Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/4512-1-267/16-5/TK
z 15 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług – jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia działek niezabudowanych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia działek zabudowanych (pytania oznaczone we wniosku nr 3 i 4).

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia działek niezabudowanych i zabudowanych (pytania oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 4). Wniosek uzupełniono w dniu 20 czerwca 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, sprostowanie pytań, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest osobą prawną, wpisaną do KRS, działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Cele statutowe Stowarzyszenia obejmują:

    1. stwarzanie warunków do prowadzenia działalności przez członków;
    2. szkolenie i doskonalenie umiejętności;
    3. upowszechnianie wiedzy, umiejętności i dobrych praktyk, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa;
    4. integrację środowiska i sympatyków;
    5. promocję;
    6. wspieranie rozwoju i upowszechnianie kultury fizycznej, w szczególności w zakresie sportu;
    7. wspieranie i rozwój infrastruktury;
    8. reprezentowanie interesów członków wobec władz instytucji krajowych i międzynarodowych;
    9. działanie na rzecz ułatwień;
    10. pielęgnowanie narodowych tradycji, pielęgnowanie polskości, jako czynnika rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
    11. podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz aktywizację zawodową osób pozostających bez pracy lub zagrożonych zwolnieniem z pracy;
    12. podejmowanie oraz wspieranie inicjatyw szkolenia, edukacji, wychowania, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
    13. wspomaganie rozwoju techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych;
    14. upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa, działanie na rzecz ratownictwa, ochrony ludności, pomocy ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych;
    15. szkolenie i doskonalenie umiejętności członków organizacji dla potrzeb wojska, transportu, ratownictwa i służb państwowych;
    16. promocję i organizowanie wolontariatu.

Zgodnie z postanowieniami Statutu Wnioskodawca realizuje swoje cele poprzez wykonywanie następujących zadań w ramach działalności nieodpłatnej oraz odpłatnej:

    1. koordynacja i wspieranie działalności statutowej poszczególnych członków;
    2. współdziałanie z innymi stowarzyszeniami, związkami sportowymi, organizacyjnymi i instytucjami w kraju i za granicą;
    3. udział w naradach, zjazdach i konferencjach;
    4. występowanie wobec organów władzy publicznej oraz innych instytucji publicznych w sprawach będących przedmiotem działalności statutowej;
    5. występowanie do władz i instytucji z poparciem inicjatyw i wniosków;
    6. inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych mających wpływ na działalność statutową, w szczególności w zakresie sportu ogólnego oraz amatorskiego;
    7. współpraca z właściwymi władzami odpowiedzialnymi za obronność kraju;
    8. podejmowanie działań na rzecz rozwoju i utrzymania infrastruktury;
    9. inspirowanie i popieranie postępu i twórczości technicznej, artystycznej, naukowej;
    10. nadawanie odznak honorowych, dyplomów i innych wyróżnień;
    11. wymiana wiedzy oraz dobrych praktyk;
    12. kultywowanie tradycji, kształtowanie zasad etycznych wśród członków;
    13. pielęgnowanie pamięci o zmarłych ludziach;
    14. udostępnianie posiadanego sprzętu oraz posiadanej infrastruktury do wykonywania czynności przez członków;
    15. organizowanie kursów teoretycznych i praktycznych w zakresie wszystkich specjalności uprawianych w ramach struktur Stowarzyszenia, a także wykonywanie usług;
    16. wydawanie i standaryzacja dokumentów niezbędnych w działalności, w szczególności instrukcji operacyjnych dla certyfikowanej działalności;
    17. nadzór nad działalnością na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;
    18. organizowanie zjazdów i konferencji związanych;
    19. prowadzenie działalności wydawniczej i popularyzatorskiej.

Stowarzyszenie, poza działalnością statutową, prowadzi także działalność gospodarczą, która ma charakter uboczny wobec działalności statutowej i polega na sprzedaży detalicznej. Działalność gospodarcza prowadzona jest wyłącznie w celu pozyskiwania środków na działalność statutową Stowarzyszenia.

Mocą decyzji Urzędu, wydanych odpowiednio w styczniu 1992 r. oraz w kwietniu 1992 r. Stowarzyszenie nieodpłatnie stało się:

(i) użytkownikiem wieczystym do 2091 roku będącej własnością Skarbu Państwa nieruchomości składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi: 903/1 (o pow. 0,0122 ha), 903/2 (o pow. 3,1544 ha), 911 (5,3966 ha), 913 (o pow. 24,2273 ha), oraz 915 (o pow. 9,8918 ha), o łącznym obszarze 42,6934 ha, oraz właścicielem wzniesionych na działce gruntu 903/2 i stanowiących odrębne nieruchomości ujawnionych w treści księgi wieczystej budynków:

  • dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły, o powierzchni 445 m2 (rok budowy 1950),
  • budynku trafostacji z cegły, o powierzchni 21,30 m2 (rok budowy 1946),
  • jednokondygnacyjnej „hali” z cegły o powierzchni 120,00 m2 (rok budowy 1989).

Opisana wyżej działka nr 913 uległa podziałowi w trybie art. 92 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami na:

  • działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym 913/1, o obszarze 11,9214 ha,
  • działkę gruntu oznaczoną numerem geodezyjnym 913/2, o obszarze 12,3059 ha.

Wyżej wymienione działki gruntu znajdują się na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w ewidencji gruntów:

  • działka gruntu nr 903/1 oznaczona jest jako tereny przemysłowe,
  • działka gruntu nr 903/2 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne oraz inne tereny zabudowane,
  • działka gruntu nr 911 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne,
  • działka gruntu nr 913/1 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne,
  • działka gruntu nr 913/2 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne,
  • działka gruntu nr 915 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne.

(ii) użytkownikiem wieczystym do 2091 roku będącej własnością Skarbu Państwa nieruchomości składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi: 503/1 (o pow. 0,0575 ha), 503/3 (o pow. 1,2026 ha), 503/5 (o pow. 0,0037 ha) oraz 503/6 (o pow. 11,0438 ha), o łącznym obszarze 12,3076 ha, oraz właścicielem wzniesionych na działce gruntu nr 503/6 stanowiących odrębne nieruchomości, częściowo ujawnionych w treści księgi wieczystej budynków:

  • jednokondygnacyjnego magazynu z cegły, o powierzchni 1.018,00 m2 (rok budowy 1947),
  • dwukondygnacyjnej przybudówki do magazynu z cegły, o powierzchni 108,40 m2 (rok budowy 1947),
  • jednokondygnacyjnego magazynu z drewna, o powierzchni 830 m2 (rok budowy 1943),
  • garażu z cegły, o powierzchni 175,00 m2 (rok budowy 1950),
  • jednokondygnacyjnego magazynu paliw i smarów z cegły, o kubaturze 119,835 m3 wraz z nieczynną instalacją paliwową w postaci trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego (rok budowy 1947),
  • 6 magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej, o powierzchni odpowiednio 338,14 m2, 911,70 m2, 220,00 m2, 911,70 m2, 277,79 m2, 911,70 m2 (lata budowy 2005 i 2006),
  • kontenerowej dwukomorowej stacji paliw (30m2) z systemem wydawczym (rok budowy 2012),
  • podziemnego zbiornika betonowego ppoż. o średnicy 6m (rok budowy 1985),
  • nieczynnej studni głębinowej (rok budowy 1990).

Opisane wyżej działki gruntu znajdują się na terenie, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w ewidencji gruntów:

  • działka gruntu nr 503/1 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne,
  • działka gruntu nr 503/3 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne,
  • działka gruntu nr 503/5 oznaczona jest jako tereny przemysłowe,
  • działka gruntu nr 503/6 oznaczona jest jako inne tereny komunikacyjne oraz inne tereny zabudowane.

Ww. niezabudowane działki gruntu stanowią przedmiot umów najmu oraz dzierżawy. Wnioskodawca oddał również w najem na rzecz podmiotów trzecich część dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły (o pow. 35 m2) oraz część jednego magazynu do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej (o pow. 21 m2). Wskazane części obiektów wynajmowane są nieprzerwanie od dnia 25 listopada 2011 r.

Za wyjątkiem kontenerowej dwukomorowej stacji paliw z systemem wydawczym wzniesionej w roku 2012, w stosunku do obiektów posadowionych na wyżej opisanych działkach gruntu nie przysługiwało Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie rzeczonych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i które przewyższałyby 30% wartości początkowej tych obiektów.

Celem dalszej odprzedaży, Wnioskodawca zamierza nabyć od Skarbu Państwa własność niezabudowanej nieruchomości przylegającej do opisanych wyżej gruntów, składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami: 810, 812 oraz 814, o łącznym obszarze 0,7829 ha.

Wnioskodawca nosi się z zamiarem przeniesienia dotychczasowej siedziby. Zważywszy na powyższe, Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną sprzedaży, mocą której zobowiązał się odpłatnie przenieść na rzecz osoby trzeciej:

  • prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawo własności wzniesionych na działce gruntu nr 903/2 i stanowiących odrębne nieruchomości budynków, opisanych w punkcie (i) powyżej,
  • prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawo własności wzniesionych na działce gruntu nr 503/6 i stanowiących odrębne nieruchomości budynków, opisanych w punkcie (ii) powyżej,
  • prawo własności niezabudowanej nieruchomości, składającej się z działek gruntu oznaczonych numerami: 810, 812 oraz 814 o łącznym obszarze 0,7829 ha.

W świetle postanowień zawartej umowy przedwstępnej Stowarzyszenie jest uprawnione do usunięcia ze sprzedawanej nieruchomości opisanej wyżej w punkcie (ii) magazynu, 6 magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej o powierzchni odpowiednio 338,14 m2, 911,70 m2, 220,00 m2, 911,70 m2, 277,79 m2, 911,70 m2 oraz kontenerowej dwukomorowej stacji paliw (30m2) z systemem wydawczym w terminie jednego roku od zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży. Usunięcie lub pozostawienie ww. obiektów budowlanych pozostanie bez wpływu na cenę sprzedaży określoną w umowie. Wydanie przedmiotu umowy nastąpi w terminie 7 dni od daty zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży.

Istnieje prawdopodobieństwo, że w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży teren stanowiący przedmiot umowy objęty zostanie ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym ww. teren przeznaczony będzie pod teren aktywizacji gospodarczej.

Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży powyższych nieruchomości Wnioskodawca w całości zamierza przeznaczyć na cele statutowe, w tym na budowę siedziby oraz niezbędnej infrastruktury. Nie jest wykluczone, że wybudowana siedziba uzyska w przyszłości status użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji w rozumieniu przepisów ustawy.

W dniu 20 czerwca 2016 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1. Spośród działek gruntu będących przedmiotem wniosku niezabudowane są działki gruntu oznaczone numerami geodezyjnymi: 903/3, 911, 913/1, 913/2, 915.

2. W odniesieniu do ww. niezabudowanych działek gruntu nie zostały wydane decyzje ustalające warunki zabudowy.

3. Spośród działek będących przedmiotem wniosku zabudowane są działki gruntu oznaczone numerami geodezyjnymi: 903/1, 903/2, 503/1, 503/5 oraz 903/6.

Działka oznaczona numerem geodezyjnym 903/1 zabudowana jest budynkiem trafostacji z cegły o powierzchni 21,30 m2 (rok budowy 1946). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku trafostacji nastąpiło w roku 1946. Pomiędzy pierwszym zajęciem/ oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Działka oznaczona numerem geodezyjnym 903/2 zabudowana jest:

    1. dwukondygnacyjnym budynkiem administracyjnym z cegły, o powierzchni 445 m2 (rok budowy 1950). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego nastąpiło w roku 1950. Pomiędzy pierwszym zajęciem/ oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    2. jednokondygnacyjnym budynkiem „hali” z cegły, o powierzchni 120,00 m2 (rok budowy 1989). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie jednokondygnacyjnego budynku „hali” nastąpiło w roku 1989. Pomiędzy pierwszym zajęciem/ oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Działka oznaczona numerem geodezyjnym 503/5 zabudowana jest budynkiem trafostacji z cegły, o powierzchni 21,30 m2 (rok budowy 1946). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku trafostacji nastąpiło w roku 1946. Pomiędzy pierwszym zajęciem/ oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Działka oznaczona numerem geodezyjnym 503/6 zabudowana jest:

    1. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu z cegły, o powierzchni 1.018,00 m2 (rok budowy 1947) oraz przylegającą doń dwukondygnacyjną przybudówką z cegły, o powierzchni 108,40 m2 (rok budowy 1947). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku magazynu oraz przylegającej doń dwukondygnacyjnej przybudówki nastąpiło w roku 1947. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    2. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu z drewna, o powierzchni 830 m2 (rok budowy 1943). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku magazynu nastąpiło w roku 1945. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    3. budynkiem garażu z cegły, o powierzchni 175,00 m2 (rok budowy 1950). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku garażu nastąpiło w roku 1950. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    4. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu paliw i smarów z cegły, o kubaturze 119,835 m3 wraz z budowlą w postaci nieczynnej instalacji paliwowej składającej się z trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego (rok budowy 1947). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie jednokondygnacyjnego budynku magazynu paliw i smarów wraz budowlą w postaci nieczynnej instalacji paliwowej składającej się z trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego nastąpiło w roku 1947. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    5. 6 budynkami magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej, o powierzchni odpowiednio 338,14 m2, 911,70 m2, 220,00 m2, 911,70 m2, 277,79 m2, 911,70 m2 (lata budowy 2005 i 2006). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie 6 budynków magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej nastąpiło w latach 2005 i 2006. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    6. budowlą w postaci kontenerowej dwukomorowej stacji paliw (30m3) z systemem wydawczym (rok budowy 2012). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budowli w postaci kontenerowej dwukomorowej stacji paliw nastąpiło w roku 2012. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    7. budowlą w postaci podziemnego zbiornika betonowego ppoż. o średnicy 6 m (rok budowy 1985). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budowli w postaci podziemnego zbiornika betonowego nastąpiło w roku 1985. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    8. budowlą w postaci nieczynnej studni głębinowej (rok budowy 1990). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budowli w postaci nieczynnej studni głębinowej nastąpiło w roku 1990. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Działka oznaczona numerem geodezyjnym 503/1 zabudowana jest fragmentem (ok. 30 m2) jednego z 6 budynków magazynów posadowionych na działce gruntu oznaczonej numerem geodezyjnym 503/6. Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie tegoż budynku magazynu do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej nastąpiło w roku 2005. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

4. Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 503/3 nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 911 nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 913/1 nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka oznaczona numerem geodezyjnym 913/2 nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 915 nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 903/1 wraz z zlokalizowanym na niej budynkiem trafostacji z cegły, o powierzchni 21,30 m2 nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 903/2 wraz z zlokalizowanymi na niej niżej wymienionymi budynkami:

    1. dwukondygnacyjnym budynkiem administracyjnym z cegły, o pow. 445 m2,
    2. jednokondygnacyjnym budynkiem „hali” z cegły, o powierzchni 120,00 m2
    – nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 503/5 wraz z zlokalizowanym na niej budynkiem trafostacji z cegły, o powierzchni 21,30 m2 nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 503/6 wraz z zlokalizowanymi na niej n/w obiektami:

    1. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu z cegły, o powierzchni 1.018,00 m2 oraz przylegającą doń dwukondygnacyjną przybudówką z cegły, o powierzchni 108,40 m2,
    2. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu z drewna, o powierzchni 830 m2,
    3. budynkiem garażu z cegły, o powierzchni 175,00 m2,
    4. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu paliw i smarów z cegły, o kubaturze 119,835 m3 wraz z budowlą w postaci nieczynnej instalacji paliwowej składającej się z trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego,
    5. 6 budynkami magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej, o powierzchni odpowiednio: 338,14 m2, 911,70 m2, 220,00 m2, 911,70 m2, 277,79 m2, 911,70 m2,
    6. budowlą w postaci kontenerowej dwukomorowej stacji paliw (30 m3) z systemem wydawczym,
    7. budowlą w postaci podziemnego zbiornika betonowego ppoż. o średnicy 6 m,
    8. budowlą w postaci nieczynnej studni głębinowej,
    – nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 503/1 wraz z zlokalizowanym na niej fragmentem (ok. 30 m2) jednego z 6 budynków magazynów (posadowionych na działce gruntu oznaczonej numerem geodezyjnym 503/6) nie była wykorzystywana przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

5. Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 911, począwszy od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 913/2, począwszy od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 915, począwszy od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 903/1, począwszy od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 903/2, począwszy od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 503/6, począwszy od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Część dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego o powierzchni 445 m2 zlokalizowanego na działce gruntu oznaczonej numerem geodezyjnym 903/2 (sala dydaktyczna o pow. ok. 35 m2), począwszy od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Część dwukondygnacyjnej przybudówki z cegły, o powierzchni 108,40 m2 przylegającej do jednokondygnacyjnego budynku magazynu z cegły, o powierzchni 1.018,00 m2 zlokalizowanej na działce gruntu oznaczonej numerem geodezyjnym 503/6 (sala biurowa o pow. 21 m2), począwszy od dnia 1 czerwca 2009 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobie trzeciej na podstawie umowy najmu. Czynność ta ma charakter odpłatny.

Pozostałe nieruchomości będące przedmiotem wniosku, które nie zostały wymienione w tej części, nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie umów najmu, dzierżawy oraz innych umów cywilnoprawnych o podobnym charakterze.

6. Znajdująca się na działce gruntu oznaczonej numerem 503/6 nieczynna studnia głębinowa jest budowlą w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290).

7. Na moment sprzedaży działek nadal będą się na nich znajdowały dotychczasowe budynki oraz budowle. Przed dostawą ww. nieruchomości nie zostaną podjęte jakiekolwiek czynności związane z rozbiórką któregokolwiek z budynków/którejkolwiek z budowli.

Wnioskodawca poinformował ponadto, że w pierwotnie złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wkradł się błąd. W opisie zdarzenia przyszłego wskazano bowiem, że działki oznaczone numerami geodezyjnymi numer 503/1, 503/5 oraz 903/1 są niezabudowane. W rzeczywistości jednak pozostają one zabudowane wskazanymi powyżej obiektami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 czerwca 2016 r.):

  1. Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 503/3, 911, 913/1, 913/2, 915 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
  2. Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 503/1, 503/5, 903/1, 903/2 oraz prawa własności wzniesionych na nich obiektów korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
  3. Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego działki gruntu oznaczonej numerem geodezyjnym 503/6 oraz prawa własności wzniesionych na niej obiektów korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 15 czerwca 2016 r.), na przedstawione wyżej zapytania należy udzielić odpowiedzi twierdzących.

Uwagi ogólne:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę towarów rozumie się również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu (art. 7 ust. 1 pkt 6 i 6 ustawy o VAT).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Należy podkreślić, że zwolnione od podatku od towarów i usług w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT są dostawy nieruchomości spełniające łącznie następujące warunki, tj. przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany, przy czym ów teren nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Treść art. 2 pkt 33 ustawy o VAT nakazuje, aby przeznaczenie pod zabudowę ustalać na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów planistycznych.

Zasadnym w tym miejscu wydaje się nawiązanie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r., poz. 199, z późn. zm.), zgodnie z którym ustawa określa zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej oraz zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, zaś sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu terenu decydują więc akty prawa miejscowego – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy.

Analizowane zwolnienie od podatku stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartość dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z VAT dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b Dyrektywy. Przy czym, stosownie do treści art. 12 ust. 3 Dyrektywy, przez teren budowlany rozumie się każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie. Powyższe oznacza, że art. 2 pkt 33 ustawy o VAT pozostaje w zgodzie z przepisami Dyrektywy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Dana nieruchomość nie musi być faktycznie wykorzystywana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie danego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Art. 43 ust. 7a ustawy o VAT stanowi, iż warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki i budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego wynika, że co do zasady, grunt lub prawo użytkowania wieczystego gruntu będące przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na gruncie posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu lub prawa użytkowania wieczystego gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Ad 1. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, działki gruntu oznaczone numerami geodezyjnymi 503/3, 911, 913/1, 913/2, 915 są niezabudowane. Ww. działki gruntu nie zostały objęte ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy. Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży wymienione działki gruntu objęte zostaną ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym zostaną one przeznaczone pod teren aktywizacji gospodarczej.

Zdaniem Stowarzyszenia, w sytuacji, gdy w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży ww. działki gruntu objęte zostaną ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przeznaczającego je pod teren aktywizacji gospodarczej, odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 503/3, 911, 913/1, 913/2, 915 opodatkowane będzie podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej. Natomiast, w sytuacji, gdy w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży ww. działki gruntu nie zostaną objęte ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy, odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego tychże działek gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W takiej sytuacji grunty te nie będą posiadać statusu terenu budowlanego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany zauważa, iż prezentowane wyżej stanowisko wpisuje się w jednolitą linię interpretacyjną Ministra Finansów wyrażaną w interpretacjach indywidualnych (vide: interpretacja DIS w Warszawie z dnia 24 lipca 2015 r., nr IPPP3/4512-539/15-2/RM, interpretacja DIS w Łodzi z dnia 25 maja 2015 r., nr IPTPP1/4512-161/15-4/MW, interpretacja DIS w Bydgoszczy z dnia 27 stycznia 2015 r., nr ITPP2/443-1517/14/EB).

Ad 2. (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Jak wskazano w opisie sprawy, działka gruntu oznaczona numerem geodezyjnym 903/2 zabudowana jest dwukondygnacyjnym budynkiem administracyjnym z cegły (o pow. 445 m2), budynkiem trafostacji (o pow. 21,30 m2), jednokondygnacyjnym budynkiem „hali” (o pow. 120,00 m2). W stosunku do ww. budynków Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił także wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których przysługiwałoby mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przekraczających 30% wartości początkowej budynków. Część dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły (o pow. 35 m2) została oddana w najem.

W świetle powyższego, z uwagi na fakt, że planowana sprzedaż budynków (za wyjątkiem części dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły) nie została poprzedzona ich pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, w odniesieniu do tychże obiektów nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jako że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych budynków, jak również z uwagi na brak ponoszenia przez Stowarzyszenie wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których przysługiwałoby mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przekraczających 30% wartości początkowej budynków, sprzedaż prawa własności dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły (w części nie oddanej uprzednio w najem), budynku trafostacji oraz jednokondygnacyjnego budynku „hali” korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z kolei dostawa dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły, w tej części, w jakiej został on oddany do odpłatnego najmu (pow. 35 m2), przez wzgląd na to, że częściowo doszło do jego pierwszego zasiedlenia, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Natomiast odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu oznaczonej numerem 903/2, na której posadowione są ww. budynki, będzie korzystać ze zwolnienia w oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Prezentowane wyżej stanowisko potwierdza jednolita linia interpretacyjna Ministra Finansów wyrażana w interpretacjach indywidualnych (vide: interpretacja DIS w Łodzi z dnia 9 marca 2016 r., nr IPTPP2/4512-653/15-2/KK, interpretacja DIS w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r., nr IPPP2/4512-28/16-2/MMa, interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2016 r., nr ILPP1/4512-1-801/15-4/AP, interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 11 stycznia 2016 r., nr ILPP1/4512-1-725/15-6/TK, interpretacja DIS w Katowicach z dnia 4 grudnia 2015 r., nr IBPP1/4512-706/15/AW, interpretacja DIS w Katowicach z dnia 10 listopada 2015 r., nr IBPP1/4512-627/15/MG).

Ad 3. (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Jak wskazano w opisie sprawy, działka oznaczona numerem geodezyjnym 503/6 zabudowana jest jednokondygnacyjnym magazynem z cegły (pow. 1.018,00 m2), dwukondygnacyjną przybudówką do magazynu z cegły (pow. 108,40 m2), jednokondygnacyjnym magazynem z drewna (pow. 830 m2), garażem z cegły (pow. 175,00 m2), jednokondygnacyjnym magazynem paliw i smarów z cegły (o kubaturze 119,835 m3) wraz z nieczynną instalacją paliwową w postaci trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego, 6 magazynami do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej (o pow. odpowiednio 338,14 m2, 911,70 m2, 220,00 m2, 911,70 m2, 277,79 m2, 911,70 m2), przenośną kontenerową stacją paliw (o pow. 30 m2) z systemem wydawczym, podziemnym zbiornikiem betonowym przeciwpożarowym (o średnicy 6m), nieczynną studnią głębinową. Za wyjątkiem przenośnej kontenerowej stacji paliw z systemem wydawczym oraz części jednego z magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej (o pow. 21 m2), żaden z powyższych obiektów nie został uprzednio oddany do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W stosunku do ww. obiektów, poza przenośną kontenerową stacji paliw z systemem wydawczym, Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle powyższego, z uwagi na fakt, że planowana sprzedaż ww. obiektów (za wyjątkiem przenośnej kontenerowej stacji paliw z systemem wydawczym oraz części jednego z magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej o pow. 21 m2) nie została poprzedzona ich pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, w odniesieniu do tychże obiektów nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jako że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych obiektów (za wyjątkiem przenośnej kontenerowej stacji paliw z systemem wydawczym), jak również z uwagi na brak ponoszenia przez Stowarzyszenie wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których przysługiwałoby Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przekraczających 30% wartości początkowej obiektów, sprzedaż wzmiankowanych obiektów (za wyjątkiem przenośnej kontenerowej stacji paliw z systemem wydawczym oraz części jednego z magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej o pow. 21 m2) korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z kolei dostawa przenośnej kontenerowej stacji paliw z systemem wydawczym oraz jednego z magazynów do przechowywania sprzętu w części, w jakiej tenże magazyn został oddany do odpłatnego najmu, przez wzgląd na to, że doszło do pierwszego zasiedlenia przenośnej kontenerowej stacji oraz częściowo do pierwszego zasiedlenia wzmiankowanego magazynu, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Dostawa gruntu zabudowanej działki oznaczonej numerem 503/6, na której posadowione są ww. obiekty, będzie korzystać ze zwolnienia w oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Bez wpływu na powyższe zwolnienia pozostaje przewidziana w przedwstępnej umowie sprzedaży możliwość usunięcia z działki gruntu 6 magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej (o pow. odpowiednio 338,14 m2, 911,70 m2, 220,00 m2, 911,70 m2, 277,79 m2, 911,70 m2), w dacie powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług działka gruntu oznaczona numerem 503/6 będzie zabudowana.

Prezentowane wyżej stanowisko potwierdza jednolita linia interpretacyjna Ministra Finansów wyrażana w interpretacjach indywidualnych (vide: interpretacja DIS w Łodzi z dnia 9 marca 2016 r., nr IPTPP2/4512-653/15-2/KK, interpretacja DIS w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r., nr IPPP2/4512-28/16-2/MMa, interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 16 lutego 2016 r., nr ILPP1/4512-1-842/15-4/NS, interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2016 r., nr ILPP1/4512-1-801/15-4/AP, interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 11 stycznia 2016 r., nr ILPPI/4512-l-725/15-6/TK, interpretacja DIS w Katowicach z dnia 4 grudnia 2015 r., nr IBPP1/4512-706/15/AW, interpretacja DIS w Katowicach z dnia 10 listopada 2015 r., nr IBPP1/4512-627/15/MG).

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego zbycia prawa użytkowania wieczystego działek gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 503/1, 503/5, 903/1 oraz prawa własności wzniesionych na nich obiektów Wnioskodawca wskazał, że – w ocenie Stowarzyszenia – dostawa zlokalizowanych na działkach gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 503/5 oraz 903/1 budynku trafostacji (rok budowy 1946) oraz dostawa fragmentu (ok. 30 m2) jednego z 6 budynków magazynów o powierzchni, zlokalizowanego na działce gruntu oznaczonej numerem geodezyjnym 503/6 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Natomiast dostawa zabudowanych działek o numerach geodezyjnych 503/1, 503/5, 903/1, na których zlokalizowane są ww. obiekty korzystać będzie ze zwolnienia w oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia działek niezabudowanych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia działek zabudowanych (pytania oznaczone we wniosku nr 3 i 4).

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zarówno grunt, jak i budynek, spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż (jak również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r., poz. 778), reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W świetle art. 3 ust. 1 ww. ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Wprowadzony do ustawy przepis art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), dalej Dyrektywa 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających. Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”. Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „(…) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku »w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu«. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku. W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystania ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji gdy ponosił on wydatki wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Ponadto, w przypadku towarów (do których zaliczają się również nieruchomości) może znaleźć zastosowanie inne zwolnienie przewidziane w art. 43 ustawy, o ile zostaną spełnione warunki wskazane w tym przepisie.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną, wpisaną do KRS, działającą w oparciu o przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Poza działalnością statutową, prowadzi także działalność gospodarczą, która ma charakter uboczny wobec działalności statutowej i polega na sprzedaży detalicznej. Działalność gospodarcza prowadzona jest wyłącznie w celu pozyskiwania środków na działalność statutową Stowarzyszenia.

Wnioskodawca nieodpłatnie stał się:

(i) użytkownikiem wieczystym do 2091 roku będącej własnością Skarbu Państwa nieruchomości składającej się z działek gruntu o numerach: 903/1, 903/2, 911, 913, oraz 915 oraz właścicielem wzniesionych na działce gruntu nr 903/2 i stanowiących odrębne nieruchomości budynków:

  • dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły (rok budowy 1950),
  • budynku trafostacji z cegły (rok budowy 1946),
  • jednokondygnacyjnej „hali” z cegły (rok budowy 1989).

Działka nr 913 uległa podziałowi na działkę nr 913/1 i nr 913/2.

Wyżej wymienione działki gruntu znajdują się na obszarze, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.


(ii) użytkownikiem wieczystym do 2091 roku będącej własnością Skarbu Państwa nieruchomości składającej się z działek gruntu o numerach:

  • 503/1,
  • 503/3, niezabudowanej,
  • 503/5,
  • 503/6 oraz właścicielem wzniesionych na tej działce budynków:
    • jednokondygnacyjnego magazynu z cegły (rok budowy 1947),
    • dwukondygnacyjnej przybudówki do magazynu z cegły (rok budowy 1947),
    • jednokondygnacyjnego magazynu z drewna (rok budowy 1943),
    • garażu z cegły (rok budowy 1950),
    • jednokondygnacyjnego magazynu paliw i smarów z cegły wraz z nieczynną instalacją paliwową w postaci trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego (rok budowy 1947),
    • 6 magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej (lata budowy 2005 i 2006),
    • kontenerowej dwukomorowej stacji paliw z systemem wydawczym (rok budowy 2012),
    • podziemnego zbiornika betonowego ppoż. (rok budowy 1985),
    • nieczynnej studni głębinowej (rok budowy 1990).

Opisane wyżej działki gruntu znajdują się na terenie, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Ww. działki stanowią przedmiot umów najmu oraz dzierżawy. Wnioskodawca oddał również w najem na rzecz podmiotów trzecich część dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły oraz część jednego magazynu do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej. Wskazane części obiektów wynajmowane są nieprzerwanie od dnia 25 listopada 2011 r.

Za wyjątkiem kontenerowej dwukomorowej stacji paliw z systemem wydawczym wzniesionej w roku 2012, w stosunku do obiektów posadowionych na wyżej opisanych działkach gruntu nie przysługiwało Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie rzeczonych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i które przewyższałyby 30% wartości początkowej tych obiektów.

Celem dalszej odprzedaży, Wnioskodawca zamierza nabyć od Skarbu Państwa własność niezabudowanej nieruchomości przylegającej do opisanych wyżej gruntów, składającej się z działek o numerach: 310, 312 oraz 314.

Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną sprzedaży, mocą której zobowiązał się odpłatnie przenieść na rzecz osoby trzeciej:

  • prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawo własności wzniesionych na działce nr 903/2 budynków, opisanych w punkcie (i) powyżej,
  • prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawo własności wzniesionych na działce nr 503/6 budynków, opisanych w punkcie (ii) powyżej,
  • prawo własności niezabudowanej nieruchomości, składającej się z działek o numerach: 310, 312 oraz 314.

W świetle postanowień zawartej umowy przedwstępnej Wnioskodawca jest uprawniony do usunięcia ze sprzedawanej nieruchomości opisanej wyżej w punkcie (ii) magazynu, 6 magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej oraz kontenerowej dwukomorowej stacji paliw z systemem wydawczym w terminie jednego roku od zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży. Usunięcie lub pozostawienie ww. obiektów budowlanych pozostanie bez wpływu na cenę sprzedaży określoną w umowie. Wydanie przedmiotu umowy nastąpi w terminie 7 dni od daty zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży.

Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży powyższych nieruchomości Wnioskodawca w całości zamierza przeznaczyć na cele statutowe, w tym na budowę siedziby oraz niezbędnej infrastruktury. Nie jest wykluczone, że wybudowana siedziba uzyska w przyszłości status użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji w rozumieniu przepisów ustawy.

1. Spośród działek gruntu będących przedmiotem wniosku niezabudowane są działki oznaczone numerami: 503/3, 911, 913/1, 913/2, 915. Dla tych działek nie zostały wydane decyzje ustalające warunki zabudowy.

2. Spośród działek będących przedmiotem wniosku zabudowane są działki o numerach: 903/1, 903/2, 503/1, 503/5 oraz 503/6.

Działka nr 903/1 zabudowana jest budynkiem trafostacji z cegły (rok budowy 1946). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku trafostacji nastąpiło w roku 1946. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
Działka nr 903/2 zabudowana jest:

    1. dwukondygnacyjnym budynkiem administracyjnym z cegły (rok budowy 1950). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego nastąpiło w roku 1950. Pomiędzy pierwszym zajęciem/ oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    2. jednokondygnacyjnym budynkiem „hali” z cegły (rok budowy 1989). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie jednokondygnacyjnego budynku „hali” nastąpiło w roku 1989. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Działka nr 503/5 zabudowana jest budynkiem trafostacji z cegły (rok budowy 1946). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku trafostacji nastąpiło w roku 1946. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Działka nr 503/6 zabudowana jest:

    1. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu z cegły (rok budowy 1947) oraz przylegającą doń dwukondygnacyjną przybudówką z cegły (rok budowy 1947). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku magazynu oraz przylegającej doń dwukondygnacyjnej przybudówki nastąpiło w roku 1947. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    2. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu z drewna (rok budowy 1943). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku magazynu nastąpiło w roku 1945. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    3. budynkiem garażu z cegły (rok budowy 1950). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku garażu nastąpiło w roku 1950. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    4. jednokondygnacyjnym budynkiem magazynu paliw i smarów z cegły wraz z budowlą w postaci nieczynnej instalacji paliwowej składającej się z trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego (rok budowy 1947). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie jednokondygnacyjnego budynku magazynu paliw i smarów wraz budowlą w postaci nieczynnej instalacji paliwowej składającej się z trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego nastąpiło w roku 1947. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    5. 6 budynkami magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej (lata budowy 2005 i 2006). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie 6 budynków magazynów do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej nastąpiło w latach 2005 i 2006. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    6. budowlą w postaci kontenerowej dwukomorowej stacji paliw z systemem wydawczym (rok budowy 2012). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budowli w postaci kontenerowej dwukomorowej stacji paliw nastąpiło w roku 2012. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    7. budowlą w postaci podziemnego zbiornika betonowego ppoż. (rok budowy 1985). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budowli w postaci podziemnego zbiornika betonowego nastąpiło w roku 1985. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.
    8. budowlą w postaci nieczynnej studni głębinowej (rok budowy 1990). Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budowli w postaci nieczynnej studni głębinowej nastąpiło w roku 1990. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Działka nr 503/1 zabudowana jest fragmentem (ok. 30 m2) jednego z 6 budynków magazynów posadowionych na działce gruntu nr 503/6. Pierwsze zajęcie/oddanie w używanie tegoż budynku magazynu do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej nastąpiło w roku 2005. Pomiędzy pierwszym zajęciem/oddaniem w używanie a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.


3. Działki niezabudowane o numerach 503/3, 911, 913/1, 913/2, 915 oraz działki zabudowane o numerach: 903/1, 903/2, 503/5, 503/6, 503/1 nie były wykorzystywane przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.


4. Umowy najmu oraz inne umowy cywilnoprawne:?

Od dnia 25 listopada 2011 r. do chwili obecnej, działki o numerach 911, 913/2, 915, 903/1, 903/2 (wraz z salą dydaktyczną znajdującą się w budynku administracyjnym), 503/6 są udostępniane osobom trzecim na podstawie umów najmu oraz innych umów cywilnoprawnych. Czynności te mają charakter odpłatny, jak i nieodpłatny.

Część dwukondygnacyjnej przybudówki z cegły, przylegającej do jednokondygnacyjnego budynku magazynu z cegły zlokalizowanej na działce nr 503/6 (sala biurowa), począwszy od dnia 1 czerwca 2009 r. do chwili obecnej jest udostępniana osobie trzeciej na podstawie umowy najmu. Czynność ta ma charakter odpłatny.

Pozostałe nieruchomości będące przedmiotem wniosku, nie były udostępniane osobom trzecim na podstawie umów najmu, dzierżawy oraz innych umów cywilnoprawnych o podobnym charakterze.


5. Znajdująca się na działce nr 503/6 nieczynna studnia głębinowa jest budowlą w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.


6. Na moment sprzedaży działek nadal będą się na nich znajdowały dotychczasowe budynki oraz budowle. Przed dostawą ww. nieruchomości nie zostaną podjęte jakiekolwiek czynności związane z rozbiórką któregokolwiek z budynków/którejkolwiek z budowli.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek gruntu oznaczonych numerami 503/3, 911, 913/1, 913/2, 915 będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej.

Jak wskazał Zainteresowany, ww. działki gruntu nie zostały objęte ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy. Niemniej jednak – zdaniem Wnioskodawcy – istnieje prawdopodobieństwo, że w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży działki te objęte zostaną ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym zostaną one przeznaczone pod teren aktywizacji gospodarczej.

W sytuacji, gdy w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży działki oznaczone numerami 503/3, 911, 913/1, 913/2 i 915 nie zostaną objęte ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostaną względem nich wydane decyzje o warunkach zabudowy – a więc działki nie będą posiadać statusu terenu budowlanego – odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego tychże działek gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży ww. działki gruntu uzyskają status terenu budowlanego – poprzez objęcie ich ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (przeznaczającego je pod teren aktywizacji gospodarczej) – odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego tych działek nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Ponadto z uwagi na to, że działki te nie były wykorzystywane przez Stowarzyszenie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, zbycie prawa użytkowania wieczystego tych działek nie będzie również objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy w dacie zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży działki oznaczone numerami 503/3, 911, 913/1, 913/2 i 915 zostaną objęte ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego tych działek opodatkowane będzie podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, tj. 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy transakcji zbycia działek zabudowanych o numerach: 503/1, 503/5, 903/1 i 903/2.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy prawa należy wskazać, że kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Jak wynika z opisu sprawy, planowana dostawa budynków znajdujących się na nieruchomościach zabudowanych oznaczonych numerami 503/1, 503/5, 903/1 i 903/2, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż Wnioskodawca wskazał, że:

  • pierwsze zajęcie/oddanie w używanie fragmentu jednego z 6 budynków magazynów, którym zabudowana jest działka nr 503/1 nastąpiło w roku 2005 – zatem pierwsze zasiedlenie również miało miejsce w roku 2005, a między pierwszym zasiedleniem a zamierzoną dostawą minęły 2 lata;
  • pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku trafostacji z cegły, którym zabudowana jest działka nr 503/5 nastąpiło w roku 1946 – zatem pierwsze zasiedlenie również miało miejsce w roku 1946, a między pierwszym zasiedleniem a zamierzoną dostawą minęły 2 lata;
  • pierwsze zajęcie/oddanie w używanie budynku trafostacji z cegły, którym zabudowana jest działka nr 903/1 nastąpiło w roku 1946 – zatem pierwsze zasiedlenie również miało miejsce w roku 1946, a między pierwszym zasiedleniem a zamierzoną dostawą minęły 2 lata;
  • pierwsze zajęcie/oddanie w używanie dwukondygnacyjnego budynku administracyjnego z cegły, którym zabudowana jest działka nr 903/2 nastąpiło w roku 1950 – zatem pierwsze zasiedlenie również miało miejsce w roku 1950, a między pierwszym zasiedleniem a zamierzoną dostawą minęły 2 lata;
  • pierwsze zajęcie/oddanie w używanie jednokondygnacyjnego budynku „hali” z cegły, którym także zabudowana jest działka nr 903/2 nastąpiło w roku 1989 – zatem pierwsze zasiedlenie również miało miejsce w roku 1989, a między pierwszym zasiedleniem a zamierzoną dostawą minęły 2 lata.

Jednocześnie z uwagi na fakt, że w odniesieniu do ww. budynków – jak wskazał Zainteresowany – nie były ponoszone nakłady na ulepszenie w wysokości stanowiącej co najmniej 30% wartości początkowej budynków, a ponadto od pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym, w oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy, zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są ww. nieruchomości, również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że odpłatne zbycie prawa własności budynków wzniesionych na działkach gruntu oznaczonych numerami geodezyjnymi 503/1, 503/5, 903/1, 903/2 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż dostawa ww. nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a od pierwszego zasiedlenia do momentu planowanej dostawy tychże nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są ww. nieruchomości, także będzie korzystało ze zwolnienia od podatku, co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego, czy odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego działki nr 503/6 oraz prawa własności wzniesionych na niej obiektów korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.

Jak wskazał Zainteresowany, działka nr 503/6 zabudowana jest:

  • jednokondygnacyjnym magazynem z cegły (rok budowy 1947),
  • dwukondygnacyjną przybudówką do magazynu z cegły (rok budowy 1947),
  • jednokondygnacyjnym magazynem z drewna (rok budowy 1943),
  • garażem z cegły (rok budowy 1950),
  • jednokondygnacyjnym magazynem paliw i smarów z cegły wraz z nieczynną instalacją paliwową w postaci trzech zbiorników podziemnych i systemu wydawczego (rok budowy 1947),
  • 6 magazynami do przechowywania sprzętu konstrukcji metalowej (lata budowy 2005 i 2006),
  • kontenerową dwukomorową stacją paliw z systemem wydawczym (rok budowy 2012),
  • podziemnym zbiornikiem betonowym ppoż. (rok budowy 1985),
  • nieczynną studnią głębinową (rok budowy 1990).

Z opisu sprawy wynika również, że w odniesieniu do każdego z ww. budynków i budowli do pierwszego zasiedlenia doszło w roku ukończenia budowy. W związku z powyższym, pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków i budowli posadowionych na działce nr 503/6 a planowaną ich dostawą upływnie okres dłuższy niż 2 lata.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w odniesieniu do ww. obiektów nie dokonywał ulepszeń w wysokości stanowiącej co najmniej 30% ich wartości początkowej, zatem zostały spełnione warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie prawa własności obiektów wzniesionych na działce nr 503/6 korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione są ww. budynki i budowle, również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku, co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy. Zatem skoro planowana dostawa ww. nieruchomości będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stało się bezzasadne.

Tut. Organ informuje, że Wnioskodawca słusznie przewidywał zwolnienie od podatku od towarów i usług w zakresie objętym pytaniami oznaczonymi we wniosku nr 3 i 4. Jednakże tut. Organ zobligowany treścią art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa do oceny stanowiska Wnioskodawcy, uznał stanowisko Zainteresowanego w zakresie ww. pytań w całości za nieprawidłowe, z powodu odmiennego uzasadnienia prawnego skutkującego prawem do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia działek niezabudowanych i zabudowanych (pytania oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 4). Natomiast wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj