Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPB3.4511.135.2017.1.PW
z 4 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto … (dalej również Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Miasto … jest miastem na prawach powiatu, definiowanym zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), jako gmina wykonująca zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, jednym z zadań własnych gminy i powiatu są sprawy ochrony środowiska i przyrody.

Ponadto na podstawie art. 403 ust. 1-2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn zm.), do zadań powiatów i zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów powiatów i budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

W celu realizacji zadań własnych z zakresu ochrony środowiska i przyrody, Wnioskodawca zamierza przystąpić do Programu Ograniczenia Niskiej Emisji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … (dalej: Program), przyjętego Uchwałą nr … Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … z dnia 30 grudnia 2016 r.

Celem Programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w szczególności pyłów PM 2, 5, PM 10 oraz emisji C02 w strefach, w których występują znaczące przekroczenia dopuszczalnych i docelowych poziomów stężeń tych zanieczyszczeń, i dla których zostały opracowane programy ochrony powietrza, poprzez realizację przedsięwzięć związanych z podnoszeniem efektywności energetycznej oraz wykorzystaniem układów wysokosprawnej kogeneracji i odnawialnych źródeł energii, w szczególności polegających na:

  • likwidacji lokalnych źródeł ciepła, tj. indywidualnych kotłowni lub palenisk węglowych, kotłowni zasilających kilka budynków lub kotłowni osiedlowych oraz ich zastąpieniu przez źródło o wyższej niż dotychczas sprawności wytwarzania ciepła (w tym pompy ciepła oraz paleniska i palniki) spełniające wymagania emisyjne określone przez właściwy organ;
  • podłączeniu istniejących obiektów (ogrzewanych ze źródeł lokalnych przy wykorzystywaniu paliwa stałego) do sieci, ciepłowniczej, wykonaniu węzła cieplnego oraz wykonaniu lub modernizacji wewnętrznej instalacji c.o. i c.w.u.

Budżet Programu w ramach WFOŚiGW w … stanowi kwota 22 000 000 zł. Dofinansowanie będzie udzielone w formie dotacji ze środków własnych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … (dalej: WFOŚiGW) dla Beneficjenta – jednostki samorządu terytorialnego – Miasta …. W budżecie Wnioskodawcy dotacja ze środków własnych WFOŚiGW zaplanowana będzie w klasyfikacji budżetowej dochodów w § 6280 – Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych. Odbiorcami Końcowymi będą osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego, korzystające z dofinansowania wyłącznie za pośrednictwem Beneficjenta – Miasta …. Intensywność dofinansowania wynosi do 40% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, z czego 100% stanowią środki własne WFOŚiGW (wyłącznie środki krajowe). Kosztami kwalifikowanymi przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem są koszty Odbiorcy Końcowego (w tym: koszty przygotowania niezbędnych projektów i dokumentacji; koszty zakupu i montażu fabrycznie nowych urządzeń do produkcji energii, w tym ze źródeł odnawialnych, wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem; koszty demontażu istniejących instalacji i urządzeń; koszty robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia; koszty wykonania lub modernizacji wewnętrznej instalacji c.o. lub c.w.u wraz z materiałami; koszty wykonania przyłącza i instalacji gazowej; koszty budowy węzła cieplnego; koszty wykonania przyłącza do miejskiej sieci ciepłowniczej).

Kosztami niekwalifikowanymi są koszty Beneficjenta – jednostki samorządu terytorialnego (w tym: koszty kampanii informacyjno-edukacyjnych, opracowań raportów; koszty przygotowania projektów i dokumentacji w tym audytów energetycznych, inwentaryzacji źródeł emisji, opracowania baz danych źródeł emisji; koszty nadzoru i badań potwierdzające osiągnięcie efektu ekologicznego i jego trwałości).

Zgodnie z § 4 ust. 5 Programu, przed podpisaniem umowy o dofinansowanie z WFOŚiGW, Rada Miasta … podejmie uchwałę w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej dla Odbiorców Końcowych na dofinansowanie realizacji zadań w ramach Programu.

Finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w postaci udzielenia dotacji celowej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870), z budżetu gminy lub budżetu powiatu podmiotom niezliczonym do sektora finansów publicznych, w szczególności: osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom, jest możliwe w oparciu o art. 403 ust. 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska. Na podstawie stosownej uchwały Rady Miasta, Miasto … podpisze z Odbiorcami Końcowymi umowy o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów realizacji przedsięwzięć, o których mowa w Programie. Odbiorcy Końcowi otrzymają w formie pieniężnej, dotację celową, o której mowa w art. 221 ustawy o finansach publicznych, po przedłożeniu faktur lub rachunków dokumentujących koszt inwestycji, wystawionych na Odbiorców Końcowych. Płatność za faktury i rachunki będzie dokonywana przez Odbiorców Końcowych na rzecz podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi związane z realizacją przedsięwzięcia.

W budżecie Wnioskodawcy środki na wypłatę dotacji celowej zaplanowane zostaną w klasyfikacji budżetowej wydatków w § 6230 – Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy udzielona Odbiorcom Końcowym – osobom fizycznym, dotacja celowa na dofinansowanie kosztów realizacji przedsięwzięć, o których mowa w Programie, stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C, czy też przychód z tego tytułu będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu udzielonej Odbiorcom Końcowym – osobom fizycznym, dotacji celowej na dofinansowanie kosztów realizacji przedsięwzięć, o których mowa w Programie, będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032). W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie wystawiać Odbiorcom Końcowym – osobom fizycznym informacji PIT-8C o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień zawartym w ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, przy czym zgodnie z art. 21 ust. 36 zwolnienie to, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zatem, skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania, od tego, czy przyznane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych oraz od przeznaczenia dotacji w przypadku jej otrzymania na prowadzenie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Definicję dotacji celowych zawiera art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. W przypadku realizacji zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 1817), tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych).

Z kolei finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, będące zadaniem powiatów i zadaniem własnym gmin (art. 403 ust. 1-2 ustawy Prawo ochrony środowiska), zgodnie z art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo ochrony środowiska może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Zatem, Wnioskodawca przyzna Odbiorcom Końcowym – osobom fizycznym, dotacje celowe w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów realizacji przedsięwzięć, o których mowa w Programie Ograniczania Niskiej Emisji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. Dotacja celowa wypłacona będzie z budżetu Wnioskodawcy, ze środków pozyskanych z WFOŚiGW. Reasumując, otrzymany przez Odbiorców Końcowych – osoby fizyczne przychód z tytułu dotacji celowej korzystać będzie z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie wystawiać Odbiorcom Końcowym – osobom fizycznym informacji PIT-8C o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj