Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-250/15-2/PS
z 29 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 20 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z działalnością Spółki prowadzoną poprzez Platformę w stosunku do Klientów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z działalnością Spółki prowadzoną poprzez Platformę w stosunku do Klientów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


D . B.V. (dalej: „D.” lub „Wnioskodawca”) jest holenderskim rezydentem podatkowym w świetle holenderskich przepisów podatkowych oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Holandią (dalej: „PL-NL UPO”). S. (dalej: „S.”) jest fundacją utworzoną zgodnie z holenderskim prawem krajowym. S. nie prowadzi działalności biznesowej oraz nie posiada statusu rezydenta podatkowego w Holandii. W związku z tym nie posiada również numeru VAT nadanego przez holenderskie organy podatkowe.

D . działa na rzecz inwestorów indywidualnych, jak i instytucjonalnych (np. osób prawnych i jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej). D. oferuje tym podmiotom dostęp do różnych rynków kapitałowych (giełd) za pośrednictwem internetowej platformy (dalej: „Platforma”). D. obecnie oferuje swoje usługi inwestycyjne z Holandii na rzecz klientów z Austrii, Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Grecji, Węgier, Holandii i Hiszpanii, a ostatnio zaczął oferować swoje usługi również na rzecz polskich klientów.

S . jest fundacją, która pełni funkcję depozytariusza wobec klientów D.. Ze względu na wymogi regulacyjne, do których muszą stosować się firmy inwestycyjne w Holandii, konieczne jest rozdzielnie funkcji przechowywania aktywów (w imieniu klientów) od funkcji realizacji (wykonywania) zleceń klientów. W świetle powyższego, S. jest podmiotem powołanym wyłącznie w celu przechowywania aktywów w imieniu klientów D..


[Działalność poprzez Platformę]


D . oraz S. nie posiadają oddziału, przedstawicielstwa, ani żadnej innej formy fizycznej obecności w Polsce. Serwery wykorzystywane do obsługi Platformy (w tym jej polskiej wersji) nie znajdują się na terytorium Polski. Klienci D. uzyskują dostęp do rynków kapitałowych poprzez zalogowanie się na Platformie prowadzonej przez D. poza Polską. W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, D. i S. nie posiadają stałej placówki (zakładu) w Polsce.

Inwestorów (klienci D.) są polskimi lub zagranicznymi rezydentami podatkowymi, będącymi osobami prawnymi (np. spółki, inne instytucje) lub osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (dalej: „Klienci”). Klienci mogą inwestować w następujące rodzaje instrumentów finansowych: akcje lub obligacje emitowane przez polskie lub zagraniczne spółki, obligacje rządowe polskie i zagraniczne, instrumenty pochodne, waluty, tytuły uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (w tym funduszach obligacji) notowane i będące przedmiotem obrotu na zorganizowanym rynku w Polsce, np. na Giełdzie Papierów Wartościowych, rynku Catalyst, rynku New Connect jak również na rynkach zagranicznych, np. giełdy zagraniczne (dalej: „Instrumenty Finansowe”).


[Opis procesu płatności]


Jeśli Klient zamierza dokonać zakupu Instrumentów Finansowych z wykorzystaniem D., najpierw musi zawrzeć umowę z D. oraz złożyć depozyt pieniężny na rachunku bankowym należącym do S., np. poprzez dokonanie przelewu ze swojego rachunku bankowego prowadzonego przez polski bank na główny rachunek bankowy S. prowadzony przez Bank w Polsce (dalej: „Bank”). D. na podstawie udzielonego przez S. pełnomocnictwa może używać środków zgromadzonych na rachunku S. w celu nabycia Instrumentów Finansowych w imieniu Klientów (zgodnie z instrukcjami Klientów).

Po otrzymaniu przez D. od Klienta zlecenia nabycia lub zawarcia kontraktu (Instrumentu Finansowego) poprzez Platformę, D. przekazuje środki pieniężne zgodnie ze zleceniem na odpowiedni rachunek prowadzony przez jeden z podmiotów rozliczających (np. dom maklerski, bank) działających dla S., który ma dostęp do rynku kapitałowego, na którym Instrumenty Finansowe zamówione przez Klienta są przedmiotem obrotu oraz na którym podmiot ten może dokonywać rozliczeń.

Ponadto, D. na mocy zlecenia Klienta, jeśli na jego koncie znajduje się „wolna gotówka”, nabywa bezpośrednio w imieniu Klienta tytuły uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych, dla których D. działa jako agent transferowy (tzn. inwestuje gotówkę Klientów w tytuły uczestnictwa tych funduszy). Tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych, w które inwestuje D. mogą być nabywane i zbywane codziennie. Oznacza to, że tytuły uczestnictwa w takich funduszach mogą być niezwłocznie umorzone w razie złożenia przez Klienta nowego zlecenia (powodującego konieczność wykorzystania dotychczas „wolnej” gotówki).


Podmioty rozliczające, wykorzystywane przez D. do rozliczania transakcji, nie są podmiotami powiązanymi z D. lub S.. Podmioty rozliczające mogą być zarówno polskimi, jak i zagranicznymi rezydentami podatkowymi. Podmioty rozliczające prowadzą rachunki pieniężne oraz rachunki, na których są zapisywane Instrumenty Finansowe, na rzecz S.. D. posiada pełnomocnictwo do wydawania dyspozycji w związku z tymi rachunkami.

D . w zależności od rodzaju zlecenia złożonego przez Klienta za pośrednictwem Platformy wykorzystuje pieniądze powierzone przez Klienta w celu zakupu Instrumentów Finansowych lub wykonuje zlecenia sprzedaży Instrumentów Finansowych w imieniu Klienta (czyli składa odpowiednie zlecenie do danego podmiotu rozliczającego). Wszystkie dochody z Instrumentów Finansowych są zapisywane na rachunku prowadzonym przez dany podmiot rozliczający dla S. i przelewane (zgodnie z dyspozycją Klienta) na główny rachunek S. prowadzony przez Bank, a następnie przelewane na rachunek bankowy Klienta lub używane w celu nabycia bezpośrednio w imieniu Klienta tytułów uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych.

Klienci mają dostęp internetowy za pośrednictwem Platformy do informacji na temat swoich inwestycji w Instrumenty Finansowe, w szczególności informacji na temat: (i) środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym S. (wpłaty dokonane przez Klientów są przechowywane w formie środków pieniężnych jedynie w pierwszym dniu po dokonaniu przelewu przez Klienta) oraz (ii) tytułów uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych nabytych bezpośrednio w imieniu Klienta oraz (ii) innych posiadanych Instrumentów Finansowych.


Jeżeli Klient decyduje się wycofać swoje środki, następuje wypłata gotówki dokonywana przez D . z rachunku prowadzonego przez Bank na rzecz S. na rachunek bankowy wskazany przez Klienta.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca w związku z działalnością prowadzoną poprzez Platformę w stosunku do Klientów jest zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o PDOF zobowiązany do przesyłania informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o PDOF (PIT-8C)? - dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
  2. Czy Wnioskodawca w związku z działalnością prowadzoną poprzez Platformę w stosunku do Klientów jest płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 ustawy o PDOF oraz jest zobowiązany do wykonania powiązanych obowiązków sprawozdawczych, w szczególności sporządzania deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. ta ustawy o PDOF (PIT-8AR) oraz w przypadku Klientów nie będących polskimi rezydentami podatkowymi do przesłania informacji, o której mowa w art. 42 ust. 2 ustawy o PDOF (IFT-1/IFT-1R) oraz informacji, o której mowa w art. 42C (IFT- 3/IFT-3R) ustawy o PDOF? - dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
  3. Czy Wnioskodawca w związku z działalnością prowadzoną poprzez Platformę w stosunku do Klientów jest płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 26 ust. 2c ustawy o PDOP oraz jest zobowiązany do wykonania powiązanych obowiązków sprawozdawczych, w szczególności sporządzania deklaracji, o której mowa w art. 26a ustawy o PDOP (CIT-6R) oraz informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy o PDOP (CIT-7) oraz w przypadku Klientów nie będących polskimi rezydentami podatkowymi do przesłania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy o PDOP (IFT-2/IFT-2R) oraz sporządzenia deklaracji, o której mowa w art. 26a ustawy o PDOP (CIT-10Z)? - dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone Nr 3 wniosku.


W kwestiach poruszanych w pytaniach oznaczonym Nr 1 i 2 a dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko odnośnie do pytania Nr 3


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z działalnością prowadzoną poprzez Platformę w stosunku do Klientów nie jest płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej także: ustawa o pdop) oraz nie jest zobowiązany do wykonania powiązanych obowiązków sprawozdawczych, w szczególności sporządzania deklaracji, o której mowa w art. 26a ustawy o PDOP (CIT-6R) oraz informacji, o której mowa w art. 26. ust. 3 ustawy o PDOP (CIT-7) oraz w przypadku Klientów nie będących polskimi rezydentami podatkowymi do przesłania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy o PDOP (IFT-2/IFT-2R) oraz sporządzenia deklaracji, o której mowa w art. 26a ustawy o PDOP (CIT-10Z).


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania Nr 3


Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba-prawna-obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata poniższych kategorii należności:

  1. odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz nierezydentów,
  2. dochodów uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych z tytułu:
    • dywidend,
    • umorzenia udziałów (akcji);
    • wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki
    • w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłat w gotówce otrzymanych przez wspólników spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych;


następuje za pośrednictwem tych podmiotów, są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.


Płatnicy są również obowiązani, zgodnie z art. 26a ustawy o PDOP przesłać do właściwego urzędu skarbowego, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (CIT-6R w przypadku polskich rezydentów lub CIT-10Z w przypadku nierezydentów). Ponadto, na mocy art. 26 ust. 3 ustawy o PDOP płatnicy są obowiązani do przesłania informacji o wysokości pobranego podatku (CIT-7) w przypadku polskich rezydentów lub informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku (IFT-2/IFT-2R) w przypadku nierezydentów.

Zdaniem Wnioskodawcy, podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi nie mają obowiązku odprowadzania jako płatnicy podatku zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi oraz wykonywania powiązanych obowiązków sprawozdawczych, w szczególności przesyłania rocznych deklaracji CIT-6R lub CIT-10Z do właściwego urzędu oraz informacji CIT-7 lub IFT-2/IFT-2R. Podmioty te podlegają bowiem prawu podatkowemu obowiązującemu w swoim państwie macierzystym i nie podlegają obowiązkom związanym ze statusem płatnika, które wynikają z polskich przepisów podatkowych, o ile ustawa nie nakłada na nich wprost takich obowiązków.


Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w literaturze: „W związku z powyższym uznać należy, że - pomimo braku wyraźnych regulacji w tym względzie - płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych dochodów kapitałowych mogą być tylko podmioty o polskiej rezydencji podatkowej” (Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki: PIT. Komentarz, wyd. IV).


Wnioskodawca w dalszej części wniosku przedstawia szczegółową analizę stanu faktycznego oraz argumenty uzasadniające, że nie powinien być uznany za płatnika polskiego podatku dochodowego od osób prawnych.

[D. jako podmiot pośredniczący w przekazywaniu odsetek / pożytków na rzecz Klientów]


Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego, po nabyciu Instrumentów Finansowych mogą wystąpić dwie następujące sytuacje, w których będą przekazywane pożytki (dochody) z terytorium Polski na rzecz Klienta:

  1. pożytki będą wypłacane na odpowiedni rachunek obsługiwany przez jeden z podmiotów rozliczających S., który ma dostęp do rynku kapitałowego, na którym były dostępne Instrumenty Finansowe zamówione przez Klienta (może być to jeden z polskich rynków zorganizowanych), a następnie przelewane na rachunek bankowy Klienta lub
  2. pożytki będą wypłacane z zagranicznego funduszu inwestycyjnego, dla którego D. działa jako agent transferowy.

Ad. (a)


Jak wynika z opisu stanu faktycznego, rachunki papierów wartościowych mogą być prowadzone na rzecz S. przez polskich lub zagranicznych rezydentów podatkowych.


Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 26 ust. 2c ustawy o PDOP, płatnikami w świetle tego przepisu mogą być podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze. Na gruncie rozważanego stanu faktycznego mogą to zatem być podmioty rozliczające działające na rzecz S., o ile mają polską rezydencję podatkową i o ile dochody (przychody) z inwestycji w Instrumenty Finansowe zostaną uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku, gdy podmiotem rozliczającym działającym na rzecz S. jest podmiot zagraniczny, aktualne pozostają argumenty przytoczone przez Wnioskodawcę powyżej, że podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi nie mają obowiązku odprowadzania jako płatnicy podatku zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi. Podmioty te, jak wskazano powyżej, podlegają bowiem prawu podatkowemu obowiązującemu w swoim państwie macierzystym i nie podlegają obowiązkom związanym ze statusem płatnika, które wynikają z polskich przepisów podatkowych, o ile ustawa nie nakłada na nich wprost takich obowiązków. Tym samym, w przypadku gdy podmiotami rozliczającymi S. są podmioty zagraniczne, zdaniem Wnioskodawcy, obowiązki płatnika wynikające z ustawy o PDOP spoczywają raczej na emitentach Instrumentów Finansowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca, pomimo że bierze udział w procesie płatności w charakterze pośrednika pomiędzy Klientami, a podmiotami prowadzącymi rachunki papierów wartościowych, nie może zostać uznany za podmiot odpowiedzialny za pobranie podatku zgodnie z art. 26 ust. 2c ustawy o PDOP, ani za podmiot zobowiązany do przesyłania rocznych deklaracji CIT-6R lub CIT-10Z do właściwego urzędu oraz informacji CIT-7 lub IFT-2/IFT-2R.


Ad.(b)


W przypadku inwestycji w zagraniczne fundusze inwestycyjne, w opinii Wnioskodawcy, obowiązek poboru podatku dochodowego w ogóle nie powinien powstać. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o PDOP podatek dochodowy jest należny z tytułu przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PDOP podatek dochodowy w wysokości 19% ustala się od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zdaniem Wnioskodawcy, Dochód z tytułu uczestnictwa w zagranicznym funduszu inwestycyjnym nie powstaje na terytorium Rzeczpospolite Polskiej, a fundusze zagraniczne, inwestowanie w które Wnioskodawca umożliwia nie posiadają siedziby ani zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W związku z powyższym dla Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek pobory podatku oraz towarzyszące mu obowiązki informacyjne z tytułu inwestycji dokonywanych w zagraniczne fundusze przez Klientów.


Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z działalnością prowadzoną poprzez Platformę w stosunku do Klientów nie jest płatnikiem podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 26 ust. 2c ustawy o PDOP oraz nie jest zobowiązany do wykonania powiązanych obowiązków sprawozdawczych, w szczególności sporządzania deklaracji, o której mowa w art. 2óa ustawy o PDOP (CIT-6R) oraz informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy o PDOP (CIT-7) oraz w przypadku Klientów nie będących polskimi rezydentami podatkowymi do przesłania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy o PDOP (IFT-2/IFT-2R) oraz sporządzenia deklaracji, o której mowa w art. 2óa ustawy o PDOP (CIT-10Z).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj