Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-3.4510.1088.2016.3.KB
z 31 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 grudnia 2016 r. (data wpływu 19 grudnia 2016 r.), uzupełnionym 19 stycznia 2017 r., 22 lutego 2017 r. oraz 24 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty usług gastronomicznych, cateringu, pobytu, transportu, nagród dla młodzieży uważane przez Stowarzyszenie jako koszty wynikające z działalności statutowej są kosztami podatkowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty usług gastronomicznych, cateringu, pobytu, transportu, nagród dla młodzieży uważane przez Stowarzyszenie jako koszty wynikające z działalności statutowej są kosztami podatkowymi. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 4 stycznia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.1088.2016.1.KB, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 19 stycznia 2017 r. Złożona odpowiedź Stowarzyszenia na wezwanie (uzupełnienie wniosku) została w sposób nieprawidłowy podpisana. W związku z powyższym pismem z 13 lutego 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.1088.2016.2.KB, wezwano do uzupełnienia wniosku o podpisy osób upoważnionych do reprezentacji Wnioskodawcy. Uzupełnienia odpowiedzi Stowarzyszenia na wezwanie dokonano 22 lutego 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

1. Spotkania organizacyjne i integracyjne, imprezy branżowe - zgodne ze Statutem X Rozdział II § 9 ust. 9, § 10 ust. 16.

Spotkania związane są wybitnie z działalnością statutową Stowarzyszenia, odbywają się zawsze z przedstawicielami Zarządu Oddziałów, na spotkaniach jest część organizacyjna związana z informacją o działalności danego Oddziału X i całego Stowarzyszenia, połączoną z wręczaniem odznaczeń honorowych X oraz Y, legitymacji członkowskich i odznak organizacyjnych dla nowych członków. Na spotkaniach organizowane są odczyty prelekcje związane z branżą naftową, gazowniczą i rafineryjną, których celem jest podnoszenie wiedzy.

Spotkanie po części oficjalnej nabiera charakteru spotkania koleżeńskiego.

Przy niektórych imprezach jest pobierana odpłatność za udział.

Jednym z wielu celów statutowych Stowarzyszenia jest działanie na rzecz integracji całego środowiska naftowców i gazowników, rozwijanie kontaktów i współpracy między różnymi grupami zawodowymi, rozwijanie życia koleżeńskiego i towarzyskiego w tych grupach (działanie na rzecz członków).

2. Wyjazdy naukowo-techniczne (zwane zwyczajowo „wycieczkami”) - zgodne ze Statutem X Rozdział II § 10 ust. 13.

Jest to jedna z głównych form działalności na rzecz członków X, ciesząca się dużym zainteresowaniem. Organizowane są wyjazdy krajowe jak i zagraniczne, oraz łączone. Wyjazdy mają programy i są połączone z informacjami dotyczącymi nauki i techniki, zwiedzaniem obiektów przemysłowych np. wiertni, gazowni, podziemnych magazynów gazu, muzeów ropy naftowej i tym podobne, związane z przemysłem naftowym i gazowniczym i są połączone również z turystyką czyli zwiedzaniem okolicy, danego regionu, poprzez co rozwijana jest wiedza członków Stowarzyszenia w szerokim zakresie. Wyjazdy są pokrywane częściowo np. w wysokości 50% (uchwała zarządu oddziału) na koszty transportu i części technicznej, pozostałe 50 % płacą uczestnicy - członkowie Stowarzyszenia na pokrycie kosztów noclegów, usługi gastronomicznej i zwiedzania części turystycznej. Wyjazdy takie mają na celu podniesienie wiedzy członków i integrację całego środowiska naftowo- gazowniczego.

3. Konkursy dla szkół i przedszkoli im. Z - zgodne ze Statutem X Rozdział II § 10 ust. 9.

Udział Stowarzyszenia w tego typu wydarzeniach poprzez np. fundowanie nagród, jest istotnym elementem działalności statutowej. Stanowi formę promocji przemysłu naftowego i gazowniczego wśród młodzieży. Podnosi poziom ich wiedzy o tej branży i jest ważnym celem edukacyjnym przygotowującym młodzież do zawodu.

Na dzień dzisiejszy w/w wydatki kosztowe są przez Wnioskodawcę traktowane jako koszty NKUP i stanowią podstawę do naliczania podatku dochodowego od osób prawnych.

Środki finansowe przeznaczone na tą działalność pochodzą w większości ze składek członkowskich, które są wpłacane przez członków od swoich opodatkowanych dochodów.

Są to wydarzenia, które mają znaczny wpływ na podniesienie ilości członków stowarzyszenia, a tym samym pozyskania przychodów z tytułu składek członków zwyczajnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 26 stycznia 2017 r. i 8 marca 2017 r.):

Czy koszty usług gastronomicznych, cateringu, pobytu i transportu, wycieczek, konkursów itp. zawarte we wniosku ORD-IN z 7 grudnia 2016 r. (z dodatkowym opisem) uważane przez Stowarzyszenie jako koszty wynikające z działalności statutowej uważane są obecnie jako NKUP i stanowią podstawę do naliczania podatku dochodowego od osób prawnych, czy rzeczywiście są kosztami podatkowymi (kosztami uzyskania przychodów) jeśli w Statucie Stowarzyszenie taką działalność ma zapisaną oraz czy powinny być ponownie opodatkowane?

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 26 stycznia 2017 r. i 8 marca 2017 r.) wydatki kosztowe wymienione we wniosku stanowią koszty uzyskania przychodów. Wszystkie koszty ponoszone przez Stowarzyszanie związane są bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami. Działalność Stowarzyszenia w takim zakresie pozwala na pozyskiwanie nowych członków, a to powoduje osiąganie większej kwoty ze składek członkowskich na działalność statutową.

Jeśli ww. koszty nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, to należałoby uznać, że są one podwójnie opodatkowane. Składki członkowskie uiszczane przez członków Stowarzyszenia i stanowiące główny składnik jego majątku, pochodzą z uprzednio opodatkowanego dochodu każdego z członków Stowarzyszenia. Następnie, wartość świadczeń otrzymanych przez członków Stowarzyszenia z tytułu udziału w działaniach statutowych organizowanych przez stowarzyszenie, a finansowanych ze składek członkowskich, stanowi również przedmiot opodatkowania. Jest to niezgodne z tzw. zjawiskiem wewnętrznego podwójnego opodatkowania, czyli przypadkiem, w którym dochód tego samego podatnika jest opodatkowany podwójnie i opodatkowanie to odnosi się do tego samego okresu czasu. Prowadzi to w konsekwencji do nadmiernego i przez to niesprawiedliwego obciążenia podatkowego.

Poza tym wymieniony w Statucie Wnioskodawcy zakres działalności i cele, które w Statucie zostały zatwierdzone przez Sąd Rejestrowy powinny być zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 17 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidulana, zgodnie z zadanym pytaniem, dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wskazanych we wniosku wydatków. Nie dotyczy natomiast kwestii zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, ustawodawca wymienił – w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT – koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o CIT, nie definiuje przy tym terminu „reprezentacja” ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji pojęcia „reprezentacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określania zakresu znaczeniowego tego terminu.

Zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą, celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Innymi słowy, reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika. Co istotne, działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych.

Wymienienie w przepisach podatkowych, jako przykładowych kosztów reprezentacji, wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie pozostają zatem w jakimkolwiek związku z przychodami podatnika wydatki np. na „obiady dla rodziny”, „fundowane przyjęcia dla znajomych”, „na usługi rozrywkowe”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spotkania związane są wybitnie z działalnością statutową Stowarzyszenia, odbywają się zawsze z przedstawicielami Zarządu Oddziałów, na spotkaniach jest część organizacyjna związana z informacją o działalności danego Oddziału X i całego Stowarzyszenia, połączoną z wręczaniem odznaczeń honorowych X oraz Y, legitymacji członkowskich i odznak organizacyjnych dla nowych członków. Na spotkaniach organizowane są odczyty prelekcje związane z branżą naftową i gazowniczą i rafineryjną, których celem jest podnoszenie wiedzy. Jednym z wielu celów statutowych Stowarzyszenia jest działanie na rzecz integracji całego środowiska naftowców i gazowników, rozwijanie kontaktów i współpracy między różnymi grupami zawodowymi, rozwijanie życia koleżeńskiego i towarzyskiego w tych grupach (działanie na rzecz członków).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wydatki przedstawione w opisie stanu faktycznego nie noszą znamion reprezentacji, gdyż nie mają na celu stworzenie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy. Nie należą zatem do katalogu wydatków, które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na usługi gastronomiczne/cateringowe w ramach organizowanych spotkań mogą zatem zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zaznaczyć należy, że to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek należytego udokumentowania ww. wydatków. Przy czym, posiadane dowody nie mogą się ograniczać do faktur (rachunków) stwierdzających wysokość poniesionych wydatków, lecz winny to być dowody umożliwiające w sposób bezsporny ustalenie związku przyczynowo - skutkowego poniesionych wydatków z przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej, a ponadto potwierdzające racjonalność poniesionych wydatków.

Nadmienić także należy, że zasadność zaliczenia tych wydatków (w szczególności związek pomiędzy ich poniesieniem a osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu), do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Odnosząc się do wydatków związanych z wyjazdami naukowo-technicznymi należy zauważyć, że ich poniesienie wiąże się bezpośrednio z prowadzoną działalnością statutową. Wyjazdy mają programy i są połączone z informacjami dotyczącymi nauki i techniki, zwiedzaniem obiektów przemysłowych np. wiertni, gazowni, podziemnych magazynów gazu, muzeów ropy naftowej i tym podobne, związane z przemysłem naftowym i gazowniczym i są połączone również z turystyką czyli zwiedzaniem okolicy, danego regionu, poprzez co rozwijana jest wiedza członków Stowarzyszenia w szerokim zakresie. W związku z powyższym, wydatki związane z wyjazdami naukowo-technicznymi będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Również wydatki z tytułu organizowania konkursów należy uznać za koszty bowiem udział w tego typu wydarzeniach jest jednym z elementów działalności statutowej. Wydatki te są kosztem dotyczącym całokształtu działalności Wnioskodawcy, stanowią formę promocji przemysłu naftowego i gazowniczego wśród młodzieży. Organizowane konkursy podnoszą poziom ich wiedzy o tej branży i są ważnym celem edukacyjnym przygotowującym młodzież do zawodu. Zatem, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym wydatki na usługi gastronomiczne, catering, pobyt, transport, wycieczki i konkursy ponoszone przez Stowarzyszenie w związku z realizacją działalności statutowej są kosztami uzyskania przychodów, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj