Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-112/11-5/TK
z 30 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-112/11-5/TK
Data
2012.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Energia elektryczna jako przedmiot opodatkowania akcyzą


Słowa kluczowe
akcyza
węgiel
wyroby
zakład energochłonny
zwolnienie


Istota interpretacji
Co oznacza zwrot „produkcja sprzedana” użyty w art. 31a ust. 10 ustawy i czy obejmuje produkcję gorzelni nie sprzedaną na zewnątrz, co jest podstawą odpowiedzi na pytanie czy wyroby węglowe zużywane w gorzelni do wyrobu alkoholu etylowego są zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych, a więc korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pk 8 ustawy?



Wniosek ORD-IN 709 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. Zainteresowany złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz przeformułowane pytanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (…). Firma prowadzi szeroką działalność produkcyjną handlową i usługową w tym posiada gorzelnie, w których produkuje alkohol etylowy. Alkohol ten jest przekazywany następnie ze składu podatkowego gorzelni do składu podatkowego zakładu rektyfikacji spirytusu, w którym zostaje przetworzony na biokomponenty przeznaczone do sprzedaży. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji gorzelni wynosi nie mniej niż 10% w skali roku. Poszczególne gorzelnie są wyodrębnionymi składami podatkowymi, działającymi w oparciu o wyodrębnione składniki majątkowe (nieruchomości lub części nieruchomości, środki trwałe i wyposażenie).

Nieruchomości, na których się znajdują, są oddzielnie administrowane. W zakresie obowiązków odpowiedzialnych pracowników leży obsługa wyłącznie ww. nieruchomości. W księgach rachunkowych firmy gorzelnie są wyodrębnione w ten sposób, że każda z nich ma swoje konta kosztowe, na które przypisywane są wszystkie operacje związane z daną gorzelnią.

W każdej chwili możliwe jest ustalenie wartości i ilości produkcji z danej gorzelni i kosztów, jakie zostały poniesione. Zobowiązania związane z funkcjonowaniem gorzelni regulowane są centralnie, ale rozdzielane na poszczególne gorzelnie i w każdej chwili możliwe jest wskazanie zobowiązań związanych z daną gorzelnią. Każda gorzelnia przeznaczona jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał że:

  1. Wnioskodawca jako podmiot gospodarczy rozumiany w całości nie jest podmiotem, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Jak podano we wniosku Zainteresowany prowadzi szeroką działalność produkcyjną, handlową i usługową, w tym gorzelnie, które są wyodrębnionymi składami podatkowymi i zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa, spełniają bowiem - w ocenie Wnioskodawcy kryteria określone w art. 3la ust. 10 zdanie drugie ustawy o podatku akcyzowym. W odniesieniu do każdej gorzelni indywidualnie rozpatrywanej udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji wynosi więcej niż 10% w skali roku poprzedzającego. Z tym zastrzeżeniem, że w gorzelniach nie występuje wartość produkcji sprzedanej w sensie sprzedaży na zewnątrz, ponieważ alkohol z gorzelni jest przekazywany ze składu podatkowego gorzelni do składu podatkowego zakładu rektyfikacji, gdzie jest przetwarzany na biokomponenty przeznaczone do sprzedaży zewnętrznej. Wobec tego w skali poszczególnych gorzelni warunek 10% udziału wyrobów węglowych w wartości produkcji, pozwalający na uznanie podmiotu za zakład energochłonny, jest spełniony. Wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych, są zwolnione od akcyzy (art. 3la ust. 2 pkt 8 ww. ustawy).
  2. Jak wskazano we wniosku, podatnik stoi na stanowisku, że każda gorzelnia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest bowiem organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w całości przedsiębiorstwa i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Przeformułowane pismem z dnia 29 lutego 2012 r. pytanie brzmi następująco.

Co oznacza zwrot „produkcja sprzedana” użyty w art. 31a ust. 10 ustawy i czy obejmuje produkcję gorzelni nie sprzedaną na zewnątrz, co jest podstawą odpowiedzi na pytanie czy wyroby węglowe zużywane w gorzelni do wyrobu alkoholu etylowego są zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych, a więc korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pk 8 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany stan faktyczny każdej gorzelni stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Zainteresowany wskazał, iż o wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy wyodrębnienie zespołu składników (jednostki) w ramach istniejącego przedsiębiorstwa jako całości. W ramach ww. wyodrębnienia zasadnicze znaczenie ma wyodrębnienie osobowe (personalne) oraz majątkowe ww. zespołu nieruchomości. Na wyodrębnienie personalne w ramach firmy wskazuje przypisanie określonych pracowników ww. zespołu nieruchomości w ramach danej firmy. Z kolei w kwestii wyodrębnienia składników majątkowych na bazie, których określony skład personalny jest w stanie wykonywać faktycznie powierzone mu zadania gospodarcze - w opisanym stanie faktycznym gorzelnie stanowią wydzielony zespół, w oparciu o który określeni pracownicy realizują określone zadania. Wyodrębnienie funkcjonalne związane jest z kolei z zakresem zadań powierzonych do realizacji danemu zespołowi gospodarczemu oraz ze specyfikacją działalności gospodarczej prowadzonej faktycznie poprzez dany zespół składników, na tyle niezależną, iż zespół ten może stanowić oddzielne przedsiębiorstwo. W przedmiotowej sprawie każda gorzelnia może prowadzić działalność gospodarczą, niezależnie od pozostałych składników Przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Niezależnie od wyodrębnienia organizacyjnego aby dany zespół stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien być także wyodrębniony finansowo. Z wyodrębnieniem finansowym mamy do czynienia, gdy istnieje możliwość wyodrębnienia przychodów oraz kosztów generowanych przez dany zespół składników, jak również wierzytelność i zobowiązań związanych z funkcjonowaniem danego zespołu składników w ramach przedsiębiorstwa.

Zainteresowany stoi na stanowisku, że w sytuacji gorzelni funkcjonujących w ramach firmy spełniony jest warunek 10% udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji, gdyż za produkcję sprzedaną należy uznać wartość produkcji danej gorzelni, przeznaczonej w pierwszym etapie do danego przerobu (rektyfikacji) a ostatecznie do sprzedaży jako dodatek do paliw. Wnioskodawca uważa także, że w sytuacji gorzelni funkcjonujących w ramach firmy spełniony jest warunek 10% udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji, gdyż za produkcję sprzedaną należy uznać wartość produkcji danej gorzelni, przeznaczonej w pierwszym etapie do dalszego przerobu (rektyfikacji) a ostatecznie do sprzedaży jako dodatek do paliw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy).

W treści złożonego wniosku wskazano, że Wnioskodawca, prowadzi szeroką działalność produkcyjną handlową i usługową w tym posiada gorzelnie, w których produkuje alkohol etylowy. Alkohol ten jest przekazywany następnie ze składu podatkowego gorzelni do składu podatkowego zakładu rektyfikacji spirytusu, gdzie zostaje przetworzony na biokomponenty przeznaczone do sprzedaży. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji gorzelni wynosi nie mniej niż 10% w skali roku. Poszczególne gorzelnie są wyodrębnionymi składami podatkowymi, działającymi w oparciu o wyodrębnione składniki majątkowe (nieruchomości lub części nieruchomości, środki trwałe i wyposażenie).

Zainteresowany wskazał, iż gorzelnie, są zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa, spełniają kryteria określone w art. 3la ust. 10 zdanie drugie ustawy o podatku akcyzowym.

W odniesieniu do każdej gorzelni indywidualnie rozpatrywanej, udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji wynosi więcej niż 10% w skali roku poprzedzającego. Wskazał również, że w gorzelniach nie występuje wartość produkcji sprzedanej w sensie sprzedaży na zewnątrz, ponieważ alkohol z gorzelni jest przekazywany ze składu podatkowego gorzelni do składu podatkowego zakładu rektyfikacji, gdzie jest przetwarzany na biokomponenty przeznaczone do sprzedaży zewnętrznej. Wobec tego w skali poszczególnych gorzelni warunek 10% udziału wyrobów węglowych w wartości produkcji, pozwalający na uznanie podmiotu za zakład energochłonny, jest spełniony. Wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych, są zwolnione od akcyzy (art. 3la ust. 2 pkt 8 ustawy).

Zainteresowany wskazał, że każda gorzelnia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest bowiem organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w całości przedsiębiorstwa i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Natomiast w świetle art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Z powyższego wynika, m.in., iż przepis art. 31a ust. 2 ustawy wymienia na jakie cele (w tym przypadku uprzywilejowane zwolnieniem) mogą zostać przeznaczone wyroby węglowe.

Natomiast podmiotem uprawnionym do zwolnienia jest zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu - zwalnia się bowiem od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (…) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Podmiot zużywający to w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W świetle powyższego, podmiot zużywający wyroby węglowe będzie korzystał ze zwolnienia jeśli zużyje wyroby węglowe do jednego z enumeratywnie wskazanych w ust. 2 celów (przeznaczeń).

W myśl art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Na mocy art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne.

Stosownie do art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne, rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wątpliwość Zainteresowanego budzi to czy w gorzelni stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa 10% udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej, może być liczony od wartości produkcji przekazanej do dalszego przerobu w zakładzie rektyfikacji. Wnioskodawca nie wie, co oznacza zwrot „wartość produkcji sprzedanej” użyty w art. 31a ust. 10 ustawy i czy obejmuje produkcję gorzelni nie sprzedaną na zewnątrz a w efekcie czy może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust 2 pkt 8 ustawy.

W jego opinii (…) w skali poszczególnych gorzelni warunek 10% udziału wyrobów węglowych w wartości produkcji, pozwalający na uznanie podmiotu za zakład energochłonny, jest spełniony.

Ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje pojęcia „wartość produkcji sprzedanej”. Zgodnie natomiast z definicją „wartość produkcji sprzedanej”, zawartą na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego /http://www.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm...id=POJ-658. htm/ wartość produkcji sprzedanej obejmuje:

  1. Wartość sprzedanych (niezależnie od tego, czy zostały zapłacone) na zewnątrz przedsiębiorstwa produktów, tj.:
    • własnej produkcji wyrobów gotowych,
    • wykonanych usług, - prac naukowo-badawczych,
    • prac projektowych, geodezyjno-kartograficznych,
    • robót, w tym także budowlano-montażowych wykonanych siłami własnymi (tj. bez podwykonawców), itp. wynikającą z przemnożenia ilości sprzedanych wyrobów i usług przez jednostkową cenę sprzedaży skorygowaną o należne dopłaty, udzielone rabaty, bonifikaty, opusty lub umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży wyrobów i usług, bez podatku od towarów i usług (VAT);
  2. Wartość produktów wytworzonych nie zaliczanych do sprzedaży, traktowanych na równi ze sprzedażą, tj.:
    • wartość własnych wyrobów przekazanych do własnych punktów sprzedaży detalicznej,
    • wartość wykonanych świadczeń na rzecz funduszu świadczeń socjalnych,
    • wykonanych i przekazanych wyrobów i usług własnej produkcji na powiększenie wartości własnych środków trwałych,
    • nieodpłatnie przekazanych produktów (tj. wyrobów i usług) na potrzeby reprezentacji i reklamy,
    • przekazanych wyrobów i usług na potrzeby osobiste podatników i pracowników oraz,
    • darowizny wyrobów i świadczonych usług bez pobrania zapłaty.
  3. Zryczałtowaną odpłatność agenta za powierzone mu prowadzenie działalności gospodarczej, użytkowanie środków trwałych itp., na podstawie umowy (zlecenia) zawartej z agentem; w przypadku umowy agencyjnej - pełne przychody agenta.

Produkcję sprzedaną wyraża się w cenach realizacji, tj. w cenach faktycznie uzyskiwanych w transakcjach sprzedaży z bezpośrednimi odbiorcami, w wartości netto, tj. bez należnego od tej sprzedaży podatku od towarów i usług (VAT). W zależności od kategorii odbiorców mogą to być ceny zbytu, hurtowe, detaliczne, transakcyjne i inne uwzględniające dopłaty, opusty i bonifikaty przewidziane w warunkach umowy.

Tak wyrażona wartość produkcji sprzedanej stanowi wartość w cenach producenta.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż skoro w zorganizowanych częściach przedsiębiorstwa (gorzelniach) nie występuje wartość produkcji sprzedanej w sensie sprzedaży na zewnątrz, to uznać należy, iż warunek określony w cyt. powyżej art. 31a ust 10 ustawy jest spełniony.

Podsumowując, wyroby węglowe zużywane w gorzelni do wyrobu alkoholu etylowego są zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych, a więc korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj