Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1205/11-4/JO
z 26 stycznia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1205/11-4/JO
Data
2012.01.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
podwykonawstwo
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienie
Istota interpretacji
prawo do zwolnienia z podatku VAT wykonując usługę szkolenia
Wniosek ORD-IN 267 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15.10.2011 r. (data wpływu 21.10.2011r.) uzupełnione pismem z dnia 16.01.2012r. (data wpływu 18.01.2012r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 4.01.2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 21 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych. Wniosek został uzupełniony pismem dnia 16.01.2012r. (data wpływu 18.01.2012r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 4.01.2012r. znak IPPP2/443-1205/11-2/JO. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług cateringowych oraz szkoleń w formach pozaszkolnych. Wnioskodawczyni posiada tytuł mistrza w zawodzie kucharz-kelner. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W 2011 roku Wnioskodawczyni prowadziła cykl kursów na podstawie umów zawartych z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w ramach projektu 8.1.2 EFS Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla rolników i domowników w specjalności kucharz, kelner. Za szkolenia Wnioskodawczyni wystawiała fakturę ze stawką zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego opierając się m.in. na indywidualnej interpretacji otrzymanej przez MODR, Zleceniodawcę Wnioskodawczyni, nr IPPP2-443-127/11-2/IZ z dnia 29.04.2011 r., z której wynika że środki na ww. kursy pochodzą w całości z publicznych środków krajowych i Unii Europejskiej. MODR otrzymał ww. środki w drodze przetargu od Agencji Rozwoju…. W uzupełnieniu z dnia 16.01.2012 r. Wnioskodawczyni przekazała następujące informacje:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy wykonując usługę ww. szkolenia na rzecz MODR Wnioskodawczyni ma prawo do zwolnienia z podatku VAT... Zdaniem Wnioskodawczyni, środki na sfinansowanie przeprowadzonych przez nią szkoleń pochodzą w całości ze środków publicznych. Dysponentem środków jest co prawda MODR ale nie zmienia to charakteru tych środków, które w dalszym ciągu są środkami publicznymi. Wnioskodawczyni swoje stanowisko wielokrotnie konsultowała telefonicznie z fachowcami z Krajowej Informacji Podatkowej i za każdym razem otrzymywała potwierdzenie jej słuszności. Chciałaby jednak uzyskać potwierdzenie w formie indywidualnej interpretacji. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Od dnia 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 146f. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu. Wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), są:
Wnioskodawczyni w opisie sprawy wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług cateringowych oraz szkoleń w formach pozaszkolnych. Wnioskodawczyni posiada tytuł mistrza w zawodzie kucharz-kelner. W 2011 r. Wnioskodawczyni prowadziła cykl kursów na podstawie umów zawartych z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w ramach projektu 8.1.2 EFS Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla rolników i domowników w specjalności kucharz, kelner. Program szkoleń obejmował m.in. następujące bloki tematyczne:
Powyższe szkolenia Wnioskodawczyni wykonywała osobiście w czasie 160 godzinnych kursów przy użyciu własnych materiałów i narzędzi. Przedmiotowe szkolenie Wnioskodawczyni prowadziła na zlecenie wykonawców projektów, którzy są beneficjentami środków publicznych, zaś koszty ww. projektu są finansowane w całości ze środków publicznych w proporcji: 85% środki UE i 15% środki budżetu państwa. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż dokumentami potwierdzającymi fakt współfinansowania tych szkoleń za środków Unii Europejskiej są podpisane ze zlecającymi umowy. W wyniku analizy wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że przeprowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia dla rolników i domowników w specjalności kucharz, kelner w ramach projektu Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Ponadto Wnioskodawczyni podała, że przedmiotowe szkolenia, o których mowa we wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych i są świadczone na rzecz beneficjentów środków publicznych. W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Podkreślić należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jak zostało wskazane powyżej, zwolnienie od podatku ma zastosowanie m.in. do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT i Wnioskodawczyni usługi o takim właśnie charakterze świadczy. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawczynię przedmiotowe usługi szkoleniowe są finansowane w całości ze środków publicznych w sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.