Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-3.4010.221.2017.1.MS
z 19 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza,że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 22 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wpłacania w roku podatkowym 2018 zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w uproszczonej formie, tj. obliczonej na podstawie zeznania (CIT-8) złożonego przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2017, a więc zeznania Wnioskodawcy za 2016 rok – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 sierpnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wpłacania w roku podatkowym 2018 zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w uproszczonej formie, tj. obliczonej na podstawie zeznania (CIT-8) złożonego przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2017, a więc zeznania Wnioskodawcy za 2016 rok.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym – podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej, w skład której wchodzi kilka spółek zależnych (dalej: „Grupa”). Jedyny akcjonariusz Spółki (Skarb Państwa) rozważa uproszczenie aktualnej struktury Grupy. Jednym z analizowanych rozwiązań jest połączenie Wnioskodawcy ze spółką ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka przejmowana”), w której Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem. Planowane połączenie nastąpi bądź w 2017 r., bądź w 2018 r.,w zależności od dnia rejestracji połączenia w KRS, na co Wnioskodawca nie ma bezpośredniego wpływu. Spółka nie może wykluczyć, że rejestracja połączenia w KRS nastąpi po 20 stycznia 2018 r. Połączenie Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną zostanie przeprowadzone w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U.z 2000r. poz. 1578; dalej: „KSH”), tj. przez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Wnioskodawcę. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem Spółki przejmowanej, zgodnie z art. 515 § 1 KSH kapitał zakładowy Wnioskodawcy nie zostanie podwyższony w związku z połączeniem. Planowane jest, że połączenie zostanie rozliczone przez Wnioskodawcę dla celów rachunkowych metodą łączenia udziałów, o której mowa w art. 44c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047, dalej: „ustawa o rachunkowości”), tj. zasadniczo poszczególne pozycje odpowiednich aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów łączących się spółek zostaną zsumowane według stanu na dzień połączenia. W związku z przyjętą metodą rozliczenia połączenia, księgi Wnioskodawcy i Spółki przejmowanej nie zostaną zamknięte na dzień poprzedzający połączenie (art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości).

Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka przejmowana, rozliczają zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w trybie art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.


Wnioskodawca pragnie wskazać, że w zeznaniu (CIT-8) złożonym w 2017 r. wykazał za 2016 r. podatek należny do zapłaty.


Z uwagi na fakt, że zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka przejmowana są dużymi organizacjami stosującymi różne systemy księgowe istnieje ryzyko, że przez początkowy okres bezpośrednio po połączeniu Wnioskodawca może mieć trudności w terminowym ustaleniu swojego dochodu podatkowego, a w konsekwencji wysokości należnego podatku i zaliczki na podatek, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z tego powodu Wnioskodawca rozważa stosowanie począwszy od roku 2018 uproszczonej metody wpłacania zaliczek podatkowych, o której mowa w art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w roku podatkowym 2018 Wnioskodawca będzie mógł wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w uproszczonej formie, tj. obliczonej na podstawie zeznania (CIT-8) złożonego przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2017, a więc zeznania Wnioskodawcy za 2016 rok?


Zdaniem Wnioskodawcy, w roku podatkowym 2018 Wnioskodawca będzie mógł wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w uproszczonej formie, tj. obliczonej na podstawie zeznania (CIT-8) złożonego przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2017, a więc zeznania Wnioskodawcy za 2016 rok pod warunkiem zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 20 stycznia 2018 roku o wyborze tej formy wpłacania zaliczek.

Rozliczanie miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w uproszczonej formie następuje na podstawie art. 25 ust. 6 – 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy te określają zasady rozliczania uproszczonych zaliczek w sposób całościowy – wyczerpująco wskazują zarówno przesłanki pozytywne, jak i negatywne dotyczące rozpoczęcia rozliczania zaliczek tą metodą, wysokość zaliczek, sytuacje kiedy wysokość zaliczek ulega zmianie, a także przesłanki zakończenia rozliczania uproszczonych zaliczek.

Zgodnie z art. 25 ust. 6 zd. 1 tej ustawy, podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Z kolei zgodnie z art. 25 ust. 6 zd. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca wykazał w zeznaniu podatkowym złożonym w 2017 r. (za 2016 r.) podatek należny art. 25 ust. 6 zd. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie miał zastosowania w przypadku Wnioskodawcy, ale zastosowanie powinien móc znaleźć art. 25 ust. 6 zd. 1 tej ustawy.

Warunkiem stosowania uproszczonej metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy jest zawiadomienie o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy podatnik wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek (art. 25 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Jak wynika z art. 25 ust. 7 i 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek oraz w odpowiedniej formie i terminie zawiadomili o tym właściwy organ podatkowy, stosują taką formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym, jak również w następnych latach podatkowych, chyba że podatnik zrezygnuje z tej formy w sposób przewidziany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy zaznaczyć, że po przejęciu Spółki przejmowanej, Wnioskodawca pozostanie tym samym podmiotem i podatnikiem, połączenie zaś będzie skutkować jedynie utratą podmiotowości przez Spółkę przejmowaną. Ponadto, w związku z połączeniem Wnioskodawca nie zamknie swoich ksiąg rachunkowych, w konsekwencji czego przejęcie Spółki przejmowanej nie spowoduje zakończenia roku podatkowego Wnioskodawcy. Tymczasem, jedynie zakończenie roku podatkowego (prowadzące do zmiany zeznania podatkowego, na podstawie którego obliczana jest wysokość zaliczek) prowadziłoby do zmiany wysokości miesięcznych zaliczek (pomijając szczególne przypadki dokonania korekty zeznania rocznego przez Wnioskodawcę i decyzji organu podatkowego zmieniającej wysokość podatku wykazanego w tym zeznaniu).

Mając powyższe na względzie, w roku podatkowym 2018 Wnioskodawca będzie mógł wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w uproszczonej formie, tj. obliczonej na podstawie zeznania (CIT-8) złożonego przez Wnioskodawcę w roku podatkowym 2017, a więc zeznania Wnioskodawcy za 2016 rok pod warunkiem zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 20 stycznia 2018 roku o wyborze tej formy wpłacania zaliczek. Nie ma przy tym znaczenia czy rejestracja połączenia Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną przez KRS nastąpi w 2017 r., czy w 2018 r. (przed lub po 20 stycznia 2018 r.).

Zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy jest również potwierdzane w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, zawierających stan faktyczny zbliżony do zdarzenia przyszłego Wnioskodawcy: w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 7 marca 2013 r., sygn. ILPB4/423-434/12-3/DS, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20 grudnia 2012r., sygn. IPPB3/423-743/12-3/MS, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 17 maja 2012 r., sygn. ILPB4/423-65/12-5/ŁM, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 25 sierpnia 2011 r., sygn. ITPB3/423-252a/11/AM, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu9 czerwca 2010 r., sygn. IPPB3/423-200/10-4/ER, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 25 lutego 2010 r., sygn. IPPB3/423-969/09-2/ER, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 24 lutego 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-291/10/AP, w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20 maja 2009 r., sygn. IPPB3/423-154/09-2/ER.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawców.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę z złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa. Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj