Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-904/10/DG
z 15 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-904/10/DG
Data
2011.02.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Rejestracja podmiotów --> Obowiązek rejestracyjny


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
rejestracja
zwolnienie


Istota interpretacji
Obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego gminy dokonującej zakupu gazu propan-butan dla celów grzewczych



Wniosek ORD-IN 986 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2010r. (data wpływu 24 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2010r. (data wpływu 30 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rejestracji Gminy przy zakupie gazu propan – butan do celów grzewczych– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rejestracji Gminy przy zakupie gazu propan – butan do celów grzewczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina C. dokonała zakupu gazu propan-butan na cele grzewcze do ogrzewania budynku komunalnego, który pełni funkcję budynku kulturalnego dla mieszkańców sołectwa Dz., gm. C., od firmy E. Spółka jawna …. Firma ta zwróciła się do Gminy C. o przesłanie kserokopii dokumentu AKC-PR „potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy konieczne jest zgłoszenie Gminy do rejestracji w zakresie podatku akcyzowego przy zakupie gazu propan-butan dla celów grzewczych...

Zdaniem Wnioskodawcy, jego stanowisko zwiera pismo Ministerstwa Finansów Biul. Skarb. z 26 marca 2009r., które Wnioskodawca uważa za zasadne w sprawie będącej przedmiotem wniosku:

„Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi celnemu.

Z powyższego przepisu wynika, iż przesłanką obowiązku rejestracji, dotyczącą wszystkich podmiotów, jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, określającego jeden z warunków zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobu, jako przesłankę zwolnienia wyrobów od akcyzy należy uznać przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem ww. wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Takie zapisy ustawy wskazują zatem jednoznacznie, że również ww. przesłanka zastosowania zwolnienia podatkowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku rejestracji nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W konsekwencji przyjęcie stanowiska, że obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podlegają również jednostki takie jak np. urzędy administracyjne, szkoły i szpitale, które nie prowadzą w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej, jest niezgodne z obowiązującymi od dnia 1 marca br. przepisami o podatku akcyzowym.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

  1. używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  2. używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  3. używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ww. ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ww. ustawy jednym z warunków warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 ww. ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Z powyższego przepisu wynika, iż przesłanką obowiązku rejestracji, dotyczącą wszystkich podmiotów, jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Stosownie do przedstawionego wyżej art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, określającego jeden z warunków zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobu, jako przesłankę zwolnienia wyrobów od akcyzy należy uznać przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem ww. wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcie zgłoszenia rejestracyjnego.

Ww. przepisy ustawy wskazują zatem jednoznacznie, że ww. przesłanka zastosowania zwolnienia podatkowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. W konsekwencji obowiązkowi zgłoszenia rejestracyjnego nie podlegają takie jednostki jak np. urzędy administracyjne, szkoły i szpitale, które nie prowadza w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe do zadanego pytania w przedstawionym stanie faktycznie stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca nie prowadzi w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej to nie ma on obowiązku, dla zastosowania zwolnienia z akcyzy określonego w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, posiadania pisemnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj