Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4512.791.2016.1.RM
z 22 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty rozliczenia podatku w związku z niezastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty rozliczenia podatku w związku z niezastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność handlową w branży metali, w tym metali kolorowych. Jest czynnym podatnikiem VAT.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży na rzecz nabywców posiadających status czynnych podatników VAT, jak również nabywców nie będących czynnymi podatnikami VAT oraz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Sprzedawane przez Spółkę metale kolorowe, wyszczególnione w załączniku 11 do ustawy VAT, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową oraz rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia, w zależności od statusu nabywcy jako podatnika VAT i spełnieniu warunku, że towar nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 122 ustawy o VAT.

Spółka przed sprzedażą towaru wyszczególnionego w załączniku 11 do ustawy VAT, żąda od nabywcy złożenia informacji o statusie podatnika VAT. W przypadku gdy nabywca jest czynnym podatnikiem VAT, przy sprzedaży towarów wyszczególnionych w załączniku 11 do ustawy VAT stosuje mechanizm rozliczenia jako odwrotne obciążenie.

Zdarzyć mogą się przypadki, że osoba dokonująca zakupu nie złoży informacji o statusie podatnika VAT nabywającego towar do czasu dokonywania jego dostawy lub osoba dokonująca sprzedaży ze strony Spółki pomyłkowo nie zweryfikuje statusu nabywcy przed wystawieniem faktury, wówczas towar zostanie zafakturowany ze stawką podstawową podatku VAT 23%.

W takich przypadkach, pod koniec danego miesiąca, po weryfikacji poprawności wystawionych faktur i uzupełnieniu dokumentów przez nabywcę, potwierdzających status podatnika VAT czynnego, sporządzona zostanie faktura korygująca do pierwotnie wystawionej faktury.

Faktura korekta nie będzie powodowała zmiany podstawy opodatkowania tylko polegała będzie na skorygowaniu na minus stawki podstawowej podatku VAT 23% i rozliczenia dostawy z zastosowaniem odwrotnego obciążenia. Korekty wystawiane będą w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej lub w miesiącu następnym i przesyłane będą do nabywcy towaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. W deklaracji VAT-7, za który miesiąc należy rozliczyć wystawioną w miesiącu np. październiku fakturę korektę na minus, korygującą stawkę VAT 23% na rozliczenie podatku VAT wg mechanizmu odwrotnego obciążenia, gdy dostawa towaru miała miejsce w miesiącu wrześniu a fakturę korektę nabywca otrzymał w październiku i do Spółki dotarła w listopadzie?
  2. Czy należy uzyskać potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru, aby spółka mogła rozliczyć w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym dokonano dostawy towaru, wystawioną fakturę korektę na minus, która koryguje stawkę VAT 23% na rozliczenie podatku VAT wg mechanizmu odwrotnego obciążenia?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


Faktury korygujące wystawione ze stawką podstawową 23% podatku VAT do faktur pierwotnych dokumentujących sprzedane towary wyszczególnione w załączniku 11 do ustawy VAT, a podlegające rozliczeniu z zastosowaniem procedury odwrotnego obciążenia, należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 w miesiącu dokonania dostawy towarów, tj. w miesiącu wrześniu.

Do powyższej sytuacji nie będzie miał zastosowania przepis zawarty w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy VAT, gdyż odnosi się on do sytuacji gdy dochodzi do obniżenia podstawy opodatkowania określonej w wystawionej fakturze pierwotnej lub wykazania kwoty podatku VAT wyższej niż należną.


W przypadku odwrotnego obciążenia nie dochodzi do obniżenia podstawy opodatkowania i zmniejszenia kwoty podatku VAT, gdyż sprzedawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT, tylko nabywca.


Potwierdzeniem powyższego stanowiska będzie interpretacja indywidualna wydana w dniu 10 czerwca 2016 r., nr ITPP3/4512-191/16/MD przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy oraz informacja podana w broszurze zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest wymagane posiadanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru aby dokonać obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT w deklaracji VAT-7 w związku z wystawioną korektą faktury do dostawy towarów podlegających mechanizmowi rozliczenia jako odwrotne obciążenie.

Wystawiona faktura korekta powinna zostać rozliczona w okresie, w którym została wystawiona w przypadku gdy faktura korekta dotyczy np. zwrotu towaru lub udzielenia rabatu do towaru wyszczególnionego w załączniku nr 11 do ustawy VAT. Natomiast gdy faktura korekta koryguje fakturę pierwotną wystawioną z nieprawidłowo wykazaną stawką 23% podatku VAT, tj. została rozliczona na zasadach ogólnych, a od początku powinna być objęta mechanizmem odwróconego obciążenia, wówczas korekta powinna zmniejszać podstawę opodatkowania i kwotę podatku VAT w pozycji deklaracji VAT-7 w miesiącu dokonania dostawy, w pozycji wykazanej ze stawką 23% podatku VAT oraz zarazem powinna być wykazana w pozycji na plus dotyczącej rozliczenia dostawy na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska można wskazać interpretację indywidualną wydaną dnia 10 czerwca 2016 r., nr ITPP3/4512-191/16/MD przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy oraz informację podaną w broszurze zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisami, w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy transakcję opodatkowuje nabywający towar.


W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Ponadto, stosownie do regulacji zawartych w art. 19a ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność handlową w branży metali, w tym metali kolorowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży na rzecz nabywców posiadających status czynnych podatników VAT, jak również nabywców niebędących czynnymi podatnikami VAT oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, że sprzedawane przez Spółkę towary, tj. metale kolorowe są wyszczególnione w załączniku 11 do ustawy VAT i w zależności od statusu nabywcy jako podatnika VAT i spełnieniu warunku, że towar nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 122 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką podstawową oraz rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia. Przed dokonaniem sprzedaży towaru wyszczególnionego w załączniku 11 do ustawy VAT, Wnioskodawca żąda od nabywcy złożenia informacji o statusie podatnika VAT i w przypadku gdy nabywca jest czynnym podatnikiem VAT, przy sprzedaży towarów wyszczególnionych w załączniku 11 do ustawy VAT Wnioskodawca stosuje mechanizm odwrotnego obciążenia. Wnioskodawca wskazał, że mogą zdarzyć się przypadki, że osoba dokonująca zakupu nie złoży informacji o statusie podatnika VAT do czasu dokonywania dostawy lub osoba dokonująca sprzedaży ze strony Spółki pomyłkowo nie zweryfikuje statusu nabywcy przed wystawieniem faktury i w konsekwencji dostawa zostanie opodatkowana stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące korekty rozliczeń podatku od transakcji, których przedmiotem są towary objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, a które rozliczono w sposób nieprawidłowy, na zasadach ogólnych.

W tym miejscu należy odwołać się do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:

  • stawkę podatku (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14),

a ponadto, w pkt 18 wskazano, że w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.


Z kolei, zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy faktura nie zawiera, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca – danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Zatem w sytuacji gdy podatnikiem jest nabywca towarów, wówczas podatnik dokonujący dostaw wystawia na rzecz tego nabywcy fakturę, która nie uwzględnia stawki i kwoty podatku oraz sumy sprzedaży netto, powinna być jednak opatrzona adnotacją „odwrotne obciążenie”.


W przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą (art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy).


Jeżeli więc faktura dokumentująca zdarzenie gospodarcze zawiera pomyłki lub zdarzenie, które faktura ta dokumentowała, uległo zmianie, to powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między określonymi podmiotami. Tym samym, uwzględniając treść powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania i podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, które przy spełnieniu warunków o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia, co oznacza przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu dokonanej dostawy z Wnioskodawcy na nabywcę towaru. W konsekwencji więc Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu ww. transakcji a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura dokumentująca przedmiotowe transakcje, w myśl powołanego art. 106e ust. 4 pkt 1 nie powinna zawierać, m.in. stawki i kwoty podatku, powinna natomiast zawierać zapis „odwrotne obciążenie”. Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca w wystawionej przez siebie fakturze wykaże podatek VAT w wysokości 23% do dostawy, która spełnia warunki do uznania jej za transakcję podlegającą mechanizmowi odwrotnego obciążenia, to tym samym zaistnieją okoliczności, o których mowa art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy, z których wynika obowiązek Wnioskodawcy do skorygowania (zmniejszenia) nienależnie wykazanej kwoty podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy zauważyć, że przedmiotowa korekta wynikać będzie ze zdarzeń zaistniałych w chwili wystawienia faktury pierwotnej dokumentującej sprzedaż, zatem powinna dotyczyć okresu, w którym pierwotnie błędnie rozliczono transakcję, tj. okresu, w którym Wnioskodawca dokona dostawy towaru.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Przepisy ustawy nie zawierają generalnej reguły dotyczącej korekt deklaracji ani co do przesłanek takiej korekty ani co do sposobu jej dokonywania. Obowiązek dokonania korekty deklaracji wiąże się ściśle z wystawieniem faktury korygującej, w związku z czym okoliczności związane z korektą faktury powinny znaleźć odzwierciedlenie w złożonej deklaracji. Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą powinien również skorygować deklarację VAT, poprzez zmniejszenie podstawy opodatkowania i nieprawidłowo wykazanego podatku należnego z tytułu dostawy rozliczonej na zasadach ogólnych, wykazując jednocześnie przedmiotową dostawę w pozycji deklaracji VAT-7 dedykowanej dostawie towarów oraz świadczeniu usług, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy. Przy czym jeśli Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą w odniesieniu do okresu, w którym powstał obowiązek podatkowy (dostawa towaru) to w analogiczny sposób powinien również skorygować deklarację VAT-7.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym faktury korygujące wystawione do faktur pierwotnych dokumentujących sprzedane towary, wyszczególnione w załączniku 11 do ustawy VAT, a podlegające rozliczeniu z zastosowaniem procedury odwrotnego obciążenia, należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 w miesiącu dokonania dostawy towarów należy uznać za prawidłowe.


Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest również kwestia, czy dla dokonania korekty deklaracji konieczne jest posiadanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru.


Jak wynika z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Podstawę opodatkowania, stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy).

Analiza powołanych przepisów prawa oraz przedstawionych okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że powołany art. 29a ust. 13 oraz ust. 14 ustawy w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania. Zatem dla dokonania korekty rozliczenia podatku od towarów i usług nie jest wymagane posiadanie przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towarów.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 również należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i § 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj