Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4010.59.2017.3.KB
z 30 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu 10 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 września (data wpływu 8 września 2017 r.) oraz pismem z 29 września (data wpływu 5 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia zakupionej licencji systemu informatycznego do wartości niematerialnych i prawnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2017 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia zakupionej licencji systemu informatycznego do wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 29 sierpnia 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4010.59.2017.1.KB oraz pismem z 22 września 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4010.59.2017.2.KB wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia wpłynęły do Organu 8 września 2017 r. oraz 5 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1. Charakterystyka Wnioskodawcy.

Fundacja „X” z siedzibą w „Z” skupiła swoją działalność na ratowaniu życia i zdrowia kobiet chorych na raka piersi i raka szyjki macicy. W ramach programów profilaktycznych i akcji edukacyjnych w latach 1990-2017 wśród kobiet przebadano: 210 637 kobiet w celu wczesnego wykrycia raka piersi i 94 056 kobiet w celu wykrycia raka szyjki macicy. Fundacja prowadzi nie tylko działalność leczniczą w zakresie raka piersi i szyjki macicy ale również działania edukacyjne, z zakresu profilaktyki nowotworów piersi, organizuje szkolenia, warsztaty i dyskusje. Inne formy aktywności to: medialne kampanie promocyjno-informacyjne oraz dokształcanie personelu medycznego, szczególnie techników radiologii oraz lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Fundacja wydała ponad 3,5 tysiąca publikacji dotyczących profilaktyki wczesnego wykrywania raka piersi i raka szyjki macicy u kobiet z województwa „Y”. Dzięki działaniom Fundacji wykryto ponad 23 tysięcy zmian przednowotworowych, 97 nowotworów szyjki macicy i 539 nowotworów piersi. Fundacja przeprowadziła ponad 180 warsztatów edukacyjno-informacyjnych na rzecz kobiet a w latach 1990-2017 wykonała ponad 130 cyklicznych wyjazdów cytomammobusem do 24 powiatów województwa Y. Dzięki działalności w ochronie i profilaktyce zdrowia rocznie ratuje życie ponad 50 kobiet. Działalność NZOZ Ośrodka Diagnostycznego Chorób Nowotworowych Fundacji „X” ułatwia prowadzenie programów profilaktycznych wczesnego wykrywania raka piersi i raka szyjki macicy. Fundacja prowadzi także program edukacji dziewcząt w wieku 15-19 lat w celu zwiększania wiedzy i umiejętności samobadania piersi.



2. Nabycie środków trwałych i systemu informatycznego w ramach realizacji projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W 2017 r. Fundacja złożyła wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa na lata 2014-2020 na dofinansowanie działań w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie przez Wojewódzki Urząd Pracy. Fundacja będzie realizować projekt do końca 2020 r. W ramach działań związanych z realizacją wniosku Fundacja „X” przeprowadzi badania mammograficzne oraz badania cytologiczne prawie 15.000 kobiet, które zgłoszą się do Projektu, przeprowadzi warsztaty i szkolenia kobiet z terenu całego województwa „Y” dotyczące chorób nowotworowych oraz ich wczesnego wykrycia połączone z prezentacją samobadania piersi oraz pobierania materiału cytologicznego do badań, przeprowadzi szkolenia dla lekarzy pierwszego kontaktu i położnych aby pogłębić ich wiedzę na temat ww. nowotworów. W związku z udziałem w projekcie Fundacja „X” poniesie wydatki na organizację i obsługę szkoleń, zakup środków trwałych: zestawu 2 mammografów oraz zakup WNiP - licencji systemu informatycznego RIS/PACS. Wydatki na szkolenia i ich realizację, na wykonanie badań, zakup systemu RIS/PACS w całości zostaną sfinansowane w ramach Projektu. Wydatek na zakup zestawu 2 mammografów z uwagi na ograniczenia w Projekcie dotyczące wartości środków trwałych, która w ramach Projektu nie może przekroczyć 10% będą rozliczone częściowo z RPO a częściowo ze środków własnych Fundacji „X”. Fundacja „X” wystosuje zapytanie ofertowe i przeprowadzi w trybie konkurencyjnym zakup zestawu dwóch mammografów cyfrowych, które po zakupie zostaną zamontowane: jeden w Ośrodku Diagnostycznym Chorób Nowotworowych Fundacji „X” a drugi w Cytomammobusie (Ośrodku mobilnym) Fundacji „X”. Mammografy będą posiadały nowoczesną technikę cyfrową wykonywania zdjęć mammograficznych, będą wykorzystywane w Projekcie jako podstawowe narzędzie do wykonywania badań mammograficznych. Dzięki nowoczesnemu systemowi pacjentka podczas wykonywania badania mammograficznego nie będzie narażona na nadmierną dawkę promieniowania. W dniu oddania mammografów do użytkowania spełniać będą one definicję środka trwałego i zostaną ujęte w Ewidencji Środków Trwałych.

Fundacja „X” nabędzie również na podstawie odrębnego postępowania w trybie konkurencyjnym i odrębnej umowy licencję RIS/PACS będącą systemem informatycznym wspierającym pracę Ośrodka Diagnostycznego Chorób Nowotworowych w zakresie realizacji podstawowych zadań a także w zakresie realizacji projektu. System ten uruchomiony zostanie w oparciu o potrzeby działania Ośrodka oraz zostanie dostosowany do jego indywidualnych wymagań stawianych przez specyfikę działalności a także wynikających z realizacji Projektu RPO.

Przedmiotem Umowy z licencjodawcą będzie:

1. Udzielenie licencji.

2. Instalacja przez Wykonawcę Systemów:

2.1. RIS

2.2. PACS

3. Uruchomienie przez Wykonawcę Systemu Informatycznego RIS/PACS oraz kontrola prawidłowości jego działania przez umowę serwisową.

Umowa przewiduje jedną płatność na podstawie faktury obejmującą:

  • zakup licencji,
  • instalację systemu,
  • przeszkolenie pracowników,
  • dostarczenie modyfikacji funkcjonalnych wyszczególnionych w elementach systemu,
  • pomyślne ukończenie testów akceptacyjnych,
  • dostarczenie uruchomionego systemu.

System ten po zakupie zostanie przez Fundację „X” uznany jako Wartość Niematerialną i Prawną oraz ujęty w prowadzonej przez Fundację Ewidencji Wartości Niematerialnych i Prawnych.

Fundacja wyjaśnia, że System RIS/PACK składa się z dwóch systemów informatycznych ściśle współpracujących ze sobą i zależnych od siebie, System RIS stanowi uzupełnienie systemu PACS.

System informatyczny RIS (Radiological Information System - Radiologiczny System Informatyczny) to elektroniczny system wspierający pracę placówek świadczących usługi diagnostyki obrazowej. Sprawne zarządzanie informacją w centrum diagnostyki mammograficznej, zwłaszcza wykonującej badania przesiewowe, to kluczowy element w procesie podnoszenia jakości obsługi pacjenta.

Dzięki systemowi RIS możliwe jest :

  • planowanie badań/zasobów w oparciu o przejrzysty terminarz, pracownik rejestracji może szybko wyszukać i zaproponować pacjentce najwcześniejszy i najbardziej dogodny termin badania,
  • rejestracja pacjenta tj. zaplanowanie badania, po uzgodnieniu terminu z pacjentką, funkcja ta zapewnia sprawną obsługę w dniu wykonania badania oraz optymalne wykorzystanie dostępnych urządzeń, z uwzględnieniem świąt, przerw serwisowych,
  • skanowanie dokumentacji, zwłaszcza skanowanie wcześniejszej dokumentacji medycznej pacjentki do systemu RIS, zapewnia dogodny dostęp do całości niezbędnej dokumentacji medycznej, z każdego miejsca w placówce,
  • zarządzanie listą pacjentek - jest to zapewnienie przez system RIS listy roboczej DICOM dla mammografu pozwala uniknąć wielokrotnego wpisywania danych pacjentki oraz szczegółów badań, tym samym zapobiega błędom oraz przyśpiesza wykonywanie badania diagnostycznego,
  • ewidencja zużytych materiałów - personel po wykonaniu badania uzupełnia w systemie RIS informacje, takie jak parametry ekspozycji czy zużyte podczas badania materiały daje to możliwość w okresie późniejszym analizę danych i optymalizację kosztów prowadzenia pracowni diagnostycznej,
  • wprowadzanie opisów i wyników badań - najważniejsza z funkcji systemu RIS gdyż dzięki funkcjom takim jak szablony opisu, pozwala na oszczędność czasu przy powtarzających się czynnościach, gdyż system ten sam uzupełnia dane np. nagłówka z danymi osobowymi pacjentki.

System informatyczny PACS (Picture Archive and Comminication System - System Archiwizacji obrazu i komunikacji) to elektroniczna platforma gromadzenia i dystrybucji danych obrazowych pochodzących z cyfrowych bądź ucyfrowieniach urządzeń diagnostycznych (mammografów). Zastępuje on w procesie diagnostycznym klisze i negatoskopy, wykorzystywane przy urządzeniach analogowych. Efektem wykonania badania na cyfrowym mammografie nie jest klisza, a cyfrowy plik w standardzie DICOM.

Zadaniem systemu PACS jest:

  • odbiór plików DICOM z jednego lub z wielu urządzeń oraz dalsza obsługa procesu diagnostycznego,
  • archiwizacja danych obrazowych po odebraniu ich z mammografu, dzięki czemu zapewniona jest ustawowa konieczność przechowywania dokumentacji medycznej (badanie mammograficzne),
  • zapewnienie możliwości wykonania opisu (oceny) badania diagnostycznego na stacji opisowej (komputer PC wyposażony w monitory diagnostyczne),
  • ułatwienie wyszukiwania informacji i archiwalnych badań,
  • wsparcie dla szybkiego porównania bieżących badań z historycznymi, które system PACS proponuje do porównania lekarzowi automatycznie tzw. prefechting,
  • umożliwienie teletransmisji gdyż dane obrazowe mogą być w bardzo krótkim czasie przesłane do innego lekarza celem konsultacji.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 8 września 2017 r.), Wnioskodawca wskazał, że:

Fundacja „X” nie prowadzi działalności gospodarczej. Fundacja działa w oparciu o statut, w którym zawarte są wszystkie cele działalności. Fundacja „X” szczególnie skupiła swoją działalność na ratowaniu życia i zdrowia kobiet chorych na raka piersi i raka szyjki macicy. Dzięki działalności w ochronie zdrowia rocznie ratuje życie ponad 50 kobiet. Celem Fundacji jest także niesienie pomocy chorym dzieciom, młodzieży potrzebującym operacji transplantacji szpiku kostnego oraz potrzebującym pomocy w leczeniu innych schorzeń. Wszelkie działania podejmowane przez Fundację „X” zgodnie ze statutem są działaniami nieodpłatnymi, Fundacja nie osiąga zysku z tytułu prowadzonej działalności statutowej.

Fundacja prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy jest to działalność społecznie użyteczna non profit, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 tej ustawy, tj. w przypadku Fundacji SOS Życie ochrony i promocji zdrowia. Równocześnie nie jest to działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku z 29 września 2017 r. (data wpływu: 5 października 2017 r.), Wnioskodawca podtrzymał swoje stanowisko, że Fundacja „X” nie prowadzi działalności gospodarczej. Fundacja działa w oparciu o statut, w którym zawarte są wszystkie cele działalności oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i inne jak to wyjaśniono w poprzednim uzupełnieniu wniosku.

Zakupiony system informatyczny zostanie wpisany w Ewidencji WNiP i będzie wykorzystywany w prowadzonej przez Fundację SOS Życie działalności statutowej.

Fundacja „X” zakupi na podstawie umowy z licencjodawcą system informatyczny, na który (jak wykazano we wniosku ) składa się :

1. Udzielenie licencji.

2. Instalacja przez Wykonawcę Systemów:

2.1. R1S 2.2. PACS 

3. Uruchomienie przez Wykonawcę Systemu Informatycznego RIS/PACS oraz kontrola prawidłowości jego działania przez umowę serwisową. Umowa z licencjodawcą przewiduje :

  • zakup licencji, instalację systemu, przeszkolenie pracowników,
  • dostarczenie modyfikacji funkcjonalnych wyszczególnionych w elementach systemu, pomyślne ukończenie testów akceptacyjnych, dostarczenie uruchomionego systemu.

Jednym z elementów zakupu licencji i uruchomienia systemu informatycznego RIS/PACS jest dostarczenie modyfikacji funkcjonalnych wyszczególnionych w elementach systemu.

Stwierdzenie „...dostarczenie modyfikacji funkcjonalnych wyszczególnionych w elementach systemu...” należy rozumieć jako dostosowanie sytemu RIS/PACS do potrzeb działania Ośrodka oraz dostosowanie do indywidualnych wymagań stawianych przez specyfikę działalności a także wynikających z realizacji Projektu RPO.

Firmy informatyczne mają opracowane szablony, na podstawie których tworzą optymalne systemy dla licencjonobiorców. Aby te systemy były sprawne i działały prawidłowo oraz spełniały wszystkie kryteria i preferencje zamawiającego muszą być dostosowane do ich indywidualnych wymagań. Ponieważ system PIS/PACS jest systemem specyficznym, a także ponieważ Fundacja „X” będzie wykorzystywać go do realizacji poszczególnych etapów Projektu PRO zawartych we wniosku. Przed ostatecznym zakupem, oraz końcową instalacją, będzie on wymagał dostosowania oraz modyfikacji tak, by zrealizować istotne części harmonogramu zadań i wykorzystać jego możliwości funkcjonowania, w szczególności w jak największym stopniu uprościć i ułatwić skoordynowaną pracę osób zaangażowanych (zatrudnionych) w innowacyjnym projekcie z systemem. Wartość tego elementu i prac związanych z wszelkiego rodzaju modyfikacjami jest wliczona w wartość zakupywanej licencji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie przez Fundację „X” zakupionej licencji: systemu informatycznego RIS/PACS do pozycji: wartości niematerialne i prawne i konsekwentnie wprowadzenie jej do prowadzonej Ewidencji WNiP zamiast do rzeczowych aktywów trwałych i wpisania w Ewidencji środków trwałych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup licencji systemu informatycznego RIS/PACS opisany szczegółowo powyżej powinien zostać uznany za Wartość Niematerialną i Prawną i zostać ujęty w ewidencji WNiP w postaci systemu informatycznego RIS/PACS. System zostanie zakupiony od jednego dostawcy i zostanie wystawiona na niego jedna zbiorcza faktura VAT, określająca zakup jako „system informatyczny RIS/PACS”. Nie będzie możliwości kosztowo wyodrębnić poszczególnych elementów tego systemu, gdyż będzie on kompletny.

Zgodnie z przepisem art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają nabyte, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  3. prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  5. licencje,
  6. prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1117, ze zm.),
  7. wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how) o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie z ustawową definicją Fundacja „X” będzie mogła wykazać w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej dla celów podatkowych WNiP w postaci systemu informatycznego RIS/PACK, gdyż spełnia on następujące warunki:

  1. został nabyty przez podatnika,
  2. należy do jednej z kategorii WNiP wskazanych w art. 16b ust. 1 pkt 1-7 Ustawy CIT,
  3. nadaje się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia jej do używania,
  4. przewidywany okres używania przekracza rok,
  5. wykorzystywany jest na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, albo przeznaczony do oddania do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub innej o podobnym charakterze.

Programy komputerowe nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, stanowią wartości niematerialne i prawne. Wyjątkowo traktowane są programy komputerowe kupowane łącznie z komputerem (zestawem komputerowym) niezbędne do jego uruchomienia (np. system operacyjny). Takie oprogramowanie jako tzw. Systemowe jest uznawane za element zestawu komputerowego jako środka trwałego w konsekwencji jest składnikiem jego wartości początkowej.

Programy użytkowe z którymi Fundacja ma do czynienia w ich przypadku (niezbędne do realizacji potrzeb danego użytkownika) traktowane są jako odrębne składniki majątku, a wydatki na ich zakup są, w zależności od okoliczności, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio lub amortyzowane jako wartości niematerialne i prawne.

W polskim ustawodawstwie nie ma definicji programu komputerowego. W celu określenia zakresu praw autorskich wg polskich przepisów, należy odnieść się do art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 ze zm.), który stwierdza, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Ponadto, w art. 1 ust. 2 pkt 1, stwierdza się, że przedmiotem prawa autorskiego są w szczególności utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Z przepisów tej ustawy wynika wprost, że programy komputerowe mogą funkcjonować w ramach autorskich praw majątkowych. Jednak kupując programy komputerowe, podatnicy z reguły nabywają licencję na użytkowanie programu. W przypadku umów licencyjnych nie następuje przeniesienie majątkowych praw autorskich do programu komputerowego, gdyż przedmiotem tych umów jest prawo do korzystania z programu komputerowego, na określonych polach eksploatacji (art. 41 ust. 2 powołanej ustawy). Program komputerowy został wymieniony przez ustawodawcę jako przedmiot prawa autorskiego, i nie ma znaczenia, że wymieniony został obok dzieła naukowego czy literackiego. Podkreślić należy, że jako utwory w rozumieniu art. 3 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, mogą zostać potraktowane bazy danych, które - nawet jeżeli zawierają nietwórcze materiały - mają twórczy charakter ze względu na przyjęty w nich dobór, układ lub zestawienie treści, bez uszczerbku dla praw do wykorzystanych utworów.

Program komputerowy nie jest w ustawach o podatku dochodowym wyszczególniony z nazwy jako odrębny składnik majątku. Zakupione programy komputerowe są z reguły podlegającymi amortyzacji wartościami niematerialnymi i prawnymi (jako prawa majątkowe lub licencje – art. 22b ust. 1 pkt 4 i 5 updof i art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 updop). Z przepisów tej ustawy wynika wprost, że programy komputerowe mogą funkcjonować w ramach autorskich praw majątkowych. Jednak kupując programy komputerowe, podatnicy z reguły nabywają licencję na użytkowanie programu. W przypadku umów licencyjnych nie następuje przeniesienie majątkowych praw autorskich do programu komputerowego, gdyż przedmiotem tych umów jest prawo do korzystania z programu komputerowego, na określonych polach eksploatacji (art. 41 ust. 2 powołanej ustawy).

System Informatyczny RIS/PACS stanowi szczególne oprogramowanie komputerowe a tym samym stanowi jeden ze szczególnych rodzajów utworów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 ze zm., dalej: „Prawo autorskie”). Zgodnie z art. 74 ust. 1 tej ustawy, programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie (...). Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 2 Prawa autorskiego, „licencją” jest umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich i korzystaniu z utworu (rozumianego również jako program komputerowy). Majątkowymi prawami autorskimi są m.in. prawo do korzystania z utworu oraz do rozporządzania nim. W związku z tym sytuacja, w której na mocy umowy jakikolwiek podmiot otrzymuje prawo do wykorzystywania programu systemu informatycznego czy komputerowego stanowi dla tego podmiotu, jak wskazuje Wnioskodawca, uzyskanie (nabycie) licencji. Zatem, Fundacja „X”, na mocy postanowień umowy zapewniającej prawo do korzystania z systemu informatycznego RIS/PACS, nabędzie WNiP w postaci licencji bazowej na korzystanie z systemu.

W opinii Fundacji „X”, w sytuacji nabycia licencji oprogramowania komputerowego w celu wykorzystania go w działalności statutowej), (przy przewidywanym okresie jego ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok) i przy uwzględnieniu innych powyżej podanych argumentów, System RIS-PACS powinien zostać ujęty w Ewidencji Wartości Niematerialnych i Prawnych jako WNiP.

Zdaniem Wnioskodawcy, podobne stanowisko zawarte jest w IPPB3/423-958/13-2/MS1 interpretacji indywidualnej w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 stycznia 2014 r.

W ocenie Fundacji „X”, podkreślenia wymaga także, iż organy podatkowe nie traktują katalogu elementów składowych wartości początkowej WNiP, jako katalogu zamkniętego. Przykładowo, z pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 października 2010 r. (sygn. ILPB4/423-97/10-4/DS) wynika, że stosownie do art. 16g ust. 3 tejże ustawy, za cenę zbycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania do używania, a w szczególności (...). Przepis ten nie określa zamkniętego katalogu wydatków, o czym świadczy zwrot „w szczególności”.

Dla prawidłowego funkcjonowania nabytego systemu informatyczny RIS/PACS konieczne będzie jego uprzednie wdrożenie. Dopiero po zakończeniu tego procesu i potwierdzeniu pełnej funkcjonalności system będzie mógł być efektywnie używany. Inwestycja w system jest decyzją strategiczną Fundacji „X”, a jej skutki będą długotrwałe, w związku z czym przewidywany okres wykorzystania tego systemu znacznie przekracza okres jednego roku. Wdrożenie systemu Informatyczny RIS/PACS w Fundacji „X” wpłynie również na usprawnienie procesu zarządzania oraz wzrost efektywności przeprowadzanych badań i szkoleń oraz podniesie jakość usług świadczonych obecnie przez Fundację „X”. W konsekwencji, Fundacja „X” będzie korzystała z systemu informatyczny RIS/PACS na potrzeby prowadzonej działalności w stopniu dostosowanym do jej indywidualnych potrzeb.

Podobne stanowisko zaprezentował m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z 16 listopada 2010 r. (sygn. ILPB4/423-141/10-9/MC), w którym stwierdził: „w przypadku systemów komputerowych, mamy bardzo często do czynienia z procesem ich wdrożenia, aby przedmiotowa wartość niematerialna i prawna nadawała się do gospodarczego wykorzystania. Na proces ten składa się zespół czynności dostosowawczych, takich jak: zaprojektowanie, budowa i wdrożenie oprogramowania, dostarczenie i udzielenie przez wykonawcę licencji na korzystanie z oprogramowania, czy wykonanie migracji danych z wcześniejszego systemu do dostarczonego oprogramowania. Są to niewątpliwie czynności związane z instalacją, wdrożeniem i uruchomieniem systemu komputerowego, umożliwiające jego użytkowanie”.

W opinii Wnioskodawcy, prezentowane stanowisko potwierdza fakt, że wdrożenie systemu informatycznego RIS/PACS będzie stanowiło złożony proces. Zdaniem Fundacji „X”, licencja na korzystanie z systemu informatyczny RIS/PACS, której nabycie będzie udokumentowane na fakturze otrzymanej przez Fundację stanowi jedynie podstawę tej WNiP (licencję bazową), w oparciu o którą w ramach procesu wdrożenia tworzone są dodatkowe funkcjonalności systemu informatycznego RIS/PACS, które dopiero w całości pozwalają na jego pełne gospodarcze wykorzystanie. Aby nabyta przez Fundację licencja na korzystanie z systemu informatycznego RIS/PACS nadawała się do gospodarczego wykorzystania, o którym mowa w art. 16b ustawy o CIT, jej wartość początkowa powinna obejmować również koszty wdrożenia. Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko Fundacji znalazło potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach wydanych w imieniu Ministra Finansów, w tym:

Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 marca 2011 r. (sygn. ILPB4/423-3/11-2/MC), przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2011 r. (sygn. IBPB5/423477110-4/AM), przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 marca 2010 r. (sygn. IPPB5/423-795/09-2/MB), przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 listopada 2009 r. (sygn. ILPB3/423-727/09- 4/MC),

W świetle powyżej przytoczonych argumentacji Fundacja „X” stoi na stanowisku, że planowany zakup systemu informatyczny RIS/PACS będzie stanowił odrębną Wartość Niematerialną i Prawną wpisaną do Ewidencji Wartości Niematerialnych i Prawnych. Wnioskodawca nadmienia, że wartość zakupu przedmiotowej licencji na podstawie szacunkowego rozeznania rynkowego szacujemy na ok. 300 tysięcy złotych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), nie zawiera definicji działalności gospodarczej. Definicję taką zawiera natomiast ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), która stanowi, że przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców (art. 3 ust. 1 pkt 9).

Art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 40) określa, że fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie natomiast do treści art. 16b ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
  2. spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
  3. prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  4. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
  5. licencje,
  6. prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,
  7. wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że aby wymienione w art. 16a i art. 16b składniki majątku (środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne) podlegały amortyzacji podatkowej, powinny spełniać następujące warunki:

  • stanowić muszą własność lub współwłasność podatnika (środki trwałe),
  • powinny być nabyte i nadawać się do gospodarczego wykorzystania (wartości niematerialne i prawne),
  • przewidywany okres ich używania powinien być dłuższy niż rok,
  • powinny być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z przepisów podatkowych wynika zatem, iż amortyzacja - co do zasady - dotyczy składników majątku przeznaczonych do działalności gospodarczej. Amortyzacji podlegają składniki majątku, zwane środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi, wykorzystywane m.in. na potrzeby związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Przepisy art. 16a i art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulują zatem wyłącznie, które składniki majątku podlegają amortyzacji.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 16d ust. 2 ww. ustawy, składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zakupić licencję Systemu Informatycznego. System zostanie zakupiony od jednego dostawcy i zostanie wystawiona jedna zbiorcza faktura VAT. Nie będzie możliwości kosztowo wyodrębnić poszczególnych elementów tego systemu, gdyż będzie on kompletny. System ten po zakupie zostanie przez Fundację „X” uznany jako Wartość Niematerialna i Prawna oraz ujęty w prowadzonej przez Fundację Ewidencji Wartości Niematerialnych i Prawnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca jednoznacznie podkreślił, że Fundacja „X” nie prowadzi działalności gospodarczej. Fundacja działa w oparciu o statut, w którym zawarte są wszystkie cele działalności.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie została spełniona jedna z przesłanek wynikająca z cytowanych powyżej przepisów pozwalająca na uznanie danego składnika majątku na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za środek trwały czy wartość niematerialną i prawną, tj. licencja, o której mowa we wniosku nie będzie wykorzystywana na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z uzupełnienia wniosku Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Reasumując, licencja (system informatyczny), którą zamierza nabyć Wnioskodawca wykorzystywana wyłącznie przy wykonywaniu opisanej we wniosku działalności statutowej nie spełnia zarówno definicji środka trwałego jak i wartości niematerialnej i prawnej w rozumieniu art. 16a ust. 1 i art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym nie podlega ujęciu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – stosownie do art. 16d ust. 2 updop.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja rozstrzyga tylko w zakresie objętym pytaniem tj. czy prawidłowe jest zakwalifikowanie zakupionej licencji do pozycji: wartości niematerialne i prawne i konsekwentnie wprowadzenie jej do prowadzonej Ewidencji WNiP zamiast do rzeczowych aktywów trwałych i wpisania w Ewidencji środków trwałych, w kontekście żądanej przez Wnioskodawcę interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż interpretacje indywidualne dotyczą konkretnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym). Ponadto należy nadmienić, że przywołane interpretacje odnoszą się do sposobu ustalenia wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej nabytej przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Natomiast w niniejszej sprawie zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj