez nią wyniki (Osoby uprawnione), w celu trwałego związania tych osób ze Spółką oraz zapewnienia warunków dla długoterminowego wzrostu wartości Spółki. Program zostanie utworzony i wprowadzony przez Spółkę na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki. Z Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki będzie wynikać upoważnienie Rady Nadzorczej lub dla Zarządu do uchwalenia Regulaminu Programu motywacyjnego (lub dwóch odrębnych regulaminów) określających szczegółowe zasady Programu motywacyjnego. Załącznikiem do Uchwały lub Regulaminu będzie wzór Umowy Uczestnictwa w Programie. Z każdym Uczestnikiem uprawnionym do udziału w Programie zostanie zawarta indywidualna umowa określająca warunki uczestnictwa w Programie. Osobami uprawnionymi będą osoby uzyskujące od Spółki oraz od spółek zależnych, wobec których Spółka jest jednostką dominującą, przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby uprawnione będą mogły, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w Programie, uzyskać prawo do objęcia akcji Spółki, a tym samym otrzymać udział w zysku spółki, poprzez wypłatę dywidendy. W ramach Programu Osobom uprawnionym przyznane zostanie prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki i uprawniających do objęcia akcji Spółki nowej emisji. W wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych Osoby uprawnione obejmą faktycznie akcje Spółki po cenie preferencyjnej. Prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych przez Osoby Uprawnione objęte będzie zakazem cesji praw. W wyłącznej gestii Spółki pozostaje wybór Osób Upoważnionych, które mogą uczestniczyć w Programie, co przesądza, że prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów będzie niezbywalne. Prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie Programu, realizowane poprzez zawarcie z Osobami Uprawnionymi Umowy Uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, będzie przyznane Osobom Uprawnionym nieodpłatnie. Uprawnienie do objęcia warrantów przez Osoby Uprawnione wynikające z Umowy Uczestnictwa będzie prawem majątkowym. Na moment przyznania Osobom Uprawnionym prawa do nieodpłatnego objęcia warrantów, nie będzie miało określonej wartości rynkowej. Wynika to między innymi z faktu, że prawo to będzie prawem warunkowym i będzie niezbywalne, co powoduje, że nie będzie mogło być przedmiotem obrotu rynkowego. Uchwała o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego nastąpi na podstawie 448 § 2 pkt 3 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. w celu przyznania praw do objęcia akcji posiadaczom warrantów subskrypcyjnych. Emisja warrantów subskrypcyjnych nastąpi w oparciu o art. 453 § 2 ww. ustawy. Uchwała emisyjna będzie wskazywała liczbę akcji przypadających na jeden warrant, cenę emisyjną akcji oraz wskazanie, że warranty będą obejmowane nieodpłatnie oraz termin wykonania praw z warrantu. Warranty subskrypcyjne przyznane Osobom Uprawnionym stanowić będą papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka zamierza wprowadzić ograniczenia ich zbywalności. Szczegółowe zapisy co do ograniczenia zbywalności będą wynikały z Uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki, Regulaminu Programu lub z Umowy Uczestnictwa w Programie. Spółka twierdzi, że warrant subskrypcyjny jest prawem majątkowym. Z samego tytułu posiadania warrantu subskrypcyjnego Osobom Uprawnionym nie będą przysługiwały prawa korporacyjne, majątkowe, prawo głosu ani prawo do dywidendy, poza prawem objęcia akcji (przy spełnieniu warunków określonych Regulaminem Programu), które wynika z natury papieru wartościowego, jakim jest warrant subskrypcyjny.

Z okoliczności faktycznych rozpatrywanej sprawy wynika, że Wnioskodawca, spółka akcyjna będąca podmiotem dominującym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości wobec spółek należących do Grupy, będzie organizatorem Programu motywacyjnego dla wybranych Osób uprawnionych, tj. pracowników, współpracowników oraz członków kadry zarządzającej Spółki oraz spółek z Grupy, otrzymujących przychody, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem będzie podmiotem faktycznie udzielającym świadczeń uczestnikom Programu i realizującym te świadczenia.

Należy wskazać, że samo nieodpłatne przyznanie Osobom uprawnionym niezbywalnego prawa do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych, które będzie realizowane poprzez zawarcie umowy uczestnictwa w Programie, które nie będzie jednak miało określonej wartości rynkowej oraz niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych uprawiających do preferencyjnego nabycia akcji Spółki, nie powoduje powstania przychodu po stronie Osób uprawnionych. W momencie nieodpłatnego przyznania tych praw uczestnicy Programu nie uzyskują przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnicy nie mogą bowiem dysponować przyznanymi im prawami, natomiast stanowią one jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości, poprzez preferencyjne nabycie akcji Spółki. W związku z powyższym, nie powstanie po stronie pracownika przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, a w konsekwencji na Spółce nie ciążą z tytułu przyznania przedmiotowych paw majątkowych, obowiązki płatnika określone w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  2. określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

W świetle art. 11 ust. 11a ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Stosownie do treści art. 24 ust. 11b powołanej ustawy, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, papiery wartościowe oznaczają papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2286 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 3 pkt 1 lit. a) i lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577 oraz z 2018 r., poz. 398, 650 i 1544), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Z ww. przepisu wynika, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio - przez objęcie lub nabycie akcji, albo pośrednio - w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko). Należy zauważyć, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji: papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji. O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 12a ww. ustawy, przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że o programie motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można mówić, gdy:

  • jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
  • podatnik uzyskuje od spółki świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
  • w wyniku programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
  • podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,
  • dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W ramach programów motywacyjnych dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio - przez objęcie lub nabycie akcji, albo pośrednio - w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko). Należy zauważyć, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji, tj. papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji. O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Przepis art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że definiując program motywacyjny ustawodawca miał na celu dopuszczenie wszelkich form faktycznego objęcia lub nabycia akcji przez osoby uprawnione.

Zatem w niniejszej sprawie:

  • Program jest systemem wynagradzania wdrożonym przez Spółkę - podmiot będący spółką akcyjną, której siedziba znajduje się w Polsce;
  • Program wdrożony zostanie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy Spółki;
  • Osobami uprawnionymi będą pracownicy, współpracownicy oraz członkowie kadry zarządzającej Spółki oraz spółek zależnych; Osoby uprawnione uzyskują przychody, o których mowa w art. 12 i art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • Osoby uprawnione będą zawierać ze Spółką indywidualną umowę określającą warunki uczestnictwa w Programie;
  • Osobom uprawnionym w ramach Programu przyznane zostanie nieodpłatnie, niezbywalne, warunkowe prawo do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych, niemające określonej wartości rynkowej, które zrealizuje się poprzez zawarcie z Osobami uprawnionymi Umowy Uczestnictwa w Programie. Objęcie akcji nastąpi pośrednio w wyniku realizacji przyznanych nieodpłatnie, niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych, stanowiących prawo majątkowe, które będą uprawniały do objęcia akcji nowej emisji, po preferencyjnej cenie, tj. wartości niższej niż wartość rynkowa akcji na dzień realizacji warrantów.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że opisany we wniosku Program będzie spełniał przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie.

Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Osób uprawnionych powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji nabytych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód z ww. tytułu, podatnicy obowiązani będą rozliczyć samodzielnie, w stosownym zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym uzyskają z tego tytułu przychód. Wobec powyższego, na Spółce, jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program nie będą ciążyły obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno na etapie objęcia akcji przez Osoby uprawnione, jak i ich odpłatnego zbycia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organu podatkowego wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw, podatników rozstrzygniętych w określonych stanach faktycznych i są wiążące tylko w tych sprawach. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj