Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-355/15/RS
z 28 maja 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2015 r. (data wpływu 2 marca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.
We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina (Wnioskodawca) realizowała w 2014 r. zadanie Programu Priorytetowego NFOŚiGW pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne część 2) – Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy - edycja 2014, w ramach umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy współudziale środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dotacja ta jest dotacją celową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, a jej przekazywanie nastąpiło na podstawie umowy zawartej przez Gminę z WFOSiGW.
Dotacja otrzymana przez Gminę na realizację tego zadania przyjęta została jako dochód w budżecie Gminy i środki z dotacji zostały fizycznie wypłacone osobom, które zakwalifikowały się do realizowanego w ramach programu zadania na mocy podpisanych umów między tymi osobami a Gminą już nie jako dofinansowanie z WFOŚiGW, lecz jako środki pochodzące z budżetu Gminy (w formie dotacji). Dofinansowanie przekazywane z budżetu Gminy osobom fizycznym w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy stanowi dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dofinansowanie w formie pieniężnej z budżetu Gminy części kosztów w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy, stanowiące dla osoby fizycznej przychód skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, czy w takim przypadku Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C?
Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie w formie pieniężnej osobom fizycznym usługi usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji na terenie gminy mieści się w kategorii zwolnienia wymienionego w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2014 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy źródłami przychodów są inne źródła.
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła, o czym świadczy użycie słowa w „szczególności”. Wobec tego przychodem z innych źródeł będzie dla podatnika każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina (Wnioskodawca) realizowała w 2014 r. zadanie Programu Priorytetowego NFOŚiGW pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne część 2) – Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy - edycja 2014, w ramach umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy współudziale środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dotacja ta jest dotacją celową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, a jej przekazywanie nastąpiło na podstawie umowy zawartej przez Gminę z WFOSiGW.
Dotacja otrzymana przez Gminę na realizację tego zadania przyjęta została jako dochód w budżecie Gminy i środki z dotacji zostały fizycznie wypłacone osobom, które zakwalifikowały się do realizowanego w ramach programu zadania na mocy podpisanych umów między tymi osobami a Gminą już nie jako dofinansowanie z WFOŚiGW, lecz jako środki pochodzące z budżetu Gminy (w formie dotacji). Dofinansowanie przekazywane z budżetu Gminy osobom fizycznym w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy stanowi dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro dofinansowanie dokonywane jest z budżetu Gminy osobom fizycznym i stanowi dotację w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych to korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, na Gminie nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymują ww. dofinansowanie (dotację).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.