Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-929/11/ES
z 7 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-929/11/ES
Data
2011.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT w związku ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011r. (data wpływu 25 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma - Sp. z. o.o. jest prywatną firmą posiadającą autoryzacje Microsoft, przeprowadzającą kursy informatyczne dla osób dorosłych i młodzieży na terenie całego kraju. Prowadzi działalność szkoleniową zgodnie z umową Spółki wg PKD 2007 85.59.B.

Placówka prowadzi kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość oraz szkolenia w formie samokształcenia kierowanego, w zakresie uzupełniania wiedzy, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności informatycznych na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, public reations, psychologicznych, prowadzenia kursów z zakresu szkół ponadgimnazjalnych.

Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizację kursów stacjonarnych w Placówce lub w innym miejscu uzgodnionym z Klientem, organizację kursów prowadzonych w trybie kształcenia na odległość, organizację warsztatów tematycznych, zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy, stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych, e- learningowych i technologii informatycznych, przygotowanie wydawnictw informacyjnych i metodycznych.

Do zadań Placówki należy w szczególności: kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach pozaszkolnych, realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami, opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla potrzeb słuchaczy, doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych, współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i za granicą, współpraca z urzędami pracy i zakładami pracy w zakresie rekwalifikacji kadr, inspirowanie, organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego osób dorosłych i młodzieży, wymiana doświadczeń z zakresu funkcjonowania systemu oświatowego z krajowymi i zagranicznymi partnerami, w tym przede wszystkim ze szkołami wyższymi, prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej.

Firma jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli od 09.10.2001r. (wpis nr X; od 05.12.2009r. wpis pod nr Y zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 19.11.2009r.) oraz placówką kształcenia ustawicznego od 15.02.2011r. (wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych - decyzja nr Z).

Posiada akredytację na całość prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych zgodnie z decyzją Kuratora Oświaty z dn. 04.05.2010r. Obecnie firma realizuje projekt „P" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie: 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Zgodnie z projektem Wnioskodawca prowadzi szkolenia dla pracujących osób dorosłych z terenu województwa, które z własnej inicjatywy i poza godzinami pracy wyrażają chęć nabycia nowych, uzupełnienia lub podwyższenia swoich kwalifikacji i umiejętności zawodowych.

Firma prowadzi kursy dla firm oraz osób prywatnych, grupowo i indywidualnie w wymiarze od 8 do 80 i więcej godz. szkoleniowych, w zależności od tematyki i potrzeb beneficjentów.

Do końca 2010r. cała działalność szkoleniowa była zwolniona z VAT zgodnie z zał.4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do końca 2010r.

Zgodnie z wezwaniem do uzupełnienia wniosku o interpretację indywidualną Wnioskodawca ponadto wyjaśnił, że firma jest czynnym podatnikiem VAT - na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów usług od dnia 3 marca 1998r.

Wnioskodawca jest firmą szkoleniową działającą na podstawie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy i prowadzi szkolenia z zakresu informatyki na różnych poziomach zaawansowania, technicznych, organizacyjno-biurowych, nauczycielskich, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych.

Firma jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli - od 09.10.2001r. na podstawie art. 78 ust. 3 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. Nr 67/1996- tekst jednolity z późn. zm.) rozporządzenia MEN z dn. 21.09.2000r.; od 05.12.2009r. zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn.19.11.2009r.)

Firma jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego i jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) od dnia 15 luty 2011r. Wnioskodawca świadczy także szkolenia z zakresu informatyki dla organów administracji publicznej np. Urzędu Marszałkowskiego (wygrane przetargi) które są usługami kształcenia zawodowego i podlegają zwolnieniu z VAT na postawie art. 43 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - dla całości prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Nauczanie uczestników szkoleń ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługobiorcami są: firmy prywatne, przedsiębiorstwa państwowe, jednostki samorządu terytorialnego, spółki prawa handlowego, osoby fizyczne, organy administracji publicznej. Najczęściej to pracodawcy kierują na szkolenia.

Ponadto firma prowadzi działalność opodatkowaną polegającą na świadczeniu następujących usług: administrowanie sieci komputerowych Klientów, instalacje i konfiguracje serwerów oraz stacji roboczych, doradztwo z zakresu zastosowań informatyki, hostingwitryn internetowych Klientów, rozwiązywanie problemów z oprogramowaniem i sprzętem, wynajem sal i sprzętu komputerowego, tłumaczenie na język polski literatury informatycznej.

Od września 2010r. firma realizuje projekt „P" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie: 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Zgodnie z projektem Wnioskodawca prowadzi szkolenia z zakresu umiejętności informatycznych.

Organizowane kursy w ramach projektu mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a także są finansowane w 85% z EFS i 15% z budżetu państwa. Szkolenia przeznaczone są dla pracujących osób dorosłych z terenu, które z własnej inicjatywy i poza godzinami pracy wyrażają chęć nabycia nowych, uzupełnienia lub podwyższenia swoich kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Szkolenia te są całkowicie bezpłatne dla uczestników czyli beneficjentów końcowych.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie zamierza dokonywać odliczenia VAT od żadnego z prowadzonych szkoleń w ramach projektu. Nabywane towary i usługi nie mają związku czynnościami opodatkowanymi.

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych, a więc realizacja projektu jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności. W związku z projektem firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Dotyczą one m. in. wynajmu sal, zakupu materiałów biurowych, materiałów szkoleniowych itp. bezpośrednio związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011r.):

Czy można odliczyć VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu, w ramach którego organizowane są szkolenia informatyczne współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego (dotyczy Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, konkurs A2 Podnoszenie kwalifikacji zawodowych dorosłych osób pracujących) w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011r.):

Zdaniem Wnioskodawcy nie można odliczyć VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych, a więc realizacja projektu jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać odliczenia VAT od prowadzonych szkoleń w ramach projektu ponieważ nabywane towary i usługi nie mają związku czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.).

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych – czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Dotyczą one m. in. wynajmu sal, zakupu materiałów biurowych, materiałów szkoleniowych bezpośrednio związanych z realizacją projektu. W treści wniosku Wnioskodawca podał, że nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, oraz nie zamierza dokonywać odliczenia VAT od żadnego z prowadzonych szkoleń w ramach projektu.

Biorąc zatem pod uwagę wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że jeżeli nabywane towary i usługi tj. wynajem sal, zakup materiałów biurowych, materiałów szkoleniowych bezpośrednio związanych z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem przedmiotowych towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, iż nie może odliczyć VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Podkreślić należy, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w ramach projektu, w związku z którymi Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania, kwestia ta nie była bowiem przedmiotem niniejszej interpretacji gdyż nie przedstawiono w tym zakresie wyczerpująco stanu faktycznego, nie zadano pytania i nie sformułowano własnego stanowiska.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie (tj. pytania nr 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy również nadmienić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14 c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj