Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK
z 19 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 26 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia i 29 maja 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych utworzenia i uczestnictwa w programie motywacyjnym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony w dniu 16 kwietnia i 29 maja 2019 r., dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych utworzenia i uczestnictwa w programie motywacyjnym.


We wniosku złożonym przez:


  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:



przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


G. S.A. (dalej: Spółka lub Zainteresowany) jest podatnikiem posiadającym osobowość prawną (spółka akcyjna), podlegającym w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania.

Zainteresowany pełni funkcję spółki holdingowej w ramach grupy podmiotów powiązanych kapitałowo (grupy kapitałowej) prowadzącej działalność w segmencie produktów spożywczych pod marką M. (dalej: Grupa Kapitałowa lub Grupa M.).

W celu zapewnienia optymalnych warunków dla długoterminowego wzrostu wartości Spółki oraz umożliwienia osobom kluczowym dla realizacji strategii Spółki (i całej grupy kapitałowej) partycypacji w oczekiwanym wzroście jej wartości i trwałego związania tych osób, Spółka planuje wprowadzić program motywacyjny, obejmujący lata 2019-2023.

Program będzie adresowany do członków jej zarządu (dalej: Osoby Uprawnione). Osoby Uprawnione uzyskują od Spółki przychody ze stosunku pracy (z art. 12 ustawy o PDOF).

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podejmie uchwałę w sprawie stworzenia i wprowadzenia programu motywacyjnego dla Osób Uprawnionych (dalej odpowiednio: Uchwała i Program).

W ramach Uchwały Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki upoważni Radę Nadzorczą do przyjęcia w drodze uchwały regulaminu Programu (dalej: Regulamin), określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu, przy uwzględnieniu postanowień Uchwały.

Uczestnictwo w Programie w poszczególnych latach będzie dobrowolne, a przystąpienie do niego będzie potwierdzone stosowną umową zawartą pomiędzy Spółką a Osobami Uprawnionymi (dalej: Umowa).

Ponieważ obecnie akcje Spółki nie są notowane na giełdzie i nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, obrót akcjami nie będzie podlegał regulacjom tego rynku, stąd konieczne będzie zapewnienie jasnych reguł obrotu/zbywalności akcji dla Osób Uprawnionych. Uregulowanie zbycia akcji na rzecz Spółki jest również istotne dla samego Wnioskodawcy, zwłaszcza w przypadkach szczególnych takich jak rozwiązanie stosunku pracy.

W związku z powyższym w Regulaminie określone zostaną szczegółowe zasady zbywania akcji na rzecz Spółki przez Osoby Uprawnione. Natomiast sam odkup akcji własnych będzie odbywał się na podstawie udzielonego Spółce upoważnienia walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

Jednocześnie w Regulaminie będą zapewnione mechanizmy, które zabezpieczą przed zbyt szybkim zbyciem Akcji Spółki przez Osoby Uprawnione (tzw. lock-up, dalej: Okres Blokady), gdyż zbyt szybkie „wyjście” ze Spółki Osób Uprawnionych (nowych akcjonariuszy), jest niepożądane z punktu widzenia Spółki.


Program będzie przewidywał możliwość objęcia/nabycia akcji Spółki (dalej: Akcje) przez Osoby Uprawnione. Akcje przeznaczone na potrzeby realizacji Programu, to:


  • nowo wyemitowane akcje Spółki oraz
  • akcje własne Spółki uzyskane w ramach odkupu akcji własnych (od Osób Uprawnionych) przeprowadzonego na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki.


W celu realizacji w pierwszym etapie Programu (w pierwszym roku obrotowym) Wnioskodawca planuje warunkowo podwyższyć kapitał zakładowy i planuje wyemitować warranty subskrypcyjne (dalej: Warrant). Jeden Warrant będzie uprawniał do objęcia jednej akcji Spółki.

W miarę realizacji Programu, w przypadku, gdy dojdzie na podstawie upoważnienia walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki udzielonego zgodnie z Kodeksem spółek handlowych do pierwszego odkupu akcji od Osoby Uprawnionej lub od innych akcjonariuszy, Wnioskodawca będzie w posiadaniu akcji własnych. Od tego etapu Program będzie opierał się zarówno na akcjach własnych, jak i na dodatkowych Warrantach, które będą przyznawały prawo do objęcia akcji nowej emisji (objęcie akcji). Jednakże na tym etapie Programu Warranty będą emitowane tylko w liczbie potrzebnej do realizacji programu po wykorzystaniu posiadanych przez Wnioskodawcę akcji własnych.


W związku z powyższym Program będzie przyznawać Osobom Uprawnionym:


  • prawo do nabycia nieodpłatnie Warrantu uprawniającego do objęcia jednej akcji Spółki za 10% ceny emisyjnej (Spółka sfinansuje pozostałe 90% ceny emisyjnej z utworzonego dla tego celu kapitału rezerwowego pochodzącego z zysku),
  • prawo do nieodpłatnego nabycia akcji własnych Spółki.


W ramach Programu objęcie/nabycie akcji Spółki będzie mogło nastąpić po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie lub innych dokumentach Programu. Osoby Uprawnione nabędą/obejmą Akcje pod warunkiem osiągnięcia przez Spółkę w danym roku obrotowym wzrostu wartości kapitałów własnych, ustalonej na podstawie sprawozdania skonsolidowanego grupy, sporządzanego przez Spółkę.

Zainteresowani niebędący stroną postępowania to osoby fizyczne, do których będzie skierowany Program, które są zatrudnione przez Spółkę (uzyskują przychody ze stosunku pracy z art. 12 ustawy o PDOF), dalej Zainteresowane Osoby Uprawnione.


W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:


  • Program motywacyjny będzie utworzony do końca czerwca 2019 r.;
  • Pierwsze Umowy z Osobami Uprawnionymi (Zainteresowanymi niebędącymi stroną postępowania) będą podpisane do końca czerwca 2019 r.;
  • Uchwała walnego zgromadzenia dotycząca warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego zostanie podjęta do końca czerwca 2019 r.;
  • Spółka dokona emisji warrantów subskrypcyjnych w 2019 r.;
  • Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi za papiery wartościowe dla celów tej ustawy uznaje się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego:


    1. akcje,
    2. prawa poboru,
    3. prawa do akcji,
    4. warranty subskrypcyjne,
    5. kwity depozytowe,
    6. obligacje,
    7. listy zastawne,
    8. certyfikaty inwestycyjne,
    9. inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu.


  • Spółka dokona w 2019 r. warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego na podstawie art. 448 § 2 pkt 3 KSH i emisji warrantów subskrypcyjnych, o których mowa w art. 453 § 2 KSH. Zgodnie z art. 453 § 2 KSH w celu podwyższenia kapitału zakładowego zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału spółka może emitować papiery wartościowe imienne lub na okaziciela uprawniające ich posiadacza do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru (warranty subskrypcyjne). W świetle powyższego w ocenie Zainteresowanego warranty subskrypcyjne, które wyemituje Spółka, dla celów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi uznaje się za papiery wartościowe zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a tejże ustawy;
  • Osoby Uprawnione nie objęły jeszcze warrantów subskrypcyjnych, ponieważ nie było jeszcze warunkowego podwyższenia kapitału i nie nastąpiła emisja warrantów subskrypcyjnych, ani nie zostały jeszcze zawarte z Osobami Uprawnionymi Umowy na uczestniczenie w Programie;
  • Do czasu wejścia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym cena odkupu byłaby ustalana nie częściej niż raz w roku, po sporządzeniu i zbadaniu przez biegłego rewidenta skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy M. W takim przypadku cena odkupu ustalana byłaby przez Radę Nadzorczą Spółki i nie mogłaby być niższa niż wartość księgowa kapitałów netto przypadających na akcję;
  • Z momentem wejścia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym, cena podlegałaby regulacjom tego rynku;
  • Wynagrodzenie za zbycie akcji na rzecz Spółki wypłacane będzie w formie pieniężnej;
  • Do czasu dopuszczenia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym, Osoby Uprawnione będą mogły zbywać akcje zasadniczo na rzecz Spółki i ewentualnie na rzecz osób trzecich po uzyskaniu zgody Spółki. Jest to typowe rozwiązanie stosowane w krajowych i zagranicznych programach motywacyjnych spółek, których akcje nie podlegają obrotowi na rynkach regulowanych. Ma to na celu ograniczenie kręgu akcjonariuszy. Dopiero wejście na rynek regulowany Spółki, umożliwi zbycie akcji na tym rynku.
  • Spółka będzie posiadać prawo pierwszeństwa nabycia akcji od Osób Uprawnionych do czasu wejścia akcji Spółki na rynek regulowany. Zainteresowany pragnie dodać, że Osoby Uprawnione będą reprezentowały kapitał zakładowy poniżej 5%. W związku z powyższym przepisy KSH, bez względu na zapisy Regulaminu Programu, dają uprawnienie przymusowego wykupu akcji na podstawie art. 418 § 1 KSH.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy uczestnictwo Osoby Uprawnionej w Programie wiąże się powstaniem przychodu/dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (a jeśli tak to z jakiego źródła, w jakiej wysokości i w jakim momencie należy rozpoznać przychód i koszt uzyskania tego przychodu) i czy w konsekwencji na Zainteresowanym będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o PDOF?


Zdaniem Zainteresowanych, przychód po stronie Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki przez Osobę Uprawnioną zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF. Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF dochodem z odpłatnego zbycia Akcji będzie różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia Akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

W konsekwencji, u Osoby Uprawnionej powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PDOF. Przy czym Osoba Uprawniona będzie miała prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie tych Akcji zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11-11a ustawy o PDOF. W konsekwencji na Zainteresowanym będącym stroną nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o PDOF.

Tym niemniej w przypadku odkupienia przez Zainteresowanego Akcji od Osób Uprawnionych, Zainteresowany będzie zobowiązany do wypełnienia obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o PDOF (tj. do sporządzenia Informacji PIT-8C).


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy PDOF przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Przyznanie uprawnień do nabycia nieodpłatnie Warrantów, nabycia nieodpłatnie Akcji Spółki

W świetle aktualnego stanu prawnego samo przyznanie Osobie Uprawnionej uprawnień do nabycia nieodpłatnie Warrantów lub nabycia nieodpłatnie Akcji Spółki nie powoduje powstania po stronie Osoby Uprawnionej przychodu i nie może zostać uznane za świadczenie otrzymane, gdyż takie prawo stanowi jedynie potencjalną możliwość nabycia w przyszłości Warrantu lub Akcji przy założeniu, że zostaną spełnione warunki określone w Regulaminie i innych dokumentach Programu. Ponadto należy podkreślić, że przyznane uprawnienia nie są instrumentami finansowymi, a także, że Osoba Uprawniona nie może swobodnie dysponować przyznanymi prawami - w szczególności nie może przekazanych mu uprawnień zbyć, ani w żaden inny sposób zrealizować przed upływem okresu wskazanego w Programie.

W przypadku niedotrzymania warunków określonych w Regulaminie i innych dokumentach Programu, Osoba Uprawniona zasadniczo traci prawo do faktycznego nabycia Warrantu lub Akcji Spółki bez jakiegokolwiek ekwiwalentu czy rekompensaty. A zatem Osoba Uprawniona nie ma pewności co do tego, czy rzeczywiście nabędzie Warranty/Akcje oraz w jakiej ilości. Co więcej, w przypadku rozwiązana stosunku pracy przed upływem wyznaczonego okresu, utraci te prawa.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, Osoba Uprawniona nie otrzymuje przysporzenia majątkowego w momencie przyznania jej uprawnień, gdyż nie stanowią one dla niej przysporzenia majątkowego, które mogłoby stanowić przychód do opodatkowania.

Dodatkowo należy wskazać, że z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, iż ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że zmiana odnosząca się do art. 24 ust. 11 i nast. ustawy o PDOF wynika jedynie z doprecyzowania zasad określania dochodu uzyskanego w wyniku realizacji programów motywacyjnych. Ustawodawca uzasadniając potrzebę zmian wskazał, że dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 roku regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są neutralne podatkowo.

W ocenie Zainteresowanego Program spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w ustawie o PDOF (szerzej w dalszej części uzasadnienia).

Konsekwentnie, w świetle przepisów ustawy PDOF przyznanie Osobie Uprawnionej uprawnień do nabycia nieodpłatnie Warrantów lub nabycia nieodpłatnie Akcji Spółki nie stanowi przychodu podatkowego dla Uprawnionej Osoby w momencie ich przyznania.


Nabycie nieodpłatnie Akcji Spółki, objęcie Akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie


Jeżeli określone w Regulaminie i w innych dokumentach Programu warunki zostaną spełnione, Osoby Uprawnione będą uprawnione do:


  • objęcia Akcji nowej emisji Spółki za 10% ceny emisyjnej w wykonaniu prawa z Warrantu lub,
  • nieodpłatnego nabycia Akcji własnych Spółki.


W konsekwencji należałoby ocenić czy takie zdarzenie powoduje po stronie Osób Uprawnionych powstanie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W pierwszej kolejności należałoby ocenić, czy w odniesieniu do Programu zastosowanie będą miały przepisy art. 24 ust. 11 - 12a ustawy PDOF.


Zgodnie z tymi przepisami (art. 24 ust. 11 ustawy PDOF), jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:


  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PDOF,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PDOF,


  • podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.


Przepisy te (art. 24 ust. 11a ustawy PDOF) definiują dochód z odpłatnego zbycia akcji jako różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy PDOF.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 24 ust 11b ustawy PDOF za program motywacyjny uznać należy system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez jeden z podmiotów wskazanych powyżej, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: ObrIFinU), lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Ponadto art. 24 ust. 12a ustawy PDOF wskazuje, iż postanowienia powyższych przepisów stosuje się do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Podsumowując, zgodnie z powyższymi przepisami (art. 24 ust. 11 - 12a ustawy PDOF), otrzymanie za darmo akcji lub możliwość ich objęcia/nabycia po cenie preferencyjnej nie prowadzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie otrzymania akcji, jeśli spełnione są następujące warunki:


  1. akcje otrzymane są w ramach programu motywacyjnego utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia (wspólników/akcjonariuszy),
  2. przyznane akcje są albo akcjami spółki zatrudniającej uczestników programu, albo spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,
  3. przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium UE lub EOG lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania,
  4. akcje są przyznane wyłącznie osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, a także osobom wykonującym swoje funkcje na podstawie powołania w skład organów spółki, z wyłączeniem umowy o współpracę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.
  5. uczestnik programu faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych.


Spełnienie powyższych warunków oznacza, że w momencie objęcia/nabycia akcji nieodpłatnie lub po cenie preferencyjnej po stronie osoby obejmującej/nabywającej akcje na zasadach preferencyjnych nie dochodzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu. Przychód z tego tytułu powstaje dopiero z chwilą odpłatnego zbycia akcji objętych/nabytych w ramach programu motywacyjnego.


W świetle powyższego, w opisanym zdarzeniu przyszłym wszystkie warunki pozwalające na odroczenie momentu podatkowego do czasu zbycia akcji objętych/nabytych w ramach Programu na zasadach preferencyjnych należy uznać za spełnione. Powyższe wynika z faktu, iż:


  • Charakter Programu - Program posiada charakter motywacyjny, ponieważ objęcie/nabycie akcji przez pracowników jest uzależnione od osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonych celów finansowych. Oczekuje się, że Osoby Uprawnione będą zmotywowane do realizacji celów, ponieważ od tego jest uzależnione prawo do uczestnictwa w Programie oraz objęcia/nabycia akcji. Dodatkowo Program wprowadza zakaz zbywania Akcji przez okres określony w Regulaminie i klauzule pozostawania w stosunku pracy. Oznacza to, że celem wprowadzenia Programu jest motywacja Osób Uprawnionych w dłuższym okresie oraz powiązanie tej motywacji (oraz idących za nią wysiłków pracowników) z długoterminowymi celami Wnioskodawcy i całej grupy kapitałowej.
  • Forma prawna organizatora Programu - akcje przyznawane w ramach Programu będą akcjami spółki G. S.A., która jest spółką akcyjną.
  • Siedziba organizatora Programu - G. S.A. ma siedzibę w Polsce, czyli na terytorium Unii Europejskiej.
  • Powiązania z organizatorem Programu - G. S.A. (Wnioskodawca) sama jest organizatorem programu.
  • Uczestnicy Programu - w Programie uczestniczyć będą wyłącznie członkowie zarządu Wnioskodawcy, uzyskujący przychody z art. 12 ustawy o PDOF.
  • Forma prawna wprowadzenia Programu - Walne Zgromadzenie Spółki podejmie uchwałę w sprawie utworzenia i wprowadzenia Programu. W ramach Uchwały Walne Zgromadzenie Spółki upoważni Radę Nadzorczą do przyjęcia w drodze uchwały Regulaminu Programu, określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu, przy uwzględnieniu postanowień Uchwały.
  • Forma nagrody w ramach Programu - w ramach Programu Osoby Uprawnione nabędą nieodpłatnie akcje Spółki.
  • Forma nagrody w ramach Programu - w ramach Programu Osoby Uprawnione obejmą akcje Spółki po preferencyjnej cenie (w dalszej części uzasadnienia rozwinięcie spełnienia tego warunku).


W świetle powyższego należy stwierdzić, iż przedstawiony we wniosku Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o PDOF. Tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku zdarzeniu przyszłym.

W konsekwencji jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF.

Wobec powyższego, na Zainteresowanym będącym stroną nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o PDOF, w tym obowiązki informacyjne.


Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje również potwierdzenie w pismach organów podatkowych. Takie stanowisko zajął przykładowo:


  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 27 lipca 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.324.2018.2.AK: W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Wobec powyższego na pracodawcach nie będzie ciążył obowiązek płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 4 kwietnia 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.29.2018.2.MK: stwierdzić należy, że w momencie nabycia akcji i uzyskania niezbywalnego warunkowego prawa do otrzymania darmowych akcji lub nieodpłatnego objęcia darmowych akcji pracowników Spółki w ramach uczestnictwa w programie motywacyjnym, nie powstaje przychód do opodatkowania. Sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to również wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne, również Sprzedaż akcji nabytych oraz objętych w wyniku realizacji niezbywalnego warunkowego prawa w związku z uczestnictwem pracowników w organizowanym programie akcji pracowniczych również nie będzie rodzić żadnych obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy.
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 30 kwietnia 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.118.2018.2.LS, w której wskazano, że: na potrzeby oceny przez Spółkę jej ewentualnych obowiązków jako płatnika oraz jej ewentualnych obowiązków informacyjnych, Spółka powinna przyjąć, że Program Motywacyjny stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód dla Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym powstanie wyłącznie w momencie odpłatnego zbycia przez Członków Zarządu Spółki Odpłatnych Akcji C. S.A. albo odpłatnego zbycia Akcji Bonusowych C. S.A., uzyskanych w ramach Programu Motywacyjnego przez Członków Zarządu Spółki.(...) na Spółce nie spoczywa obowiązek płatnika, jak również na Spółce (...) nie powstaje obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust 2 ustawy PIT lub, w szczególności, na Spółce nie spoczywa obowiązek pobrania podatku dochodowego od przychodu (dochodu) otrzymywanego przez Członków Zarządu Spółki w ramach Programu Motywacyjnego jak również nie spoczywa obowiązek sporządzenia imiennych informacji o uzyskanym dochodzie.


Objecie Akcji Spółki po preferencyjnej cenie

Również w przypadku objęcia Akcji Spółki po preferencyjnej cenie w wykonaniu prawa z Warrantu, przychód dla Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie zbycia takiej Akcji.

Spółka dokona warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego na podstawie art. 448 § 2 pkt 3 KSH i emisji warrantów subskrypcyjnych, o których mowa w art. 453 § 2 KSH. Zgodnie
z art. 453 § 2 KSH w celu podwyższenia kapitału zakładowego zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału spółka może emitować papiery wartościowe imienne lub na okaziciela uprawniające ich posiadacza do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru (warranty subskrypcyjne).

W przypadku warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego zostaną wyemitowane przez Spółkę Warranty, o których mowa w art. 453 § 2 KSH.

Jeżeli określone w Regulaminie i w innych dokumentach Programu warunki zostaną spełnione, Osoby Uprawnione wpierw uzyskają prawa do nabycia nieodpłatnie Warrantów, w dalszej kolejności, o ile będą spełnione warunki, nabędą nieodpłatnie Warranty, aż w końcu przy spełnieniu pozostałych warunków obejmą Akcje nowej emisji Spółki po preferencyjnej cenie (za 10% ceny emisyjnej).

W analizowanej sytuacji również będą miały zastosowanie przepisy art. 24 ust. 11 - 12a ustawy PDOF z uwagi na spełnienie warunków wskazanych powyżej. W tej części uzasadnienia swojego stanowiska Zainteresowani pragną rozwinąć spełnienie warunku faktycznego objęcia lub nabycia Akcji Spółki, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PDOF, tj. objęcie lub nabycie Akcji Spółki „bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit b ObrIFinU, lub realizacji innych praw majątkowych”.

W ocenie Zainteresowanych objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w ramach Programu nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF.

W pierwszej kolejności warto wskazać, że ustawodawca posługuje się pojęciami „nabycia” lub „objęcia” akcji. Objęcie jest tak zwanym pierwotnym nabyciem (podmiot obejmujący akcje staje się ich pierwszym właścicielem), a zatem objęcie dotyczy nowo wyemitowanych akcji. Natomiast nabycie jest tak zwanym wtórnym nabyciem (podmiot nabywający akcje staje się kolejnym ich właścicielem).


Sposób objęcia akcji (czyli tzw. pierwotnego nabycia) może również zależeć od samego charakteru emisji akcji czy też sposobu podwyższenia kapitału zakładowego. I tak m.in.:


  • prawem poboru zgodnie z art. 433 § 1 KSH jest przysługujące akcjonariuszowi prawo pierwszeństwa objęcia w trybie tzw. subskrypcji zamkniętej nowych akcji spółki w stosunku do liczby akcji już przez akcjonariusza posiadanych,
  • warrant subskrypcyjny zgodnie z art. 453 § 2 KSH uprawnia posiadacza (uprawnionego) do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru. Emisja warrantu subskrypcyjnego jest powiązana z wyłączeniem bądź ograniczeniem prawa pierwszeństwa dotychczasowych akcjonariuszy, o którym mowa w art. 433 § 1 KSH. Natomiast warrant subskrypcyjny wskazany w art. 444 § 7 KSH przyznaje prawo zapisu na akcje nowej emisji,
  • prawo do akcji w myśl art. 3 pkt 29 ObrIFinU jest papierem wartościowym, z którego wynika uprawnienie do otrzymania, niemających formy dokumentu, akcji nowej emisji spółki publicznej, powstające z chwilą dokonania przydziału tych akcji i wygasające z chwilą zarejestrowania akcji w depozycie papierów wartościowych albo z dniem uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego odmawiającego wpisu podwyższenia kapitału zakładowego do rejestru przedsiębiorców.


Wspólne dla powyższych papierów uprawniających do objęcia akcji jest to, że w chwili „wystawienia” warrantu, uzyskania prawa poboru, prawa do akcji nie doszło jeszcze do „powstania” samej nowej akcji w wyniku nowej emisji.


Przechodząc do warunku, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF należy uznać, że możliwe są dwa sposoby objęcia/nabycia akcji:


  1. bezpośrednie (niewyjaśnione wprost w ustawie o PDOF) lub
  2. pośrednie:


    1. w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub
    2. w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrIFinU lub
    3. w wyniku realizacji innych praw majątkowych.


Ustawa o PDOF zdefiniowała dla celów ustawy pojęcie „pochodne instrumenty finansowe”. I tak, zgodnie art. 5a pkt 13 ustawy o PDOF za pochodne instrumenty finansowe uważa się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ObrIFinU.


Należy jednak zwrócić uwagę, że ustawa ObrIFinU wprowadza definicję instrumentów finansowych, która obejmuje dwie zasadnicze kategorie:


  • papiery wartościowe (art. 2 ust. 1 pkt 1 ObrIFinU), którymi są wszystkie papiery wartościowe zdefiniowane w art. 3 pkt 1 ObrIFinU zarówno te, o których mowa w lit. a i lit b oraz
  • instrumenty niebędące papierami wartościowymi, które objęte są wyliczeniem zawartym w art. 2 ust. 1 pkt 2 ObrIFinU.


Podstawiając do art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF definicje z ustawy ObrIFinU, do których odwołuje się ustawa o PDOF, należy uznać, że zgodnie z treścią art. 24 ust. 11b, możliwe są dwa sposoby objęcia/nabycia akcji:


  1. bezpośrednie lub
  2. pośrednie:


    1. w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, tj. realizacji praw z instrumentów finansowych (niebędących papierami wartościowymi), o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ObrIFinU:


      1. (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ObrIFinU) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
      2. (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d ObrIFinU) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
      3. (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e ObrIFinU) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
      4. (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. f ObrIFinU) niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
      5. (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. g ObrIFinU) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
      6. (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit.h ObrIFinU) kontrakty na różnicę,
      7. (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i ObrIFinU) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych, lub


    2. w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrFinU, tj.:


      1. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub
      2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne), lub


    3. w wyniku realizacji innych praw majątkowych. 


Ustawa o PDOF nie wskazuje definicji praw majątkowych lub innych praw majątkowych. W artykule 18 Ustawy o PDOF jest mowa jedynie o przychodach z praw majątkowych. Zgodnie z tą regulacją za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Natomiast w artykule 44 Kodeksu cywilnego zawarta jest definicja mienia, przez które należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe. Pojęcie to wiąże się z takimi prawami podmiotowymi, które wyrażają m.in. prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone (prawa podmiotowe bezwzględne), wierzytelności, roszczenia (prawa podmiotowe względne), a także z innymi przedmiotami stosunków majątkowych, rzecz jasna, o charakterze majątkowym (z określonymi dobrami niematerialnymi, jak np. autorskie prawa osobiste mogą łączyć się z majątkowymi prawami autorskimi - art. 17 prawa autorskiego czy majątkowe prawa uregulowane w ustawie prawo własności przemysłowej). Pojęcie „prawa majątkowego” należy zatem interpretować szeroko.

W ocenie Zainteresowanych, konstrukcja art. 24 ust. 11b ustawy PDOF skłania do interpretacji, że ustawodawca wskazując w przepisie „inne prawa majątkowe” miał na myśli inne prawa majątkowe niż (i) prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrFinU (tj. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne), (ii) prawa majątkowe z realizacji pochodnych instrumentów finansowych.

Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” oprócz powyższych ((i) oraz (ii)) ustawodawca rozszerzył katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie / objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. prawa majątkowego ograniczonego w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie 10% ceny emisyjnej (Warrant).

W konsekwencji, objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w ramach Programu nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF.

W ocenie Zainteresowanego również treść uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 27.10.2017 r. uzasadnia stanowisko Zainteresowanych, że również w przypadku objęcia akcji Spółki po preferencyjnej cenie w wykonaniu prawa z Warrantu, przychód dla Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie zbycia takiej akcji.

Zgodnie z wykładnią autentyczną dokonaną w uzasadnieniu do ustawy, ustawodawca uzasadniając potrzebę zmian wskazał, że: dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 roku regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są obojętne podatkowo.

W świetle powyższego w opinii Zainteresowanego należy uznać, że objęcie Akcji Spółki w wyniku realizacji Warrantu w ramach realizacji Programu jest obojętne podatkowo, a u Osoby Uprawnionej nie powstaje przychód w wysokości 90% z tytułu dofinansowania ceny emisyjnej objęcia akcji Spółki.

Ponadto, nawet gdyby przyjąć, że objęcie Akcji w wyniku realizacji Warrantu nie spełnia przesłanek, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF, to po stronie Osoby Uprawnionej nie powstanie dochód do opodatkowania z tytułu objęcia w zamian za Warranty Akcji Spółki po preferencyjnej cenie.

Albowiem rzeczywiste, trwałe i ostateczne przysporzenie związane z objętymi Akcjami w zamian za Warranty, Osoba Uprawniona uzyska dopiero z chwilą zbycia takich akcji.

Analogicznie wypowiedział się NSA w wyroku z 21 lipca 2017 r., sygn. akt II FSK 1716/15 wskazując, że: akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji. Moment uzyskania dochodu z akcji me jest tożsamy z momentem ich nabycia, bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nieodpłatnego przekazania akcji w ramach programu motywacyjnego). Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, iż generują dochód w przyszłości: w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji. W momencie zaś otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Uznanie, że przychód powstaje w momencie nieodpłatnego nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego oraz że dochodem z tej czynności jest wartość rynkowa akcji prowadziłoby do opodatkowania wartości wyrażonej w pieniądzu, której podatnik w momencie uzyskania akcji nie osiągnął. Otrzymanie akcji nie daje żadnych korzyści, ponieważ akcje są takim składnikiem majątku, który przychód może dać dopiero w momencie ich zbycia w drodze sprzedaży lub zamiany ewentualnie innych czynności.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje w drodze programu motywacyjnego, a następnie zbył te akcje.

Odnosząc powyższe do analizowanego zdarzenia przyszłego, objęcie Akcji samo przez się nie daje żadnego przychodu ani trwałego przysporzenia majątkowego. W chwili objęcia akcji wartość akcji jest jedynie hipotetyczna, tym bardziej, że Osoba Uprawniona nie ma prawa do jej zbycia, a zatem hipotetyczna wartość akcji na dzień jej objęcia nie zmaterializuje się, a zatem nie jest znane rzeczywiste przysporzenie z tytułu objęcia akcji. Również nie można uznać, że Osoba Uprawniona zaoszczędziła wydatku na objęcie akcji w wysokości 90% ceny emisyjnej, którą dofinansuje Wnioskodawca. Korzyść na ten moment jest jedynie hipotetyczna, Osoba Uprawniona nie może jej od razu „skonsumować”, faktyczna korzyść zmaterializuje się dopiero w momencie zbycia jako różnica pomiędzy ceną zbycia akcji a niższym wydatkiem na objęcie akcji.

Podobnie w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2018 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.234.2018.3.JG1 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej: Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w dacie objęcia/nabycia przez Uczestników Programu częściowo odpłatnie i nieodpłatnie akcji spółki luksemburskiej od Wnioskodawcy nie powstanie przychód po stronie Uczestników Programu. Co do zasady preferencyjne nabycie akcji stanowi nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże z uwagi na to, że nabyte przez Uczestników akcje w sposób przewidziany w Programie są blokowane na okres 5 lat, w którym to czasie Uczestnikowi, pomimo że jest ich właścicielem, nie przysługują żadne prawa należne akcjonariuszowi - przychód nie powstanie. Jak wskazano bowiem we wniosku, zarówno w okresie 5-letniej blokady, jak i po blokadzie akcjonariuszowi nie będzie przysługiwać dywidenda. Ponadto prawo głosu akcjonariusza jest istotnie ograniczone, zarówno w okresie 5-letniej blokady, jak i później. Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w dacie otrzymania akcji przez Uczestników na preferencyjnych warunkach, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne.


Zbycie Akcji

Mając na uwadze, że w ocenie Zainteresowanych Program przedstawiony w zdarzeniu przyszłym spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o PDOF, tym samym zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku zdarzeniu przyszłym.

W konsekwencji zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF jakikolwiek przychód po stronie Osób Uprawnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Jednym ze źródeł przychodów na gruncie PDOF są kapitały pieniężne, o czym stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PDOF. Za przychody z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PDOF, uważa się między innymi przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Wobec powyższego w opinii Zainteresowanego, przychód podatkowy po stronie Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie sprzedaży Akcji Spółki jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatku w oparciu o art. 30b ustawy o PDOF.

Jednocześnie Osoba Uprawniona będzie miało rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF, tj. w wysokości wydatków na objęcie/nabycie Akcji Spółki. W przypadku objęcia Akcji Osoba Uprawniona - co do zasady - poniesie wydatek w wysokości 10% ceny emisyjnej, natomiast w przypadku nabycia Akcji - co do zasady - wydatków na Osoba Uprawniona nie poniesie, gdyż nabywa Akcje w ramach Programu nieodpłatnie.

Na podstawie art. 45 ust. la pkt 1 ustawy o PDOF w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b. Jednocześnie w myśl art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy w terminie określonym w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. la pkt 1.

Podsumowując, przychód po stronie Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki przez Osobę Uprawnioną zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF. Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF dochodem z odpłatnego zbycia Akcji będzie różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia Akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

W konsekwencji, u Osoby Uprawnionej powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PDOF. Przy czym Osoba Uprawniona będzie miała prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie tych Akcji zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11-11a ustawy o PDOF.


Obowiązki płatnika

W takim przypadku, rozliczenie uzyskanych przez Osoby Uprawnione dochodów następuje w drodze samoopodatkowania. A zatem do obliczenia i zapłaty powyższego podatku zobowiązane będą bezpośrednio Osoby Uprawnione. Tym sam w związku ze zbyciem Akcji Spółki przez Osoby Uprawnione, w stosunku do dochodu uzyskanego w związku z powyższą transakcją, po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki płatnika PDOF z tego tytułu.


Stanowisko Zainteresowanych znajduje również odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak przykładowo:


  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.324.2018.2.AK: Reasumując należy stwierdzić, że w związku z uczestnictwem pracowników Zainteresowanego będącego stroną postępowania jak i Zainteresowanych nie będących stroną postępowania w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę dominującą nie będą na nich ciążyły żadne obowiązki płatnika. Natomiast pracownicy uczestniczący w opisanych programach motywacyjnych uzyskają przychód z kapitałów pieniężnych w momencie zbycia akcji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatny do 30 kwietnia bez obowiązku wpłacania zaliczki na podatek w ciągu roku.
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 30 kwietnia 2018 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.118.2018.2.LS, w której stanowisko podatnika uznano w pełni za prawidłowe, zgodnie z którym: Reasumując, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego (..) Spółka powinna przyjąć, że Program Motywacyjny stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód dla Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym powstanie wyłącznie w momencie odpłatnego zbycia przez Członków Zarządu Spółki Odpłatnych Akcji C. S.A. albo odpłatnego zbycia Akcji Bonusowych C. S.A., uzyskanych w ramach Programu Motywacyjnego przez Członków Zarządu Spółki. Ponadto, przychód uzyskiwany przez Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym w całości stanowi wyłącznie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT, opodatkowany 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych.
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 maja 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.215.2018.2.MG, w której wskazano: w związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku Plan spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Uczestnicy (w tym pracownicy Wnioskodawcy) uzyskają zatem przychód dopiero w momencie zbycia akcji spółki dominującej - zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne (...) Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. (...) Zatem w związku z uczestnictwem w Planie przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez nich w ramach Planu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Podsumowując, zdaniem Zainteresowanego nie będą ciążyły na nim obowiązki płatnika z tytułu uczestnictwa Osób Uprawnionych w Programie.


Obowiązki informacyjne płatnika

W myśl art. 39 ust. 3 ustawy o PDOF osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (tj. informację PIT-8C).


Natomiast terminy przesłania tych informacji reguluje art. 42g, zgodnie z którym płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:


  1. urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
  2. podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.


A w przypadku zaprzestania prowadzenia działalności przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1, obowiązek przesłania rocznego obliczenia podatku oraz informacji, o których mowa w ust. 1, jest wykonywany nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności.

W świetle powyższego jedynie w przypadku odkupu przez Spółkę Akcji własnych od Osób Uprawnionych obowiązki informacyjne będą ciążyły na Zainteresowanym. Zainteresowany zobowiązany będzie do sporządzenia dla każdej Osoby Uprawnionej, od której odkupił Akcje informacji PIT-8C i przekazania jej Osobie Uprawnionej w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi odkupienie Akcji od Osób Uprawnionych, a właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi odkupienie Akcji od Osób Uprawnionych.


Stanowisko Zainteresowanych znajduje również odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych, i tak przykładowo:


  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 maja 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.215.2018.2.MG, w której wskazano: Biorąc pod uwagę powyższe rozwiązania, zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że odpowiedzialnym za wystawienie i przekazanie informacji P1T-8C, powinna być X. Spółka z o. o. jako podmiot każdorazowo dokonujący faktycznego rozliczenia finansowego związanego z daną transakcją (w szczególności wypłaty należności sprzedającemu z tytułu zbycia papierów wartościowych), w sytuacji, gdzie jest zarówno płatnikiem jak i stroną transakcji.


Podsumowując, zdaniem Zainteresowanych jedynie w przypadku odkupienia przez niego Akcji od Osób Uprawnionych, Zainteresowany będący stroną będzie zobowiązany do wypełnienia obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o PDOF (tj. do sporządzenia Informacji PIT-8C).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Zainteresowanych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj