Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
S-ILPB2/4511-1-212/15/18-S/WS
z 21 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) oraz art. 223 Ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 20 kwietnia 2016 r. sygn. akt I SA/Po 1600/15 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 31 sierpnia 2018 r.) oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 czerwca 2018 r. sygn. akt I FSK 1374/16 stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2015 r. (data wpływu 23 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2015 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony w dniu 27 kwietnia 2015 r. – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych.

Dotychczasowy przebieg postępowania.

W dniu 30 kwietnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działający w imieniu Ministra Finansów, wydał dla Wnioskodawczyni indywidualną interpretację nr ILPB2/4511-1-212/15-4/WS, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych.

Wnioskodawczyni na interpretację przepisów prawa podatkowego z 30 kwietnia 2015 r. nr ILPB2/4511-1-212/15-4/WS wniosła pismem z 18 maja 2015 r. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z 15 czerwca 2015 r. nr ILPB2/4511-2-49/15-2/JWP stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawczyni na interpretację przepisów prawa podatkowego z 30 kwietnia 2015 r. nr ILPB2/4511-1-212/15-4/WS złożyła skargę z 16 lipca 2015 r. (data wpływu 17 lipca 2015 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 20 kwietnia 2016 r. sygn. akt I SA/Po 1600/15 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z 30 kwietnia 2015 r. nr ILPB2/4511-1-212/15-4/WS.

Jak zauważył Sąd, istota sporu w niniejszej sprawie sprowadza się do ustalenia, czy Skarżącej służy prawo do odliczenia podatku VAT za wydatki poniesione na materiały budowlane w związku z budową domu jednorodzinnego na zasadach obowiązujących od stycznia 2014 r. w sytuacji, gdy budowa była realizowana na podstawie decyzji ze stycznia 2014 r. o zmianie pozwolenia na budowę z września 2013 r.

W ocenie Sądu można zgodzić się z Organem, że jakakolwiek zmiana w pozwoleniu na budowę nie może być traktowana przez inwestora jako nowe pozwolenie na budowę, skoro każda zmiana jasno stanowi o pozostawieniu w mocy innych, poza zmienionymi, punktów pozwolenia na budowę. Jednak w omawianej sprawie istotne znaczenie ma zarówno zakres zmiany, jak i moment rozpoczęcia realizacji budowy. Z przedstawionego stanu faktycznego jasno wynika, że poza istniejącymi fundamentami zmiana dotyczyła całego pozostałego zakresu budowy. Skarżąca wskazała także, że realizacja budowy – poza istniejącymi fundamentami – nastąpiła po wydaniu decyzji ze stycznia 2014 r. Skarżąca i jej małżonek nie realizowali w żadnym stopniu budowy w oparciu o poprzednią decyzję o pozwoleniu na budowę.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zgodził się z poglądem prezentowanym w orzecznictwie, zgodnie z którym: „Wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę na podstawie art. 36a ust. 1 Prawa budowlanego powoduje, że przestaje obowiązywać (chociaż formalnie nie zostaje uchylona) decyzja o pozwoleniu na budowę (pierwotna) a w jej miejsce wchodzi, zaczyna obowiązywać nowa decyzja (zmieniająca), która w zależności od wnioskowanych przez inwestora zmian, konsumuje (wchłania) postanowienia decyzji pierwotnej bądź całkowicie je zmienia lub też uwzględniając postanowienia decyzji pierwotnej rozszerza je o inne nowe elementy. W każdym razie konieczność wydania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę w trybie art. 36a Prawa budowlanego zachodzi wtedy, kiedy inwestor zamierza w sposób istotny odstąpić od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę”.

W związku z tym, zdaniem Sądu, w przedstawionym we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanie faktycznym Wnioskodawczyni spełniła przesłankę określoną w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r., poz. 1304 ze zm.).

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 20 kwietnia 2016 r. sygn. akt I SA/Po 1600/15, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu złożył skargę kasacyjną z 9 czerwca 2016 r. nr ILRP-46-129/16-2/RJ do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wyrokiem z 13 czerwca 2018 r. sygn. akt I FSK 1374/16 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną.

Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że istota sporu w sprawie sprowadzała się do oceny, czy Skarżąca może skutecznie ubiegać się o zwrot VAT zawartego w wydatkach poniesionych na budowę, wraz z mężem, domu jednorodzinnego w sytuacji, gdy budowa ta jest realizowana na podstawie pozwolenia na budowę, wprawdzie wydanego po 1 stycznia 2014 r., jednak stanowiącego „kontynuację” zezwolenia wydanego przed końcem 2013 r.

Sąd zauważył, że przepisy prawa materialnego, wskazane jako naruszone, dotyczyły art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej „zwrotem wydatków”. Na podstawie ust. 3 pkt 1 lit. a tego artykułu o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z budową domu jednorodzinnego. Ustawodawca w kolejnych punktach zawarł warunki, od spełnienia których zależy skorzystanie z ulgi. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny, w sprawie sporne pozostawało jedynie spełnienie przez Skarżącą warunku opisanego w pkt 2, stanowiącego o tym, że przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1 (budowa domu jednorodzinnego), musi być realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r. albo na podstawie zgłoszenia budowy.

Niesporne okoliczności faktyczne istotne dla rozstrzygnięcia, opisane we wniosku wskazywały, że Skarżąca nabyła w 2013 r. działkę budowlaną, na której jeszcze w 2012 r. wykonano fundamenty. Po zakupie działki Skarżąca wraz z mężem postanowiła zrealizować budowę innego domu i w tym celu najpierw wystąpiła o przeniesienie na siebie i męża pozwolenia na budowę, na co uzyskała pozytywną decyzję we wrześniu 2013 r. Z uwagi na różnicę w inwestycji domu, Skarżąca uzyskała w grudniu 2013 r. nową decyzję o warunkach zabudowy. Na podstawie tej decyzji, … stycznia 2014 r., uzyskała ona ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę. Niesporne jest, że budowa domu (poza fundamentami wybudowanymi w 2012 r.) była kontynuowana już na podstawie ostatniej z wymienionych decyzji, w 2014 r.

Jak zaznaczył Sąd, przedstawiona wyżej niesporna sekwencja zdarzeń przywiodła Organ do wniosku, że budowa domu, na który wydatki (w zakresie VAT) miałyby podlegać zwrotowi, była realizowana na podstawie pozwolenia na budowę wydanego w 2012 r. i tym samym warunek wymagany w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi nie został zrealizowany.

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego stanowiska Organu nie można zaakceptować. Jakkolwiek przepisy o ulgach, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane ściśle, to nie można również interpretować ich w taki sposób, by całkowicie zniekształcić sens przyjętych przez ustawodawcę rozwiązań. W tym kontekście, analizując warunki uzyskania przez osoby fizyczne zwrotu wydatków w rozumieniu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, należy zauważyć, że sporny warunek z art. 20 ust. 3 pkt 2 tej ustawy przede wszystkim akcentuje, by istniał związek planowania (decyzja budowlana) i wykonania inwestycji (ponoszenie wydatków) po 1 stycznia 2014 r. Faktury, które mają być podstawą do ubiegania się o ulgę, muszą być wystawione w okresie po uzyskaniu pozwolenia na budowę (czyli 1 stycznia 2014 r.) do 30 września 2018 r., o czym stanowi art. 21 ww. ustawy.

Konfrontując stan faktyczny opisany we wniosku z przytoczonymi regulacjami ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że Skarżąca spełniła swoim działaniem wymóg z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy, ponieważ podstawą do realizacji inwestycji polegającej na budowie domu jednorodzinnego była ostatecznie uzyskana przez nią decyzja o pozwoleniu na budowę z … stycznia 2014 r. Decyzja ta była poprzedzona uzyskaniem nowej decyzji o warunkach zabudowy zmieniającej istotnie parametry inwestycji (zarówno w zakresie zagospodarowania działki, jak i projektu budowlanego), która do tego momentu składała się tylko z fundamentów. Powołany przepis wymaga wyłącznie, by decyzja, na podstawie której była realizowana inwestycja, wydana została po 1 stycznia 2014 r. W stanie faktycznym sprawy Skarżąca niewątpliwie budowała swój dom na podstawie decyzji z … stycznia 2014 r., a nie na podstawie decyzji z 2012 r. Ocena zakończenia inwestycji, możliwość jej użytkowania będą odnoszone do decyzji z … stycznia 2014 r., a nie wcześniejszej, która w procesie budowlanym w zasadniczym zakresie utraciła już swoją aktualność. Jak zasadnie wskazał to Sąd pierwszej instancji, powołując się na orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wyjaśniające treść art. 36a Prawa budowlanego, decyzja o pozwoleniu na budowę z 2012 r. – jakkolwiek nie wyeliminowana z obrotu prawnego – zdezaktualizowała się w związku z wydaniem nowej decyzji w 2014 r.

Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że zaprezentowany przez Sąd pierwszej instancji sposób wykładania i zastosowania art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi koresponduje z celami tej ustawy, które wskazane zostały w uzasadnieniu projektu, gdzie wskazano, że „Proponowany tytuł ustawy odzwierciedla zasadniczy cel, jakiemu ma służyć przedłożony projekt rozwiązań prawnych, tj. zapewnienie pomocy państwa umożliwiającej nabycie własnego mieszkania, kierowanej do małżeństw, osób samotnie wychowujących dzieci i osób samotnych (tzw. singli) podlegających ograniczeniu ze względu na wiek, dla których będzie to pierwsze mieszkanie”. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku mieści się, bez ryzyka nadużycia, realizacja takiego celu przedmiotowej ulgi.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego wniosek Strony w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Poprzedni właściciele działki wykonali w roku 2012 fundamenty na podstawie pozwolenia na budowę nr x. Z powodów osobistych zaprzestali budowy domu. W roku 2013 nastąpiła zmiana właścicieli działki.

Po zmianie właścicieli działki w dniu 10 września 2013 r. złożono wniosek o przepisanie pozwolenie na budowę nr x z poprzednich inwestorów na rzecz Wnioskodawczyni i jej męża, tj. „Budowa budynku mieszkalnego, jednorodzinnego według projektu ”Dom (…) – adaptacja”. Decyzją starosty z dnia … września małżonkowie uzyskali przepisane pozwolenie na budowę nr y. Aby wykorzystać istniejące fundamenty po uzyskaniu przepisanego pozwolenia na budowę nr y z dnia … września 2013 r. małżonkowie odstąpili od zatwierdzonego projektu budowlanego „Dom (…)” oraz od sposobu zagospodarowania działki. Poprzedni projekt im się nie podobał, a dom buduje się zazwyczaj raz w życiu, małżonkowie chcieli mieć taki dom, jaki im się podoba, dlatego zlecili projektantowi wykonanie nowego projektu budowlanego. Ponieważ zmieniła się szerokość i długość projektowanego domu, kubatura, układ dachu, dobudowanie garażu. Małżonkowie stworzyli nowy projekt budowlany – zamienny. Zgodnie z prawem budowlanym te zmiany wymagały również wstrzymania prac budowlanych do czasu otrzymania nowej decyzji. Roboty budowlane zostały wstrzymane. Dnia … grudnia 2013 r. małżonkowie złożyli wniosek o wydanie nowej decyzji o warunkach zabudowy zawierającej zmiany wymiarów budynku oraz sposobu zagospodarowania działki.

Dnia … grudnia 2013 r. małżonkowie otrzymali z urzędu gminy nową decyzję o warunkach zabudowy, następnie wraz z nowym projektem budowlanym zamiennym złożyli w dniu … grudnia 2013 r. w starostwie powiatowym wniosek o wydanie nowej decyzji pozwolenia na budowę zmieniającej poprzednią decyzję.

Dnia … stycznia 2014 roku małżonkowie otrzymali decyzję Z. o zmianie pozwolenia na budowę nr y z dnia … września 2013 r. oraz o zmianie decyzji ostatecznej wydanej przez starostę z dnia … września 2013 r. nr y w sprawie budowy budynku jednorodzinnego według projektu „Dom (…)”.

Nowa decyzja nr Z. zawiera w swoim zakresie zmiany:

  • odstąpienia od zatwierdzonego projektu zagospodarowania działki oraz projektu budowlanego,
  • realizacji budowy według opracowanego nowego projektu budowlanego z wykorzystaniem części wykonanych już fundamentów.

Zatwierdzono projekt zagospodarowania działki oraz projekt budowlany − zamienny. Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku postępowania z dniem … lutego 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że jako młode małżeństwo budujące swój pierwszy w życiu dom nie mają szans na skorzystanie z odliczenia podatku VAT na starych zasadach, małżonkowie zostali pozbawieni jedynej pomocy ze strony Państwa, ponieważ ich przepisane pozwolenie, a następnie zmiany pozwolenia zostały dokonane na przełomie zmieniających się przepisów.

Materiały na budowę domu małżonkowie rozpoczęli kupować po wydaniu decyzji z dnia … stycznia 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy posiadając pozwolenie zamienne na budowę pierwszego domu wydane w dniu … stycznia 2014 r. i rozpoczynając budowę po uprawomocnieniu się decyzji ostatecznej, Wnioskodawczyni ma możliwość odliczania podatku VAT za wydatki poniesione na materiały budowlane w trakcie trwania budowy domu na nowych zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2014 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni małżonkowie mogą ubiegać się o zwrot podatku VAT, ponieważ ostateczną decyzję na budowę mają wydaną w roku 2014 i na tej podstawie rozpoczęli budowę pierwszego domu (mieszkania) w życiu. Po drugie wszelkie zmiany, tj. odstąpienia od decyzji pozwolenia, projektu budowlanego z roku 2013 przeprowadzili zgodnie z prawem budowlanym oraz administracyjnym (jest to doprecyzowane w dalszej części własnego stanowiska).

Wnioskodawczyni wskazuje również, że jako młode małżeństwo budujące swój pierwszy w życiu dom nie skorzystali z odliczenia podatku VAT na starych zasadach, ponieważ w czasie zmiany pozwolenia wszelkie prace budowlane były wstrzymane, a zakup materiałów budowlanych rozpoczęli po dniu … lutego 2014 r.

Wnioskodawczyni spełnia wraz z mężem pozostałe warunki wymienione w ustawie, tj. powierzchnia użytkowa domu wynosi mniej niż 100 metrów kwadratowych, małżonkowie nie ukończyli 36 lat oraz to, co już było ujęte − budują dom, który będzie pierwszym mieszkaniem.

W art. 3 pkt 12 prawa budowlanego zawarto definicje „pozwolenia na budowę”, przez które należy rozumieć decyzję administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. Natomiast w myśl art. 34 ust. 4 projekt budowlany podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę. Z kolei w art. 28 ust. 1 prawa budowlanego wskazano, że roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.

Przede wszystkim pozwolenie na budowę musi mieć formę decyzji administracyjnej i musi w swojej treści zawierać sformułowanie zezwalające na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. Decyzja wydana dnia … stycznia 2014 r. Z. jest decyzją administracyjną, na co wskazuje również przywołana w stanie faktycznym wniosku podstawa prawna jej wydania − oparta na ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 Nr 98, poz. 1071, ze zm.). Decyzja ta zawiera w swojej treści wymagane prawem budowlanym stwierdzenie, iż organ ją wydający udziela pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Wnioskodawczyni zgłosiła inny niż poprzedni projekt budowlany − zamienny, w którym zmieniono wszystkie istotne elementy, takie jak wygląd samego budynku, typ dachu, funkcjonalność, ale przede wszystkim parametry techniczne dotyczące całego budynku, takie jak powierzchnia zabudowy, powierzchnia użytkowa, dobudowanie garażu oraz kubatura. Spowodowało to, że w myśl art. 34 ust. 4 prawa budowlanego projekt taki, jako projekt nowy (różny od projektu zatwierdzonego decyzją z dnia … września 2013 r. Nr y r.), podlegał zatwierdzeniu decyzją o pozwoleniu na budowę, co starosta uczynił wydając decyzję z dnia … stycznia 2014 r. nr Z.

Wnioskodawczyni rozpoczęła roboty budowlane według projektu zatwierdzonego decyzją z dnia … stycznia 2014 r. nr Z., co wypełnia dyspozycję powołanego art. 28 ust. 1 prawa budowlanego i wskazuje, że to właśnie ta decyzja z dnia … stycznia br. jest ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę.

Zakończenie budowy budynku musi być potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, potwierdzenie przyjęcia do użytkowania, zgodnie z danymi techniczno-użytkowymi (projektem budowlanym) określonymi w decyzji z dnia … stycznia 2014 r., która jest decyzją ostateczną.

Wnioskodawczyni przytoczyła opinię z wyroku Sądu Administracyjnego NSA z 6 czerwca 2008 r., sygn. II OSK 461/07: „Wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę na podstawie art. 36a ust. 1 Prawa budowlanego powoduje, że przestaje obowiązywać (chociaż formalnie nie zostaje uchylona) decyzja o pozwoleniu na budowę (pierwotna) a w jej miejsce wchodzi, zaczyna obowiązywać nowa decyzja (zmieniająca), która w zależności od wnioskowanych przez inwestora zmian, konsumuje (wchłania) postanowienia decyzji pierwotnej bądź całkowicie je zmienia lub też uwzględniając postanowienia decyzji pierwotnej rozszerza je o inne nowe elementy. W każdym razie konieczność wydania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę w trybie art. 36a prawa budowlanego zachodzi wtedy, kiedy inwestor zamierza w sposób istotny odstąpić od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę”.

W ocenie Wnioskodawczyni jest to samodzielna decyzja, która została wydana na zasadach zawartych w prawie budowlanym. Jeżeli ocena różnicy między pozwoleniem pierwotnym a pozwoleniem zamiennym budzi wątpliwości, a w prawie budowlanym różnica ta nie jest jasno sprecyzowana, taka ocena powinna być rozpatrzona na korzyść podatnika.

Z uwagi na to Wnioskodawczyni uważa, że posiadając pozwolenie zamienne na budowę pierwszego domu wydane w dniu … stycznia 2014 r. i rozpoczynając budowę po uprawomocnieniu się decyzji ostatecznej, ma możliwość odliczenia podatku VAT za wydatki poniesione na materiały budowlane w trakcie trwania budowy domu na nowych zasadach obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, ponieważ niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu i orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz.U. z 2018 r., poz. 604, z późn. zm.) – z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 177, poz. 1468, z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi: osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej „zwrotem wydatków”.

W myśl art. 20 ust. 3 cytowanej ustawy: o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

  1. wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:
    1. budową domu jednorodzinnego albo
    2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
  2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;
  3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:
    1. 75 m2 i 100 m2,
    2. 85 m2 i 110 m2 − w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 2;
  4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;
  5. do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:
    1. właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
    2. osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
    3. właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny
    − z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ww. ustawy: zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu warunków dotyczących zwrotu przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Analizując warunki określone w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych, należy zaznaczyć, że jednym z nich jest to, aby przedsięwzięcie było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po 1 stycznia 2014 r., o czym stanowi art. 20 ust. 3 pkt 2 powoływanej ustawy.

W złożonym wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że poprzedni właściciele działki wykonali w roku 2012 fundamenty na podstawie pozwolenia na budowę nr x. Z powodów osobistych zaprzestali budowy domu. W roku 2013 nastąpiła zmiana właścicieli działki. Po zmianie właścicieli działki … września 2013 r. złożono wniosek o przepisanie pozwolenie na budowę nr x z poprzednich inwestorów na rzecz Wnioskodawczyni i jej męża. Decyzją starosty z … września małżonkowie uzyskali przepisane pozwolenie na budowę nr y. Małżonkowie stworzyli nowy projekt budowlany – zamienny. Zgodnie z prawem budowlanym zmiany te wymagały również wstrzymania prac budowlanych do czasu otrzymania nowej decyzji. Roboty budowlane zostały wstrzymane. Dnia … grudnia 2013 r. małżonkowie złożyli wniosek o wydanie nowej decyzji o warunkach zabudowy zawierającej zmiany wymiarów budynku oraz sposobu zagospodarowania działki. Dnia … grudnia 2013 r. małżonkowie otrzymali z Urzędu Gminy nową decyzję o warunkach zabudowy, następnie wraz z nowym projektem budowlanym zamiennym złożyli … grudnia 2013 r. w Starostwie Powiatowym wniosek o wydanie nowej decyzji pozwolenia na budowę zmieniającej poprzednią decyzję. Dnia … stycznia 2014 r. małżonkowie otrzymali decyzję Z. o zmianie pozwolenia na budowę nr y z … września 2013 r. oraz o zmianie decyzji ostatecznej wydanej przez starostę z … września 2013 r. nr y w sprawie budowy budynku jednorodzinnego. Zatwierdzono projekt zagospodarowania działki oraz projekt budowlany − zamienny. Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku postępowania z… lutym 2014 r.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, że Wnioskodawczyni spełnia warunek wskazany w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.

Należy zauważyć, że wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę powoduje, że przestaje obowiązywać (chociaż formalnie nie zostaje uchylona) pierwotna decyzja o pozwoleniu na budowę, natomiast w jej miejsce wchodzi (zaczyna obowiązywać) nowa decyzja (zmieniająca), która w zależności od wnioskowanych przez inwestora zmian konsumuje (wchłania) postanowienia decyzji pierwotnej bądź całkowicie je zmienia lub też uwzględniając postanowienia decyzji pierwotnej rozszerza je o inne nowe elementy. Z tego względu w niniejszej sprawie istotne znaczenie ma zarówno zakres zmiany pozwolenia na budowę, jak i moment rozpoczęcia realizacji budowy.

Z przedstawionego stanu faktycznego jasno wynika, że poza istniejącymi fundamentami zmiana pozwolenia na budowę dotyczyła całego pozostałego zakresu budowy. Podstawą do realizacji inwestycji polegającej na budowie domu jednorodzinnego była bowiem ostatecznie uzyskana przez Wnioskodawczynię decyzja o pozwoleniu na budowę z … stycznia 2014 r. Decyzja ta była poprzedzona uzyskaniem nowej decyzji o warunkach zabudowy zmieniającej istotnie parametry inwestycji (zarówno w zakresie zagospodarowania działki, jak i projektu budowlanego). Wnioskodawczyni wskazała także, że realizacja budowy – poza istniejącymi fundamentami – nastąpiła po wydaniu decyzji ze stycznia 2014 r. Wnioskodawczyni i jej małżonek nie realizowali w żadnym stopniu budowy na podstawie poprzedniej decyzji o pozwoleniu na budowę.

Organ zauważa, że przepis art. 20 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy wymaga wyłącznie, by decyzja, na podstawie której była realizowana inwestycja, wydana została po 1 stycznia 2014 r. W stanie faktycznym sprawy Wnioskodawczyni niewątpliwie budowała swój dom na podstawie decyzji z … stycznia 2014 r., a nie na podstawie decyzji z 2012 r., a tym samym spełniła warunek wskazany w tym przepisie.

Reasumując − Wnioskodawczyni, posiadając pozwolenie zamienne na budowę pierwszego domu wydane … stycznia 2014 r. i rozpoczynając budowę po uprawomocnieniu się decyzji ostatecznej, spełniła warunek wskazany w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Oznacza to, że przy spełnieniu pozostałych warunków wskazanych w art. 20 ust. 3 ww. ustawy ma możliwość odliczania podatku VAT za wydatki poniesione na materiały budowlane w trakcie trwania budowy domu na nowych zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj