Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1046/14/IB
z 19 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2014 r. (data wpływu 20 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w związku z programem motywacyjnym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki w związku z programem motywacyjnym. Wezwaniem z dnia 23 stycznia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Pismem z dnia 3 lutego 2015 r. (data wpływu 5 lutego 2015 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku i w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. Spółka komandytowo-akcyjna (dalej: „Wnioskodawca", "Spółka") jest krajową spółką prawa handlowego, utworzoną przez Sp. z o.o. jako komplementariusza oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe jako akcjonariuszy. Wnioskodawca na podstawie przepisów art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1387), począwszy od 1 stycznia 2014 r. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 1 Ustawy CIT. Wnioskodawca wprowadził premiowy program motywacyjny („Program"), którym objęta została grupa pracowników Spółki zajmujących kluczowe stanowiska kierownicze, tj. Dyrektor Generalny oraz Dyrektorzy Zarządzający („Uczestnicy"). Program przewiduje system premiowania, którego element stanowi przyznanie rocznej premii w postaci praw majątkowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe („Akcje Fantomowe"). Realizacja praw Uczestników wynikających z przyznanych im Akcji Fantomowych uzależniona będzie od spełnienia określonych warunków, w tym osiągnięcia przez Spółkę wyników finansowych na określonym poziomie oraz upływu wskazanego w regulaminie Programu okresu, zaś wartość Akcji Fantomowych ustalana będzie w wysokości ściśle powiązanej z wynikami finansowymi Spółki. Program ma przyczynić się do zwiększenia efektywności działalności Spółki, a tym samym do poprawy jej wyników finansowych oraz pozycji rynkowej. Zasady wdrażania i funkcjonowania Programu określone zostały w regulaminie („Regulamin"), zatwierdzonym uchwałą Rady Nadzorczej Spółki.

W celu realizacji Programu, Wnioskodawca zawiera z Uczestnikami pisemne umowy o uczestnictwo w Programie Akcji Fantomowych („Umowa"), na mocy której Uczestnik nabywa Akcje Fantomowe w ilości przewidzianej w Umowie. Umowy z Uczestnikami zawierane są odrębnie i nie są powiązane bezpośrednio z umowami o pracę. Umowy zawierane są na każdy rok obowiązywania Programu. Zgodnie z Regulaminem i zawartą Umową, Akcje Fantomowe nie stanowią akcji w rozumieniu przepisów ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1030; „KSH"), nie są akcjami notowanymi na giełdzie i nie dają ich nabywcy żadnych praw udziałowych w stosunku do Spółki, a zatem posiadacz Akcji Fantomowych nie jest uważany za udziałowca/wspólnika Spółki z tytułu posiadania tych Akcji, w szczególności Uczestnikowi nie przysługuje z racji posiadania tych Akcji prawo głosu na Zgromadzeniu Wspólników. Uczestnik, w każdym roku obowiązywania Programu, na podstawie Umowy, otrzymuje nieodpłatnie określoną liczbę Akcji Fantomowych, o łącznej wartości nominalnej odpowiadającej wysokości premii rocznej, która przyznawana jest w formie Akcji Fantomowych (Premia Odroczona). Wartość nominalna jednej Akcji Fantomowej na dzień otrzymania jej przez Uczestnika wynosi 1 zł.

Otrzymując Akcje Fantomowe, Uczestnik nabywa uprawnienie do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego kalkulowanego jako iloczyn liczby przyznanych Akcji Fantomowych i ich wartości na dzień realizacji wynikających z nich praw (wykupu), a Spółka zobowiązuje się do odkupienia od Uczestników Akcji Fantomowych po cenie, jaka wynika z wyceny Akcji Fantomowych na dzień wykupu, dokonanej na zasadach określonych w Regulaminie. Zgodnie z Regulaminem i zawartą Umową, wartość Akcji Fantomowych na dzień realizacji (wykupu) uzależniona jest od wartości wskaźnika wyniku operacyjnego spółki Wnioskodawcy, ustalonego na podstawie rachunku zysków i strat. Wynik operacyjny ustala się jako różnicę pomiędzy przychodami z działalności podstawowej a kosztami działalności podstawowej, z wyłączeniem przychodów i kosztów finansowych, oraz niepomniejszoną o należny podatek dochodowy. Wartość wyniku operacyjnego określana jest na podstawie wyników finansowych Spółki, cechuje się więc ciągłą zmiennością i nieprzewidywalnością. Wynik rozliczenia pieniężnego należnego Uczestnikom z tytułu odkupu przez Spółkę Akcji Fantomowych uzależniony będzie od zmiany wartości ich wyceny, wynikającej ze zmiany wartości instrumentu bazowego (wynik operacyjny) określonej na dzień bilansowy. Przy czym możliwe jest, że na skutek obniżenia wyników Spółki i powiązanego z nimi wskaźnika wyniku operacyjnego, wartość Akcji Fantomowych na dzień realizacji wynikających z nich praw będzie niższa od ich wartości nominalnej.

Realizacja praw Uczestników wynikających z posiadanych Akcji Fantomowych następuje po spełnieniu określonych warunków, w tym m.in.: po upływie przewidzianego w Regulaminie i Umowie okresu („Okres Wstrzymania") oraz osiągnięcia przez Spółkę określonych wskaźników finansowych, co do zasady nie wcześniej niż po upływie roku od dnia przyznania Akcji Fantomowych, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Wnioskodawcy. W pierwszym roku obowiązywania Programu przyznanie Uczestnikom Akcji Fantomowych nastąpiło w trakcie roku obrotowego, na podstawie wartości instrumentu bazowego (wyniku operacyjnego) określonego dla okresu od rozpoczęcia roku do dnia przyznania Akcji Fantomowych. Realizacja praw Uczestników wynikających z Akcji Fantomowych przyznanych w pierwszym roku obowiązywania programu nastąpi po upływie Okresu Wstrzymania, tj. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Wnioskodawcy za dany rok obrotowy.

Akcje Fantomowe, przyznawane w ramach Programu, ze względu na założenia motywacyjne Programu, stanowią element nierozerwalnie związany z osobą Uczestnika programu. Akcje Fantomowe są prawem niezbywalnym, nie stanowią przedmiotu obrotu, w tym odpłatnego lub nieodpłatnego zbycia, nie podlegają również dziedziczeniu. W przypadku rozwiązania stosunku pracy przed upływem terminu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych (tj. w Okresie Wstrzymania), Uczestnik traci uprawnienie do otrzymania rozliczenia pieniężnego.

Oprócz Programu adresowanego do kluczowej kadry kierowniczej Spółki Wnioskodawcy, szczegółowo opisanego powyżej, Wnioskodawca określił także zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej spółki Wnioskodawcy za wykonywanie obowiązków związanych z pełnioną funkcją („Program dla Rady Nadzorczej"), poprzez przyznawanie członkom Rady Nadzorczej wynagrodzenia w postaci praw majątkowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe -Akcje Fantomowe, o których mowa w niniejszym wniosku. Wynagrodzenie w formie Akcji Fantomowych przyznawane jest na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki Wnioskodawcy, a zasady realizacji praw wynikających z przyznanych Akcji Fantomowych określone są w Regulaminie wprowadzonym uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółki Wnioskodawcy i w umowach zawieranych indywidualnie z członkami Rady Nadzorczej na podstawie Regulaminu. Oprócz wynagrodzenia w formie Akcji Fantomowych członkowie Rady Nadzorczej Spółki Wnioskodawcy mogą otrzymać także wynagrodzenie za wykonywanie obowiązków w innej formie (np. pieniężnej), stosownie do postanowień podjętych w uchwałach Walnego Zgromadzenia Spółki Wnioskodawcy.

Zasady przyznawania Akcji Fantomowych dla członków Rady Nadzorczej, określenia ich wartości oraz realizacji uprawnień wynikających z przyznanych Akcji Fantomowych dla członków Rady Nadzorczej są tożsame jak w opisanym powyżej Programie. W szczególności otrzymując Akcje Fantomowe członek Rady Nadzorczej nabywa jedynie uprawnienie do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego kalkulowanego jako iloczyn liczby przyznanych Akcji Fantomowych i ich wartości na dzień realizacji wynikających z nich praw (wykupu), a Wnioskodawca zobowiązuje się do odkupienia Akcji Fantomowych po cenie, jaka wynika z wyceny Akcji Fantomowych na dzień wykupu, dokonanej na zasadach określonych w Regulaminie. Realizacja praw członków Rady Nadzorczej wynikających z posiadanych Akcji Fantomowych następuje po spełnieniu określonych warunków, w tym m.in.: po upływie przewidzianego w Regulaminie i Umowie okresu („Okres Wstrzymania") oraz osiągnięcia przez Spółkę określonych wskaźników finansowych. Wartość Akcji Fantomowych przyznanych członkom Rady Nadzorczej wyceniana w oparciu o poziom wyniku operacyjnego Spółki cechuje się ciągłą zmiennością i nieprzewidywalnością. Wynik rozliczenia pieniężnego należnego członkom Rady Nadzorczej z tytułu odkupu przez Wnioskodawcę Akcji Fantomowych uzależniony będzie od zmiany wartości ich wyceny, wynikającej ze zmiany wartości instrumentu bazowego (wynik operacyjny) określonej na dzień bilansowy. Możliwe jest zatem, że na skutek obniżenia wyników Spółki i powiązanego z nimi wskaźnika wyniku operacyjnego, wartość Akcji Fantomowych na dzień realizacji wynikających z nich praw będzie niższa od ich wartości nominalnej.

W przesłanym uzupełnieniu wniosku wskazano, że w ocenie Wnioskodawcy Akcje Fantomowe przyznawane uczestnikom Programu premiowego posiadają wszelkie cechy uzasadniające uznanie ich za pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r., poz. 94 ze zm.). W związku z powyższym Wnioskodawca stwierdza, że opisane we wniosku Akcje Fantomowe stanowią instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Akcje Fantomowe przyznawane są przez Wnioskodawcę wyłącznie Uczestnikom Programu, tj. pracownikom Spółki Wnioskodawcy zajmującym kluczowe stanowiska kierownicze, tj. Dyrektorowi Generalnemu i Dyrektorom Zarządzającym oraz osobom pełniącym funkcje członków Rady Nadzorczej spółki Wnioskodawcy.

Akcje Fantomowe nie są udostępniane innym osobom, niebędącym Uczestnikami Programu, ani nie są notowane na żadnym rynku instrumentów finansowych.

Wnioskodawca wskazuje, że treścią prawa majątkowego wynikającego z Akcji Fantomowych jest uprawnienie Uczestnika do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego kalkulowanego jako iloczyn liczby przyznanych Akcji Fantomowych i ich wartości na dzień realizacji wynikających z nich praw (wykupu), zaś Wnioskodawca zobowiązuje się do odkupienia od Uczestników Akcji Fantomowych po cenie, jaka wynika z wyceny Akcji Fantomowych na dzień wykupu, dokonanej na zasadach określonych w Regulaminie. Wartość Akcji Fantomowych na dzień realizacji (wykupu) uzależniona jest natomiast od wartości wskaźnika wyniku operacyjnego Spółki Wnioskodawcy ustalonego na podstawie sprawozdania finansowego (rachunku zysków i strat stanowiącego element sprawozdania) za rok obrotowy podlegającego ocenie.

Mając na uwadze powiązanie wartości Akcji Fantomowych ze wskaźnikiem finansowym dotyczącym Spółki Wnioskodawcy, który cechuje się ciągłą zmiennością i nieprzewidywalnością, jak również to, że Akcje Fantomowe przyznane Uczestnikowi są niezbywalne na rzecz osób trzecich i nie podlegają dziedziczeniu, Wnioskodawca wskazuje, że nie istnieje w Jego ocenie możliwość określenia wartości rynkowej Akcji Fantomowych poprzez odniesienie się do cen stosowanych przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia.

Wnioskodawca stwierdza ponadto, że Akcje Fantomowe na dzień ich przyznania pracownikom posiadają określoną wartość nominalną, nie posiadają natomiast określonej wartości rynkowej, co najwyżej możliwe jest określenie ich hipotetycznej wartości w danym momencie, w oparciu o bieżącą wysokość wskaźnika wyniku operacyjnego Spółki Wnioskodawcy, która to jednak wartość jest zmienna w czasie. Rzeczywista wartość Akcji Fantomowych będzie znana dopiero w momencie realizacji przez Uprawnionych praw wynikających z Akcji Fantomowych.

Jak zostało to wskazane powyżej, Akcje Fantomowe przyznawane są wyłącznie Uczestnikom Programu na zasadach określonych w Regulaminie dotyczącym wszystkich Uczestników. Tym samym nie występuje żadna forma uprzywilejowania w porównaniu z innymi uczestnikami rynku, bowiem Akcje Fantomowe nie podlegają notowaniu na żadnym rynku instrumentów finansowych.

Wnioskodawca wskazał przy tym we wniosku o wydanie interpretacji, że Akcje Fantomowe wydawane są Uczestnikom Programu nieodpłatnie, przy czym taki sposób przyznania Akcji Fantomowych dotyczy wszystkich Uczestników.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z wdrożeniem Programu i przyznaniem Uczestnikom Akcji Fantomowych oraz w związku z realizacją przez Uczestników praw wynikających z przyznanych Uczestnikom Akcji Fantomowych, na Spółce będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika w rozumieniu Ustawy PIT lub jakiekolwiek obowiązki informacyjne przewidziane w Ustawie PIT?
  2. Czy w związku z wdrożeniem Programu dla Rady Nadzorczej i przyznaniem członkom Rady Nadzorczej wynagrodzenia w formie Akcji Fantomowych oraz w związku z realizacją przez członków Rady Nadzorczej praw wynikających z przyznanych Akcji Fantomowych, na Spółce będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika w rozumieniu Ustawy PIT lub jakiekolwiek obowiązki informacyjne przewidziane w Ustawie PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania pierwszego – w związku z wdrożeniem Programu i przyznaniem Uczestnikom Akcji Fantomowych oraz w związku z realizacją przez Uczestników praw wynikających z przyznanych Uczestnikom Akcji Fantomowych, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z przyznania i realizacji przez Uczestników praw z Akcji Fantomowych, a jedynie wynikający z art. 39 ust. 3 Ustawy PIT obowiązek sporządzenia i przekazania właściwym organom podatkowym imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy PIT (PIT-8C), dotyczący przychodów z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych.

Powyższe wynika zdaniem Wnioskodawcy z tego, że w momencie przyznania Uczestnikom Akcji Fantomowych nie powstaje po ich stronie przychód mogący podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie wypłaty przez Spółkę świadczenia pieniężnego na rzecz Uczestników, z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych zgodnie z Umową i będzie on stanowić dla Uczestników przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, tj. zastosowaniem 19% stawki podatkowej.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przepisu, zdaniem Wnioskodawcy, przychód po stronie Uczestników nie powstanie w momencie przyznania tym Uczestnikom Akcji Fantomowych, gdyż na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze środków pieniężnych. Przyznanie takich akcji stanowi jedynie zobowiązanie Spółki do wypłaty pieniężnego ekwiwalentu w przyszłości, którego wysokość na dzień przyznania nie jest jeszcze znana, uzależniona jest bowiem od wskaźników finansowych, których wysokość będzie znana dopiero w przyszłości. Przysporzenie otrzymywane przez Uczestnika w chwili przyznania mu Akcji Fantomowych jest więc potencjalne - Uczestnik w momencie nabycia niezbywalnego warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowiącego pochodny instrument finansowy nie ma gwarancji uzyskania natychmiastowych korzyści, ani gwarancji uzyskania ich później. Dodatkowo, prawo dysponowania Akcjami Fantomowymi jest ograniczone. W okresie do dnia realizacji, Uczestnik nie może zrealizować praw związanych z posiadaniem Akcji Fantomowych, ani nie ma on w tym czasie prawa ich zbycia. Dodatkowo, Akcje Fantomowe nie uprawniają do faktycznego udziału w kapitale Spółki. Uczestnikowi posiadającemu Akcje Fantomowe nie przysługują prawa korporacyjne i majątkowe, w szczególności Akcje Fantomowe nie dają Uczestnikom prawa głosu, ani nie upoważniają do pobierania dywidendy ze Spółki. Prawa wynikające z Akcji Fantomowych nie podlegają dziedziczeniu.

Cechą takich akcji jest więc to, że generują one przychód dopiero w przypadku realizacji praw z nich wynikających. Natomiast w momencie przyznania Akcji Fantomowych nie można stwierdzić, czy ich realizacja przyniesie Uczestnikowi wymierne korzyści ekonomiczne, ani tym bardziej określić konkretnej wartości takiej korzyści. Możliwe jest bowiem także, że wartość Akcji Fantomowych w momencie realizacji wynikających z nich uprawnień będzie niższa, od wartości określonej na dzień ich przyznania.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 30 marca 2014 r. (IPPB2/415-883/13-4/MK), w uzasadnieniu swojego stanowiska wskazał, iż: „Przyznanie akcji fantomowych w ramach programu motywacyjnego nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby nabywającej akcje fantomowe. Jak wynika z wniosku w momencie przyznania akcji fantomowych nie można stwierdzić czy ich realizacja przyniesie pracownikowi wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści. Przyznanie akcji jedynie stwarza pracownikom potencjalną możliwość uzyskania w przyszłości korzyści majątkowych (...)".

Stanowisko takie znajduje ponadto poparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 października 2011 r. sygn. akt II FSK 517/10, zgodnie z którym sama okoliczność nabycia akcji, nawet nieodpłatnie bądź po preferencyjnej cenie, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Konsekwentnie, skoro po stronie Uczestnika nie powstanie przychód w chwili przyznania Akcji Fantomowych (który to przychód mógłby zostać zakwalifikowany do przychodu ze stosunku pracy), po stronie Spółki nie wystąpią z tego tytułu obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy, o których mowa w art. 31 Ustawy PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji opisanej w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie wypłaty przez Spółkę świadczenia pieniężnego na rzecz Uczestników, z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych zgodnie z Umową i będzie on stanowić dla Uczestników przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, tj. z zastosowaniem 19% stawki podatkowej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychód podatkowy u Uczestnika wystąpi dopiero w momencie realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, kiedy to będzie możliwe określenie konkretnej wielkości osiągniętej przez Uczestnika korzyści majątkowej. Jednocześnie, przychód uzyskany z realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych powinien zostać zaliczony zdaniem Wnioskodawcy do kategorii kapitałów pieniężnych. Takie wnioski wynikają z analizy poniższych przepisów Ustawy PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy PIT, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów. Z kolei, według art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy PIT, będącego przepisem szczególnym w odniesieniu do powołanego art. 10 Ustawy PIT, przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Pochodne instrumenty finansowe zostały zdefiniowane w art. 5a pkt 13 Ustawy PIT. Zgodnie z jego treścią pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r., poz. 94 j.t; „Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi"), w tym m.in. wymienione w lit. c) tego przepisu - niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

Dodatkowo, zgodnie z art. 3 pkt 28a Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Zatem w ocenie Wnioskodawcy, Akcje Fantomowe kwalifikują się zarówno jako instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ze względu na to, że są prawami majątkowymi, których wartość zależy bezpośrednio od wskaźników finansowych Spółki, jak również jako instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, dla którego instrumentem bazowym są określone wskaźniki finansowe Spółki i jest wykonywany przez rozliczenie pieniężne.

Zgodnie z zasadami Programu wdrożonego przez Spółkę, Uczestnik z tytułu posiadania Akcji Fantomowych jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś Wnioskodawca będzie zobowiązany do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych warunkach, tym samym Akcje Fantomowe posiadają wszystkie elementy charakterystyczne dla pochodnych instrumentów finansowych oraz (odpowiednio) nabywcy i wystawcy instrumentów finansowych. Wskazać przy tym należy, iż za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy przemawiają także następujące okoliczności:


  • wartość Akcji Fantomowych (rozumiana jako potencjalna wypłata związana z realizacją wynikających z nich praw) jest kalkulowana w oparciu o instrument bazowy, którym w tym przypadku jest wskaźnik odnoszący się do parametru finansowego definiowanego na poziomie Spółki;
  • realizacja praw wynikających z Akcji Fantomowych (rozliczenie) nastąpi w przyszłości i przyjmie formę pieniężną. Podstawą i powodem potencjalnego przysporzenia dla Uczestników jest realizacja praw wynikających z Akcji Fantomowych, których wartość jest ściśle zależna od zdefiniowanego wskaźnika finansowego osiąganego przez Spółkę (Wynik Operacyjny). Na jego wysokość, jako instrumentu bazowego, wpływ mają zmienne warunki rynkowe i ogólna kondycja ekonomiczna Spółki jako całości. Oznacza to, że czynności wykonywane przez Uczestników razem z innymi czynnikami i działaniami podejmowanymi przez inne osoby zatrudnione w Spółce mają pośredni wpływ na sytuację finansową Spółki i osiągane przez nią wyniki finansowe. Osiągnięcie określonego w Umowie poziomu wartości wskaźników finansowych Spółki jest więc wypadkową wielu czynników, a nie wynikiem jednostkowego działania konkretnego Uczestnika.


Mając powyższe na uwadze, Akcje Fantomowe przekazywane uprawnionym pracownikom stanowią, w ocenie Wnioskodawcy, instrumenty finansowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy PIT. Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 30b ust. 1 powołanej ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wypłata środków pieniężnych na rzecz Uczestników dokonana w związku z realizacją przez Uczestników -zgodnie z Umową - praw wynikających z Akcji Fantomowych po upływie Okresu Wstrzymania, której wysokość określona zostanie w oparciu o zmienne wskaźniki finansowe Spółki, stanowić będzie dla Uczestników przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający, zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej.

W powołanych wyżej interpretacjach prawa podatkowego organy podatkowe zajmują analogiczne stanowisko. Przykładowo, z cytowanej powyżej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 marca 2014 r. wynika, iż „(...) z wdrożonej przez Bank „Polityki zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze", która określa sposób wynagradzania członków Zarządu oraz osób pełniących wyższe funkcje kierownicze, będących pracownikami Banku wynika, że są oni uprawnieni z tytułu posiadania akcji fantomowych do uzyskania świadczenia pieniężnego w postaci premii odroczonej, zaś Bank jest zobowiązany do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych warunkach. Jest to charakterystyczne dla (odpowiednio) nabywcy i wystawcy instrumentów finansowych. W takiej formie (tj. poprzez zapłatę Rozliczenia Pieniężnego) będzie właśnie realizowane Prawo nabyte przez Uczestników Programu w postaci akcji fantomowych. Zgodnie z ustawą o instrumentach finansowych, realizacja pochodnego instrumentu finansowego może nastąpić poprzez rozliczenie pieniężne. W rezultacie, zgodnie z ustawą o instrumentach finansowych, Prawo w postaci akcji fantomowych do żądania przez Uczestników „Polityki" wypłaty Rozliczenia Pieniężnego po spełnieniu określonych warunków, należy uznać za instrument finansowy, którego cena (kwota Rozliczenia Pieniężnego) jest pochodną wartości akcji Banku. W związku z tym wypełnia ono definicję pochodnego instrumentu finansowego z art. 5a pkt 13 updof".

W ocenie Wnioskodawcy, kwalifikacja dochodu z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych do źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne oznacza, że na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z realizacji przez Uczestników praw z Akcji Fantomowych.

Uzyskane w roku podatkowym dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających, zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 Ustawy PIT, podatnik obowiązany jest wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 Ustawy PIT po zakończeniu roku podatkowego, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał przychód podatkowy.

Zgodnie jednak z art. 39 ust. 3 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy PIT, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Obowiązek sporządzenia ww. informacji spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe. W świetle powyższego, Spółka dokonując wypłaty świadczeń pieniężnych na rzecz Uczestników z tytułu wykupu Akcji Fantomowych będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C Uczestnikom i właściwym urzędom skarbowym i tym samym nie będą na Spółce ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu Ustawy PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zarówno kwalifikacji uzyskanego przez Uczestników przychodu z tytułu wykupu Akcji Fantomowych przez Spółkę, jak i braku obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego znajduje potwierdzenie w, oprócz powołanej i cytowanej powyżej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, również w wielu innych interpretacjach indywidualnych, w tym w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 26 czerwca 2014 r. (sygn. akt IPTPB1/415-208/14-2/MD) oraz z 17 lutego 2014 r. sygn. IPTPB2/415-715/13-4/KR, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 czerwca 2014 r. (sygn. akt. ILPB1/415-278/14-4/AP) oraz z 24 stycznia 2014 r. ILPB2/415-997/13-4/WM; interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2013 r. sygn. IPPB2/415-564/13-2/AK, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 stycznia 2013 r. sygn. akt IBPBII/2/415-1413/12/MM oraz w wielu innych.

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie pytania drugiego, w związku z wdrożeniem Programu i przyznawaniem członkom Rady Nadzorczej wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków związanych z pełnioną funkcją w postaci Akcji Fantomowych, a także w związku z realizacją przez członków Rady Nadzorczej praw wynikających z przyznanych członkom Rady Nadzorczej Akcji Fantomowych, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z przyznania i realizacji przez członków Rady Nadzorczej praw z Akcji Fantomowych, a jedynie wynikający z art. 39 ust. 3 Ustawy PIT obowiązek sporządzenia i przekazania właściwym organom podatkowych imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy PIT (PIT-8C), dotyczący przychodów z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych.

Uzasadnienie prawne własnego stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2 jest tożsame z uzasadnieniem stanowiska odnośnie pytania nr 1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2015 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2015 r., wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obwiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ww. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera usystematyzowany zbiór źródeł przychodów, a dalsze przepisy szczegółowo normują poszczególne źródła i stanowią o zróżnicowanych zasadach opodatkowania.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (art. 17 ust. 1b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2015 r.).

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw.

Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych – oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2015 r.).

Stosownie do art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r., poz. 94 z późn. zm.) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:


  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
  5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
  6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
  7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
  8. kontrakty na różnicę,
  9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.


Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku i w jego uzupełnieniu, w szczególności zaś wobec braku konkretnego wymiaru finansowego (braku możliwości określenia wartości rynkowej) przyznawanych uczestnikom programu Akcji Fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe w momencie ich przyznawania niemożliwe jest ustalenie przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. W związku z przyznawaniem ww. instrumentów finansowych na Wnioskodawcy nie będą zatem ciążyły obowiązki płatnika, tj. obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy, jak również uwzględnienia w deklaracjach czy informacjach podatkowych.

Natomiast z chwilą realizacji praw wynikających z ww. pochodnych instrumentów finansowych, powstaje przychód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy i dochód podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy. Stosownie do art. 30b ust. 6 i art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik będzie samodzielnie zobowiązany w zeznaniu podatkowym wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym oraz obliczyć należny podatek dochodowy. Na Wnioskodawcy nie będą zatem ciążyły obowiązki płatnika, tj. obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca będzie natomiast zobowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikom oraz właściwym urzędom skarbowym informacji PIT-8C.

Zgodnie bowiem z art. 39 ust. 3 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj