Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP3.4512.662.2016.2.MWj
z 21 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2016 r (data wpływu data wpływu 1 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ujmowania w uproszczonej ewidencji VAT uzyskiwanych przychodów:

  • w celu ustalenia progu do zwolnienia z VAT – jest prawidłowe,
  • sprzedaży bezrachunkowej na podstawie dziennych raportów dobowych z kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ujmowania w uproszczonej ewidencji VAT uzyskiwanych przychodów:

  • w celu ustalenia progu do zwolnienia z VAT,
  • sprzedaży bezrachunkowej na podstawie dziennych raportów dobowych z kasy fiskalnej,
  • zwolnienia z podatku VAT sprzedaży podręczników do nauki języka włoskiego kursantom, wykorzystywanych w trakcie zajęć dydaktycznych, nabywanych od różnych dostawców zewnętrznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytań oraz stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnionym wniosku)

Na podstawie wpisu do CEIDG od 2010 roku Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Firma Usługowa ..., której głównym przedmiotem jest nauczanie języka włoskiego. W ramach prowadzonej działalności dokonuje też sprzedaży kursantom podręczników stanowiących materiały dydaktyczne. Wyżej wymienione podręczniki Wnioskodawczyni nabywa od różnych dostawców. W niewielkim rozmiarze, sporadycznie Wnioskodawczyni wykonuje usługi informatyczne i tłumaczenia tekstów.

Wyżej wymienione przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni rozlicza na zasadach ogólnych na podstawie podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Poza osiąganiem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z wynajmu lokalu mieszkalnego stanowiącego własność prywatną, które rozlicza w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Przy zastosowaniu kasy fiskalnej ewidencjonuje przychody uzyskiwane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Całość uzyskiwanego przychodu ewidencjonuje w kasie fiskalnej jako sprzedaż zwolnioną z podatku VAT w stawce „zw”.

Wykonywane przez Wnioskodawczynie usługi nauczania języka włoskiego korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Zwolniony na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT jest również prywatny wynajem lokalu mieszkalnego.

Wykonywane przez Wnioskodawczynie usługi informatyczne i tłumaczenia tekstów oraz sprzedaż kursantom podręczników do nauki języka włoskiego korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni prowadzi uproszczoną ewidencję dla potrzeb ustalenia progu limitu tego zwolnienia. W uproszczonej ewidencji VAT wpisuje przychody korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28, art. 43 ust. 1 pkt 36 i art. 113 pkt 1 ustawy o VAT. Każdy przychód uzyskany od poszczególnych kursantów Wnioskodawczyni zapisuje w ewidencji odrębnie. Powoduje to, że niekiedy pod tą samą datą widnieje w ewidencji od kilku do kilkudziesięciu zapisów. Tą samą sprzedaż najpierw rejestruje w kasie fiskalnej.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona jest od podatku sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł. W limicie zwolnienia przedmiotowego nie uwzględnia się m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, z wyłączeniem transakcji związanych z nieruchomościami, które nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni ewidencjonuje cały osiągany obrót za każdy dzień, w którym osiąga przychód w podziale na:

  1. w kolumnach odpłatna dostawa towarów i usług - sprzedaż opodatkowana przychody:
    1. ze świadczenia usług informatycznych,
    2. z usług tłumaczenia tekstów,
    3. ze sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego.
  2. w kolumnach odpłatna dostawa towarów i usług - sprzedaż zwolniona przychody:
    1. z usług nauczania języka włoskiego,
    2. z wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne,
  3. w kolumnie, której wartość wyznacza limit do zwolnienia z VAT „razem narastająco od początku roku” sumuje tylko przychód opisany w pkt I i przychód z wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne ujęty w pkt II litera b.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż:

Pytanie nr 1: Czy na dziennych raportach dobowych z kasy fiskalnej odrębnie jest wykazywana suma zbiorcza sprzedaży bezrachunkowej dotyczącej:

  • usług informatycznych (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy),
  • usług tłumaczenia tekstów (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy),
  • sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy),
  • nauczania języka włoskiego (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy),
  • wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy)

i każda ze sum zbiorczych sprzedaży jest przyporządkowana określonym literom od „B” do „G” na wydruku raportu fiskalnego dobowego? Odpowiedzi należy udzielić oddzielnie do każdej świadczonej usługi i każdej dostawy towaru.

Ad.1

Pod literami od „A” od „F” przyporządkowanymi w kasie fiskalnej poszczególnym stawkom VAT Wnioskodawczyni nie rejestruje żadnych transakcji sprzedaży. Na dziennych raportach dobowych z kasy fiskalnej stawka „zw” jest przyporządkowana literce „G” i pod tą literą wykazana jest łączna suma zbiorcza sprzedaży bezrachunkowej dotycząca:

  • sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego
  • nauczania języka włoskiego
  • wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne.

Według pracownika serwisu kas fiskalnych, z którego usług korzysta Wnioskodawczyni, przyporządkowanie stawki „zw” kilku literom jak opisano w powyższym pytaniu jest niemożliwe. Usługi informatyczne i tłumaczenia tekstów dotychczas nie były rejestrowane w kasie fiskalnej, ponieważ nie były świadczone na rzecz nabywców wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Dokumentowane były fakturami.

Pytanie nr 2: Czy usługa nauki języka włoskiego stanowi usługi inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29, zgodnie z art. 43 ust. l pkt 28 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów 1 usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z póź. zm.)?

Ad. 2

Wnioskodawczyni prowadzi prywatną szkołę językową, która posiada stałą placówkę (stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej), podpisuje z kursantami umowy dotyczące cyklu kształcenia. Osoby kończące cykl kształcenia w szkole nie uzyskują tytułów naukowych. Prowadzona przez Wnioskodawczynię szkoła nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawczyni nie wykonuje zawodu nauczyciela w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie wykonuje usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w pkt 26 art . 43 ust. l ustawy o VAT. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawczyni świadczone przez nią usługi nauczania języka włoskiego stanowią usługi inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29, zgodnie z art. 43 ust. l pkt 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Pytanie nr 3: Czy sprzedaż kursantom podręczników stanowiących materiały dydaktyczne zwiększy cenę usługi nauki języka włoskiego.

Ad. 3

Sprzedaż kursantom podręczników stanowiących materiały dydaktyczne nie zwiększa ceny usługi nauki języka włoskiego.

Pytanie nr 4: Czy sprzedawane kursantom podręczniki stanowiące materiały dydaktyczne są dostępne na rynku?

Ad. 4

Sprzedawane przez Wnioskodawczynię kursantom podręczniki stanowiące materiały dydaktyczne są dostępne na rynku. Ponieważ Wnioskodawczyni kupuje je hurtowo to ma możliwość kupienia ich w cenie niższej niż nabywca indywidualny po cenie detalicznej w księgarni. Na sprzedawane podręczniki narzuca marżę ale oferowana przez Wnioskodawczynię kursantom cena sprzedaży wyżej wymienionych podręczników jest niższa niż cena detaliczna w księgarni.

Pytanie nr 5. Czy sprzedaż kursantom podręczników stanowiących materiały dydaktyczne, o których mowa we wniosku, będzie stanowiło świadczenie usług ściśle związanych z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, czy też odrębną usługę?

Ad.5

Zapewnienie osobom uczęszczającym na prowadzone w szkole Wnioskodawczyni zajęcia możliwości zakupu na miejscu podręczników usprawnia proces dydaktyczny. W tym samym czasie wszystkie uczące się osoby są w posiadaniu jednakowych materiałów dydaktycznych, co w przypadku braku podręczników u części kursantów zaburzałoby ten proces. Nie ulega również wątpliwości, że podręczniki są niezbędne w procesie nauki każdego języka. Wobec powyższego Wnioskodawczyni uważa, że ich sprzedaż kursantom będzie stanowiła świadczenie usług ściśle związanych z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Pytanie nr 6: Czy ww. sprzedaż kursantom podręczników stanowiących materiały dydaktyczne jest niezbędna do wykonywania usługi podstawowej (nauki języka włoskiego)?

Ad. 6

Książki stanowiące materiały dydaktyczne są niezbędne do nauki języka włoskiego.

Pytanie nr 7: Czy głównym celem usług ściśle związanych z usługą podstawową jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawczynię?

Ad. 7

Poprzez zapewnienie kursantom możliwości nabycia książek w szkole i dodatkowo po niższej cenie Wnioskodawczyni realizuje nadrzędny i ważniejszy cel niż osiągnięcie przychodu ze sprzedaży podręczników. Celem działania Wnioskodawczyni jest zapewnienie jednolitego materiału dydaktycznego, w tym samym czasie całej grupie kursantów danego cyklu edukacyjnego. Ponieważ zanim zaczęła sprzedawać podręczniki wśród kursantów często zdarzało się tak, że przez dłuższy czas z częścią z nich nie miała na czym pracować z w dużej mierze z czysto ludzkich powodów np. nie mieli czasu nabyć, zapomnieli, w tym czasie nie było określonego podręcznika w księgarniach. Reasumując osiągnięcie dodatkowego dochodu ze sprzedaży podręczników kursantom nie jest głównym celem usług ściśle związanych z usługą podstawową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnionym wniosku)

  1. Czy jako przedsiębiorca wykonujący czynności mieszane, korzystający ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 i art. 113 ust. 1 i ust. 2 dla potrzeb ustalenia progu do zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT Wnioskodawczyni jest obowiązana do ujmowania w uproszczonej ewidencji VAT przychodów uzyskiwanych z wszystkich wykonywanych przez nią czynności czy tylko tych, które nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT?
  2. Czy w uproszczonej ewidencji VAT można dokonywać zapisów dziennych uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży bezrachunkowej na podstawie dziennych raportów dobowych z kasy fiskalnej?

Zdaniem Wnioskodawczyni.

Odnośnie pytania nr 1 Wnioskodawczyni uważa, że skoro uzyskiwane przychody zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 nie wpływają na limit zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1, to Wnioskodawczyni nie ma obowiązku ujmowania ich wartości w prowadzonej ewidencji uproszczonej VAT.

Odnośnie pytania nr 2 Wnioskodawczyni uważa, że dokonanie zapisów dobowych w uproszczonej ewidencji VAT na podstawie raportów fiskalnych dobowych zapewni rzetelność ujętych w tej ewidencji kwot w takim samym stopniu jak wpisywanie każdego przychodu odrębnie i nie narusza przepisów obowiązujących zakresie prowadzenia uproszczonej ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ujmowania w uproszczonej ewidencji VAT uzyskiwanych przychodów:

  • w celu ustalenia progu do zwolnienia z VAT – jest prawidłowe,
  • sprzedaży bezrachunkowej na podstawie dziennych raportów dobowych z kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (…).

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 cyt. ustawy - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
  3. transakcji związanych z nieruchomościami,
    1. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    2. usług ubezpieczeniowych
    -jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  4. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy , zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie do art. 113 ust. 10, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwolnione od podatku są także usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni na podstawie wpisu do CEIDG od 2010 roku prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Firma Usługowa ..., której głównym przedmiotem jest nauczanie języka włoskiego. W ramach prowadzonej działalności dokonuje też sprzedaży kursantom podręczników stanowiących materiały dydaktyczne. W niewielkim rozmiarze, sporadycznie Wnioskodawczyni wykonuje usługi informatyczne i tłumaczenia tekstów.

Wyżej wymienione przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni rozlicza na zasadach ogólnych na podstawie podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Poza osiąganiem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z wynajmu lokalu mieszkalnego stanowiącego własność prywatną, które rozlicza w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Przy zastosowaniu kasy fiskalnej ewidencjonuje przychody uzyskiwane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Całość uzyskiwanego przychodu ewidencjonuje w kasie fiskalnej jako sprzedaż zwolnioną z podatku VAT w stawce „zw”.

Wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi nauczania języka włoskiego korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy .

Zwolniony na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy jest również prywatny wynajem lokalu mieszkalnego.

Wykonywane przez Wnioskodawczynie usługi informatyczne i tłumaczenia tekstów oraz sprzedaż kursantom podręczników do nauki języka włoskiego korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni prowadzi uproszczoną ewidencję dla potrzeb ustalenia progu limitu tego zwolnienia. W uproszczonej ewidencji VAT wpisuje przychody korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28, art. 43 ust. 1 pkt 36 i art. 113 pkt 1 ustawy. Każdy przychód uzyskany od poszczególnych kursantów Wnioskodawczyni zapisuje w ewidencji odrębnie. Powoduje to, że niekiedy pod tą samą datą widnieje w ewidencji od kilku do kilkudziesięciu zapisów. Tą samą sprzedaż najpierw rejestruje w kasie fiskalnej.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni ewidencjonuje cały osiągany obrót za każdy dzień, w którym osiąga przychód w podziale na:

  1. w kolumnach odpłatna dostawa towarów i usług - sprzedaż opodatkowana przychody:
    1. ze świadczenia usług informatycznych,
    2. z usług tłumaczenia tekstów,
    3. ze sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego.
  2. w kolumnach odpłatna dostawa towarów i usług - sprzedaż zwolniona przychody:
    1. z usług nauczania języka włoskiego,
    2. z wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne,
  3. w kolumnie, której wartość wyznacza limit do zwolnienia z VAT „razem narastająco od początku roku” sumuje tylko przychód opisany w pkt I i przychód z wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne ujęty w pkt II litera b.

Pod literami od „A” od „F” przyporządkowanymi w kasie fiskalnej poszczególnym stawkom VAT Wnioskodawczyni nie rejestruje żadnych transakcji sprzedaży. Na dziennych raportach dobowych z kasy fiskalnej stawka „zw” jest przyporządkowana literce „G” i pod tą literą wykazana jest łączna suma zbiorcza sprzedaży bezrachunkowej dotycząca:

  • sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego
  • nauczania języka włoskiego
  • wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne.

Usługi informatyczne i tłumaczenia tekstów dotychczas nie były rejestrowane w kasie fiskalnej, ponieważ nie były świadczone na rzecz nabywców wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy. Dokumentowane były fakturami.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 109 ust. 1 ustawy, podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że osoby/podmioty prowadzące działalność gospodarczą – w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy – które dokonują sprzedaży i u których wartość tej sprzedaży nie przekroczyła limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży. Należy zauważyć, że prowadzenie tej ewidencji ma celu umożliwienie podatnikowi kontroli wysokości obrotu uzyskanego z tytułu sprzedaży i dokonanie oceny czy nie przekroczył limitu obrotów uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Jednak przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani rozporządzeń wydanych na jej podstawie, nie precyzują w jaki sposób ww. ewidencja powinna być prowadzona. Jednocześnie należy zauważyć, że zawarte w treści art. 109 ust. 1 ustawy sformułowanie, że podatnicy „są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień” nie precyzuje czy w ww. ewidencji powinna być ujmowana na bieżąco każda sprzedaż, czy tylko łączna wartość sprzedaży dokonanej w danym dniu. Zatem istotne jest aby w takiej ewidencji była wykazana wartość sprzedaży za dany dzień oraz aby zapis w ewidencji został ujęty przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W tym miejscu należy odwołać się do interpretacji nr 1061-IPTPP3.4512.709.2016.2.MWj z dnia 21 lutego 2017 roku, która rozstrzyga, że dostawa podręczników używanych do nauki języka obcego, z uwagi na konkurencyjność tych czynności z innymi podatnikami, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 w związku z art. 43 ust. 17 ustawy.

Analiza treści wniosku oraz powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą w zakresie:

  • sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy),
  • wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy)
  • usług informatycznych oraz usług tłumaczenia tekstów (korzystających ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy),

obowiązana jest prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni ewidencjonuje cały osiągany obrót za każdy dzień, w którym osiąga przychód w podziale na:

  1. w kolumnach odpłatna dostawa towarów i usług - sprzedaż opodatkowana przychody:
    1. ze świadczenia usług informatycznych,
    2. z usług tłumaczenia tekstów,
    3. ze sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego.
  2. w kolumnach odpłatna dostawa towarów i usług - sprzedaż zwolniona przychody:
    1. z usług nauczania języka włoskiego,
    2. z wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne,
  3. w kolumnie, której wartość wyznacza limit do zwolnienia z VAT „razem narastająco od początku roku” sumuje tylko przychód opisany w pkt I i przychód z wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne ujęty w pkt II litera b.

Mając na uwadze powyższy, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni wyznaczając wysokość limitu obrotów uprawniającego Ją do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług winna ujmować w uproszczonej ewidencji VAT obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej, tj. świadczenia usług informatycznych, usług tłumaczenia tekstów, sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego oraz obrót z tytułu sprzedaży zwolnionej, tj. wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne. Zaznaczyć należy, że rozwiązanie takie jest prawidłowe, o ile Wnioskodawczyni ujmie w prowadzonej ewidencji sprzedaż za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Jednocześnie należy wskazać, że Wnioskodawczyni w prowadzonej uproszczonej ewidencji VAT wykazuje obrót z tytułu usług nauczania języka włoskiego, które korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, ale nie uwzględnia ich do obliczania wysokości limitu obrotów uprawniającego Ją do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, co nie stoi w sprzeczności z brzmieniem art. 109 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą wykonuje czynności korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 i art. 113 ust. 1 i 2 ustawy, obowiązana jest prowadzić uproszczona ewidencję sprzedaży dla potrzeb wyznaczania wysokości limitu obrotów uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. W uproszczonej ewidencji sprzedaży Wnioskodawczyni winna ujmować obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej, tj. świadczenia usług informatycznych, usług tłumaczenia tekstów, sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego oraz obrót z tytułu sprzedaży zwolnionej, tj. wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 wniosku, w którym wskazała, że „przychody zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 nie wpływają na limit zwolnienia” należało uznać je za prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, że jak wyżej wskazano ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 w związku z art. 43 ust. 17 ustawy nie może korzystać dostawa kursantom podręczników do nauki języka włoskiego.

Odnosząc się do kwestii objętej sformułowanym we wniosku pytaniem nr 2 dotyczącym ujmowania w uproszczonej ewidencji VAT uzyskiwanych przychodów sprzedaży bezrachunkowej na podstawie dziennych raportów dobowych z kasy fiskalnej należy wskazać, że stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy, zaś zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy – dokonywać wydruku emitowanych przez kasę rejestrującą dokumentów i ich kopii.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu, natomiast dla sprzedawcy dokonanie sprzedaży i potwierdzenie tożsamości towaru.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Powyższe przepisy określają generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania podstawy opodatkowania. Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana podstawy opodatkowania.

Należy zatem uznać, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce.

Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  • dokumencie fiskalnym – rozumie się przez to paragon fiskalny, fakturę i raport fiskalny (pkt 1);
  • paragonie fiskalnym – rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży (pkt 12);
  • raporcie fiskalnym (dobowym, okresowym, w tym miesięcznym, oraz rozliczeniowym) – rozumie się przez to dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku (pkt 19).

Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3rozporządzenia, podatnicy, prowadząc ewidencję sporządzają raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, podatnicy prowadząc ewidencję stosują oznaczenia literowe od "A" do "G" do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym:

  1. literze "A" jest przyporządkowana stawka podstawowa podatku,
  2. literom od "B" do "G" odpowiadają pozostałe stawki podatku stosowane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.

Ponadto stosownie do zapisu § 6 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadząc ewidencję przyporządkowują dowolną wolną literę, z wyjątkiem litery "A", wartości 0% (tzw. zero techniczne). Przyporządkowanie odpowiedniej litery dla danego rodzaju sprzedaży odnotowuje serwisant w książce kasy.

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, paragon fiskalny zawiera co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
  3. numer kolejny wydruku;
  4. datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
  5. oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
  6. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi;
  8. ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
  9. wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
  10. wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;
  11. wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;
  12. łączną kwotę podatku;
  13. łączną kwotę sprzedaży brutto;
  14. oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;
  15. kolejny numer paragonu fiskalnego;
  16. numer kasy i oznaczenie kasjera – przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
  17. numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) – na żądanie nabywcy;
  18. logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Paragon fiskalny musi być czytelny i umożliwiać nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy, o której mowa w ust. 1 pkt 6, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Paragon fiskalny spełnia określone funkcję: kontrolną, ochronną, informacyjną – co jest szczególnie istotne z punktu widzenia nabywcy będącego konsumentem.

Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, regulują przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z dnia 27 sierpnia 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1076).

Stosownie do § 11 ust. 1 pkt 1 – 11 cyt. wyżej rozporządzenia, kasa musi umożliwiać wydruk raportu fiskalnego dobowego zawierającego co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
  3. numer kolejny wydruku;
  4. datę i czas wykonania raportu fiskalnego dobowego;
  5. oznaczenie umieszczone centralnie „RAPORT FISKALNY DOBOWY”;
  6. oznaczenie daty i czasu rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży objętej raportem fiskalnym dobowym;
  7. kolejny numer raportu fiskalnego dobowego;
  8. określenie literowe od „A” do „G” wraz z przypisanymi stawkami podatku VAT, przy czym literze „A” przyporządkowana jest stawka podstawowa podatku, literom od „B” do „G” powinny być przyporządkowane pozostałe stawki podatku VAT oraz zwolnienie od podatku;
  9. osobno dla paragonów i faktur wartości sprzedaży bez podatku (netto) według poszczególnych stawek podatku, wartości sprzedaży zwolnionej od podatku, kwoty podatku według poszczególnych stawek;
  10. łączną kwotę podatku;
  11. łączną wartość sprzedaży brutto.

Analiza treści wniosku oraz powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro na dziennych raportach dobowych z kasy fiskalnej stawce „zw” jest przyporządkowana litera „G” i Wnioskodawczyni pod tą literą wykazuje łączną sumę zbiorczą sprzedaży bezrachunkowej dotyczącej:

  • sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego
  • nauczania języka włoskiego
  • wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne,

a następnie Wnioskodawczyni ww. sumę zbiorczą sprzedaży z dziennych raportów dobowych z kasy fiskalnej ujmuje w uroszczonej ewidencji VAT, to prowadzona w ten sposób uproszczona ewidencja VAT nie umożliwi Wnioskodawczyni kontroli wysokości obrotu uzyskanego z tytułu sprzedaży i dokonanie oceny czy nie przekroczy limitu obrotów uprawniającego Ją do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż zgodnie z art. 113 ust. 2 lit. b ustawy - do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych. Wobec powyższego usługi nauczania języka włoskiego korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy nie powinny być doliczane do obrotu w celu wyznaczenia limitu do zwolnienia podmiotowego z VAT.

Ponadto Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej osiąga obrót z tytułu świadczenia usług informatycznych i tłumaczenia tekstów, który nie był rejestrowany na kasie fiskalnej, ponieważ ww. usługi nie były świadczone na rzecz nabywców wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy - dokumentowane były fakturami. Ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem skoro Wnioskodawczyni osiąga obrót z tytułu świadczenia usług informatycznych i tłumaczenia tekstów, to Wnioskodawczyni powinna ujmować go w uproszczonej ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, że skoro prowadzenie uproszczonej ewidencji VAT ma na celu umożliwić Wnioskodawczyni ustalenie limitu obrotów uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawczyni w uproszczonej ewidencji VAT winna ujmować obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej, tj. świadczenia usług informatycznych, usług tłumaczenia tekstów, sprzedaży kursantom podręczników do nauki języka włoskiego oraz obrót z tytułu sprzedaży zwolnionej, tj. wynajmu prywatnego lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne. Ujęcie w uproszczonej ewidencji sprzedaży sumy obrotów z dziennych raportów dobowych z kasy fiskalnej spowoduje wliczenie obrotu z tytułu usług nauczania języka włoskiego do kwoty wyznaczającej limit ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 2 wniosku, zgodnie z którym dokonanie zapisów dobowych w uproszczonej ewidencji VAT na podstawie raportów fiskalnych dobowych zapewni rzetelność ujętych w tej ewidencji kwot w takim samym stopniu jak wpisywanie każdego przychodu odrębnie i nie narusza przepisów obowiązujących zakresie prowadzenia uproszczonej ewidencji jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawczynię. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.”.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj