Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.315.2018.2.DJD
z 13 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 23 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania planowanej hodowli pajęczaków i jaszczurek za działalność rolniczą niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 2 lipca 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.315.2018.1.DJD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 2 lipca 2018 r. (data doręczenia 13 lipca 2018 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 19 lipca 2018 r., które wpłynęło w dniu 23 lipca 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni od wielu lat hobbystycznie interesuje się hodowlą zwierząt, takich jak: ptaszniki i jaszczurki (gatunki egzotyczne). Posiada już ilość osobników pozwalającą na rozpoczęcie własnej, profesjonalnej hodowli oraz posiada kontakty z hodowcami i potencjalnymi odbiorcami w wielu krajach. Wnioskodawczyni ma doświadczenie i wiedzę w tym zakresie, między innymi ukończoną szkołę rolniczą i technikum weterynaryjne.

W najbliższej przyszłości Wnioskodawczyni chce założyć działalność gospodarczą, której podstawowym celem będzie hodowla wysokiej jakości zwierząt z przeznaczeniem do sprzedaży, przede wszystkim osobom prywatnym, sporadycznie także sklepom zoologicznym i innym jednostkom. Hodowla będzie obejmowała różne gatunki egzotycznych bezkręgowców, przede wszystkim pająki i niewielkie gatunki gadów, możliwych do utrzymania w warunkach domowych. Zwierzęta te będą pochodziły z własnej hodowli, sporadycznie planuje zakup osobników z innych miejsc, z których część zostanie włączona do hodowli, zaś część z czasem odsprzedana. Okres przetrzymywania wszystkich gatunków wskazanych zwierząt, od momentu narodzin, do momentu sprzedaży, przekracza 2 miesiące. W przypadku zwierząt zakupionych w celu dalszej odsprzedaży, zazwyczaj okres ten również przekracza 2 miesiące, ze względu na czas kwarantanny. Żadne ze zwierząt nie będzie hodowane z przeznaczeniem na cele laboratoryjne. Zaliczenie ww. zwierząt do typowych entomofagów jest dla Wnioskodawczyni problematyczne. Z czasem dodatkowym źródłem dochodu może być sprzedaż nabywanych hurtowo akcesoriów do hodowli gadów i pajęczaków

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że nie jest rolnikiem, aktualnie jest osobą bezrobotną, zarejestrowaną w Urzędzie Pracy. Wnioskodawczyni planuje zacząć równocześnie dwa różne typy działalności - jeden związany z opisywaną we wniosku hodowlą zwierząt, drugi związany z handlem akcesoriami. Drugi rodzaj działalności będzie realizowany wyłącznie przy pomocy sprzedaży internetowej. Usługi, które Wnioskodawczyni będzie świadczyć w ramach działalności gospodarczej, będą sklasyfikowane pod osobnymi symbolami PKD, tj.: 01.49.Z - chów i hodowla zwierząt pozostałych - w przypadku hodowli opisanej we wniosku, oraz 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet - w przypadku dodatkowej, odrębnej działalności. Przychody osiągane będą ze sprzedaży wyhodowanych przez Wnioskodawczynię zwierząt i częściowo, jako dodatkowa, odrębna działalność - handel akcesoriami do ich hodowli. Całość formalności związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza zamknąć w drugiej połowie 2018 r. Planuje skupić się na hodowli domowych zwierząt egzotycznych: bezkręgowców - pająków oraz zwierząt kręgowych - gadów, głównie niewielkich gatunków jaszczurek. Działalność w zakresie handlu akcesoriami takimi jak: gotowe karmy dla ww. zwierząt, terraria, elementy wystroju, drobne urządzenia pomiarowe i kontrolujące, akcesoria odpowiedzialne za wytworzenie właściwych warunków w zbiornikach dla zwierząt, itd. - będzie działalnością dodatkową, marginalną, podejmowaną głównie w okresie poza głównym sezonem hodowli zwierząt, jako dodatkowe źródło dochodu, prowadzoną wyłącznie wysyłkowo. W zakresie opodatkowania ww. działalności Wnioskodawczyni nie ma wątpliwości i Jej prośba o interpretację prawną tej części działalności nie dotyczy. Zamierza rozliczać się z niej bazując na formie opodatkowania przychodów, jaką jest ryczałt ewidencjonowany, który będzie jeszcze potwierdzała w Urzędzie Skarbowym. Działalność ta objęta będzie stawką 3% ryczałtu od przychodu.

Natomiast wniosek dotyczy hodowli drobnych bezkręgowców egzotycznych, głownie pajęczaków oraz gadów, utrzymywanych jako zwierzęta domowe. Na chwilę obecną Wnioskodawczyni nie planuje hodowli innych grup zwierząt niż pajęczaki oraz jaszczurki. Hodowla będzie prowadzona w pomieszczeniu lub pomieszczeniach znajdujących się w budynku mieszkalnym lub przylegających do niego. Na chwilę obecną, z powodu nadchodzących zmian w życiu prywatnym, Wnioskodawczyni nie jest w stanie podać konkretnego adresu, ani specyfikacji tego pomieszczenia/pomieszczeń.

Hodowane zwierzęta karmione będą w zależności od ich gatunku i potrzeb, na kilka sposobów:

  • zakupionymi, gotowymi karmami wieloskładnikowymi, przeznaczonymi do rozrabiania;
  • zerwanymi roślinami dziko rosnącymi;
  • uprawianymi u bliskiej osoby w przydomowym ogródku warzywami i ziołami;
  • owadami karmowymi, zakupionymi w profesjonalnej hodowli owadów karmowych.

Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy hodowane zwierzęta to entomofagi definitywnie nie jest możliwe dla Wnioskodawczyni. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN: „entomofagi [gr.], ekol. organizmy zwierzęce i roślinne odżywiające się owadami”. Wnioskodawczyni wskazuje, że owady stanowią część diety wielu gatunków gadów, ale dla znacznego procenta z nich, nie są jedynym pokarmem. Zawartość procentowa owadów w diecie jaszczurek różnych gatunków zmienia się wraz z wiekiem, u niektórych spada niemalże do zera w momencie osiągnięcia dorosłości, u innych owady stanowią podstawę diety przez całe życie.

W przypadku bezkręgowców, na hodowli których zamierza się skupić Wnioskodawczyni, sprawa jest prostsza, gdyż łatwiej zaliczyć je do typowych entomofagów. Jeżeli pod pojęciem „entomofag” rozumiemy jednak zwierzę, którego jedynym pokarmem przez całe życie są owady, to uznać należy, że tylko niewielka część z gadów, których dotyczy opisywana sprawa, kwalifikuje się do tej grupy, jednak znaczna część bazuje na roślinach - warzywach, owocach i ziołach, a owady stanowią tylko urozmaicenie ich diety.

Podsumowując, część zwierząt, które zamierza Wnioskodawczyni hodować nie wpisuje się w definicję entomofaga, ale znaczny procent jest dyskusyjny w tym kontekście, w związku z czym jednoznaczne przyporządkowanie gadów i pajęczaków, których wniosek dotyczy, jako entomofagi, jest niemożliwe i niepoprawne w ocenie Wnioskodawczyni. Prawdopodobnie prawo podatkowe nie jest przygotowane na kwalifikację hodowli gadów jako zwierząt domowych, stąd konieczność dopasowania ich „na siłę” do którejś z grup zwierząt, ale równocześnie Wnioskodawczyni jest przekonana, że taka kwalifikacja nie leży w zakresie Jej kompetencji.

Wnioskodawczyni wskazała ponadto, że pokarm żywy, który stanowią owady, dla części zwierząt i jako urozmaicenie diety, nabywa od profesjonalnych hodowców, prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie. Według Jej wiedzy, do karmienia owadów przeznaczonych na karmę, używa się gotowych mieszanek paszowych, w związku z czym nie ma możliwości określenia powierzchni roślin żywicielskich sensu stricte, a nawet gdyby taka możliwość istniała, to nie ma możliwości wglądu w dane przedsiębiorcy hodującego takie owady.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać ptaszniki i jaszczurki zarówno osobom prywatnym (pasjonatom utrzymującym takie zwierzęta), jak i sporadycznie firmom zajmującym się handlem nimi. Wnioskodawczyni zamierza pozyskiwać klientów praktycznie wyłącznie poprzez ogłaszanie się w Internecie oraz w mniejszym stopniu przez bezpośredni kontakt z potencjalnymi chętnymi do zakupu osobami, czy firmami.

Wnioskodawczyni dokumentować transakcje sprzedaży jaszczurek i pajęczaków do celów podatkowych będzie wydając potwierdzenie sprzedaży na żądanie kupującego lub wydając paragon z kasy fiskalnej - jest to zależne od sposobu opodatkowania który wybierze.

Akcesoria do hodowli gadów i pajęczaków, jakie zamierza Wnioskodawczyni sprzedawać, to: terraria, pojemniki hodowlane, gotowe karmy, z wyłączeniem żywych zwierząt karmowych, urządzenia pomiarowe i sterujące pracą, urządzenia grzewcze i zapewniające oświetlenie, elementy wystroju zbiorników hodowlanych i ich dekoracje, suplementy dla gadów. Będą one pochodzić z hurtowni zoologicznych, jak i bezpośrednio od producentów.

Wnioskodawczyni wskazała, że hodowla zwierząt, a w szczególności grup mało popularnych, co do których nie ma wyrobionych i sprawdzonych praktyk hodowlanych, jest działalnością wielce nieprzewidywalną, ekstremalnie trudną do oszacowania pod kątem zysków i strat. Może się bowiem zdarzyć, że w wyniku różnych czynników zewnętrznych, takich jak choroby, niepłodność zwierząt i wielu innych, hodowla w danym roku przyniesie bardzo duże straty, ale może również zdarzyć się sytuacja odwrotna, gdzie hodowca uzyska w wyniku swojej pracy hodowlanej osobniki wybitnie cenne, tak pod kątem hodowlanym, jak i majątkowym, a w wyniku tego działalność przyniesie znaczne zyski. Niestety ww. sytuacje są niemożliwe do przewidzenia, dlatego w przypadku hodowli zwierząt, szczególnie innych, niż tzw. zwierzęta użytkowe, rzadko stosuje się typowe biznes plany. Wstępna analiza, której dokonywała Wnioskodawczyni, wykazuje, że aby pokryć koszty w początkowym okresie, działalność będzie musiała przynosić około 2 000-2 500 zł miesięcznego przychodu. Niestety, Wnioskodawczyni nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy w każdym roku kalendarzowym hodowla przyniesie zadowalające zyski, a nawet, czy osiągnięty zostanie próg opłacalności.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że zasadniczym problemem w zakresie opodatkowania przedstawionej działalności, jest trudność w przyporządkowaniu hodowli gadów i pajęczaków do konkretnego typu działalności – pomimo, podejmowanych prób, tak na własną rękę, jak i u radców podatkowych, oraz kilkukrotnej próby uzyskania odpowiedzi w Urzędzie Skarbowym, nie udało Jej się ustalić, czy ww. typ działalności jest działalnością rolniczą, czy też należy kwalifikować ją do działów specjalnych produkcji rolnej. Głównym problemem jest ustalenie, czy gady i pajęczaki, które zamierza hodować, można nazwać entomofagami, jeżeli tylko część z nich żywi się owadami lub żywią się nimi tylko sporadycznie. Zagadnienie to, jest o tyle trudniejsze do rozwiązania, ponieważ w zasadzie pewna część zwierząt hodowanych przez człowieka, nie kwalifikowana zwyczajowo do entomofagów, w naturze mniej lub bardziej regularnie pożywia się także owadami (jak np. wiele gatunków ptactwa hodowlanego). Niestety bez ustalenia, do którego typu działalności zaliczać się będzie hodowla pajęczaków i gadów, Wnioskodawczyni nie jest w stanie wybrać właściwego rodzaju opodatkowania, zważając na fakt, że dla działów specjalnych produkcji rolnej - jeżeli Jej informacje są poprawne - możliwe jest rozliczenie tylko na zasadach ogólnych, lub na podstawie tzw. norm szacunkowych, w których to przypadku nie jest w stanie przyporządkować hodowli gadów i pajęczaków do którejkolwiek tabeli, natomiast w przypadku przypisania ich do entomofagów, nie ma możliwości obliczenia powierzchni upraw roślin żywicielskich, bo takowa w rzeczywistości nie występuje. W przypadku handlu akcesoriami, preferuje wybór ryczałtu ewidencjonowanego, ze stawką 3% przychodu, które planuje dokumentować za pomocą ewidencji przychodów, sposób dokumentacji będzie zależał od przychodów, ale jako że sprzedaż akcesoriów będzie tylko działalnością poboczną, nie przewiduje przekroczenia progu dla kas fiskalnych. Nie przewiduje także zostania czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy działalność polegająca na hodowli i sprzedaży gadów i pajęczaków, opisana we wniosku, bez uwzględnienia działalności dodatkowej w zakresie handlu akcesoriami, jest działalnością rolniczą i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, działalność w zakresie hodowli oraz późniejszej sprzedaży gadów i pajęczaków, jako zwierząt domowych, będąc w istocie działalnością rolniczą, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Ze względu na trudności z jednoznacznym zakwalifikowaniem wszystkich zwierząt, których dotyczy zapytanie we wniosku do obligatoryjnych, wyłącznych entomofagów, zasadne wydaje się zakwalifikowanie hodowli gadów i pajęczaków do działalności rolniczej, a nie działów specjalnych produkcji rolnej.

Artykuł 2 pkt 2 ww. ustawy definiuje działalność rolniczą, jako działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowo-fermowego oraz hodowlę ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt.

Natomiast punkt 3 tego artykułu definiuje działy specjalne produkcji rolnej, którymi są:

  • uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych,
  • uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „invitro”,
  • fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego,
  • wylęgarnie drobiu,
  • hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych,
  • hodowla dżdżownic,
  • hodowla entomofagów,
  • hodowla jedwabników,
  • prowadzenie pasiek oraz
  • hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Pomocne w kwalifikacji hodowli gadów i pajęczaków do działalności rolniczej, a nie działów specjalnych produkcji rolnej, mogą być także liczne interpretacje indywidualne wydane w analogicznych sytuacjach innym osobom.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Lodzi w dniu 26 kwietnia 2013 r. wydał w sprawie Nr IPTPB1/415-115/13-2/KO interpretację, potwierdzającą poprawność stanowiska Wnioskodawczyni w bliźniaczo podobnej sprawie: „Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż zwierząt karmowych oraz gekonów wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych z tej działalności, nie stosuje się przepisów tej ustawy. Zatem, przychody, jakie Wnioskodawczyni uzyska ze sprzedaży zwierząt wyklutych w prowadzonej przez Nią hodowli, będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie, jest prawidłowe”, powołując się między innymi na fakt, że: „Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” (mowa oczywiście o załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicję działalności rolniczej – dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych –zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  • miesiąc – w przypadku roślin,
  • 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  • 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  • 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2058).

W załączniku do ww. rozporządzenia, tj. Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego pod poz. 13 wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 – powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

Zgodnie z komentarzem do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie „entomofagi” nie jest wyjaśnione w ustawie; chodzi tu o zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2). Hodowlą entomofagów będzie więc hodowla m.in.: sikor, nietoperzy, kameleonów, mrówkojadów, rączyc, baryłkarzy, czy mrówkolwów, a także jaszczurek (np. gekonów) i ptaszników.

Zatem, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Wobec powyższego hodowla entomofagów, takich jak jaszczurki i ptaszniki, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej, a sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zamierza założyć działalność gospodarczą, związaną z hodowlą wysokiej jakości egzotycznych zwierząt: jaszczurek i ptaszników. Usługi, które Wnioskodawczyni będzie świadczyć w ramach działalności gospodarczej będą sklasyfikowane pod osobnymi symbolami PKD, tj.: 01.49.Z - chów i hodowla zwierząt.

Zwierzęta będą pochodziły z własnej hobbystycznej hodowli oraz sporadycznie będą kupowane w innych miejscach i włączane do hodowli, a z czasem odsprzedane. Okres przetrzymywania wszystkich gatunków wskazanych zwierząt, od momentu narodzin, do momentu sprzedaży, przekracza 2 miesiące. Hodowla będzie prowadzona w pomieszczeniu, lub pomieszczeniach znajdujących się w budynku mieszkalnym, lub przylegających do niego. Hodowane zwierzęta karmione będą zakupionymi, gotowymi karmami wieloskładnikowymi, zakupionymi owadami karmowymi, zerwanymi roślinami dziko rosnącymi, uprawianymi u bliskiej osoby w przydomowym ogródku warzywami i ziołami.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać ptaszniki i jaszczurki zarówno osobom prywatnym (pasjonatom utrzymującym takie zwierzęta), jak i sporadycznie firmom zajmującym się handlem nimi. Transakcje sprzedaży jaszczurek i pajęczaków do celów podatkowych będzie dokumentować wydając potwierdzenie sprzedaży na żądanie kupującego, lub wydając paragon z kasy fiskalnej - jest to zależne od sposobu opodatkowania, który wybierze. Wnioskodawczyni zamierza pozyskiwać klientów praktycznie wyłącznie poprzez ogłaszanie się w Internecie oraz przez bezpośredni kontakt z potencjalnymi chętnymi do zakupu osobami, czy firmami.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli pochodzące z własnej hodowli Wnioskodawczyni jaszczurki i ptaszniki nie będą zaliczane do entomofagów, to hodowla ta będzie stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody uzyskane z ich hodowli będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, sprzedaż jaszczurek i ptaszników, jako sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej, przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich. Jeżeli podatnik nie stosuje żadnych roślin żywicielskich dla hodowli entomofagów, ustawa nie daje podstaw do obliczenia stawki podatku według innego kryterium.

W związku z tym, że działalność w zakresie hodowli oraz późniejszej sprzedaży jaszczurek i ptaszników w części będzie stanowić hodowlę entomofagów (co podniosła Wnioskodawczyni we wniosku), nie można zgodzić się z Wnioskodawczynią, że hodowla ta będzie stanowić wyłącznie działalność rolniczą niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem hodowla w tej części stanowić będzie działy specjalne produkcji rolnej, a dochody uzyskane ze sprzedaży entomofagów będą podlegały opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Jednakże w sytuacji, gdy przy hodowli entomofagów nie wystąpi powierzchnia upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Załącznika Nr 2 do ww. ustawy, obowiązek podatkowy nie powstanie.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie na tle innego stanu faktycznego, dotyczącego sprzedaży zwierząt karmowych wyklutych z własnej hodowli. Na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), interpretacje co do zasady wiążą w indywidualnych sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Podkreślić należy, że na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe powołana we wniosku interpretacja indywidualna nie może stanowić podstawy prawnej przy wydawaniu niniejszej interpretacji indywidualnej.

Końcowo należy zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różnić się od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj