Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-115/13-2/KO
z 26 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskanych ze sprzedaży wyklutych we własnej hodowli zwierząt karmowych i gekonów – jest prawidłowe,
  • możliwości wystawiania faktur lub paragonów dokumentujących sprzedaż przedmiotowych zwierząt w ramach działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa zwierząt egzotycznych (PKD 46.23.Z, jako działalność przeważająca oraz PKD 01.49.Z), tj.:

  • węże, jaszczurki właściwe, gekony, kameleony (gady),
  • żaby (płazy),
  • świerszcze, szarańcze, larwy mącznika, larwy drewnojada, żuki (owady karmowe),
  • świnki morskie, chomiki, króliki miniaturowe itp. (gryzonie),
  • ptaki egzotyczne (papugi),
  • szczury i myszy (jako zwierzęta przeznaczone na karmę dla gadów i innych zwierząt drapieżnych)
  • małpki (ssaki naczelne).

Oprócz prowadzonej ww. działalności prowadzi także hodowlę owadów karmowych (świerszcze, szarańcze, larwy mącznika, larwy drewnojada, żuki) oraz hodowlę gekonów. Zwierzęta te nie zaliczają się do entomofagów. Okres w jakim zwierzęta dorastają, będąc gotowe do sprzedaży, jest dłuższy niż 2 miesiące.

Hodowla zwierząt jest prowadzona na dużą skalę, aby w 2014 r. mieć możliwość wystartowania we wszystkich możliwych przetargach na dostawę owadów karmowych dla ogrodów zoologicznych.

Wnioskodawczyni nie posiada 1 ha przeliczeniowego ziemi, więc nie jest zarejestrowana jako rolnik w KRUS. Jest zarejestrowana w ZUS - jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni może sprzedawać zwierzęta, o których mowa wyżej, z własnej hodowli w działalności gospodarczej, którą prowadzi wystawiając na nie fakturę lub paragon?
  2. Czy Wnioskodawczyni powinna odprowadzać podatek dochodowy od sprzedaży wyklutych u Niej w hodowli zwierząt po ich sprzedaży?

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatnik prowadzący działalność gospodarczą obowiązany jest wystawiać dokument potwierdzający dokonanie transakcji.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna odprowadzać podatku dochodowego od sprzedaży wyklutych w swojej hodowli ww. zwierząt, ponieważ hodowla zwierząt karmowych, jak i hodowla gekonów, nie są zaliczane do działów specjalnych produkcji rolnej, a są działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, bez względu na wysokość dochodów nie stosuje się tutaj przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem, rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym przepisów ww. ustawy nie stosuje się (co do zasady) do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Zauważyć przy tym należy, iż wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 cyt. ustawy, ma charakter wyczerpujący.

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Z powyższego przepisu wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a cytowanej wyżej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”. Załącznik ten, tj. Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanych przepisów wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest działalność rolnicza ściśle określona w ustawie, natomiast sprzedaż produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli (o ile uprawa ta lub hodowla nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w cyt. powyżej art. 2 ust. 3 ww. ustawy), nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni, prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż hurtowa zwierząt egzotycznych (PKD 46.23.Z, jako działalność przeważająca oraz PKD 01.49.Z), tj.:

  • węże, jaszczurki właściwe, gekony, kameleony (gady),
  • żaby (płazy),
  • świerszcze, szarańcze, larwy mącznika, larwy drewnojada, żuki (owady karmowe),
  • świnki morskie, chomiki, króliki miniaturowe itp. (gryzonie),
  • ptaki egzotyczne (papugi),
  • szczury i myszy (jako zwierzęta przeznaczone na karmę dla gadów i innych zwierząt drapieżnych)
  • małpki (ssaki naczelne).

Oprócz prowadzonej ww. działalności Wnioskodawczyni prowadzi także hodowlę owadów karmowych (świerszcze, szarańcze, larwy mącznika, larwy drewnojada, żuki) oraz hodowlę gekonów. Zwierzęta te nie zaliczają się do entomofagów. Okres w jakim zwierzęta dorastają, będąc gotowe do sprzedaży, jest dłuższy niż 2 miesiące.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż zwierząt karmowych oraz gekonów wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych z tej działalności, nie stosuje się przepisów tej ustawy. Zatem, przychody jakie Wnioskodawczyni uzyska ze sprzedaży zwierząt wyklutych w prowadzonej przez Nią hodowli, będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie, jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania dotyczącego możliwości sprzedaży zwierząt z własnej hodowli w działalności gospodarczej, którą Wnioskodawczyni prowadzi i sposobu dokumentowania transakcji sprzedaży ww. zwierząt, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Stosownie do treści art. 87 § 2 Ordynacji podatkowej, obowiązek wystawienia rachunku, o którym mowa w § 1, nie dotyczy rolników sprzedających produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z własnej uprawy lub hodowli, nieprzerobione sposobem przemysłowym, chyba że sprzedaż jest dokonywana w ich odrębnych, stałych miejscach sprzedaży, poza obrębem uprawy lub hodowli.

W myśl natomiast art. 87 § 3 ww. ustawy, podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania. Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 Ordynacji podatkowej).

Jak już wcześniej wskazano, sprzedaż zwierząt karmowych oraz gekonów wyklutych w hodowli Wnioskodawczyni stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na okoliczność, iż uzyskany przychód ze sprzedaży tych zwierząt powstaje w wyniku prowadzenia działalności rolniczej, wykluczona jest możliwość zaliczenia tego przychodu do przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Zatem w świetle przytoczonych przepisów Wnioskodawczyni nie może sprzedawać zwierząt z własnej hodowli w ramach działalności gospodarczej, wystawiając fakturę lub paragon potwierdzający dokonanie transakcji.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni, iż jest Ona obowiązana wystawiać dokument potwierdzający dokonanie transakcji sprzedaży zwierząt z własnej hodowli, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj