Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.426.2018.2.MC
z 18 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2018 r. (data wpływu 9 lipca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 6 sierpnia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania usług doradztwa technicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania usług doradztwa technicznego.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22 sierpnia 2018 r., złożonym w dniu 22 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 6 sierpnia 2018 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Japonii prowadzącą działalność w zakresie dostarczania innowacyjnych technologii dla energetyki, przemysłu, sektora publicznego, finansów i służby zdrowia. Wnioskodawca posiada zarejestrowany oddział w Polsce (dalej: „Oddział”) oraz jest zarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT.

Wnioskodawca bierze udział w projekcie badawczo-rozwojowym z zakresu inteligentnych sieci elektroenergetycznych w Polsce na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego przy zwiększającym się udziale odnawialnych źródeł energii (dalej: „Projekt”). Projekt jest realizowany w związku z memorandum z dnia 14 marca 2017 r., podpisanym przez Ministerstwo oraz Organizację (N.) - agencję badań i rozwoju japońskiego Ministerstwa. Celem Projektu jest przetestowanie systemu realizującego funkcję automatyki odciążającej sieć elektroenergetyczną (Special Protection Scheme - SPS) oraz hybrydowego magazynu energii elektrycznej (Battery Energy Storage System - BESS) na wydzielonym obszarze Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. SPS oraz BESS w trakcie trwania projektu będą użytkowane przez polskich uczestników Projektu.

W ramach Projektu Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za wsparcie w fazie instalacji oraz testowania systemu SPS. W szczególności, Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz N. usługi doradztwa technicznego w zakresie m.in. instalacji i uruchomienia systemu SPS. Świadczone usługi będą obejmować udzielanie porad, konsultacji i opinii z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia Wnioskodawcy. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą obejmować prac projektowych, montażu instalacji oraz usług budowlanych, natomiast sam system SPS nie jest częścią składową nieruchomości, a urządzeniem komputerowym wraz z zainstalowanym na nim specjalistycznym oprogramowaniem.

Wskazane wyżej usługi doradztwa technicznego będą świadczone przez japońskich inżynierów delegowanych do Polski z centrali Wnioskodawcy w Japonii. Wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług doradztwa technicznego będzie płatne w kwotach ryczałtowych w oparciu o uzgodniony z N. harmonogram płatności. Rozliczenie świadczonych usług doradztwa technicznego może przy tym nastąpić za pośrednictwem Oddziału.

N. (odbiorca usług świadczonych przez Wnioskodawcę) nie posiada siedziby na terytorium Polski. Do momentu ostatecznego przeniesienia składników SPS na rzecz polskich uczestników Projektu (co nastąpi nieodpłatnie), N. przysługiwać będzie prawo własności urządzeń systemu SPS. Na co dzień na podstawie odpowiednich porozumień sam system SPS użytkowany będzie przez polskich uczestników Projektu. Ponadto, N. będąca japońską agencją rządową nie prowadzi działalności gospodarczej (w szczególności jej udział w Projekcie nie ma charakteru zarobkowego) oraz nie jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce.

Tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego poprzez:

  1. precyzyjne wskazanie informacji dotyczących podmiotu, na rzecz którego Wnioskodawca będzie świadczyć usługi doradztwa technicznego tj. N. w tym wskazanie czym się zajmuje N., na czym polega działalność N., na jakich zasadach funkcjonuje/działa N., czy N. jest zidentyfikowany dla celów podatków w kraju siedziby itp.;
  2. wskazanie czy N. posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, a jeśli tak czy usługi będące przedmiotem pytania będą świadczone dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;
  3. wskazanie czy N. jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.).

W odpowiedzi na niniejsze wezwanie Wnioskodawca wskazał:


„Ad. 1.


N. jest japońską instytucją rządową - agencją badań i rozwoju japońskiego Ministerstwa. Do podstawowych zadań N. należy promocja odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej oraz rozpowszechnianie japońskich technologii przemysłowych. Projekty realizowane przez N. są finansowane ze środków publicznych Japonii, a samo N. bezpośrednio podlega japońskiemu Ministerstwu, które zatwierdza plany jego działania oraz budżet. Zasady funkcjonowania N. zostały uregulowane w japońskim akcie prawnym, zgodnie z którym N. zostało określone jako jedna z agencji, które są organami rządu Japonii wykonującymi działalność operacyjną - w odróżnieniu od ministerstw i innych instytucji, pełniących funkcję związane z planowaniem zadań. N. nie jest zidentyfikowana (ani obowiązana do identyfikacji) dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Japonii.

Ad. 2.


N. nie prowadzi ani nie będzie prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej na terytorium Polski (w szczególności jej udział w Projekcie nie ma charakteru zarobkowego). N. nie posiada również w Polsce stałego zaplecza personalnego i technicznego. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy N. nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Ad. 3.


N. nie jest podmiotem prowadzącym samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.; dalej: „Ustawa VAT”) lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na jej cel lub rezultat. N. nie jest również zidentyfikowana dla celów podatku VAT lub podatku od wartości dodanej. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy N. nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a Ustawy VAT”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy usługi doradztwa technicznego świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz N. będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Usługi doradztwa technicznego świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz N. nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


W celu ustalenia czy usługi doradztwa technicznego świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz N. podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, należy odwołać się do przepisów Ustawy VAT dotyczących miejsca świadczenia usług.


Zgodnie z art. 28a pkt 1 Ustawy VAT, na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usług, za podatnika uznaje się:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Równocześnie, podatnika który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług (art. 28a pkt 2 Ustawy VAT).


Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, N. nie posiada w Polsce siedziby ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Pozostaje formalnie właścicielem SPS, jednak nie czerpie z tego tytułu żadnych korzyści (system oddany jest do użytkowania polskim stronom Projektu nieodpłatnie). W konsekwencji, nie można jej uznać za podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 Ustawy VAT. W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie należy zastosować przepisy Ustawy VAT określających miejsce świadczenia usług dla podmiotów niebędących podatnikami w myśl art. 28a ust. 1 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 28c ust. 1 Ustawy VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1,2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n. Natomiast zgodnie z art. 281 pkt 3 Ustawy VAT, w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej m. in. usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Jak wskazuje się w orzecznictwie organów podatkowych: „Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych” (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.322.2017.1.KM).

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz N. usługi doradztwa technicznego w zakresie m.in. instalacji i uruchomienia systemu SPS. Usługi te będą obejmować udzielanie porad, konsultacji i opinii z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia Wnioskodawcy. Świadczone usługi nie będą przy tym obejmować prac instalacyjnych, projektowych oraz usług budowlanych. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy usługi doradztwa technicznego świadczone na rzecz N. mieszczą się w pojęciu „usług doradczych i usług podobnych do tych usług” w rozumieniu art. 28l pkt 3 Ustawy VAT.

Należy zauważyć, że również w wydawanych interpretacjach organy podatkowe potwierdzają, iż doradztwo o charakterze technicznym ma charakter usług doradczych i tym samym mieści się w zakresie przedmiotowym art. 28l pkt 3 Ustawy VAT. Jak przykładowo stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 20 stycznia 2011 r. (nr IPPP3/443-1054/10-2/KT): „miejscem świadczenia opisanych we wniosku usług będzie terytorium państwa trzeciego, odpowiednio na podstawie art. 28e ustawy, w przypadku usług doradztwa strategicznego w zakresie opiniowania, konsultacji wykonawczych i sprawdzenia jakości systemów teletechnicznych świadczonych dla budynku nowej siedziby Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w (kraju trzecim), oraz na podstawie art. 28l ustawy, w przypadku usług doradczych, które nie są związane z nieruchomością, świadczonych na rzecz Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w (kraju trzecim), niebędącej podatnikiem, mającej siedzibę na terytorium kraju trzeciego. Tym samym przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce ”.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy miejscem świadczenia usług doradztwa technicznego na rzecz N. będzie terytorium Japonii - zgodnie z art. 28l pkt 3 Ustawy VAT. W związku z powyższym, usługi doradztwa technicznego świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz N. nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.


Ustawodawca w art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Natomiast na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Jednocześnie stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 28c ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Zgodnie z art. 28l pkt 3 ustawy w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Japonii prowadzącą działalność w zakresie dostarczania innowacyjnych technologii dla energetyki, przemysłu, sektora publicznego, finansów i służby zdrowia. Wnioskodawca posiada zarejestrowany oddział w Polsce (Oddział) oraz jest zarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT. Wnioskodawca bierze udział w projekcie badawczo-rozwojowym z zakresu inteligentnych sieci elektroenergetycznych w Polsce na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego przy zwiększającym się udziale odnawialnych źródeł energii (Projekt). Projekt jest realizowany w związku z memorandum z dnia 14 marca 2017 r., podpisanym przez Ministerstwo oraz Organizację - agencję badań i rozwoju japońskiego Ministerstwa. Celem Projektu jest przetestowanie systemu realizującego funkcję automatyki odciążającej sieć elektroenergetyczną (Special Protection Scheme - SPS) oraz hybrydowego magazynu energii elektrycznej (Battery Energy Storage System - BESS) na wydzielonym obszarze Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. SPS oraz BESS w trakcie trwania projektu będą użytkowane przez polskich uczestników Projektu. W ramach Projektu Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za wsparcie w fazie instalacji oraz testowania systemu SPS. Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz N. usługi doradztwa technicznego w zakresie m.in. instalacji i uruchomienia systemu SPS. Świadczone usługi będą obejmować udzielanie porad, konsultacji i opinii z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia Wnioskodawcy. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą obejmować prac projektowych, montażu instalacji oraz usług budowlanych, natomiast sam system SPS nie jest częścią składową nieruchomości, a urządzeniem komputerowym wraz z zainstalowanym na nim specjalistycznym oprogramowaniem. Usługi doradztwa technicznego będą świadczone przez japońskich inżynierów delegowanych do Polski z centrali Wnioskodawcy w Japonii. Wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług doradztwa technicznego będzie płatne w kwotach ryczałtowych w oparciu o uzgodniony z N. harmonogram płatności. Rozliczenie świadczonych usług doradztwa technicznego może przy tym nastąpić za pośrednictwem Oddziału. N. (odbiorca usług świadczonych przez Wnioskodawcę) nie posiada siedziby na terytorium Polski. Do momentu ostatecznego przeniesienia składników SPS na rzecz polskich uczestników Projektu (co nastąpi nieodpłatnie), N. przysługiwać będzie prawo własności urządzeń systemu SPS. Na co dzień na podstawie odpowiednich porozumień sam system SPS użytkowany będzie przez polskich uczestników Projektu.

Ponadto, N. będąca japońską agencją rządową nie prowadzi działalności gospodarczej (w szczególności jej udział w Projekcie nie ma charakteru zarobkowego) oraz nie jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce. N. jest japońską instytucją rządową - agencją badań i rozwoju japońskiego Ministerstwa. Do podstawowych zadań N. należy promocja odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej oraz rozpowszechnianie japońskich technologii przemysłowych. Projekty realizowane przez N. są finansowane ze środków publicznych Japonii, a samo N. bezpośrednio podlega japońskiemu Ministerstwu, które zatwierdza plany jego działania oraz budżet. Zasady funkcjonowania N. zostały uregulowane w japońskim akcie prawnym, zgodnie z którym N. zostało określone jako jedna z agencji, które są organami rządu Japonii wykonującymi działalność operacyjną - w odróżnieniu od ministerstw i innych instytucji, pełniących funkcję związane z planowaniem zadań. N. nie jest zidentyfikowana (ani obowiązana do identyfikacji) dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Japonii. N. nie prowadzi ani nie będzie prowadzić w przyszłości działalności gospodarczej na terytorium Polski (w szczególności jej udział w Projekcie nie ma charakteru zarobkowego). N. nie posiada również w Polsce stałego zaplecza personalnego i technicznego. N. nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. N. nie jest podmiotem prowadzącym samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na jej cel lub rezultat. N. nie jest również zidentyfikowana dla celów podatku VAT lub podatku od wartości dodanej. N. nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy usługi doradztwa technicznego świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz N. będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że przy ustalaniu miejsca świadczenia usług istotne jest czy dana usługa świadczona jest na rzecz podmiotu będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, czy też nie.


W przedmiotowej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, N. nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, a zatem przy ustalaniu miejsca świadczenia realizowanych przez Wnioskodawcę usług znajdą zastosowanie przepisy regulujące miejsce świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, określona w art. 28c ustawy ma zastosowanie, gdy przepisy szczególne, o których mowa w ust. 2 i 3 tego artykułu oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia ich miejsca świadczenia.

Zgodnie z art. 28l pkt 3 ustawy w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług doradczych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Pojęcia doradztwa nie definiuje ani ustawa ani przepisy wykonawcze do niej. Zatem, wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posłużyć się znaczeniem językowym tego pojęcia.


Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za wsparcie w fazie instalacji oraz testowania systemu SPS. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi doradztwa technicznego między innymi w zakresie instalacji i uruchomienia systemu SPS. Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe usługi będą obejmować udzielanie porad, konsultacji i opinii z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia Wnioskodawcy. Usługi te będą świadczone przez japońskich inżynierów delegowanych do Polski z centrali Wnioskodawcy w Japonii. Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradztwa technicznego polegające na udzielaniu porad, konsultacji i opinii w zakresie instalacji i uruchomienia systemu SPS będą stanowić usługi doradcze, o których mowa w art. 28l pkt 3 ustawy.

Tym samym, skoro w analizowanej sprawie usługi doradztwa technicznego stanowiące usługi doradcze w rozumieniu art. 28l pkt 3 ustawy będą świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz N. tj. jak wskazał Wnioskodawca podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia a zarazem miejscem opodatkowania przedmiotowych usług będzie miejsce siedziby N. Zatem w niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz N. usługi doradztwa technicznego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. W niniejszej sprawie, w oparciu o informacje przedstawione przez Wnioskodawcę, jako element zdarzenia przyszłego przyjęto, że N. nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj