Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4011.183.2017.1.SK
z 14 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 września 2017 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy elektronicznej e-puap 26 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dotacji celowej dla mieszkańców Gminy na dofinansowanie systemu ogrzewania w budynkach mieszkalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2017 r. za pośrednictwem platformy elektronicznej e-puap wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych skutków podatkowych wypłaty dotacji celowej dla mieszkańców Gminy na dofinansowanie systemu ogrzewania w budynkach mieszkalnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza podjąć uchwałę na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 519) ponieważ będzie realizować zadanie polegające na ograniczeniu poziomu niskiej emisji w Gminie poprzez wymianę starych kotłów, pieców, urządzeń grzewczych na źródła ciepła nowej generacji, wykorzystujące paliwa gazowe i biomasę, a także na paliwa stałe w ramach projektów:

  • „Poprawa jakości powietrza w Gminie poprzez wymianę niskosprawnych palenisk na piece gazowe” (Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR),
  • „Poprawa jakości powietrza w Gminie poprzez wymianę niskosprawnych palenisk na wysokosprawne piece na paliwa stałe” (Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR ),

Oba projekty realizowane będą ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020, 4 Oś priorytetowa Regionalna polityka energetyczna.

Gmina w ramach ww. programów otrzyma środki finansowe na sfinansowanie inwestycji polegających na wymianie nieekologicznych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych osób fizycznych, na ekologiczne źródła ciepła.

Na realizację zadania Gmina będzie otrzymywać środki z ww. programów i na podstawie podjętej (jak wyżej) uchwały Rady Gminy udzieli dotacji osobom fizycznym na realizację inwestycji polegającej na wymianie w budynkach mieszkalnych nieekologicznego źródła ciepła na ekologiczne na warunkach opisanych w ww. uchwale Rady Gminy.

Wypłata dotacji będzie odbywać się na podstawie umowy o dotację zawartej pomiędzy Gminą, będącą operatorem projektu, a właścicielem budynku mieszkalnego - osobą fizyczną, będącą odbiorcą końcowym w rozumieniu ww. projektów, po spełnieniu określonych warunków zawartych w umowie i podjętej uchwale. Umowa określi m.in. szczegółowe warunki wymiany źródła ciepła oraz sposób rozliczenia dotacji przyznanej osobie fizycznej. Otrzymujący dotację zobowiązany będzie dostarczyć fakturę imienną, potwierdzającą wymianę kotła.

Istotne elementy zdarzenia przyszłego przedstawiono w stanowisku Wnioskodawcy gdzie wskazano, że Gmina zamierza realizować zadanie polegające na ograniczeniu poziomu niskiej emisji w Gminie poprzez wymianę źródeł ciepła w indywidualnych gospodarstwach domowych na kotły nowej generacji wykorzystujące paliwa gazowe i biomasę, a także na paliwa stałe. Środki na finansowanie zadania pochodzić będą ze środków UE i będą stanowiły dochód Gminy. Wypłata dofinansowania kosztów wymiany kotła będzie odbywać się na podstawie umowy o udzielenie dotacji zawartej pomiędzy Gminą, a właścicielem budynku - osobą fizyczną, będącą beneficjentem końcowym.

Świadczenie otrzymane przez beneficjenta końcowego - osobę fizyczną od Gminy, będzie dotacją celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, ponieważ jest ono bezzwrotne i służy realizacji celu publicznego związanego z wykonywaniem zadań własnych Gmin w zakresie ochrony środowiska.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychód osób fizycznych z tytułu otrzymania dotacji z budżetu Gminy w ww. stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), a tym samym wypłacający dotację, nie będzie miał obowiązku sporządzenia rocznych informacji o wysokości osiągniętego przychodu PIT-8C w stosunku do osób, które otrzymały dotację?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód osób fizycznych z tytułu otrzymania dotacji będzie wolny od podatku, zatem Gmina wypłacając dotację nie będzie miała obowiązku sporządzenia rocznych informacji o wysokości osiągniętego przychodu PIT-8C w stosunku do osób, którym udzielono dotacji. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 672 z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 519 z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Zgodnie art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych - dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Otrzymana przez osobę fizyczną od Gminy dotacja udzielona na podstawie uchwały Rady Gminy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego i płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C w stosunku osób otrzymujących dotację.

Podobne do stanowiska wnioskodawcy wyrażone są w interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 maja 2015 r. Znak: IBPBII/1/4511-234/15/DP,
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2017 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511 44.2017.2.KK,
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 maja 2017 r. Znak: 1061-IPTPB3.4511.135.2017.1.PW,
  • Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z dnia 9 czerwca 2017 r. Znak: 0113-KDIPT2-3.4011.81.2017.1PW,
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.161.2017.1.KK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest zobowiązany ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj