Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1187/11-2/KB
z 30 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1187/11-2/KB
Data
2011.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
hotele
obniżenie stawki podatku
opodatkowanie
stawka preferencyjna
stawki podatku
świadczenie usług
usługi rozrywkowe


Istota interpretacji
1. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec Biletu Wstępu?
2. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec Biletów na Atrakcje?
3. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec usług hotelowych świadczonych przez Wnioskodawcę w sytuacji, gdy będzie On operatorem Hotelu?
4. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec usług świadczonych przez Wnioskodawcę w sytuacji, gdy będzie on operatorem Restauracji?



Wniosek ORD-IN 657 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2011 r. (data wpływu 01.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwych stawek podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.09.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwych stawek podatku dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na budowie parku rozrywki, będącego kompleksem rekreacyjno-gastronomiczno-sportowo-wypoczynkowym (dalej: Park Rozrywki). Na Park Rozrywki składać się będą w szczególności:

  • Park Tematyczny
  • Park Wodny
  • Hotele
  • Restauracje

Wnioskodawca będzie operatorem Parku Rozrywki i w ramach jego prowadzenia będzie sprzedawał bilety wstępu do Parku Rozrywki. Zgodnie z założeniami, klienci będą nabywać bilet wstępu do Parku Rozrywki jako całości (dalej: Bilet Wstępu), a następnie bilety wstępu do poszczególnych części Parku Rozrywki, w których znajdować się będą poszczególne atrakcje dostępne w Parku Rozrywki (np. do Parku Wodnego, do Parku Tematycznego, itp., dalej: Bilety na Atrakcje). Rozbicie dostępu do Parku Rozrywki na dwa etapy, tj. na Bilet Wstępu i później Bilety na Atrakcje ma uzasadnienie z punktu widzenia ekonomicznego. Pozwala bowiem zaproponować niższe ceny za samo wejście do Parku Rozrywki, a następnie wybierać klientom poszczególne części Parku Rozrywki i atrakcje w zależności od ich zainteresowań. W przypadku objęcia Biletem Wstępu wszystkich atrakcji Parku Rozrywki jego cena musiałaby zostać ustalona na bardzo wysokim poziomie cenowym i byłaby czynnikiem zmniejszającym atrakcyjność Parku Rozrywki.

Zakres działalności Wnioskodawcy w zakresie bycia operatorem Parku Rozrywki można zakwalifikować do pozycji 93.21.20.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), tj. usług świadczonych przez wesołe miasteczka i parki rozrywki.

W zakresie prowadzenia Hotelu oraz Restauracji rozważane jest zarówno rozwiązanie, w którym to Wnioskodawca będzie operatorem Hotelu lub Restauracji (lub części z nich) i będzie tym samym świadczyć usługi związane z prowadzeniem Hotelu lub Restauracji, jak również wynajęcie budynku Hotelu lub lokali przeznaczonych na Restauracje zewnętrznym operatorom i czerpanie przychodów z najmu tych lokali.

W przypadku prowadzenia Hotelu przez Wnioskodawcę, zakres jego działalności obejmowałby czynności sklasyfikowane w dziale 55 PKWiU, tj. usługi związane z zakwaterowaniem, w szczególności wskazane w pozycji 55.10.10.0, tj. usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele. Prowadzenie Hotelu będzie również związane z prowadzeniem Restauracji w Hotelu.

W przypadku prowadzenia przez Wnioskodawcę Restauracji (w Hotelu lub w innych lokalizacjach na terenie Parku Rozrywki) zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę obejmowałby głównie czynności sklasyfikowane w dziale 56 PKWiU, tj. usługi związane z wyżywieniem, w szczególności wskazane w pozycji 56.10.11.0, tj. usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach. Wnioskodawca nie wyklucza również, że zakres świadczonych przez niego usług w związku z prowadzeniem Restauracji będzie szerszy i będzie obejmować również inne usługi sklasyfikowane w dziale 56 PKWiU, np. usługi przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych (PKWiU 56.10.13.0), usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne (PKWiU 56.2), czy też usługi przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30.10.0). Działalność Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia Restauracji będzie również obejmować sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych oraz wód mineralnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec Biletu Wstępu...
  2. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec Biletów na Atrakcje...
  3. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec usług hotelowych świadczonych przez Wnioskodawcę w sytuacji, gdy będzie On operatorem Hotelu...
  4. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec usług świadczonych przez Wnioskodawcę w sytuacji, gdy będzie on operatorem Restauracji...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż Biletów Wstępu będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 (pozycja 183 załącznika nr 3) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: ustawa o VAT) w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Ad 2. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż Biletów na Atrakcje będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 (pozycja 183 załącznika nr 3) ustawy o VAT w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Ad 3. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie usług hotelowych będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 (pozycja 163 załącznika nr 3) ustawy o VAT w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Ad 4. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie usług związanych z prowadzeniem przez Wnioskodawcę Restauracji będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 8% na podstawie art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 (usługa wymieniona w pozycji 7 załącznika nr 1) Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, ze zm., dalej Rozporządzenie Wykonawcze). za wyjątkiem sprzedaży napojów i towarów wskazanych w punktach 1-6 w pozycji 7 załącznika nr 1 do Rozporządzenia Wykonawczego, która będzie opodatkowana według stawki 23%.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności o których mowa w art. 5 wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT dostawa towarów lub świadczenie usług podlega co do zasady opodatkowaniu stawką 23%. Jednocześnie na podstawie art. 41 ust 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 8%. Ponadto na podstawie art. 146d ust 1 pkt 1 ustawy o VAT Minister Finansów może w drodze rozporządzenia obniżać stawki podatku VAT do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług. Na podstawie tej delegacji obniżone stawki VAT zostały przewidziane w Rozporządzeniu Wykonawczym.

Ad 1 i 2.

Załącznik nr 3 do ustawy o VAT będący wykazem towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką VAT w wysokości 8% (na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT) wymienia w pozycji 183 usługi związane z rozrywką i rekreacją, ale wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki oraz sale taneczne. Jednocześnie załącznik wskazuje w pozycji 183, że obniżona stawka ma zastosowanie do w/w usług bez względu na symbol PKWiU.

Jednocześnie nie istnieje definicja legalna ani parku rozrywki ani wesołego miasteczka. W tym celu konieczne jest posłużenie się znaczeniem potocznym tych pojęć i definicją przewidzianą przez słownik języka polskiego. W odniesieniu do wesołego miasteczka definicję taką przewiduje przykładowo internetowy Słownik Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) wskazując, że wesołe miasteczko to teren z urządzeniami rozrywkowymi, takimi jak karuzele strzelnice, kolejki. W tym samym słowniku nie znajdziemy definicji parku rozrywki. Natomiast sama rozrywka to coś, co służy odprężeniu, wypoczynkowi. Z kolei park można definiować jako duży ogród z alejkami i ścieżkami spacerowymi, jak również jako teren na którym zgromadzony jest sprzęt. Biorąc pod uwagę powyższe wydaje się że znaczenie obu pojęć jest w istocie bardzo zbliżone i obejmuje teren służący ogólnie odprężeniu i wypoczynkowi, na którym znajdują się określone atrakcje w tym takie jak karuzele kolejki i strzelnice.

W analizowanym stanie faktycznym zarówno cały Park Rozrywki jak i jego poszczególne części będą spełniać potoczne znaczenie pojęć park rozrywki oraz wesołe miasteczko. Tym samym zarówno Bilety Wstępu jak i Bilety na Atrakcje będą stanowić usługę Wnioskodawcy w zakresie wstępu do wesołych miasteczek i parków rozrywki. W związku z powyższym Wnioskodawca powinien stosować wobec Biletów Wstępu oraz Biletów na Atrakcje obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Ad 3.

Załącznik nr 3 do ustawy o VAT będący wykazem towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką VAT w wysokości 8% (na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT) wymienia w pozycji 163 usługi związane z zakwaterowaniem zgrupowane w dziale 55 PKWiU. W tym zakresie Załącznik Nr 3 do ustawy o VAT nie wskazuje na żadne wyłączenia lub wyjątki w zakresie zastosowanie obniżonej stawki VAT wobec tych usług.

W związku z powyższym wszystkie usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawcę w związku z prowadzeniem Hotelu, i które będą się mieścić w dziale 55 PKWiU, a więc również usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele (PKWiU 55.10.10.0) powinny być opodatkowane przez Wnioskodawcę obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.

Ad 4.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Wykonawczego stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Wykonawczego. Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Wykonawczego w pozycji 7 wymienia usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych oraz innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką podstawową, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z powołanym Rozporządzeniem Wykonawczym wszystkie usługi związane z wyżywieniem sklasyfikowane w dziale 56 PKWiU są co do zasady opodatkowane obniżoną stawką VAT w wysokości 8%, za wyjątkiem sprzedaży towarów wymienionych w punktach 1-6 w pozycji 7 załącznika nr 1 do Rozporządzenia Wykonawczego.

W związku z powyższym, wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w związku z prowadzeniem Restauracji mieszczące się w dziale 56 PKWiU będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%, za wyjątkiem sprzedaży towarów wymienionych w punktach 1-6 w pozycji 7 załącznika nr 1 do Rozporządzenia Wykonawczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj