Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.674.2018.1.AP
z 20 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2018 r. (data wpływu 31 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do usługi pośrednictwa związanej z eksportem towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do usługi pośrednictwa związanej z eksportem towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł w dniu 1 października 2018 r. Umowę Prowizyjną (dalej: „Umowa”) z producentem wyrobów gumowych z siedzibą w Polsce i zarejestrowanym dla celów VAT w Polsce (dalej: „Dostawca”).

Przedmiotem Umowy jest określenie zasad wzajemnej współpracy Wnioskodawcy i Dostawcy w świadczeniu przez Wnioskodawcę, za wynagrodzeniem, usług poszukiwania kontrahenta, z którym Dostawca zawrze umowę sprzedaży produkowanych przez Dostawcę towarów, oraz usług pośrednictwa (dalej łącznie jako: „Usługi Pośrednictwa”) w zawarciu z tym kontrahentem umowy sprzedaży (dalej: „Umowa Sprzedaży”) towarów wskazanych w Umowie (tj. taśmy transporterowej).

W szczególności, przedmiot Umowy obejmuje także:

  1. konsultacje pomiędzy stronami Umowy Sprzedaży warunków handlowych zawarcia tej umowy,
  2. prowadzenie z potencjalnymi kontrahentami negocjacji dotyczących terminów realizacji wskazanych w Umowie Sprzedaży,
  3. udzielenie Dostawcy wsparcia w zakresie technicznym, w szczególności określenie wymagań technicznych,
  4. negocjowanie z potencjalnymi kontrahentami korzystnych dla Dostawcy warunków cenowych Umowy Sprzedaży towarów,
  5. czynienie przez Wnioskodawcę innych starań mających na celu doprowadzenie do zawarcia Umowy Sprzedaży towarów.

Zgodnie z postanowieniami Umowy, m.in.:

  1. zawarcie Umowy nie upoważnia Wnioskodawcy do działania w imieniu Dostawcy. Wnioskodawca nie jest umocowany do przyjmowania i składania oświadczeń woli wobec osób trzecich w imieniu Dostawcy, co oznacza, że Wnioskodawca działał będzie dokonując w odpowiednim zakresie wyłącznie czynności faktycznych na rzecz Dostawcy. Dostawca może jednak udzielić Wnioskodawcy pełnomocnictwa do działania w imieniu Dostawcy we wskazanym w jego treści zakresie, w formie pisemnej pod rygorem nieważności;
  2. stronami Umowy Sprzedaży będzie Dostawca po stronie sprzedającego i zorganizowany przez Wnioskodawcę kontrahent po stronie kupującego;
  3. w przypadku wyrażenia przez Dostawcę woli zawarcia Umowy Sprzedaży z kontrahentem zorganizowanym przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca zorganizuje, w uzgodnieniu z wszystkimi stronami Umowy Sprzedaży, termin i miejsce jej zawarcia;
  4. z tytułu wykonania Umowy Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości określonej w Umowie.

Podczas negocjacji dotyczących Umowy, Wnioskodawca informował Dostawcę, że nabywcą w Umowie Sprzedaży będzie prawdopodobnie podmiot z siedzibą na Ukrainie. Ponadto, w załączniku 2 do Umowy wskazano dane potencjalnego nabywcy z siedzibą na Ukrainie.

W związku i na skutek Usług Pośrednictwa wykonanych przez Wnioskodawcę, Dostawca zawarł w dniu 8 października 2018 r. Umowę sprzedaży w formie kontraktu (dalej: Kontrakt) z nabywcą (dalej: Nabywca) posiadającym siedzibę na terytorium Ukrainy. Kontrakt został zawarty na warunkach FCA (…). Towar w ramach Kontraktu został dostarczony do Nabywcy na terytorium Ukrainy. Dostawca potraktował dostawę towarów na rzecz Nabywcy jako eksport towarów na gruncie regulacji Ustawy VAT.

Wnioskodawca, w związku z wykonywaniem Usług Pośrednictwa, posiada lub będzie posiadać następujące dokumenty:

  1. Umowę,
  2. kopię Kontraktu (tj. umowy zawartej między Dostawcą i Nabywcą),
  3. kopię dokumentów transportowych potwierdzających wywóz towarów w ramach Kontraktu z terytorium Polski na terytorium Ukrainy, kopię IE-599,
  4. specyfikację pakowania wywożonych towarów,
  5. kopię deklaracji celnej eksportowej w formie elektronicznej potwierdzającej dokonanie eksportu towarów w ramach Kontraktu z terytorium Polski na terytorium Ukrainy,
  6. kopie faktury proformy oraz faktury sprzedaży ze stawką 0% wystawionych przez Dostawcę dokumentujących dokonanie eksportu towarów w ramach Kontraktu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Usługi Pośrednictwa wykonywane przez niego na rzecz Dostawcy w ramach Umowy podlegają opodatkowaniu stawką VAT 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, że Usługi Pośrednictwa wykonywane przez niego na rzecz Dostawcy w ramach Umowy podlegają opodatkowaniu stawką VAT 0%.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy VAT stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b Ustawy VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 Ustawy VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Powyższe regulacje stanowią odzwierciedlenie art. 146 ust. 1 lit. e oraz art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1 ze zm., dalej: „Dyrektywa”).

Zgodnie z pierwszym z wymienionych przepisów, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług, łącznie z usługami transportu i transakcjami pomocniczymi, ale z wyłączeniem świadczenia usług zwolnionych zgodnie z art. 132 i 135, w przypadku gdy są one bezpośrednio związane z eksportem lub importem towarów objętych przepisami art. 61 i art. 157 ust. 1 lit. a.

Natomiast w świetle art. 131 Dyrektywy, zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Mając na uwadze powyższe regulacje stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawkę podatku do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b Ustawy VAT związanych bezpośrednio z eksportem towarów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  1. wykonywane czynności muszą być świadczone na podstawie jednej z umów, tj. maklerskiej, agencyjnej, zlecenia lub pośrednictwa,
  2. wykonywane czynności muszą dotyczyć towarów eksportowych.

Ad. 1)

W ocenie Wnioskodawcy, zawarta Umowa posiada cechy umowy pośrednictwa, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b Ustawy VAT.

Umowa pośrednictwa nie została zdefiniowana w przepisach Ustawy VAT. Ponadto, ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) nie reguluje szczegółowo jej zakresu, zatem stanowi ona tzw. umowę nienazwaną. Niemniej jednak, zgodnie ze słownikiem języka polskiego, przez pośrednictwo należy rozumieć „działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron”. W konsekwencji, w ramach umowy pośrednictwa jedna strona zobowiązuje się wobec drugiej doprowadzić do sposobności zawarcia umowy lub pośredniczyć przy zawarciu takiej umowy.

Natomiast, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Wnioskodawcę, za wynagrodzeniem, usług poszukiwania kontrahenta, z którym Dostawca zawrze umowę sprzedaży produkowanych przez Dostawcę towarów i pośrednictwa w zawarciu z tym kontrahentem Umowy Sprzedaży towarów wskazanych w Umowie.

Należy więc uznać, że warunek, o którym mowa w pkt 1 powyżej jest w zaistniałej sytuacji spełniony.

Ad. 2)

Zauważyć należy, że regulacje Ustawy VAT nie określają niezbędnego charakteru usług, wskazując jedynie na konieczność istnienia związku tych usług z eksportem towarów i to związku bezpośredniego. Zwraca uwagę to, że określony w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b Ustawy VAT zakres usług jest ujęty wyjątkowo szeroko. Należy tym samym przyjąć, iż na podstawie tej regulacji stawką 0% objęte są wszelkie usługi, jeżeli tylko zostaną wykonane na podstawie jednej z wymienionych umów i są bezpośrednio związane z eksportem towarów. Zatem wszelkie czynności, które nie są bezpośrednio związane z eksportowanym towarem nie mogą korzystać z wyżej wskazanej preferencji.

W tym aspekcie należy mieć na uwadze, że Usługi Pośrednictwa wykonywane przez Wnioskodawcę doprowadziły do zwarcia Kontraktu między Dostawcą i Nabywcą. Efektem Kontraktu była dostawa towarów transportowanych (eksport) z terytorium Polski poza terytorium UE (Ukraina). Mając na uwadze powyższe należy uznać, że warunek o którym mowa w pkt 2 powyżej również został spełniony.

Końcowo wskazać należy, iż zgodnie z art. 83 ust. 16 pkt 4 Ustawy VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Niemniej jednak, na dzień przygotowywania złożonego wniosku przedmiotowe rozporządzenie nie zostało wydane w tym zakresie.

W konsekwencji, wobec braku wydanego w tym zakresie rozporządzenia, warunkiem koniecznym do uznania posiadanych przez podatnika dokumentów za dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 Ustawy VAT jest, aby miały one rangę dowodów. Tym samym dokumenty te muszą potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem, aby podatnik świadczący usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca posiada lub będzie posiadał następujące dokumenty:

  1. Umowę,
  2. kopię Kontraktu (tj. umowy zawartej między Dostawcą i Nabywcą),
  3. kopię dokumentów transportowych potwierdzających wywóz towarów w ramach Kontraktu z terytorium Polski na terytorium Ukrainy, kopię IE-599,
  4. specyfikację pakowania wywożonych towarów,
  5. kopię deklaracji celnej eksportowej w formie elektronicznej potwierdzającej dokonanie eksportu towarów w ramach Kontraktu z terytorium Polski na terytorium Ukrainy,
  6. kopie faktury proformy oraz faktury sprzedaży ze stawką 0% wystawionych przez Dostawcę dokumentujących dokonanie eksportu towarów w ramach Kontraktu.

W rezultacie uznać należy, że wszystkie warunki konieczne do zastosowanie stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b oraz art. 83 ust. 2 Ustawy VAT zostały spełnione.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, np.:

  1. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 stycznia 2013 r., nr ITPP3/443-213/12/MD,
  2. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 czerwca 2012 r., nr ITPP2/443-407/12/RS.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto tutejszy organ informuje, że aktualnie obowiązujący publikator ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny to: Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj