Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.243.2017.1.MW
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2017 r. (data wpływu 4 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2017 r. (data wpływu 22 sierpnia 2017 r.), pismem z dnia 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.) oraz pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 31 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca nabywając towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy o VAT działa w charakterze podatnika i w związku z tym jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku należnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca nabywając towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy o VAT działa w charakterze podatnika i w związku z tym jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku należnego. Wniosek uzupełniono w dniu 22 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie własnego stanowiska, a także w dniach 28 i 31 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat posiada NIP nadany jako podatnikowi (zgłoszenie NIP-2 z 25 września 2009 r.) i jest zarejestrowany jako podatnik do ewidencji podatku od towarów i usług (zgłoszenie VAT-Z z dnia 24 stycznia 2012 r.).

Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu. Zadania powiatu wykonuje zarząd przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma powiat (jednostka samorządu terytorialnego). W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 powołanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oprócz zadań własnych Powiat realizuje zadania z zakresu administracji rządowej zlecone ustawami (art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym).

Powiat z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonał centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług wraz z jednostkami organizacyjnymi będącymi jednostkami budżetowymi i składa we właściwym miejscowo Urzędzie Skarbowym jedną deklarację rozliczeniową pod NIP Powiatu.

Powiat jest specyficznym podatnikiem VAT ze względu na fakt wykonywania czynności opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT, niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Według art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, c) dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powiat jako czynny podatnik podatku VAT dokonując zakupów, dla których na podstawie art. 17 ust.1 pkt 7 jest podatnikiem nie dokonuje podziału nabywanych towarów ze względu na rodzaj wykonywanych czynności tj. opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT, niepodlegających opodatkowaniu VAT, i z uwagi na ten fakt w przypadku nabycia towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o VAT traktuje te transakcje jako opodatkowane odwrotnym obciążeniem.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 sierpnia 2017 r. wskazano, że konieczność rozliczenia podatku VAT z urzędem skarbowym przez Powiat wystąpi wtedy, gdy wartość jednorazowej transakcji przekroczy 20 tysięcy złotych, przy czym pod uwagę brana jest tutaj wartość netto, więc bez doliczonego podatku od towarów i usług.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 31 sierpnia 2017 r. wskazano, że Powiat spełnia wszystkie przesłanki art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz art. 17 ust. 1c ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat nabywając towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy o VAT bez względu na charakter wykonywanych czynności, tj. czynności opodatkowane VAT, zwolnione VAT, niepodlegające VAT, któremu służy nabycie działa w charakterze podatnika VAT czynnego i jest podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywając towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy o VAT bez względu na charakter wykonywanych czynności, tj. czynności opodatkowane VAT, zwolnione VAT, niepodlegające VAT, któremu służy nabycie towarów działa w charakterze podatnika VAT czynnego ponieważ dostawca, który dokonuje dostawy towarów na rzecz Powiatu weryfikując statut podatnika VAT czynnego w bazie umieszczonej na stronie Ministerstwa Finansów, uzyskuje potwierdzenie, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Baza udostępniona przez Ministerstwo Finansów nie zawiera dodatkowych informacji, że w przypadku statusu podatnika VAT w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego istotne jest czy nabywane towary należy również odnieść do specyfiki wykonywanych czynności podatnika.

Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT, nabywając towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy o VAT bez względu na charakter wykonywanych czynności (czynności opodatkowane VAT, zwolnione z VAT, niepodlegające VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT), któremu nabycie służy, jest on zobowiązany do prawidłowego rozliczenia VAT od kwoty dokonanych zakupów, a więc ma obowiązek zastosowania mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia ponieważ spełnia przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT tj.:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, c) dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122;

ma więc obowiązek rozliczenia VAT jako nabywca, przejmuje w tym zakresie obowiązki sprzedawcy. Powiat dokonując takich nabyć wykazuje je więc odpowiednio w poz. 34 oraz poz. 35 deklaracji podatkowej w okresie, w którym dokonał przedmiotowego nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2015 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Załącznik nr 11 do ustawy określa (w 41 pozycjach) wykaz towarów, o których mowa w zdaniu wstępnym art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonana została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Mechanizm „odwrotnego obciążenia” podatkiem od towarów i usług stanowi odstępstwo od generalnej zasady wyrażonej w art. 193 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.) – dalej jako „Dyrektywa” – (zgodnie z którym osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług) i przenosi obowiązek rozliczenia VAT należnego ze sprzedającego na nabywcę. Podstawą dla zastosowania tego szczególnego środka jest art. 199-199a Dyrektywy. W art. 199 ust. 1 oraz art. 199a ust. 1 Dyrektywy zawarty został zamknięty katalog transakcji, w odniesieniu do których państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik podatku od towarów i usług – odbiorca towarów i usług będących przedmiotem tych transakcji, wśród których wymieniono dostawę zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku VI (art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy). Do decyzji państw członkowskich Unii Europejskiej pozostawiono zarówno ewentualne zaimplementowanie tego mechanizmu na grunt krajowych regulacji, jak również kwestię, które spośród enumeratywnie wskazanych w dyrektywie towarów i usług zostaną nim objęte.

W przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł (art. 17 ust. 1c ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1d ustawy, za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

W myśl art. 17 ust. 1e ustawy, za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jako czynny podatnik podatku VAT dokonując zakupów, dla których na podstawie art. 17 ust.1 pkt 7 jest podatnikiem nie dokonuje podziału nabywanych towarów ze względu na rodzaj wykonywanych czynności, tj. opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT, niepodlegających opodatkowaniu VAT, i z uwagi na ten fakt w przypadku nabycia towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy traktuje te transakcje jako opodatkowane na zasadach odwrotnego obciążenia. Ponadto w przedmiotowej sprawie (jak wskazał Wnioskodawca) spełnione są wszystkie przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz art. 17 ust. 1c ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy nabywając towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy, bez względu na charakter wykonywanych czynności, tj. czynności opodatkowane VAT, zwolnione VAT, niepodlegające VAT, któremu służy nabycie – działa on w charakterze podatnika zobowiązanego do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego – na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że jeżeli organ władzy publicznej (tu: Powiat) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (z tytułu wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu) nabywa towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy (objęte procedurą „odwróconego obciążenia”) powinien rozliczyć podatek VAT zgodnie z reżimem tego mechanizmu, bez względu na cel w jakim – w konkretnym przypadku – dokonuje zakupu, tj. czy zakup jest dokonywany w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, czy też zakup będzie służył działalności wykonywanej w charakterze organu władzy publicznej (o ile zostaną spełnione pozostałe przesłanki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy). Ustawa nie wprowadza w tym zakresie żadnego rozróżnienia o charakterze podmiotowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabywając towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy bez względu na charakter wykonywanych czynności, tj. czynności opodatkowane VAT, zwolnione VAT, niepodlegające VAT, któremu służy nabycie – działa w charakterze podatnika VAT i jest podmiotem zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku VAT należnego z tego tytułu – na zasadach tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia (przy spełnieniu wszystkich przesłanek określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz art. 17 ust. 1c ustawy).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zauważa się również, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj