Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP3.4512.101.2016.1.HW
z 23 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2016 r. (data 26 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług – jest:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla dostawy zestawu komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, mysz); jednostek centralnych; monitorów; drukarek laserowych, atramentowych; drukarki A3 – skanera A3; drukarki laserowej ze skanerem i kopiarką; skanera; skanera 3D; laptopów; projektora multimedialnego; kserokopiarki; niszczarki; ekranu projekcyjnego; czytnika kodów kreskowych; oprogramowania magazynowego; oprogramowania biurowego;
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatki dla dostawy drukarki kodów kreskowych i etykiet logistycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy zestawu komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, mysz); jednostek centralnych; monitorów; drukarek laserowych, atramentowych; drukarki A3 – skanera A3; drukarki laserowej ze skanerem i kopiarką; skanera; skanera 3D; laptopów; projektora multimedialnego; kserokopiarki; niszczarki; ekranu projekcyjnego; czytnika kodów kreskowych; oprogramowania magazynowego; oprogramowania biurowego; drukarki kodów kreskowych i etykiet logistycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat, jako partner we współpracy z Zakładem Doskonalenia Zawodowego (lider) realizuje projekt unijny „Akademia zawodu (…)”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, współfinansowany ze środków EFS. Podpisana umowa zobowiązuje Powiat do utrzymania trwałości rezultatów i produktów przez okres 5 lat od dnia jego zakończenia. W ramach umowy przewidziany jest zakup i dostawa m.in. sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych (szkół ponadgimnazjalnych), dla których organem prowadzącym jest Powiat. Zakres zamówienia będzie obejmował zakup i dostawę następującego sprzętu komputerowego:

  1. zestaw komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, mysz);
  2. jednostki centralne;
  3. monitory;
  4. drukarki laserowe, atramentowe;
  5. drukarka A3 – skaner A3;
  6. drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką;
  7. skaner;
  8. skaner 3D;
  9. laptopy;
  10. projektor multimedialny;
  11. kserokopiarka;
  12. niszczarka;
  13. ekran projekcyjny;
  14. czytnik kodów kreskowych;
  15. drukarka kodów kreskowych i etykiet logistycznych;
  16. oprogramowanie magazynowe;
  17. oprogramowanie biurowe.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidziany zostanie wykaz jednostek oświatowych, dla których będzie zakupiony i dostarczony ww. sprzęt komputerowy. Sprzęt służyć będzie doposażeniu pracowni szkolnych do przedmiotów zawodowych. Płatnikiem i właścicielem sprzętu będzie Powiat. Sprzęt komputerowy będzie dostarczony i użytkowany w szkołach. Odbioru zakupionego sprzętu dokonywać będzie przedstawiciel Powiatu w obecności użytkownika, tj. przedstawiciela poszczególnej szkoły. Nabywany sprzęt zostanie wciągnięty na ewidencję wyposażenia Beneficjenta (Powiatu), a następnie przekazany szkołom na podstawie umowy użyczenia.

Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt zostanie przekazany szkołom na własność.

Należy zauważyć, że Powiat jako zamawiający zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, jest zobowiązany do sprawdzenia poprawności zastosowanej przez wykonawcę stawki podatku VAT. Obowiązek ten wynika z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, który nakazuje zamawiającemu odrzucenie ofert zawierających błąd w obliczeniu ceny, za który należy uznać przyjęcie niewłaściwej stawki podatku VAT.

Stanowisko to potwierdził Sąd Najwyższy w swych uchwałach wskazując, że zamawiający w świetle dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, ma obowiązek weryfikacji zaoferowanej ceny pod kątem ustalenia czy nie zawiera ona błędu w obliczeniu ceny w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT.

Zarówno Sąd Najwyższy, jak i Krajowa Izba Odwoławcza, potwierdzają stanowisko, że tylko oferty o obiektywnie sprawdzalnych elementach (a takim elementem jest stawka podatku VAT) wynikających z obowiązujących przepisów, stwarzają możliwość prawidłowego porównania ofert i tym samym równego traktowania wykonawców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy zakup i dostawa sprzętu komputerowego wymienionego w zdarzeniu przyszłym (zestaw komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, myszka), jednostki centralne, monitory, drukarki laserowe, atramentowe, drukarka A3 – skaner A3, drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką, skaner, skaner 3D), może zostać opodatkowana zerową (0%) stawką podatku VAT w przypadku, gdy Zamawiającym nie jest jednostka oświatowa, ale jej organ prowadzący, w tym przypadku Powiat?
  2. Czy zakup i dostawa sprzętu – laptopy, projektor multimedialny, kserokopiarka, niszczarka, ekran projekcyjny, czytnik kodów kreskowych, drukarka kodów kreskowych i etykiet logistycznych, oprogramowanie magazynowe, oprogramowanie biurowe, powinno zostać opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23 %, w przypadku jeżeli ww. sprzęt i oprogramowanie zakupione zostanie przez Powiat na potrzeby placówek oświatowych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W przypadku zakupu i dostawy sprzętu – zestaw komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22"), jednostka centralna, monitory, drukarki laserowe, atramentowe, drukarka A3 – skaner A3, drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką, skaner, skaner 3D, należy zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

Zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, stawkę w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy równoczesnym zachowaniu warunków o których mowa w art. 83 ust. 13-15. Stosownie do przepisu art. 83 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu stawką w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy: jednostki centralne, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, drukarki, skanery, urządzenia komputerowe do pisma Brailla, urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory, i switche sieciowe, routery i modemy). W związku z powyższym, sprzęt wyszczególniony przez Wnioskodawcę spełnia warunki określone w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w art. 83 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług kładzie się nacisk na to, dla kogo towar jest przeznaczony, a nie na to, kto będzie właścicielem sprzętu. W związku z tym decydujące znaczenie ma cel dokonywanej dostawy, tj. dostawa dla jednostek oświatowych.

Ad. 2

W przypadku zakupu i dostawy sprzętu – laptopy, projektor multimedialny, kserokopiarka, niszczarka, ekran projekcyjny, czytnik kodów kreskowych, drukarka kodów kreskowych i etykiet logistycznych, oprogramowanie magazynowe, oprogramowanie biurowe, należy zastosować 23% stawkę podatku VAT, gdyż ww. sprzęt nie jest wyszczególniony w załączniku nr 8 cytowanej ustawy, pomimo, że zakupiony będzie dla placówek oświatowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku dla dostawy zestawu komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, mysz); jednostek centralnych; monitorów; drukarek laserowych, atramentowych; drukarki A3 – skanera A3; drukarki laserowej ze skanerem i kopiarką; skanera; skanera 3D; laptopów; projektora multimedialnego; kserokopiarki; niszczarki; ekranu projekcyjnego; czytnika kodów kreskowych; oprogramowania magazynowego; oprogramowania biurowego;
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatki dla dostawy drukarki kodów kreskowych i etykiet logistycznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podstawowa stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy – opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. Drukarki;
  3. Skanery;
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy – dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Należy zauważyć, że jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona – tj. 0% stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone.

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat, jako partner we współpracy z Zakładem Doskonalenia Zawodowego (lider) realizuje projekt unijny „ Akademia zawodu (…)”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, współfinansowany ze środków EFS. Podpisana umowa zobowiązuje Powiat do utrzymania trwałości rezultatów i produktów przez okres 5 lat od dnia jego zakończenia. W ramach umowy przewidziany jest zakup i dostawa m.in. sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych (szkół ponadgimnazjalnych), dla których organem prowadzącym jest Powiat. Zakres zamówienia będzie obejmował zakup i dostawę następującego sprzętu komputerowego: zestaw komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, mysz); jednostki centralne; monitory; drukarki laserowe, atramentowe; drukarka A3 – skaner A3; drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką; skaner; skaner 3D; laptopy; projektor multimedialny; kserokopiarka; niszczarka; ekran projekcyjny; czytnik kodów kreskowych; drukarka kodów kreskowych i etykiet logistycznych; oprogramowanie magazynowe; oprogramowanie biurowe.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidziany zostanie wykaz jednostek oświatowych, dla których będzie zakupiony i dostarczony ww. sprzęt komputerowy. Sprzęt służyć będzie doposażeniu pracowni szkolnych do przedmiotów zawodowych. Płatnikiem i właścicielem sprzętu będzie Powiat. Sprzęt komputerowy będzie dostarczony i użytkowany w szkołach. Odbioru zakupionego sprzętu dokonywać będzie przedstawiciel Powiatu w obecności użytkownika, tj. przedstawiciela poszczególnej szkoły. Nabywany sprzęt zostanie wciągnięty na ewidencję wyposażenia Beneficjenta (Powiatu), a następnie przekazany szkołom na podstawie umowy użyczenia.

Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt zostanie przekazany szkołom na własność.

Należy zauważyć, że Powiat jako zamawiający zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, jest zobowiązany do sprawdzenia poprawności zastosowanej przez wykonawcę stawki podatku VAT. Obowiązek ten wynika z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, który nakazuje zamawiającemu odrzucenie ofert zawierających błąd w obliczeniu ceny, za który należy uznać przyjęcie niewłaściwej stawki podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy dostawa sprzętu komputerowego wymienionego w zdarzeniu przyszłym, tj. zestaw komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, myszka), jednostki centralne, monitory, drukarki laserowe, atramentowe drukarka A3 – skaner A3, drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką, skaner, skaner 3D, może zostać opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0% w przypadku, gdy zamawiającym nie jest jednostka oświatowa, ale jej organ prowadzący, w tym przypadku Powiat.

Wnioskodawca planuje nabyć m.in. zestawy komputerów stacjonarnych (w tym jednostka centralna, monitor, klawiatura, myszka), jednostki centralne, monitory, drukarki laserowe, atramentowe, drukarkę A3 – skaner A3, drukarkę laserową ze skanerem i kopiarką, skaner, skaner 3D.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.

Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie należy wskazać, że zestawy komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor, klawiatura, myszka), jednostki centralne, monitory, drukarki laserowe, atramentowe drukarka A3 – skaner A3, drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką, skaner, skaner 3D stanowić będą towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 1, 2 i 3).

W rozpatrywanej sprawie, zaznaczyć należy, że jeżeli nabywany towar w postaci zestawu komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor, klawiatura, myszka), jednostek centralnych, monitorów, drukarek laserowych, atramentowych, drukarki A3 – skanera A3, drukarki laserowej ze skanerem i kopiarką, skanera, skanera 3D trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 0% (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, może to być jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone dla placówek oświatowych.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy zakup i dostawa sprzętu – laptopy, projektor multimedialny, kserokopiarka, niszczarka, ekran projekcyjny, czytnik kodów kreskowych, drukarka kodów kreskowych i etykiet logistycznych, oprogramowanie magazynowe, oprogramowanie biurowe, powinno zostać opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%, w przypadku jeżeli ww. sprzęt i oprogramowanie zakupione zostanie przez Powiat na potrzeby placówek oświatowych.

Odnosząc się do wskazanych powyżej rodzajów sprzętu, tj. laptopów, projektora multimedialnego, kserokopiarki, niszczarki, ekranu projekcyjnego, czytnika kodów kreskowych, oraz oprogramowania magazynowego, i oprogramowania biurowego należy stwierdzić, że ww. towary oraz usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy jako opodatkowane stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, w związku z czym ich nabycie będzie opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast drukarka kodów kreskowych i etykiet logistycznych stanowi towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 2). W związku z tym jej dostawa będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytania, należy stwierdzić, że:

Ad. 1

Dostawa sprzętu komputerowego wskazanego w opisie sprawy, tj. zestawu komputerów stacjonarnych (jednostka centralna, monitor LCD 22", klawiatura, myszka), jednostek centralnych, monitorów, drukarek laserowych, atramentowych, drukarki A3 – skanera A3, drukarki laserowej ze skanerem i kopiarką, skanera, skanera 3D, będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy. W rozpatrywanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że zamawiającym nie jest jednostka oświatowa, ale jej organ nadzorujący, w tym przypadku Powiat, gdyż ww. sprzęt – jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – przeznaczony będzie dla placówek oświatowych.

Ad. 2

Dostawa sprzętu, tj. laptopów, projektora multimedialnego, kserokopiarki, niszczarki, ekranu projekcyjnego, czytnika kodów kreskowych oraz oprogramowania magazynowego i oprogramowania biurowego, będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, że ww. sprzęt i oprogramowanie zakupione zostanie przez Powiat na potrzeby placówek oświatowych.

Z kolei dostawa drukarki kodów kreskowych i etykiet logistycznych będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj