Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.179.2017.3.IL
z 11 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.), uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego ­ jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 sierpnia 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina ... realizowała w 2015 r. zadanie Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn. „Poprawa jakości powietrza - Część … - Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii - edycja 2, w ramach umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w S., przy współudziale środków z NFOŚiGW. Dotacja ta była dotacją celową a jej przekazywanie nastąpiło na podstawie umowy zawartej przez Gminę z WFOŚiGW. Zgodnie ze stanowiskiem Gminy ... dotowanym niniejszą inwestycją jest Gmina ... Uzyskane od WFOŚiGW środki zostały przez Gminę zaksięgowane po stronie dochodów gminy, zgodnie z ustalonym planem dochodów, a następnie po przeprowadzeniu przez Gminę procedury naboru do programu … zostały one, zgodnie z planem wydatków gminy, skierowane do Wnioskodawcy, jako ostatecznego odbiorcy korzyści. Wnioskodawcy udzielono dofinansowania w kwocie 6.875 zł. Następnie Gmina wystawiła informację PIT-8C, wskazując kwotę dotacji jako podlegającą opodatkowaniu. Jako podstawę prawną Gmina wskazuje zapisy umowy jaka została zawarta pomiędzy nią a WFOŚiGW. Zdaniem Wnioskodawcy jest to procedura błędna, ponieważ w danym przypadku zachodzą okoliczności opisane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, iż dotacja ta jest zwolniona z obowiązku podatkowego i bezsprzecznie została ona udzielona przez Gminę ..., która jest jednostką budżetową a wypłacone środki w uchwale budżetowej na rok 2016 opisano jako wydatki inwestycyjne. Wnioskodawca zaznaczył również, że opisana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.


Ponadto, wskazał rozstrzygnięcia organów podatkowych w innych sprawach indywidualnych, jednakże posiadających wprost odniesienie do rozpatrywanego zagadnienia:


  1. interpretacja indywidualna z dnia 28 maja 2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/4511-355/15/RS,
  2. interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2016 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.807.2016.1 APS,
  3. interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.44.2017.2.KK,
  4. interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.39.2017.2.KK,
  5. interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2017 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 2461-IBPB-2-2.4511.26.2017.2.KK.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy udzielona przez Gminę dotacja celowa na modernizację sposobu ogrzewania w lokalach mieszkalnych w ramach realizacji Programu ograniczenia niskiej emisji na terenie Gminy, osobom fizycznym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co powoduje obowiązek sporządzenia informacji o przychodach PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja jaką otrzymuje mieszkaniec na dofinansowanie zadań ekologicznych z budżetu gminy nie rodzi obowiązku wystawiania rozliczeń rocznych - PIT-8C, gdyż zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego” są wolne od podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.



Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie w pkt 9 wymienia się inne źródła.

W świetle art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w „szczególności”. Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczonego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina ... realizowała w 2015 r. zadanie Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pn. „Poprawa jakości powietrza - Część II … - Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii - edycja 2, w ramach umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w S., przy współudziale środków z NFOŚiGW. Dotacja ta była dotacją celową a jej przekazywanie nastąpiło na podstawie umowy zawartej przez Gminę z WFOŚiGW. Zgodnie ze stanowiskiem Gminy .. dotowanym niniejszą inwestycją jest Gmina ... Uzyskane od WFOŚiGW środki zostały przez Gminę zaksięgowane po stronie dochodów gminy, zgodnie z ustalonym planem dochodów, a następnie po przeprowadzeniu przez Gminę procedury naboru do programu … zostały one, zgodnie z planem wydatków gminy, skierowane do Wnioskodawcy, jako ostatecznego odbiorcy korzyści. Wnioskodawcy udzielono dofinansowania w kwocie 6.875 zł. Następnie Gmina wystawiła informację PIT-8C, wskazując kwotę dotacji jako podlegającą opodatkowaniu. Jako podstawę prawną Gmina wskazuje zapisy umowy jaka została zawarta pomiędzy nią a WFOŚiGW. Zdaniem Wnioskodawcy jest to procedura błędna, ponieważ w danym przypadku zachodzą okoliczności opisane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, iż dotacja ta jest zwolniona z obowiązku podatkowego i bezsprzecznie została ona udzielona przez Gminę …, która jest jednostką budżetową a wypłacone środki w uchwale budżetowej na rok 2016 opisano jako wydatki inwestycyjne. Wnioskodawca zaznaczył również, że opisana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2017 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych a ponadto została sfinansowana z budżetu Gminy M. S. to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na podmiocie wypłacającym przedmiotową dotację nie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj