Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.147.2018.1.MPU
z 24 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2018 r. (data wpływu – 26 czerwca 2018 r.) uzupełniony pismem z 29 czerwca (data wpływu – 4 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie konieczności uzyskania od odbiorcy pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla zastosowania zwolnienia jest – nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2018 r wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie konieczności uzyskania od odbiorcy pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla zastosowania zwolnienia jest

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (,,Spółka”) – jest podmiotem prowadzącym działalność m.in. w zakresie obrotu gazem płynnym (LPG). W ramach prowadzonej działalności gaz płynny LPG dostarczany jest przez Wnioskodawcę m.in. z jego rozlewni w miejscowości (X), posiadającej status składu podatkowego.

Gaz płynny LPG (o kodach CN od 2711 12 11 do CN 2711 19 00) dostarczany jest przez Spółkę ze składu podatkowego zarówno do podmiotów posiadających koncesje na obrót paliwami ciekłymi (OPC) jak i nieposiadających takiej koncesji (tzw. odbiorców końcowych w rozumieniu Prawa energetycznego), będących podmiotami zużywającymi na gruncie ustawy o podatku akcyzowym (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 tejże ustawy).

Do podmiotów zużywających należą zarówno podmioty, które zarejestrowane są bądź w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: „KRS”), bądź w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”), jak i podmioty nieujęte w żadnym z powyższych rejestrów. Wśród podmiotów niewidniejących ani w KRS ani w CEIDG są zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i inne jednostki organizacyjne, które nie zostały w nich ujęte (np. szkoły, parafie, szpitale itp.). Podmioty te mogą przy tym posiadać numer identyfikacji podatkowej (NIP), mimo braku wpisu ani do KRS ani do CEIDG.

Dostarczany do odbiorców końcowych gaz płynny LPG, mając na względzie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym korzysta ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jeżeli:

  • przeznaczony jest do celów opałowych oraz
  • w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3, jeżeli spełnione są warunki o których mowa w ust. 5-13.

Wśród tych warunków, art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, iż:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Pomimo tego, iż ustawa o podatku akcyzowym posługuje się pojęciem „prowadzenia działalności gospodarczej” (m.in. na potrzeby rozróżnienia statusów podmiotów zużywających), to jednak w żadnym miejscu tej działalności nie definiuje, ani nie precyzuje, w jaki sposób (w oparciu o jakie dokumenty lub rejestry) działalność tę weryfikować.

W związku z powyższym, poza sytuacjami niebudzącymi wątpliwości (gdy dany podmiot jest wymieniony w KRS bądź w CEIDG) brak jest jasnych wytycznych wynikających z przepisów akcyzowych, odnośnie tego czy podmiot taki powinien być traktowany jako podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą (wymóg AKC-PR), czy też jako podmiot nieprowadzący takiej działalności (brak wymogu AKC-PR).

Wątpliwości te mogą dotyczyć zarówno różnych form jednostek sektora finansów publicznych (jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe itp.), jak i jednostek niezwiązanych z sektorem finansów publicznych (np. parafie, fundacje, stowarzyszenia itp.).

Pozostałe warunki skorzystania z omawianego zwolnienia nie budzą większych wątpliwości po stronie Spółki.

W celu jednoznacznego doprecyzowania prawa do zwolnienia od podatku akcyzowego, Spółka zwraca się z niniejszym wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 32 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w celu skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla gazu płynny LPG, wykorzystywanego do celów opałowych i dostarczanego do podmiotów, które nie są zarejestrowane ani w CEIDG ani w KRS, Spółka zobligowana jest do uzyskania od tych podmiotów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle art. 32 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w celu skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla gazu płynny LPG, wykorzystywanego do celów opałowych i dostarczanego do podmiotów, które nie są zarejestrowane ani w CEIDG ani w KRS, Spółka nie jest zobligowana do uzyskania od tych podmiotów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym: Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

– używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

Innymi słowy warunkami koniecznymi dla zastosowania w stosunku do gazu płynnego LPG zwolnienia od akcyzy jest:

  • przeznaczenie do celów opałowych;
  • wystąpienie jednego z przypadków, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz
  • spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 stawy o podatku akcyzowym.

Gaz płynny LPG sprzedawany jest kontrahentom do celów opałowych, zaś przemieszczenia realizowane są pomiędzy składem podatkowym Wnioskodawcy a podmiotami zużywającymi (art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), zatem spełnienie pierwszych dwóch warunków dla zastosowania zwolnienia, nie budzi z pespektywy Spółki większych wątpliwości.

Potwierdzenia natomiast wymaga wymóg, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie bowiem z tym przepisem:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Zatem składy podatkowe, podmioty pośredniczące oraz zarejestrowani odbiorcy jedynie w przypadku dostaw do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą zobowiązani są do uzyskania pisemnego potwierdzenia zarejestrowania ich dla potrzeb podatku akcyzowego (druk AKC-PR) w celu zastosowania w stosunku do gazu płynnego LPG zwolnienia od akcyzy.

Jednocześnie, w świetle art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Innymi słowy, na gruncie przepisów akcyzowych wyłącznie te podmioty zużywające, które prowadzą działalność gospodarczą, przed użyciem wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie (w tym gazu płynnego LPG) zobowiązane są do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego.

Mając na względzie dostępne narzędzia, weryfikacja prawa do zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego, może odbywać się w zasadzie wyłącznie poprzez sprawdzenie, czy pomiot jest zarejestrowany w bazie CEIDG bądź w KRS.

Mając na uwadze powyższe, Spółka weryfikując przy dostawach gazu płynnego LPG warunek rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego, w odniesieniu do podmiotów zarejestrowanych w bazie CEIDG bądź w KRS, każdorazowo wymaga przedłożenia potwierdzenia zarejestrowania dla celów podatku akcyzowego (AKC-PR).

Natomiast w stosunku do dostaw do podmiotów, które nie figurują w bazach CEIDG ani KRS, w ocenie Spółki nie ma obowiązku uzyskiwania od nich AKC-PR. Zdaniem Wnioskodawcy powyższy mechanizm weryfikacyjny znajduje zastosowanie również w odniesieniu do podmiotów niebędących osobami fizycznymi. Oznacza to, iż w stosunku do tej kategorii odbiorców, jeżeli nie są oni (zarówno osoby fizyczne, jak i inne jednostki organizacyjne oraz osoby prawne) zarejestrowani ani w CEIDG ani w KRS, Spółka może stosować zwolnienie dla dostarczanego do nich gazu płynnego LPG, wykorzystywanego do celów grzewczych bez konieczności uzyskiwania od nich AKC-PR.

Tym samym, Spółka weryfikując możliwość przemieszczania wyrobów akcyzowych w zwolnieniu od akcyzy w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego, powinna sprawdzać, czy dany pomiot jest zarejestrowany w bazie CEIDG bądź w KRS.

W ocenie Spółki w sytuacji, w której podmiot nie znajduje się w bazach zawierających informacje o podmiotach prowadzących działalność gospodarczą - CEIDG lub KRS, to w odniesieniu do tych podmiotów Wnioskodawca ma możliwość dostarczania gazu płynnego LPG w zwolnieniu od akcyzy bez uzyskiwania pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego (AKC-PR), przy uwzględnieniu, iż pozostałe warunki zwolnienia pozostają spełnione.

Przykładowo, jeśli przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze nie zostały zarejestrowane w bazie CEIDG lub KRS, to Spółka dostarczając w zwolnieniu gaz płynny LPG do celów opałowych nie ma obowiązku uzyskiwania od tych podmiotów AKC- PR.

Stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie, w piśmie dotyczącym obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, wydanym przez Ministerstwo Finansów [wydane w 2009 r. i zamieszczone w Biuletynie Skarbowym z marca 2009], w którym wskazano, iż: Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku rejestracji nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W konsekwencji przyjęcie stanowiska, że obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podlegają również jednostki takie jak np. urzędy administracyjne, szkoły i szpitale, które nie prowadzą w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej, jest niezgodne z obowiązującymi od dnia 1 marca br. przepisami o podatku akcyzowym.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 lutego 2011 r., sygn. IBPP3/443-904/10/DG, w której Organ wskazał, iż:

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W konsekwencji obowiązkowi zgłoszenia rejestracyjnego nie podlegają takie jednostki jak np. urzędy administracyjne, szkoły i szpitale, które nie prowadza w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej.

Mając na uwadze całokształt przedstawionej argumentacji, zdaniem Spółki, w świetle art. 32 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w celu uzyskania prawa do zwolnienia od akcyzy dla gazu płynny LPG, wykorzystywanego do celów opałowych i dostarczanego do podmiotów niebędących osobami fizycznymi, które nie są zarejestrowane ani w CEIDG ani w KRS, Spółka nie jest zobligowana do uzyskania od tych podmiotów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1114 ze zm.) zwaną dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 – gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego – art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia – art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz od 2704 do 2715.

Natomiast w ust. 2 i ust. 3 art. 86 ustawy wyodrębniono dwie grupy paliw, a mianowicie paliwa silnikowe oraz paliwa opałowe. I tak paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wskazane wyżej zwolnienie zawarte w art. 32 ust. 1 pkt 3 ma więc zastosowanie jeżeli spełnione są następujące warunki:

  • węglowodory gazowe są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych;
  • węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach okreś1onych w art. 32 ust. 3 ustawy akcyzowej;
  • zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy, który sprzedaje gaz płynny o kodach CN 2711 1211 do CN 27111900, zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczanie. Sprzedaż podmiotom zużywającym dokonywana jest po uzyskaniu od tych podmiotów dokumentu potwierdzającego rejestrację w zakresie podatku akcyzowego (AKC-PR). Do podmiotów zużywających należą zarówno podmioty, które zarejestrowane są bądź w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: „KRS”), bądź w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”), jak i podmioty nieujęte w żadnym z powyższych rejestrów. Wśród podmiotów niewidniejących ani w KRS ani w CEIDG są zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i inne jednostki organizacyjne, które nie zostały w nich ujęte (np. szkoły, parafie, szpitale itp.). Podmioty te mogą przy tym posiadać numer identyfikacji podatkowej (NIP), mimo braku wpisu ani do KRS ani do CEIDG.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy w sytuacji gdy odbiorca nie jest wymieniony w KRS bądź w CEIDG powinien być traktowany jako podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą (wymóg AKC-PR) czy też jako podmiot nieprowadzący takiej działalności (brak wymogu AKC-PR).

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5 jest przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego - art. 16 ust. 2 ustawy.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. Potwierdzenie powinno zawierać dane dotyczące zarejestrowanego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego zamieszkania lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, w zakresie których prowadzi on działalność gospodarczą - art. 16 ust. 3 ustawy.

Ponieważ przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia działalności gospodarczej, zasadne jest więc odwołanie się do znaczenia tego pojęcia w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), w myśl którego działalność gospodarcza to każda działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Zauważyć zatem należy, że Ordynacja podatkowa szeroko ujmuje pojęcie działalności gospodarczej, która wprost obejmuje każdą działalności zarobkową, która służy uzyskiwaniu przychodów i nastawiona jest na osiągnięcie zysku, niezależnie od jej określenia jako działalności gospodarczej, czy też podmiotu ją wykonującego jako przedsiębiorcy. Wynika to z faktu, że przepisy podatkowe w sposób autonomiczny od pozostałych dziedzin prawa, definiują własne pojęcia służące celom fiskalnym.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że dla zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy Wnioskodawca winien uzyskać od odbiorcy wyrobu prowadzącego działalność gospodarczą potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

Jednocześnie (z czym Organ zgadza się z Wnioskodawcą) dla zastosowania ww. zwolnienia warunek przedstawienia przez nabywcę takiego potwierdzenia dotyczy jedynie do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Jak słusznie przedstawia to Wnioskodawca wynika to z faktu, że obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku rejestracji nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W konsekwencji obowiązkowi zgłoszenia rejestracyjnego nie podlegają takie jednostki jak np. urzędy administracyjne, szkoły i szpitale, które nie prowadza w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej.

Tym samym Wnioskodawca dostarczając w zwolnieniu gaz płynny osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej jak również innym podmiotom nie prowadzącym w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej nie jest zobligowany, dla zastosowania zwolnienia, do uzyskania od podmiotu zużywającego potwierdzenia przejęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do powyższego w tym zakresie Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy.

Organ nie może jednak podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że dla potwierdzenia przez Wnioskodawcę, że odbierający podmiot zużywający nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym Wnioskodawca nie jest zobligowany, dla zachowania warunku zwolnienia, do uzyskania od podmiotu zużywającego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego, wystarczające jest sprawdzenie czy podmiot zużywający zarejestrowany jest w bazie CEIDG bądź KRS.

Wynika to z faktu, że nie tylko wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej determinuje podmiot wykonujący działalność zarobkową do zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym.

Każda bowiem działalność która służy uzyskiwaniu przychodów i nastawiona jest na osiągnięcie zysku, niezależnie od jej określenia jako działalności gospodarczej, czy też podmiotu ją wykonującego jako przedsiębiorcy jest w świetle prawa podatkowego działalnością gospodarczą.

Zatem każdy podmiot, który zamierza w swojej szeroko rozumianej zarobkowej działalności zużywać do celów opałowych, zwolnione od akcyzy w oparciu o przepis art. 31 ust. 1 pkt 3 ustawy węglowodory gazowe o kodach od CN 2711 19 00 do 2711 19 00, zobowiązany jest myśl art. 16 ust. 1 ustawy przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem ww. wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Nie można zatem zgodzić się z ogólnym stwierdzeniem Wnioskodawcy, że brak rejestracji podmiotu w bazie CEIDG bądź KRS oznacza, że już tylko na tej podstawie Wnioskodawca może stosować zwolnienie bez konieczności uzyskania od podmiotu zużywającego potwierdzenia przyjęcie zgłoszenia rejestracyjnego. Brak bowiem wpisu do bazy CEIDG bądź KRS nie oznacza automatycznie, że podmiot zużywający nie prowadzi działalności gospodarczej (prowadzi np. działalność nierejestrowaną).

Konkludując Organ nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że dla sprawdzenia czy podmiot zużywający do którego dostarczany jest gaz LPG z zastosowaniem zwolnienia, jest podmiotem nie prowadzącym działalności gospodarczej (przez co Wnioskodawca dla zastosowania zwolnienia nie jest zobligowany do uzyskania od tego podmiotu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego) wystarczające jest sprawdzenie bazy CEIDG i KRS.

Podkreślić należy, że brak obowiązku przedstawienia Wnioskodawcy potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego przez podmiot zużywający nie jest uzależniony, w myśl ustawy, od braku umieszczenia tego podmiotu w bazie CEIDG bądź KRS ale od nie prowadzenia przez ten podmiot działalności gospodarczej, która jak przedstawiono wcześniej winna być określana zgodnie z definicją zawartą w Ordynacji podatkowej. Tym samym w interesie Wnioskodawcy leży, aby z dokumentacji prowadzonej na potrzeby zwolnienia jednoznacznie można było stwierdzić, że przy sprzedaży gazu LPG do podmiotu zużywającego podmiot ten nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Jednocześnie ponieważ przepisy ustawy akcyzowej nie regulują wprost na podstawie jakich dokumentów można stwierdzić, że odbierający podmiot zużywający nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, w myśl art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Stosownie do powyższego, ponieważ organ nie może w pełnym zakresie zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, stanowisko to uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj