Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4015.98.2018.2.PB
z 12 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 września 2018 r. (data wpływu 26 września 2018 r.), uzupełnionym 3 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania jednorazowego świadczenia pieniężnego z brytyjskiego funduszu emerytalnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania jednorazowego świadczenia pieniężnego z brytyjskiego funduszu emerytalnego.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 15 listopada 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-2.4015.98.2018.1.PB, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 3 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest obywatelem polskim i ma miejsce zamieszkania w Polsce.

Kuzyn Wnioskodawcy oszczędzał na swoją przyszłą emeryturę w ramach brytyjskiego funduszu emerytalnego gromadząc oszczędności na zbiorowym koncie emerytalnym („collective retirement account”) w ramach zarejestrowanego programu emerytalnego („registered pension scheme”) działającego w oparciu o brytyjskie regulacje prawne.

Kuzyn Wnioskodawcy zmarł. Przed śmiercią swojego kuzyna Wnioskodawca został wskazany administratorowi funduszu w pisemnej dyspozycji (formularzu) jako beneficjent powyższego programu emerytalnego na wypadek śmierci kuzyna.

Wnioskodawca otrzyma z tego funduszu emerytalnego jednorazowe zryczałtowane świadczenie bezpośrednio na swój rachunek bankowy prowadzony przez polski bank.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że nie jest spadkobiercą zmarłego kuzyna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę jednorazowe świadczenie pieniężne z brytyjskiego funduszu emerytalnego będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn został wymieniony enumeratywnie w art. 1 oraz w art. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

Z brzmienia ww. przepisów wynika, że podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy lub praw majątkowych jedynie na podstawie ścisłe określonych tytułów prawnych. Otrzymanie środków pieniężnych z funduszu emerytalnego po śmierci uczestnika tego programu na podstawie jego dyspozycji na wypadek śmierci nie jest objęte zakresem przedmiotowym tej ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że jednorazowe świadczenie pieniężne, które zostanie wypłacone na rzecz Wnioskodawcy przez brytyjski fundusz emerytalny nie będzie podlegać w Polsce opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Wnioskodawca wskazuje również, ze podobnie na ten temat wypowiedział się:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 30 lipca 2014 r. (Znak: ITPB2/436-109/14/IB),
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 29 sierpnia 2014 r. (Znak: IBPBII/1/436-179/14/ASz).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 644 ze zm.) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

  1. dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego,
  2. darowizny, polecenia darczyńcy,
  3. zasiedzenia,
  4. nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
  5. zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu,
  6. nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci (art. 1 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1025, ze zm.) – przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swojej istoty mogą przejść na jego następców prawnych.

W myśl art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego – nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.

Z brzmienia ww. art. 922 § 2 Kodeksu cywilnego wynika, że nie wszystkie prawa i obowiązki zmarłego należą do spadku, przy czym bez znaczenia jest czy prawa te nabyły osoby, które są spadkobiercami czy też nie są. Do spadku nie wchodzą m.in. prawa wynikające z różnego rodzaju umów ubezpieczeniowych, jeżeli ubezpieczona osoba dokonała odpowiedniego wskazania w umowie ubezpieczeniowej (wskazała osoby uprawnione – uposażone). Zgodnie bowiem z art. 831 § 1 Kodeksu cywilnego – ubezpieczający może wskazać jedną lub więcej osób uprawnionych do otrzymania sumy ubezpieczenia w razie śmierci osoby ubezpieczonej; może również zawrzeć umowę ubezpieczenia na okaziciela. Ubezpieczający może każde z tych zastrzeżeń zmienić lub odwołać w każdym czasie.

Taka sytuacja dotyczy także programów emerytalnych. Na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1449 ze zm.) – regulującej zasady tworzenia i działania pracowniczych programów emerytalnych, obowiązującej w polskim systemie prawnym – w deklaracji uczestnik może dokonać rozrządzenia środkami zgromadzonymi na jego rachunku w ramach programu przez wskazanie osoby fizycznej uprawnionej do odbioru środków na wypadek jego śmierci.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem polskim i ma miejsce zamieszkania w Polsce. Kuzyn Wnioskodawcy oszczędzał na swoją przyszłą emeryturę w ramach brytyjskiego funduszu emerytalnego gromadząc oszczędności na zbiorowym koncie emerytalnym („collective retirement account”) w ramach zarejestrowanego programu emerytalnego („registered pension scheme”) działającego w oparciu o brytyjskie regulacje prawne. Kuzyn Wnioskodawcy zmarł. Przed śmiercią swojego kuzyna Wnioskodawca został wskazany administratorowi funduszu w pisemnej dyspozycji (formularzu) jako beneficjent powyższego programu emerytalnego na wypadek śmierci kuzyna. Wnioskodawca otrzyma z tego funduszu emerytalnego jednorazowe zryczałtowane świadczenie bezpośrednio na swój rachunek bankowy prowadzony przez polski bank. Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że nie jest spadkobiercą zmarłego kuzyna.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że otrzymane przez Wnioskodawcę jednorazowe świadczenie pieniężne z brytyjskiego funduszu emerytalnego po śmierci uczestnika tego programu – kuzyna Wnioskodawcy – na podstawie jego dyspozycji na wypadek śmierci, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, ponieważ nabycie na podstawie ww. tytułu nie zostało wymienione w zamkniętym katalogu tytułów nabycia określonym w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj