Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.493.2018.1.JG
z 11 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14s ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla dostawy drukarek, będących jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi na rzecz Uczelni Publicznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla dostawy drukarek, będących jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi na rzecz Uczelni Publicznej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2015 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012, poz. 572, z późn. zm., dalej: PSW). Podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni są w szczególności kształcenie, wychowanie studentów oraz prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.


Ponadto wskazać należy, iż Wnioskodawca jest podmiotem finansów publicznych, gdzie w zakresie swojej podstawowej działalności przychody Uczelni są zwolnione z podatku VAT.


Podkreślić trzeba, iż według art. 44 ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Uczelnia winna dokonywać wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Stosując przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, Uczelnia jest zobowiązana do sprawdzenia poprawności zastosowanej przez Wykonawcę stawki podatku VAT. Obowiązek ten wynika z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy - Prawo zamówień publicznych, który nakazuje Zamawiającemu odrzucenie ofert zawierających błąd w obliczeniu ceny, za który należy uznać przyjęcie niewłaściwej stawki podatku VAT.


W związku z powyższym zaakcentować należy, iż VAT naliczony od zakupów nie jest kosztowo obojętny dla wyniku finansowego Uczelni i jest dużym obciążeniem dla Wnioskodawcy. Stąd, jeżeli tylko ustawy podatkowe dają Wnioskodawcy możliwość skorzystania ze stawki VAT niższej niż podstawowa 23%, Wnioskodawca korzysta z tego uprawnienia, a tak naprawdę ma obowiązek z tego korzystać celem realizacji zasady gospodarności i oszczędności w zakresie wydatkowania środków publicznych. Takie działanie powoduje minimalizację kosztów związanych z realizacją określonych zadań Wnioskodawcy jako jednostki sektora finansów publicznych i stanowi o wypełnieniu zasad określonych w ww. art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Co istotne dla możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% dla zamówień Uczelni jako jednostka oświatowa zobowiązana jest uzyskać dodatkowo potwierdzenie zamówienia w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT.

Ważnym jest również fakt, iż przy dokonywaniu zamówień Uczelnia zamawia drukarki, jednakże podmioty oferujące tego typu sprzęt z uwagi na uwarunkowania technologiczne (postęp technologiczny) w ramach tej samej ceny oferują urządzenia posiadające dodatkowe funkcje, co oznacza, iż praktycznie za tę samą cenę Wnioskodawca może uzyskać urządzenia o większej funkcjonalności. Skorzystanie z takiej opcji przez Wnioskodawcę także sprzyja realizacji zasady gospodarności i racjonalności wydatków publicznych, a w szczególności urzeczywistnia zasadę uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów (art. 44 ust. 3 lit. a ustawy o finansach publicznych).


W dniu 24 stycznia 2018 r. Uczelnia podpisała z firmą umowę, przedmiotem której była dostawa drukarek. Przedmiot zamówienia został uszczegółowiony w zamówieniu z dnia 21 marca 2018 r., w którym wskazano na dostawę 15 drukarek X. oraz 2 drukarki K.


Zgodnie z opisem podanym przez producenta urządzenia X. jest to urządzenie wielofunkcyjne laserowe mono posiadające funkcje drukowania, kopiowania, faksowania i skanowania. Z kolei zgodnie opisem podanym przez producenta urządzenia K. jest to urządzenie wielofunkcyjne monochromatyczne A4 umożliwiające drukowanie, kopiowanie, faksowanie i skanowanie.

Ponadto z zamówienia złożonego przez placówkę oświatową jaką w rozumieniu ustawy o VAT jest Wnioskodawca z dnia 21 marca 2018 r. wynika w sposób jednoznaczny, że Uczelnia zainteresowana była kupnem drukarek, a dostawca w ramach tej samej ceny zaoferował urządzenia posiadające także inne funkcje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z dostawą na rzecz Uczelni Publicznej drukarek będących jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi tj. posiadającymi oprócz funkcji drukowania także inne funkcje, możliwe jest zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% przy ich dostawie, pod warunkiem spełnienia warunków dla placówki oświatowej, o których mowa w art. 83 ust. 13 -15 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W przypadku dostawy drukarek i skanerów, będących urządzeniami wielofunkcyjnymi, na rzecz placówki oświatowej jaką jest Uczelnia można zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%, z zastrzeżeniem spełnienia pozostałych warunków określonych w art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT (tu: uzyskania potwierdzenia zamówienia przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

Ustawodawca w art. 83 ustawy o VAT określił dla niektórych dostaw jedną z przewidzianych w ustawie VAT stawek. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 pkt a ustawy VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15 tej normy. Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 % podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT (ust. 13), pod warunkiem, iż dokonujący dostawy posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (ust. 14 pkt 1), przy czym dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (ust. 15).

W załączniku nr 8 do ustawy o VAT, do którego odsyła art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, zatytułowanym „wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0 % na podstawie art. 83 ust.1 pkt 26 ustawy”, wymienione zostały w kolejnych pozycjach: 1) jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, 2) drukarki, 3) skanery, 4) urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących), 5) urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak wynika z opisu producentów ww. urządzeń urządzenia X. oraz K. posiadają obok opcji drukowania i skanowania także opcje kopiowania i faksowania. Ponadto z zamówienia złożonego przez placówkę oświatową jaką w rozumieniu ustawy o VAT jest Wnioskodawca z dnia 21 marca 2018 r. wynika jednoznacznie i wyraźnie, że Uczelnia zainteresowana była kupnem drukarek. Innymi słowy zamiarem i wolą Uczelni było kupno drukarek.

Zgodnie z definicją słownikową drukarka to urządzenie służące do zapisywania informacji z komputera na papierze, także na folii i innych materiałach. Wszystkie drukarki poza czcionkowymi pozwalają na definiowanie nowych znaków, a także na drukowanie rysunków i zdjęć. Urządzenie łączące funkcje drukarki i skanera jest nazywane kopiarką cyfrową. Z kolei skaner to urządzenie do wprowadzania do komputera obrazów, np. rysunków, fotografii, map, przezroczy, w połączeniu z programami przetwarzającymi obraz liter i cyfr na ich kody, może służyć do wprowadzania tekstu (np. wydruków, wypełnionych formularzy). Są używane w m.in. w grafice komputerowej, systemach archiwizowania informacji oraz w procesie reprodukcji poligraficznej; stanowią też część aparatów telefaksowych oraz kopiarek cyfrowych, w których obraz jest najpierw skanowany i zapamiętywany, a następnie wysyłany lub drukowany na drukarce. Z kolei telefax potocznie zwany faksem to usługa symilografii kontrastowej polegająca na przesyłaniu między 2 aparatami wiadomości w postaci nieruchomych obrazów (tekstów, rysunków, fotografii). Jest realizowana za pośrednictwem komutowanych łączy telefonicznych. Aparaty telefaksowe mogą być budowane jako odrębne urządzenia, urządzenia wielofunkcyjne (umożliwiające m.in. faksowanie, drukowanie, skanowanie, kopiowanie) lub w postaci karty faksmodemowej instalowanej w komputerach PC (Wielka Encyklopedia PWN Tom 7 z 2002 r., Tom 25 z 2004 r. i Tom 27 r. z 2005 r. pod red. Jana Wojnowskiego).

W związku z tym, że urządzenie wielofunkcyjne oznaczone jako X. oraz K. są zarówno drukarką jak i skanerem to dodatkowe zawarte w tych urządzeniach opcje kopiowania i faksowania fax nie mogą dyskwalifikować tych urządzeń przy stosowaniu preferencyjnej stawki w wysokości 0% VAT. Skoro ustawodawca przewidział dla drukarki i skanera przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% to zbyt daleko idące i nieracjonalne byłoby zastosowanie dla urządzenia wielofunkcyjnego stawki podstawowej tylko dlatego, że urządzenie to oprócz funkcji drukowania i skanowania zawiera również inne funkcje.

Podkreślić trzeba, iż według art. 44 ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Wnioskodawca jako Uczelnia publiczna zobowiązana dokonywać swoich wydatków w sposób gospodarny, celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Stosując przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, Uczelnia jest zobowiązana do sprawdzenia poprawności zastosowanej przez Wykonawcę stawki podatku VAT. Obowiązek ten wynika z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy - Prawo zamówień publicznych, który nakazuje Zamawiającemu odrzucenie ofert zawierających błąd w obliczeniu ceny, za który należy uznać przyjęcie niewłaściwej stawki podatku VAT.

W związku z powyższym zaakcentować należy, iż VAT naliczony od zakupów nie jest kosztowo obojętny dla wyniku finansowego Uczelni i w związku z tym, że Uczelnia nie przysługuje pełne odliczenie podatku VAT naliczonego, kwota nieodliczonego przez Uczelnię podatku VAT naliczonego od zakupów obciąża budżet Uczelni, będąc dużym dodatkowym obciążeniem dla Uczelni. Stąd, jeżeli tylko ustawy podatkowe dają Uczelni możliwość skorzystania ze stawki VAT niższej niż podstawowa 23%, Uczelnia korzysta z tego uprawnienia, a tak naprawdę ma obowiązek z tego korzystać celem realizacji zasady gospodarności i oszczędności w zakresie wydatkowania środków publicznych oraz aby nie narażać się na konsekwencję z Ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Takie działanie powoduje minimalizację kosztów związanych z realizacją określonych zadań Uczelni jako jednostki sektora finansów publicznych i stanowi o wypełnieniu zasad określonych w ww. art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Co istotne dla możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% dla zamówień. Uczelnia jako jednostka oświatowa zobowiązana jest uzyskać dodatkowo potwierdzenie zamówienia przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, co czyni.

Jednocześnie wskazuje, iż identyczny tok wywodu prawnego został przedstawiony w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 30 września 2016r. (sygn. akt I SA/Wr 473/16). Prezentowane stanowisko zostało także poparte w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23.11.2016 nr 3063-ILPP3.4512.101.2016.1.HW (Dostawa sprzętu komputerowego wskazanego w opisie sprawy, tj. zestawu komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22, klawiatura, myszka), jednostek centralnych, monitorów, drukarek laserowych, atramentowych, drukarki A3 - skanera A3, drukarki laserowej ze skanerem i kopiarką, skanera, skanera 3D, będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy.)


Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym - gdzie przedmiotem dostaw są drukarki będące jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi, przy zachowaniu warunków o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy VAT, dopuszczalne jest zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% przy ich dostawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W świetle art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.


I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy – opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. Drukarki;
  3. Skanery;
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy – dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).


W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.


Należy zauważyć, że jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona – tj. 0% stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków).


Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.


Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.


Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. W dniu 24 stycznia 2018 r. Uczelnia podpisała umowę, przedmiotem której była dostawa drukarek (15 drukarek X. oraz 2 drukarki K.). Zgodnie z opisem podanym przez producenta urządzenia X. jest to urządzenie wielofunkcyjne laserowe mono posiadające funkcje drukowania, kopiowania, faksowania i skanowania. Z kolei zgodnie opisem podanym przez producenta urządzenia K. to urządzenie wielofunkcyjne monochromatyczne A4 umożliwiające drukowanie, kopiowanie, faksowanie i skanowanie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% przy dostawie na rzecz Uczelni Publicznej drukarek, będących jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi, pod warunkiem spełnienia przepisów dla placówki oświatowej, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że dostawa na rzecz Uczelni (publicznej uczelni akademickiej działającej na podstawie przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym) drukarek będących jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi, będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%. Przedmiotowe drukarki stanowią bowiem towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Wnioskodawca natomiast jest szkołą wyższą (uczelnią), o której mowa w art. 43 ust. 9 ustawy.

Wobec tego należy uznać, że dostawa na rzecz Uczelni drukarek wskazanych w opisie sprawy będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj