Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-179/14/ASz
z 29 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) − Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 29 maja 2014 r. (data wpływu do Biura − 29 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniach: 3 czerwca 2014 r. oraz 21 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawczynię środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym przez zmarłego syna – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawczynię środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym przez zmarłego syna. W dniu 3 czerwca 2014 r. Wnioskodawczyni złożyła uzupełnienie do wniosku.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z 1 sierpnia 2014 r. znak: IBPB II/1/415-463/14/ASz oraz IBPB II/1/436-179/14/ASz wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 21 sierpnia 2014 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku oraz brakująca opłata.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest samotną wdową, której syn w latach osiemdziesiątych otrzymał święcenia kapłańskie i na stałe wyjechał do Szwajcarii sprawować tam posługę duszpasterską.

Dla celów podatkowych, syn Wnioskodawczyni był szwajcarskim rezydentem podatkowym, tj. w zakresie otrzymywanych z tytułu posługi kapłańskiej dochodów, podlegał w Szwajcarii nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Pod względem organizacyjnym, syn Wnioskodawczyni podlegał zwierzchnictwu Kurii Diecezjalnej w (…), która z tytułu pełnionych przez niego obowiązków kapłańskich, objęła go Pracowniczym Programem Emerytalnym (dalej jako: PPE), adresowanym do świeckich i duchownych pracowników Kurii, założonym i prowadzonym w oparciu o szwajcarskie przepisy o pracowniczych programach emerytalnych. Gromadzone przez syna Wnioskodawczyni środki pieniężne w ramach powołanego Pracowniczego Programu Emerytalnego, gromadzone były celem wypłaty świadczeń emerytalnych po osiągnięciu przez osobę ubezpieczoną wieku emerytalnego. Równocześnie, zgodnie z postanowieniami regulaminu Programu, w przypadku śmierci uczestnika programu przed osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego, środki takie podlegają przekazaniu osobom uposażonym (domyślnie: rodzicom zmarłego).

Na skutek powikłań pooperacyjnych oraz przebytej choroby, syn Wnioskodawczyni zmarł w szpitalu w (…), nie dożywając ustawowego wieku emerytalnego.

W oparciu o postanowienia regulaminu PPE, środki zgromadzone na imiennym rachunku zmarłego, wypłacone zostały Wnioskodawczyni, jako osobie uposażonej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymanie środków zgromadzonych w Pracowniczym Programie Emerytalnym zmarłego przez Wnioskodawczynię − jako osobę uposażoną w przypadku śmierci uczestnika programu − podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?

W ocenie Wnioskodawczyni, otrzymanie środków zgromadzonych w Pracowniczym Programie Emerytalnym zmarłego, jako wypłata dokonana na rzecz osoby uposażonej po śmierci uczestnika programu, nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768, z późn. zm.), podatkowi od spadków nie podlega m.in. nabycie w drodze dziedziczenia środków z pracowniczego programu emerytalnego. W oparciu o powołany przepis środki pieniężne, wypłacone z imiennego rachunku zmarłego w PPE, wprost wyłączone zostały z zakresu opodatkowania w Polsce podatkiem od spadków i darowizn, co przesądza o braku opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawczynię środków podatkiem od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawczynię środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym przez zmarłego syna, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie znak: IBPB II/1/415-463/14/ASz.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tytułów ściśle w tym przepisów wymienionych, w tym m.in. tytułem dziedziczenia (pkt 1).

Natomiast w myśl art. 3 pkt 4 ww. ustawy podatkowi nie podlega nabycie w drodze dziedziczenia środków z pracowniczego programu emerytalnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że syn Wnioskodawczyni był objęty Pracowniczym Programem Emerytalnym (dalej jako: PPE), adresowanym do świeckich i duchownych pracowników Kurii, założonym i prowadzonym w oparciu o szwajcarskie przepisy o pracowniczych programach emerytalnych. Gromadzone przez syna Wnioskodawczyni środki pieniężne w ramach powołanego Pracowniczego Programu Emerytalnego, gromadzone były celem wypłaty świadczeń emerytalnych po osiągnięciu przez osobę ubezpieczoną wieku emerytalnego; równocześnie, zgodnie z postanowieniami regulaminu Programu, w przypadku śmierci uczestnika programu przed osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego, środki takie podlegają przekazaniu osobom uposażonym (domyślnie: rodzicom zmarłego).

Na skutek powikłań pooperacyjnych oraz przebytej choroby, syn Wnioskodawczyni zmarł w szpitalu w (…), nie dożywając ustawowego wieku emerytalnego. W oparciu o postanowienia regulaminu PPE, środki zgromadzone na imiennym rachunku zmarłego, wypłacone zostały Wnioskodawczyni, jako osobie uposażonej.

Zgodnie z treścią art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami (art. 922 § 2 cyt. Kodeksu).

Z brzmienia tegoż przepisu (tj. § 2) wynika, że nie wszystkie prawa i obowiązki zmarłego należą do spadku, przy czym bez znaczenia jest czy prawa te nabyły osoby, które są spadkobiercami czy też nie są. I tak, do spadku nie wchodzą między innymi prawa wynikające z różnego rodzaju umów ubezpieczeniowych, jeśli ubezpieczona osoba dokonała odpowiedniego wskazania w umowie ubezpieczeniowej (wskazała osoby uprawnione (uposażone)). Taka sama sytuacja dotyczy także programów emerytalnych. Powyższe wynika z treści art. 831 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym ubezpieczający może wskazać jedną lub więcej osób uprawnionych do otrzymania sumy ubezpieczenia w razie śmierci osoby ubezpieczonej; może również zawrzeć umowę ubezpieczenia na okaziciela czy też z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. Nr 116, poz. 1207 z późn. zm.), w myśl którego w deklaracji uczestnik może dokonać rozrządzenia środkami zgromadzonymi na jego rachunku w ramach programu przez wskazanie osoby fizycznej uprawnionej do odbioru środków na wypadek jego śmierci.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w sytuacji nabycia środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym, nabycie takich środków jest wyłączone z opodatkowania bez względu na to, czy nabycie nastąpiło w drodze dziedziczenia (wyłączenie wynikające z art. 3 pkt 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn) czy też w inny sposób (tj. przez wskazanie w umowie – deklaracji przystąpienia do programu – osoby uprawnionej (uposażonej). W takim przypadku nabycie nie następuje bowiem z żadnych tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawczynię środki zgromadzone przez zmarłego syna w pracowniczym programie emerytalnym, działającym na podstawie przepisów o pracowniczych programach emerytalnych obowiązujących w Szwajcarii, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Stanowisko Wnioskodawczyni należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj