Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-578/16-4/JŻ
z 25 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 5 października 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 29 września 2016 r. (skutecznie doręczone dnia 30 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu składania deklaracji VAT-IM w związku z importem towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu składania deklaracji VAT-IM w związku z importem towarów. Wniosek został uzupełniony w dniu 5 października 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 29 września 2016 r. (skutecznie doręczone dnia 30 września 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

H. B.V. (dalej: H. NL lub Spółka) jest spółką z siedzibą w Holandii. Spółka świadczy na rzecz innych podmiotów z grupy H. usługi obsługi logistycznej. W ramach tych usług Spółka dokonuje importu towarów na terenie różnych Państw Członkowskich UE.

Od 1 kwietnia 2011 r. Spółka dokonuje importu na terytorium Polski. W związku z dokonywaniem odpraw celnych towarów w różnych państwach UE H. NL posiadała pojedyncze pozwolenie, o którym mowa w art. 1 pkt 13 tiret pierwsze i drugie Rozporządzenie Wykonawczego do Wspólnotowego Kodeksu Celnego (RWKC) - dalej SASP, wydane przez władze holenderskie (pozwolenie to obejmuje swoim zakresem również towary, które są importowane do Polski). Wskutek posiadania pozwolenia SASP - H. NL była podmiotem korzystającym z procedury uproszczonej, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC).

Wyżej opisane pojedyncze pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej SASP wydane na podstawie przepisów RWKC z dniem 1 maja 2016 r. stało się „pozwoleniem na korzystanie z odprawy scentralizowanej” zgodnie z art. 179 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC). Zgodnie z art. 345 ust. 4 Rozporządzenia Wykonawczego do Unijnego Kodeksu Celnego pojedyncze pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej SASP ważne w dniu 1 maja 2016 r. pozostają ważne do dnia wdrożenia scentralizowanej odprawy dla importu oraz automatycznego systemu eksportu, o których mowa w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/255/UE.

W związku z powyższym towary importowane do Polski na podstawie pozwolenia SASP Spółka rozlicza wyłącznie przed właściwym dla jej siedziby holenderskim organem celnym. Natomiast dla celów przedstawienia towarów lub kontroli celnej właściwym urzędem jest Urząd Celny w Poznaniu (Oddział Celny w Gądkach), ze względu na fakt, że obecnie do tej pory tylko na terenie jego właściwości Spółka wprowadza swoje towary do obrotu.


Ze względu na terytorialny charakter podatku od wartości dodanej, a w Polsce - podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) - Spółka jest jednak zobowiązana do rozliczania podatku VAT w Polsce w zakresie importowanych do Polski towarów. Z tego też powodu H. NL jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.


Rozliczenia podatku VAT Spółka dokonuje na zasadach określonych w art. 33a w zw. z art. 33b ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT). Zgodnie z art. 33b § 2 ustawy VAT, Spółka składa do 16 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, deklarację importową VAT-IM do właściwego naczelnika urzędu celnego, dokumentującą zbiorczo dostawy towarów dokonywane na podstawie pozwolenia SASP. Z uwagi na fakt, że Spółka dokonuje obecnie importu na terenie właściwości miejscowej tylko jednego urzędu celnego, deklaracja VAT-IM jest przesyłana tylko do tego urzędu. Obecnie jest to wspomniany już wyżej Urząd Celny w Poznaniu (Oddział Celny w Gądkach).


Ponadto, Spółka, jako podatnik VAT, do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, składa, jako podatnik zagraniczny nieposiadający siedziby w Polsce, do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście deklarację VAT-7.

Spółka zamierza w związku z rozszerzeniem swojej działalności, dokonywać w przyszłości importu na terenie właściwości miejscowej więcej niż jednego naczelnika urzędu celnego. W najbliższym czasie dotyczyć to będzie importu towarów do magazynu mieszczącego się na terenie województwa mazowieckiego. Jednocześnie nie ulegnie zmianie dotychczasowy tryb dokonywania rozliczeń celnych - właściwe nadal w tym zakresie będą władze holenderskie.

W związku z dokonywaniem importu do nowego miejsca, znajdującego się poza obszarem właściwości urzędu celnego do którego składa obecnie H. NL składa deklarację VAT-IM, Spółka chciałaby w drodze interpretacji podatkowej uzyskać potwierdzenie, w jaki sposób powinna realizować ten obowiązek. W szczególności czy powinna ona składać taką deklarację w formie zbiorczej do jednego urzędu celnego, czy też oddzielne deklaracje powinny być składane do każdego z urzędów celnych dotyczące dokonywanych na ich obszarze właściwości transakcji importu.


W związku z przedstawionym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna składać deklaracje VAT-IM odrębnie, do każdego z naczelników urzędów celnych właściwych ze względu na miejsce importu, czy składać jedną zbiorczą deklarację VAT-IM do jednego z tych naczelników?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółka powinna składać deklaracje importowe VAT-IM odrębnie do każdego z naczelników urzędów celnych właściwych ze względu na miejsce importu.


Uzasadnienie stanowiska Spółki:


Zgodnie z art. 33b ust. 1 ustawy o VAT w przypadku stosowania przez podatnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, pojedynczego pozwolenia, o którym mowa w art. 1 pkt 13 tiret pierwsze i drugie rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1, z późn. zm.), podatnik jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji dla importu towarów, zwanej dalej "deklaracją importową".


Powyższy obowiązek dotyczy podmiotów takich jak Spółka, w stosunku do których od dnia 1 maja 2016 r. pozwolenia SASP uznaje się na mocy celnych przepisów przejściowych za równoważne pozwoleniu na korzystanie z odprawy scentralizowanej w rozumieniu art. 179 UKC.


Zasady składania deklaracji importowej reguluje art. 33b ust. 2 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem deklaracja importowa jest składana naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, nie później jednak niż przed złożeniem deklaracji podatkowej.


Deklaracje importowe powinny być składane w odniesieniu do konkretnego zgłoszenia celnego, tj. w przypadku więcej niż jednego zgłoszenia celnego podatnik składa do każdego zgłoszenia oddzielną deklarację VAT-IM. W tym zakresie potwierdza to uzyskana przez pełnomocnika Spółki od Departamentu Podatku od Towarów i Usług Ministerstwa Finansów pismo nr PT2.8100.3.11.2016.EPT.501 z dnia 22 lipca 2016 r. Ze względu na charakter pozwolenia SASP oznacza to, że deklaracje importowe będą dokumentować całość importu dokonywanego na obszarze właściwości danego naczelnika urzędu celnego w danym miesiącu.


W opinii H. NL z literalnej treści art. 33b ust. 2 ustawy o VAT i wspomnianej odpowiedzi Ministerstwa Finansów wywnioskować należy, iż Spółka powinna składać deklarację importową każdemu naczelnikowi urzędu celnego, w zakresie w jakim na jego obszarze właściwości powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.


Przepis art. 33b ust. 2 ustawy VAT w zdaniu drugim przewiduje bowiem możliwość składania deklaracji zbiorczej wyłącznie w sytuacji gdy towary powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli tylko w jednym urzędzie celnym. A contrario w sytuacji gdy towary powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli w więcej niż jednym urzędzie celnym, deklaracje powinno składać się odrębnie w każdym urzędzie celnym. Przepisy celne i o kontroli celnej regulujące właściwość urzędów celnych w zakresie przedstawiania lub udostępniania do kontroli, nie przewidują bowiem szczególnego rodzaju jej określania dla takich podmiotów jak Spółka, tj. posiadających pozwolenie SASP. W konsekwencji, właściwym organem do którego należy złożyć deklaracje importowe będzie każdy naczelnik urzędu celnego na obszarze którego właściwości doszło faktycznie do importu towarów.

Powyższe potwierdza również wzór deklaracji VAT-IM określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 235, poz. 1594), który w części A „Miejsce składania deklaracji” wyraźnie przewiduje w opisie, że taka deklaracja powinna być składana do urzędu celnego w którym towary powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli celnej. Jak podkreśliło Ministerstwo Finansów w przywołanej powyżej odpowiedzi dla Spółki z dnia 22 lipca 2016 r. kwestia ta jak dotąd nie budziła żadnych wątpliwości interpretacyjnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną, lub zerową stawkę celną.


Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne uprawnione do korzystania z procedury uszlachetniania czynnego lub procedury odprawy czasowej, w tym również osoby, na które zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki osoby uprawnionej do korzystania z procedury (art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy).


Zgodnie z art. 33b ust. 1 ustawy, w przypadku stosowania przez podatnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, odprawy scentralizowanej, o której mowa w art. 179 unijnego kodeksu celnego, w której realizację zaangażowane są administracje celne z co najmniej dwóch państw członkowskich, podatnik jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji dla importu towarów, zwanej dalej "deklaracją importową".


Stosowanie do art. 33b ust. 2 ustawy, deklaracja importowa jest składana naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, nie później jednak niż przed złożeniem deklaracji podatkowej. W przypadku gdy towary powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli tylko w jednym urzędzie celnym, podatnik może złożyć deklarację importową zbiorczą za okres miesięczny.


Wskazać należy, że w przypadku odprawy scentralizowanej realizowanej pomiędzy państwami członkowskimi przedsiębiorca zobowiązany jest do sporządzenia zgłoszeń celnych uzupełniających w nadzorującym państwie członkowskim. Zgłoszenia te odnoszą się do towarów, które fizycznie zostały objęte procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu w uczestniczącym państwie członkowskim. W związku z powyższym przedsiębiorca (lub przedstawiciel podatkowy przedsiębiorcy wskazany w pozwoleniu) zobowiązany jest do sporządzenia deklaracji dotyczącej podatku VAT w uczestniczącym państwie członkowskim. Podmiot posiadający pozwolenie na korzystanie z odprawy scentralizowanej, dokonujący importu towarów na terytorium kraju, powinien przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (VAT-R), zgodnie z art. 96 ustawy, w przypadku jeżeli nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium RP.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza w związku z rozszerzeniem swojej działalności, dokonywać w przyszłości importu na terenie właściwości miejscowej więcej niż jednego naczelnika urzędu celnego. W najbliższym czasie dotyczyć to będzie importu towarów do magazynu mieszczącego się na terenie województwa mazowieckiego. Jednocześnie nie ulegnie zmianie dotychczasowy tryb dokonywania rozliczeń celnych - właściwe nadal w tym zakresie będą władze holenderskie.


W związku z dokonywaniem importu do nowego miejsca, znajdującego się poza obszarem właściwości urzędu celnego do którego obecnie Wnioskodawca składa deklarację VAT-IM, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Spółka powinna składać deklaracje VAT-IM odrębnie, do każdego z naczelników urzędów celnych właściwych ze względu na miejsce importu, czy składać jedną zbiorczą deklarację VAT-IM do jednego z tych naczelników.


Należy wskazać, że w przypadku stosowania przez podatnika dokonującego importu towarów ułatwienia (odprawy scentralizowanej, o której mowa w art. 179 UKC), podatnik jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji importowej. Wzór tej deklaracji importowej określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 235, poz. 1594 ze zm.). Deklaracja importowa składana jest naczelnikowi urzędu celnego, w którym towary powinny być przedstawione lub udostępnione do kontroli celnej, w dwóch egzemplarzach. Deklaracja importowa składana jest w terminie do 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów, nie później jednak niż przed złożeniem deklaracji podatkowej. W przypadku gdy towary powinny być przedstawione lub udostępnione do kontroli tylko w jednym urzędzie celnym, podatnik może złożyć deklarację importową zbiorczą za okres miesięczny. Deklaracja importowa składana jest przez podatnika posiadającego i stosującego pozwolenie w odniesieniu do zgłoszenia celnego/zgłoszeń celnych.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż z objaśnienia 2 do deklaracji importowej wynika, że jest ona składana przez podatników posiadających i stosujących pozwolenie na stosowanie odprawy scentralizowanej w odniesieniu do składanego zgłoszenia celnego. Oznacza to, że podatnik składa deklarację importową w odniesieniu do konkretnego zgłoszenia celnego w tym urzędzie celnym, w którym towary objęte danym zgłoszeniem powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli celnej. W przypadku gdy występuje więcej niż jedno zgłoszenie celne podatnik składa do każdego zgłoszenia celnego odrębną deklarację. Zatem, gdy w odniesieniu do poszczególnych zgłoszeń celnych są wyznaczone różne urzędy celne, w których są przedstawiane lub udostępniane do kontroli towary, to poszczególne deklaracje składane są do tego urzędu celnego, w którym towary objęte zgłoszeniem, którego dotyczy dana deklaracja, powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli celnej. W sytuacji natomiast, gdy towary powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli tylko w jednym urzędzie celnym, podatnik może skorzystać z możliwości złożenia deklaracji importowej zbiorczej za okres miesięczny, którą składa do tego urzędu celnego.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie zadanego pytania, należy stwierdzić, że Spółka powinna składać deklaracje VAT-IM odrębnie, do każdego z naczelników urzędów celnych właściwych ze względu na miejsce importu, czyli miejsce w którym importowane towary powinny być przedstawiane lub udostępniane do kontroli.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej, przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli podatkowej. Zatem, wydana interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie sposobu składania deklaracji VAT-IM w związku z importem towarów, natomiast nie rozstrzyga
w kwestii właściwości miejscowej naczelników urzędów celnych do których należy składać deklaracje VAT-IM w związku z importem towarów.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj