Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4013.13.2017.1.SM
z 4 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Spółki za zakład energochłonny i prawa do zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Spółki za zakład energochłonny i prawa do zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów węglowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. jest spółką ze 100% udziałem Gminy, wykonującą w przeważającej mierze zadania własne gminy wynikające z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późniejszymi zmianami). Zadania te wykonywane są przez wyodrębnione finansowo, funkcjonalnie i organizacyjnie w Spółce Zakłady:

  • Zakład Energetyki Cieplnej;
  • Zakład Wodociągów i Kanalizacji;
  • Zakład Usług Komunalnych;
  • Zakład Transportu, Odbioru i Utylizacji Odpadów.


Przeważającą działalnością Spółki jest wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i obrót ciepłem. Na te działalności Spółka posiada koncesje wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Działalność ta wykonywana jest w Zakładzie Energetyki Cieplnej Spółki i polega na wytwarzaniu ciepła w Kotłowni, przesyłaniu i dystrybucji wytworzonego ciepła siecią ciepłowniczą oraz zakupu ciepła oraz przesyłaniu go i dystrybucji na terenie Ś. Do wytwarzania ciepła Spółka zużywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701 (miał węglowy), którego wartość zakupu stanowi więcej niż 10% wartości produkcji sprzedanej ciepła (Spółka nie wlicza obrotu ciepłem i związanego z nim przesyłu i dystrybucji).

Spółka posiada status przedsiębiorstwa energetycznego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 2017 r. Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz 220, z późniejszymi zmianami). W związku z powyższym Spółka uczestniczy w Europejskim Systemie Handlu Uprawnieniami do Emisji (EU ETS) oraz jest objęta obowiązkiem uzyskiwania i umarzania świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) lub uiszczania opłaty zastępczej na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 11 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 831). Spółka realizuje te obowiązki poprzez zakup brakujących emisji CO2 na rynku oraz ich umarzanie oraz uzyskując i przedstawiając Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do umorzenia świadectwa efektywności energetycznej lub płacąc w zamian opłatę zastępczą.

Obecnie Spółka korzysta ze zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższania efektywności energetycznej na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, w brzmieniu na dzień składania niniejszego wniosku. Z dniem 1 lipca 2017 roku art. 31a ust. 1 pkt 9 zostanie uchylony.


Zakład Energetyki Cieplnej Spółki stanowi wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę Spółki. Posiada również odrębną siedzibę niż główna siedziba Spółki. Zakład Energetyki Cieplnej posiada odrębne zespoły składników majątkowych materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do wytwarzania ciepła, przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem:

  1. zespoły majątkowych składników materialnych, grunty, budynki, sieci cieplne, kotły ciepłownicze, węzły cieplne indywidualne i grupowe, instalacje AKPiA, zapasy, materiały pomocnicze i części zamienne (oddzielny magazyn ZEC),
  2. zespoły majątkowych składników niematerialnych: programy informatyczne, licencje,
  3. zobowiązania: zobowiązania handlowe od podmiotów trzecich.

Zakład Energetyki Cieplnej jest odrębny organizacyjnie od pozostałych zakładów Spółki. Odrębność tę wyznacza Regulamin Organizacyjny Spółki. Spółka zatrudnia pracowników wykonujących zadania związane wyłącznie z działalnością Zakładu Energetyki Cieplnej, a także wykazuje w swoich księgach na odpowiednich MPK ponoszone przez siebie koszty świadczeń pracowniczych.

Zgodnie z art. 47 cytowanej wcześniej ustawy prawo energetyczne - przedsiębiorstwa ciepłownicze posiadające koncesję ustalają taryfy dla ciepła, które podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki analizuje i weryfikuje koszty uzasadnione i planowane przychody dotyczące działalności koncesjonowanej. Spółka wykazuje odrębnie aktywa trwałe i obrotowe, zapasy i należności z tytułu dostaw i usług, zobowiązania, zyski i straty, a także wszystkie koszty związane z działalnością ciepłowniczą, również z podziałem na działalność ciepłowniczą koncesjonowaną oraz niekoncesjonowaną.

Wyniki finansowe Zakładu Energetyki Cieplnej są oceniane na podstawie odrębnych planów finansowych. Możliwa jest ocena określonych wskaźników finansowych. Kontrola płynności jest wykonywana przez Spółkę jako całość, jednakże planowanie finansowe jest dokonywane oddzielnie dla każdego z Zakładów Spółki. Reasumując, Spółka ma możliwość precyzyjnego określenia jakiego rodzaju i wysokości koszty, przychody, należności i zobowiązania dotyczą wyłącznie działalności Zakładu Energetyki Cieplnej.

Wyodrębnienie funkcjonalne Zakładu Energetyki Cieplnej polega na tym, że do działalności ciepłowniczej przypisane są konkretne umowy nabycia surowców, materiałów, środków trwałych, działalności inwestycyjnej, umowy sprzedaży energii cieplnej pozwalające na realizację celu, jakim jest produkcja i sprzedaż energii cieplnej.


Podsumowując, Zakład Energetyki Cieplnej stanowi zorganizowany kompleks praw, obowiązków, zobowiązań i rzeczy ukierunkowany na realizację działalności polegającej na produkcji energii cieplnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Zakład Energetyki Cieplnej stanowi zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy w świetle art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, a także spełniając warunki formalne, o których mowa w art. 31c ust. 1 i 3 oraz art. 31a ust. 3 i 4 ustawy obowiązujących od 1 lipca 2017 r. Spółka będzie miała prawo do zwolnienia z akcyzy nabycia wyrobów węglowych zużywanych do produkcji ciepła?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Od 1 lipca 2017 r. wyroby węglowe zużywane w celach opałowych przez Zakład Energetyki Cieplnej Spółki będą podlegały zwolnieniu z akcyzy.


Zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalany jest procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Jak wykazano w opisie zdarzenia przyszłego Spółka posiada wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie Zakład Energetyki Cieplnej, którego zadaniem jest produkcja energii cieplnej, tak na cele sprzedaży podmiotom zewnętrznym, jak i na cele własne Spółki.


Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. (np. interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK). Zakład Energetyki Cieplnej Spółki spełnia ten warunek, został bowiem wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r. sygn. IPPP1/4512-84/16-3/MK). Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka jest w stanie wyodrębnić finansowo Zakład Energetyki Cieplnej (jego przychody, koszty, należności i zobowiązania).

Tym samym, w opinii Spółki dane zawarte w ewidencji księgowej potwierdzają finansowe wyodrębnienie Zakładu Energetyki Cieplnej w ramach struktury organizacyjnej Spółki. Ponadto, aby dana jednostka mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Do Zakładu Energetyki Cieplnej przypisane są m.in. składniki majątku Spółki wykorzystywane do prowadzonej działalności produkcyjnej ciepła, obsługi instalacji, sieci oraz urządzeń.

Kolejną przesłanką jest wyodrębnienie funkcjonalne, oznaczające, że zespół składników wchodzących w skład danej jednostki jest przeznaczony do realizacji określonych działań gospodarczych (np. interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP2/443-939/13-2/AW). Składniki wchodzące w skład Zakładu Energetyki Cieplnej przeznaczone są do podstawowego celu realizowanego przez Zakład, tj. produkcji energii cieplnej. Produkcja energii cieplnej przeznaczonej na sprzedaż jest skoncentrowana właśnie w Zakładzie Energetyki Cieplnej. Do Zakładu Energetyki Cieplnej przypisani są także konkretni pracownicy, a także zawierane przez Spółkę umowy nabycia surowców, umowy sprzedaży energii cieplnej, a także aktywa pozwalające na realizację celu, jakim jest produkcja i sprzedaż energii cieplnej (kotłownia, kotły energetyczne, sieć cieplna czy odpowiednie instalacje). Tym samym Zakład Energetyki Cieplnej mógłby funkcjonować jako odrębny zakład produkujący energię cieplną, tj. mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Podsumowując, w opinii Spółki, należy uznać Zakład Energetyki Cieplnej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.


Zakład Energetyki Cieplnej jako zakład energochłonny


Kolejną przesłanką do uznania Zakładu Energetyki Cieplnej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym jest osiągniecie udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej na poziomie nie mniejszym niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział (dalej: wskaźnik energochłonności). Przy wyliczaniu wskaźnika energochłonności Spółka przyjmuje, że za produkcję sprzedaną należy rozumieć nie tylko produkcję sprzedaną na zewnątrz, ale również wartość produktów oraz usług wytworzonych i nie sprzedanych jednak traktowanych jak sprzedane. Zatem w celu kalkulacji współczynnika energochłonności przez wartość produkcji sprzedanej należy rozumieć wartość ciepła wytworzonego przez Zakład Energetyki Cieplnej i sprzedanego do podmiotów zewnętrznych oraz wartość ciepła przekazanych na potrzeby produkcyjne Spółki (podobnie np. w interpretacji z dnia 30 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP3/443-112/11-5/TK).


Wskaźnik energochłonności za rok 2016 przekroczy dla Zakładu Energetyki Cieplnej 10%. Tym samym, Zakład Energetyki Cieplnej może być uznany za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.


Zakład Energetyki Cieplnej jako zakład wykorzystujący system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Aby skorzystać ze zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy konieczne jest również spełnienie przesłanki wprowadzenia przez podmiot gospodarczy planujący korzystać z tego zwolnienia systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Zgodnie z art. 31c ustawy o podatku akcyzowym za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 (od 1 lipca 2017 r. w pkt 8) uznaje się:

  1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka wprowadziła w swoim zakładzie dwa systemy wskazane w powyżej cytowanym przepisie.


W konsekwencji, w opinii Spółki, zarówno Europejski System Handlu Emisjami (EU ETS) obejmujący swoim zakresem działalność Zakładu Energetyki Cieplnej, jak i uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej spełniają przesłanki do uznania Zakładu Energetyki Cieplnej za zakład energochłonny, który wprowadził w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Tym samym, w opinii Spółki wszystkie przesłanki do korzystania przez Spółkę od 1 lipca 2017 r. ze zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy na podstawie wchodzącego wówczas w życie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym zostały spełnione.


W efekcie, począwszy od 1 lipca 2017 r., zdaniem Spółki wyroby węglowe zużywane w celach opałowych przez Zakład Energetyki Cieplnej Spółki będą mogły korzystać ze zwolnienia z akcyzy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43, z późn. zm. dalej jako: „ustawa”), użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy – art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.


I tak w załączniku nr 1 do ustawy umieszczono w pozycji:

  • 19 - ex 2701 Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,
  • 20 - ex 2702 Węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,
  • 21 - ex 2704 00 Koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.


Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika iż oznaczenie „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.


Przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala je zaliczyć do wyrobów akcyzowych.


Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
    1. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
    2. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    3. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
  6. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r. (na podstawie art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym; Dz. U. z 2016 r., poz. 2005), zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;
  2. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego fakturą wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych lub dokumentem dostawy potwierdzającym to nabycie i określającym przeznaczenie tych wyrobów;
  3. w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego.

Natomiast w myśl art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Stosownie natomiast do art. 31c ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r. (na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym; Dz. U. z 2016 r., poz. 2005), za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 831; dalej jako: „ustawa o efektywności energetycznej”), podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej „podmiotami zobowiązanymi”, są obowiązane:

  1. zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub
  2. uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1

- z zastrzeżeniem art. 11.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o efektywności energetycznej, obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizuje przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest spółką ze 100% udziałem Gminy, wykonującą w przeważającej mierze zadania własne gminy wynikające z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Zadania te wykonywane są przez wyodrębnione finansowo, funkcjonalnie i organizacyjnie w Spółce Zakłady:

  • Zakład Energetyki Cieplnej;
  • Zakład Wodociągów i Kanalizacji;
  • Zakład Usług Komunalnych;
  • Zakład Transportu Odbioru i Utylizacji Odpadów.


Przeważającą działalnością Spółki jest wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i obrót ciepłem. Na te działalności Spółka posiada koncesje wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Działalność ta wykonywana jest w Zakładzie Energetyki Cieplnej Spółki i polega na wytwarzaniu ciepła w kotłowni, przesyłaniu i dystrybucji wytworzonego ciepła siecią ciepłowniczą na terenie oraz zakupu ciepła oraz przesyłaniu go i dystrybucji. Do wytwarzania ciepła Spółka zużywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701 (miał węglowy), którego wartość zakupu stanowi więcej niż 10% wartości produkcji sprzedanej ciepła (Spółka nie wlicza obrotu ciepłem i związanego z nim przesyłu i dystrybucji).

Spółka posiada status przedsiębiorstwa energetycznego w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne. W związku z powyższym Spółka uczestniczy w Europejskim Systemie Handlu Uprawnieniami do Emisji (EU ETS) oraz jest objęta obowiązkiem uzyskiwania i umarzania świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) lub uiszczania opłaty zastępczej. Spółka realizuje te obowiązki poprzez zakup brakujących emisji CO2 na rynku oraz ich umarzanie oraz uzyskując i przedstawiając Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do umorzenia świadectwa efektywności energetycznej lub płacąc w zamian opłatę zastępczą.

Obecnie Spółka korzysta ze zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższania efektywności energetycznej.


Zakład Energetyki Cieplnej Spółki stanowi wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę Spółki. Posiada również odrębną siedzibę niż główna siedziba Spółki. Zakład Energetyki Cieplnej posiada odrębne zespoły składników majątkowych materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do wytwarzania ciepła, przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem:

  1. zespoły majątkowych składników materialnych, grunty, budynki, sieci cieplne, kotły ciepłownicze, węzły cieplne indywidualne i grupowe, instalacje AKPiA, zapasy, materiały pomocnicze i części zamienne (oddzielny magazyn ZEC),
  2. zespoły majątkowych składników niematerialnych: programy informatyczne, licencje,
  3. zobowiązania: zobowiązania handlowe od podmiotów trzecich.

Zakład Energetyki Cieplnej jest odrębny organizacyjnie od pozostałych zakładów Spółki. Odrębność tę wyznacza Regulamin Organizacyjny Spółki. Spółka zatrudnia pracowników wykonujących zadania związane wyłącznie z działalnością Zakładu Energetyki Cieplnej.


Spółka wykazuje odrębnie aktywa trwałe i obrotowe, zapasy i należności z tytułu dostaw i usług, zobowiązania, zyski i straty, a także wszystkie koszty związane z działalnością ciepłowniczą, również z podziałem na działalność ciepłowniczą koncesjonowaną oraz niekoncesjonowaną.


Spółka ma możliwość precyzyjnego określenia jakiego rodzaju i wysokości koszty, przychody, należności i zobowiązania dotyczą wyłącznie działalności Zakładu Energetyki Cieplnej.


Wyodrębnienie funkcjonalne Zakładu Energetyki Cieplnej polega na tym, że do działalności ciepłowniczej przypisane są konkretne umowy nabycia surowców, materiałów, środków trwałych, działalności inwestycyjnej, umowy sprzedaży energii cieplnej pozwalające na realizację celu, jakim jest produkcja i sprzedaż energii cieplnej.


Wątpliwości Spółki dotyczą m.in. uznania jej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy.


Należy zauważyć, że zgodnie z definicją zawartą w ww. art. 31a ust. 7 ustawy, przez zakład energochłonny rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.


Ponadto zakład ten nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W kwestii pierwszej, o której mowa w ww. art. 31a ust. 7 ustawy, tj. obliczania kosztów oraz wartości produkcji należy przytoczyć uregulowania art. 17 ust. 1 lit. a) Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283, str. 51, z późn. zm.), zgodnie z którym pod warunkiem, że minimalne poziomy opodatkowania przewidziane w niniejszej dyrektywie są przestrzegane średnio przez wszystkie przedsiębiorstwa, Państwa Członkowskie mogą stosować obniżki podatku do zużycia produktów energetycznych wykorzystywanych do ogrzewania lub dla celów art. 8 ust. 2 lit. b) i c) oraz do energii elektrycznej w następujących przypadkach:

  1. na rzecz zakładów energochłonnych.

„Zakład energochłonny” oznacza jednostkę gospodarczą, określoną w art. 11, w której koszty nabycia produktów energetycznych i energii elektrycznej wynoszą przynajmniej 3,0% wartości produkcji lub krajowy należny podatek energetyczny wynosi przynajmniej 0,5% wartości dodanej. W ramach tej definicji, Państwa Członkowskie mogą stosować bardziej rygorystyczne pojęcia, włącznie z wartością sprzedaży, definicjami dotyczącymi procesu i sektora.


„Nabycie produktów energetycznych i energii elektrycznej” oznacza rzeczywisty koszt energii nabytej lub wytworzonej w ramach zakładu. Zalicza się do niej jedynie energię elektryczną, ciepło i produkty energetyczne, które są wykorzystywane do ogrzewania lub dla celów art. 8 ust. 2 lit. b) i c). Włączone są wszystkie podatki poza podatkiem od wartości dodanej, który może zostać odliczony.

„Wartość produkcji” oznacza obrót, włącznie z subwencjami bezpośrednio powiązanymi z ceną produktu, plus lub minus zmiany poziomu zapasów produktów gotowych, niegotowych oraz towarów i usług nabytych w celu odsprzedaży, minus towary i usługi nabyte w celu odsprzedaży.


„Wartość dodana” oznacza całkowity obrót podlegający podatkowi od wartości dodanej włącznie ze sprzedażą na wywóz, minus całkowita suma zakupów podlegających podatkowi VAT włącznie z przywozem.


Państwom Członkowskim, które stosują obecnie krajowe systemy podatku energetycznego, w których energochłonne zakłady są określone zgodnie z kryteriami innymi niż koszty energii w porównaniu z wartością produkcji i należny krajowy podatek energetyczny w porównaniu z wartością dodaną, zostaje przyznany na okres przejściowy nie później niż do dnia 1 stycznia 2007 r. w celu dostosowania definicji określonej w lit. a) akapit pierwszy.

Poza wytycznymi wskazanymi w art. 17 Dyrektywy Rady 2003/96/WE pomocnym podczas ustalania znaczenia pojęcia „produkcji sprzedanej”, o której mowa w ww. art. 31a ust. 7 ustawy, może być definicja zawarta w corocznie wydawanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej, na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 18 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1068). Ostatnio opublikowanym w tej sprawie rozporządzeniem jest rozporządzenie Rady Ministrów z 21 lipca 2015 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016 (Dz. U. 2015 r., poz. 1304).

Zgodnie z pkt 1.46 załącznika do ww. rozporządzenia (Działalność przemysłowa), produkcja sprzedana przemysłu to wartość produkcji sprzedanej w bieżących cenach bazowych, tj. przychód ze sprzedaży własnych wyrobów, robót i usług (bez podatku od towarów i usług), pomniejszony o podatek akcyzowy, a powiększony o dotacje otrzymane do produktu.

Ustalając wartość produkcji sprzedanej, o której mowa w art. 31a ust. 7 ustawy należy zatem posłużyć się powyższymi przepisami.


Tym samym Spółka zasadnie przyjmuje, że za produkcję sprzedaną należy rozumieć nie tylko produkcję sprzedaną na zewnątrz, ale również wartość produktów oraz usług wytworzonych i nie sprzedanych, jednak traktowanych jak sprzedane, tj. wartość ciepła przekazanego na potrzeby produkcyjne Spółki. Spółka prawidłowo także nie wlicza obrotu ciepłem i związanego z nim przesyłu i dystrybucji - zakupu ciepła oraz przesyłaniu go i dystrybucji.


Natomiast w zakresie uznania zakładu energochłonnego, tj. Zakładu Energetyki Cieplnej za nie mniejszą niż zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania stwierdzić należy, że ww. przesłanka jest również spełniona. Zakład Energetyki Cieplnej Spółki stanowi wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie jednostkę Spółki. Posiada odrębną siedzibę niż główna siedziba Spółki. Zakład Energetyki Cieplnej posiada odrębne zespoły składników majątkowych materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do wytwarzania ciepła, przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem:

  • zespoły majątkowych składników materialnych, grunty, budynki, sieci cieplne, kotły ciepłownicze, węzły cieplne indywidualne i grupowe, instalacje AKPiA, zapasy, materiały pomocnicze i części zamienne (oddzielny magazyn ZEC),
  • zespoły majątkowych składników niematerialnych: programy informatyczne, licencje,
  • zobowiązania: zobowiązania handlowe od podmiotów trzecich.


Zakład Energetyki Cieplnej jest odrębny organizacyjnie od pozostałych zakładów Spółki. Odrębność tę wyznacza Regulamin Organizacyjny Spółki. Spółka zatrudnia pracowników wykonujących zadania związane wyłącznie z działalnością Zakładu Energetyki Cieplnej. Spółka wykazuje odrębnie aktywa trwałe i obrotowe, zapasy i należności z tytułu dostaw i usług, zobowiązania, zyski i straty, a także wszystkie koszty związane z działalnością ciepłowniczą.


Spółka ma możliwość precyzyjnego określenia, jakiego rodzaju i wysokości koszty, przychody, należności i zobowiązania dotyczą wyłącznie działalności Zakładu Energetyki Cieplnej.


Wyodrębnienie funkcjonalne Zakładu Energetyki Cieplnej polega na tym, że do działalności ciepłowniczej przypisane są konkretne umowy nabycia surowców, materiałów, środków trwałych, działalności inwestycyjnej, umowy sprzedaży energii cieplnej pozwalające na realizację celu, jakim jest produkcja i sprzedaż energii cieplnej.


Zakład Energetyki Cieplnej jest wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w strukturze Spółki, tym samym mógłby funkcjonować jako odrębny zakład produkujący energię cieplną, tj. mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, a zatem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31a ust. 7 ustawy.


Zatem skoro wyliczony wskaźnik energochłonności za rok 2016 przekroczy dla Zakładu Energetyki Cieplnej 10% oraz Zakład ten jest nie mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, stanowi on zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy.


Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.


Wątpliwości Spółki dotyczą również możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych (miału węglowego) nabywanych w opisanej sytuacji.


Mając na uwadze powyższe przepisy w pierwszej kolejności wskazać należy, że podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2017 r., obok zużywania wyrobów węglowych do celów opałowych, powinien spełniać również kumulatywnie przesłanki wynikające z ww. przepisu, to jest:

  • spełniać definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31a ust. 7 ustawy,
  • wprowadzić w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej – stosownie do zapisów art. 31c ustawy,
  • wypełniać warunki formalne, o których mowa w art. 31a ust. 3 i 4 ustawy.


Zakład Energetyki Cieplnej spełnia definicję zakładu energochłonnego, o której mowa w art. 31a ust. 7 ustawy.


W Zakładzie tym wprowadzono także system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, wskazany w art. 31c ust. 1 i 3 ustawy. Spółka uczestniczy bowiem w Europejskim Systemie Handlu Uprawnieniami do Emisji (EU ETS), jak również jest objęta obowiązkiem uzyskiwania i umarzania świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) lub uiszczania opłaty zastępczej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.


Tym samym, przy spełnieniu warunków formalnych, o których mowa w art. 31a ust. 3 i 4 ustawy, nabywane przez Spółkę wyroby węglowe zużywane do produkcji ciepła od dnia 1 lipca 2017 r. będą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.


Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj