Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-127/11-2/IZ
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-127/11-2/IZ
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
rolnicy
szkolenie
świadczenie usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich oraz do podnoszenie ich poziomu kwalifikacji zawodowych, kursy na organizatora turystyki wraz z kursami na temat podstaw zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. posiadaczy lasów i w zakresie ochrony roślin korzystają ze zwolnienia z podatku



Wniosek ORD-IN 628 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2011 r. (data wpływu 03.02.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla prowadzonych szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.02.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla prowadzonych szkoleń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ośrodek, dalej zwany O., jest samorządową wojewódzką osobą prawną sektora finansów publicznych. Jest upoważniony do prowadzenia szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich oraz do podnoszenia ich poziomu kwalifikacji zawodowych na podstawie przepisów odrębnych. Reguluje to art. 4 ust. 2 pkt 1 i pkt 3 oraz art. 4 ust. 4 pkt 1 lit. c i lit. d ustawy z 22.10.2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.) przez określenie zakresu szkoleń, ale jednocześnie przez zapisy „w szczególności” i „w ramach doradztwa rolniczego”, z możliwością prowadzenia szkoleń w innych obszarach i dla innych grup odbiorców. O. posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy. Nie podlega wpisowi do KRS.

  1. W 2011 roku O. będzie organizować i przeprowadzać kursy finansowane w całości z publicznych środków krajowych i środków Unii Europejskiej. Będzie wykonawcą umów zawartych z innym podmiotem sektora finansów publicznych jako zamawiającym, po przeprowadzonych postępowaniach o zamówienia publiczne w trybie przetargów nieograniczonych. Jako wykonawca, zgodnie z zawartą umową O. nie będzie pobierać od uczestników szkoleń żadnych opłat. Umowa na świadczenie usług kształcenia obejmuje również świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tą umową związanych, które będą polegać m.in. na: zapewnieniu odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, kadry dydaktycznej, wyżywienia, materiałów szkoleniowych i ubezpieczenia uczestników od nieszczęśliwych wypadków. Rozliczanie O. za wykonane usługi z zamawiającym nastąpi na podstawie faktur VAT. Uczestnikami szkoleń są osoby dorosłe. Przebieg kursów będzie dokumentowany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3.02.2006 r. (Dz. U. Nr 31, poz.216 ze zm.) Kursy zakończą się wydaniem zaświadczeń. Umowy dotyczą:
    1. w ramach projektu Poddziałanie 8.1.2. EFS Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki cyklu kursów dla rolników i domowników w specjalnościach: kucharz, kelner, organizator turystyki, barman oraz przewodnik agroturystyki;
    2. w ramach projektu Poddziałanie 6.1.1 EFS z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki kursów na organizatora turystyki wraz z kursami na temat podstaw zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej.
  2. W 2011 roku O. będzie organizował doskonalenie zawodowe rolników i posiadaczy lasów, finansowane w całości z publicznych środków krajowych i Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Szkolenia będą realizowane na podstawie umowy zawartej pomiędzy kilkoma podmiotami sektora finansów publicznych stanowiących konsorcjum, a Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Umowa na przeprowadzenie szkoleń wynika z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7.07.2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie” (Dz. U Nr 113, poz. 944 z późn. zm.). O. będąc beneficjentem zobowiązał się do niefinansowania operacji z udziałem innych środków publicznych, niepowierzenia całości lub części operacji podwykonawcy i nie pobierania od uczestników szkoleń żadnych opłat. Rozliczanie końcowe jest na podstawie faktur i dokumentów o równoważnej wartości księgowej. O. prowadzi, w związku z operacją oddzielny system rachunkowości. Uczestnikami szkoleń są osoby dorosłe. Umowa na świadczenie usług kształcenia obejmuje również świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tą umową związanych (stosując Prawo zamówień publicznych) i polega m.in. na: zapewnieniu bazy dydaktyczno-lokalowej, kadry dydaktycznej, materiałów szkoleniowych. Przebieg szkoleń będzie dokumentowany zgodnie z rozporządzaniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3.02.2006 r. (Dz. U. Nr 31 poz.216 z późn zm.),
  3. W roku 2011 O. zamierza organizować szkolenia w zakresie ochrony roślin, tj: obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, stosowania środków ochrony roślin, integrowanej produkcji. O. jest wpisany do „Rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin”, prowadzonego przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Usługi są odpłatne i obejmą również świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi umowami związanych i polegają w zależności od rodzaju szkolenia m.in. na: zapewnieniu odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, kadry dydaktycznej, udostępnieniu uczestnikom pomocy audiowizualnych, materiałów szkoleniowych, opryskiwaczy ciągnikowych, wiatromierzy, itp. Kształcenie prowadzone będzie w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu MRiRW z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721)


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy usługi kształcenia realizowane w ramach Poddziałania 8.1.2. EFS z POKL dla rolników i domowników w specjalnościach: kucharz, kelner, organizator turystyki, barman oraz przewodnik agroturystyki, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane jest zwolnione z podatku VAT...
  2. Czy usługi kształcenia realizowane w ramach Poddziałania 6.1.1. EFS z POKL na organizatora turystyki wraz z kursem na temat podstaw zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane jest zwolnione z podatku VAT...
  3. Czy szkolenia realizowane wg rozporządzenia MRiRW z dnia 7.07.2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie” oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi umowami związanych jest zwolnione z VAT...
  4. Czy usługi kształcenia realizowane wg rozporządzenia MRiRW z 16.12.2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związanych jest zwolnione z VAT...

Stanowisko wnioskodawcy do pytania (pytań)

Zdaniem O., usługi, wymienione w punkcie 54 i 55, są zwolnione z podatku VAT, gdyż: zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwolnione z podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego: prowadzone w formach na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Do przepisów odrębnych należy zaliczyć ustawę z 22.10.2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.). Zgodnie z ww. ustawą ośrodki doradztwa rolniczego mogą organizować kształcenie w formie szkoleń lub kursów, na zasadzie odpłatności lub bez opłat. Określono również zakres kształcenia.

Uzasadnienie szczegółowe.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17.10.2005 r. jest środkiem wykonawczym do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady (Dz. U. L Nr 288 77/388/EWG) i wiąże wszystkie Państwa Członkowskie. W myśl art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Wszystkie omawiane usługi kształcenia świadczone przez O. spełniają te kryteria. Ponadto:

  1. W przypadku usług kształcenia w formie kursów finansowanych w całości z publicznych środków krajowych i środków Unii Europejskiej, realizowanych w ramach Poddziałania 8.1.2. EFS z POKL dla rolników i domowników w specjalnościach: kucharz, kelner, organizator turystyki, barman oraz przewodnik agroturystyki, jak również kursów, realizowanych w ramach Poddziałariia 6.1.1. EFS z POKL na organizatora turystyki wraz z kursem na temat podstaw zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej są usługami kształcenia zawodowego. Spełniają również warunek finansowania ich w całości ze środków publicznych. Wynika to z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27.08.2009 r. (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), gdyż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej też są środkami publicznymi. Z tego względu zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT są zwolnione z podatku.
  2. Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie realizowane w celu przeszkolenia osób w zakresie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na podstawie umowy zawartej z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA są usługami kształcenia zawodowego. Spełniają również drugi warunek dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 29 o zwolnieniu z podatku VAT, gdyż są finansowane w całości ze środków publicznych. Spełniają dodatkowy warunek delegacji ustawowej, gdyż są prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych uzupełniająco w jeszcze innych niż ustawa o jednostkach doradztwa rolniczego odrębnych przepisach, tj. zgodnie z rozporządzeniem MRiRW z dnia 7.07.2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie” (Dz. U. Nr 113, poz. 944 ze zm.). Zgodnie z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Minister właściwy określa temat szkolenia realizowanego w ramach operacji PROW, jak również formę i warunki przeprowadzenia szkolenia.
  3. Szkolenia w zakresie ochrony roślin (tj. obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, stosowania środków ochrony roślin, integrowanej produkcji) są usługami kształcenia zawodowego. Spełniają dodatkowy warunek delegacji ustawowej, gdyż są prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych uzupełniająco w jeszcze innych niż ustawa o jednostkach doradztwa rolniczego odrębnych przepisach, tj. w rozporządzeniu MRiRW z 16.12.2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721). Ww. rozporządzenie określa również warunki organizacyjno-techniczne szkoleń co uzasadnia zastosowanie zwolnienia z podatku VAT usług i dostaw towarów ściśle z tymi usługami związanych, tj. dotyczących m. in. odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, opryskiwaczy ciągnikowych wiatromierzy itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jednak, jak wynika z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgonie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z powyższego zapisu wynika, iż warunki te nie muszą być spełnione łącznie. Wystarczającym, do zastosowania zwolnienia z podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jest spełnienie przez Podatnika jednego z nich.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy prowadzone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego, przekwalifikowania bądź doskonalenia zawodowego,
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, w jaki sposób są finansowane i czy podmiot je świadczący uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż świadczone przez Stronę usługi tj.

  1. kursy dla rolników i domowników w specjalnościach: kucharz, kelner, organizator turystyki, barman oraz przewodnik agroturystyki kucharz organizowane w ramach projektu Poddziałanie 8.1.2. EFS Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
  2. kursy na organizatora turystyki wraz z kursami na temat podstaw zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej organizowane w ramach projektu Poddziałanie 6.1.1 EFS z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
  3. szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie,
  4. szkolenia w zakresie ochrony roślin, tj: obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, stosowania środków ochrony roślin, integrowanej produkcji spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, bądź uaktualnienie wiedzy zawodowej.

Wnioskodawca wskazał, iż ww. wymienione kursy, w poz. 1 -3, w całości finansowane są z publicznych środków krajowych i środków Unii Europejskiej, a ponadto wskazał, iż szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie prowadzone są w formach i zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Szkolenia zawodowe osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie.” (Dz. U. Nr 113, poz. 944 ze zm.).

Uwzględniając zatem treść złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż organizowane przez Stronę kursy usługi kształcenia realizowane w ramach Poddziałania 8.1.2. EFS z POKL dla rolników i domowników w specjalnościach: kucharz, kelner, organizator turystyki, barman oraz przewodnik agroturystyki, usługi kształcenia realizowane w ramach Poddziałania 6.1.1. EFS z POKL na organizatora turystyki wraz z kursem na temat podstaw zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c wyżej powołanej ustawy. W tym miejscu wskazać należy, iż art. 43 ust. 1 pkt 29 przewiduje zwolnienie od podatku również dla świadczenia usług i dostawy towarów ściśle związanych z usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

Ze złożonego wniosku wynika, iż umowy na organizowanie kursów dla rolników i domowników w specjalnościach: kucharz, kelner, organizator turystyki, barman oraz przewodnik agroturystyki i kursów na temat podstaw zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej obejmują również zapewnienie odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, kadry dydaktycznej, wyżywienia, materiałów szkoleniowych i ubezpieczenia uczestników od nieszczęśliwych wypadków, natomiast umowy na organizowanie szkoleń zawodowych dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie obejmują dodatkowo zapewnienie bazy dydaktyczno - lokalowej, kadry szkoleniowej oraz materiałów szkoleniowych. Z tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż ww. wymienione usługi świadczone przez Wnioskodawcę są ściśle związane z prowadzonymi szkoleniami i kursami, stąd też one również korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy. Ponadto, Podatnik wskazał, iż będzie organizował szkolenia w zakresie ochrony roślin tj: obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, stosowania środków ochrony roślin, integrowanej produkcji. W ramach umów na ich prowadzenie Strona zobowiązana jest do m.in.: zapewnienia odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, kadry dydaktycznej, udostępnienia uczestnikom pomocy audiowizualnych, materiałów szkoleniowych, opryskiwaczy ciągnikowych, wiatromierzy, itp. Wnioskodawca wskazał, iż szkolenia te są prowadzone na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. u. nr 256, poz. 1721). § 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 grudnia 2010 r. stanowi, iż rozporządzenie określa:

  1. warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  2. kwalifikacje osób prowadzących szkolenia w zakresie ochrony roślin;
  3. programy szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  4. maksymalną liczbę osób w grupie, dla jakiej prowadzi się szkolenia w zakresie ochrony roślin;
  5. sposób dokumentowania działań związanych z prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  6. wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin oraz okres ważności tego zaświadczenia.

Natomiast z treści § 2 ww. rozporządzenia wynika, iż podmiot prowadzący szkolenia w zakresie ochrony roślin:

  1. zapewnia pomieszczenia umożliwiające prowadzenie zajęć, w tym wykorzystywanie w ich trakcie pomocy audiowizualnych;
  2. udostępnia uczestnikom szkoleń w szczególności:
    1. pomoce audiowizualne, w tym prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, zestawy foliogramów, przeźrocza,
    2. materiały szkoleniowe.


Zgodnie z § 3 rozporządzenia, podmiot prowadzący szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin, niezależnie od spełnienia warunków, o których mowa w § 2:

  1. zapewnia miejsce do prowadzenia zajęć praktycznych z wykorzystaniem opryskiwaczy ciągnikowych polowych i ciągnikowych sadowniczych, wraz z ciągnikiem, lub sprzętu agrolotniczego;
  2. udostępnia uczestnikom szkolenia:
    1. modelowy zestaw odzieży ochronnej stosowanej przy wykonywaniu zabiegów ochrony roślin w uprawach polowych, sadowniczych i pod osłonami, w tym w szklarniach, inspektach, namiotach foliowych i magazynach,
    2. opryskiwacze ciągnikowe polowe i ciągnikowe sadownicze, wraz z ciągnikiem, lub sprzęt agrolotniczy,
    3. części do modernizacji opryskiwaczy,
    4. przyrządy do regulacji opryskiwacza, w tym stoper, taśmę mierniczą, kalkulator, suwaki do określania parametrów pracy, cylindry miarowe,
    5. wiatromierze.


W świetle powyższego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia w zakresie ochrony roślin oraz wskazane przez Podatnika usługi z nimi związane korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

W świetle powyższego Stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj