Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.2.2017.2.PK
z 14 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lutego 2017 r. (data wpływu 8 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia not korygujących oraz korekty deklaracji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia not korygujących oraz korekty deklaracji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 czerwca 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 9 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.2.2017.1.PK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, prowadził działalność gospodarczą jako podatnik VAT na terenie Polski. Jednocześnie podatnik, prowadził działalność gospodarczą pod swoim imieniem i nazwiskiem na terenie Czech. W 2007 roku, Wnioskodawca nabywał towary od Podmiotu X na terytorium Polski. Jako nabywca widniała działalność gospodarcza wnioskodawcy w Czechach.

Aktualnie wobec Wnioskodawcy toczy się postępowanie karne, którego wszczęcie zawiesiło bieg terminu przedawnienia zobowiązań w podatku VAT za 2007 rok. Podobnie, postępowanie wszczęte wobec Podmiotu X zawiesiło bieg terminu przedawnienia rozliczeń w podatku VAT za 2007 r. W toku postępowania karnego stwierdzono, iż Wnioskodawca nabywając towary od Podmiotu X działał jako podatnik na terenie Polski, a nie w ramach działalności prowadzonej na terenie Czech.

Wnioskodawca ma więc wątpliwości, co do swojej przyszłej sytuacji prawno-podatkowej w przypadku wskazania w uzasadnieniu wyroku Sądu, iż nabywając towary od Podmiotu X działał w ramach swojej polskiej działalności jednoosobowej.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do wystawienia Podmiotowi X not korygujących obejmujących swoim zakresem błędne dane adresowe i identyfikacyjne (NIP) widniejące na fakturach wystawionych przez Podmiot X, przy założeniu, że zobowiązania podatkowe obu podmiotów nie uległy przedawnieniu?
  2. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania korekty deklaracji VAT za poszczególne okresy 2007 roku, w związku z ujęciem zakupionego towaru w rejestrach zakupów, przy założeniu, że nie występują przesłanki uniemożliwiające dokonanie korekty deklaracji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. w oparciu o stan faktyczny niniejszej sprawy, będzie miał prawo do wystawienia i przesłania klientowi faktury - noty korygującej, zgodnie z art. 106k ust. 1 uptu.

Na podstawie przepisów art. 106k ust. 1 nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą, jednak z wyjątkiem tych pomyłek, które dotyczą danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 u.p.t.u.

Nie jest możliwe wystawienie noty korygującej prostującej pomyłki dotyczące:

  • miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto),
  • kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
  • wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),
  • stawki podatku,
  • sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
  • kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
  • kwoty należności ogółem.

Tego rodzaju pomyłki wymagają wystawienia faktury korygującej.

Wyłączenie to oznacza, iż nota korygująca może zostać sporządzona i przesłana przez Odbiorcę faktury (Nabywcę) w zakresie, jaki nie jest on zarezerwowany dla faktury korygującej. W niniejszym przypadku wystawiona nota obejmowałaby dane wskazane w art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 uptu, czyli w zakresie w jakim ustawa nie nakazuje stosowania korekty faktury wystawianej przez Sprzedawcę/Wystawcę faktury.

2. w kontekście dokonanych korekt faktur zakupu od kontrahenta, będzie zobowiązany do złożenia korekty deklaracji VAT, jeśli korekty te będą miały wpływ na wysokość rozliczenia podatku VAT.

Pojęcie korekty deklaracji nie zostało w ordynacji podatkowej zdefiniowane. Oznacza ono poprawienie błędu w tekście uprzednio złożonej deklaracji (zeznaniu). Skuteczność korekty nie zależy od zarejestrowania podatnika, płatnika lub inkasenta. Prawo do skorygowania deklaracji podatkowej trwa aż do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dotyczyła deklaracja.

Zawieszenie uprawnienia do skorygowania deklaracji, a także prawo do jej złożenia, polega na tym, że jest ono bezskuteczne w znaczeniu skutków prawnomaterialnych w okresie:

  1. od wszczęcia postępowania podatkowego z urzędu czy na wniosek (art. 165 § 1, 3, 3b i 4) do jego zakończenia (art. 207 § 1 i 2);
  2. od wszczęcia kontroli podatkowej lub skarbowej (art. 284 § 1 Ordynacji podatkowej i art. 13 ust. 2 u.k.s.) do ich zakończenia (art. 291 § 4 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 24 ust. 1 u.k.s.).

Zawieszenie uprawnienia należy wiązać wyłącznie z tymi zobowiązaniami podatkowymi, które zostały wyraźnie wskazane w postanowieniu o wszczęciu postępowania podatkowego lub upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli skarbowej (art. 13 ust. 6 pkt 8 u.k.s.) i upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli podatkowej (art. 283 § 2 pkt 5 Ordynacji podatkowej). W przypadku wydania za dany okres rozliczeniowy decyzji ostatecznej w toku administracyjnym, korekta zobowiązania nie może zostać dokonana - możliwe jest jedynie wznowienie postępowania podatkowego.

Przenosząc powyższe rozmawiania na grunt niniejszej sprawy, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2, Wnioskodawca będzie zobligowany do skorygowania rozliczeń podatku VAT, o ile zobowiązania objęte korektą nie uległy przedawnieniu lub nie zaktualizowały się inne przeszkody, stojące na drodze dokonaniu korekty deklaracji za poszczególne okresy rozliczeniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na obowiązek skorygowania takiej faktury poprzez wystawienie faktury korygującej.

Zasady dotyczące wystawiania faktur oraz faktur korygujących zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.

Stosownie do treści art. 106e ustawy, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem (…).

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
  • podatnik wystawia fakturę korygującą.

W myśl ust. 2 cytowanego artykułu, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Zgodnie natomiast z art. 106k ust. 1 ustawy, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Faktura ta wymaga akceptacji wystawcy faktury (ust. 2).

Jak stanowi art. 106k ust. 3 ustawy, faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

  1. wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
  2. numer kolejny i datę jej wystawienia;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
  4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
  5. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jak wynika z powyższych regulacji, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, obniżek cen, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (zwrotu całości lub części należności) oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Natomiast pomyłki dotyczące informacji wiążącej się z nabywcą, mogą być skorygowane poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.

Z powołanych przepisów dotyczących korygowania faktur wynika, że dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury”, przy czym nie uczyniono żadnych zastrzeżeń co do charakteru tych pomyłek, mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki.

Z kolei noty korygujące mogą zostać wystawione przez nabywcę towaru lub usługi, w przypadku, gdy otrzymał on fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy).

Zatem w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak stwierdzić, że przez wystawienie noty korygującej nie można zmienić podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy towaru lub usługi wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie przez nabywcę notą korygującą. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył towary. W fakturze dokumentującej tą transakcję jako nabywcę wykazano Wnioskodawcę jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Czechach. W wyniku przeprowadzonego postępowania karnego wykazano, że Wnioskodawca nabywając przedmiotowe towary działał jako podatnik na terytorium Polski.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że po wystawieniu faktury sprzedaży nie ma możliwości zmiany danych nabywcy przez wystawienie noty korygującej. Aby dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze, tj. skorygować dane podmiotu umowy sprzedaży z jednego istniejącego realnie, na drugiego mającego również swój byt podatkowy należy wystawić fakturę korygującą, a następnie ponownie fakturę.

Należy bowiem zauważyć, że faktury opisane we wniosku były wystawione na podatnika czeskiego i na działalność prowadzoną w Czechach czyli na podmiot który swój byt podatkowy rozpoznawał w Czechach i który winien rozliczyć te faktury jako nabywca zgodnie z czeskim prawodawstwem.

Celem noty korygującej jest doprowadzenia faktury pierwotnej do stanu odzwierciedlającego rzeczywisty przebieg transakcji, między jej stronami. Przeprowadzenie operacji rozważanej przez Wnioskodawcę spowoduje w istocie zmianę podatnika, albowiem nie zostanie zachowana tożsamość nabywcy. Powstanie zatem zupełnie inny dokument, albowiem inny podatnik będzie widniał jako nabywca towaru na fakturze pierwotnej, a zupełnie inny w treści noty korygującej, co zaprzecza celowi jakiemu służy instytucja noty korygującej. Fakt, że osoba fizyczna będzie ta sama zarówno na fakturze jak i nocie korygującej jest tutaj bez znaczenia. Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem, który określa strony transakcji na gruncie podatku VAT, a nie cywilnym. A na gruncie podatkowym Wnioskodawca jako podatnik polski jest zupełnie odrębnym podmiotem od Wnioskodawcy występującego jako podatnik czeski. Podlegają oni odrębnemu prawodawstwu, odrębnie rozliczają podatki w każdym w krajów, całkowicie odmiennie rozpoznają nabycie towarów opisane we wniosku jak też odmiennie jest opodatkowana dostawa na ich rzecz. Wnioskodawca nabywając towary w kraju jako polski podatnik VAT (przy spełnieniu określonych w ustawie warunków) ma prawo do odliczenia podatku, a prawo to realizuje przez wykazanie tego nabycia w deklaracji VAT, a dostawca towarów opodatkowuje tą dostawę właściwa stawką VAT. Natomiast gdy Wnioskodawca nabywa towary w kraju jako czeski podatnik dla działalności prowadzonej w Czechach, to winien rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Czechach, odpowiednio je tam rozliczyć, a dostawca towarów opodatkowuje tą dostawę stawką VAT w wysokości 0% (przy spełnieniu warunków formalnych) oraz rozpoznaję ją jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy zatem stwierdzić, że nota korygująca w tym przypadku nie tylko zmieniałaby nabywcę towarów na gruncie podatku VAT, co już samo w sobie nie jest dozwolone, to jeszcze zmieniałaby charakter dostawy z wewnątrzwspólnotowej na krajową co wiązało by się ze zmiana stawki podatku co również nie przewiduje instytucja noty korygującej.

Należy zatem stwierdzić, że wystawienie not korygujących w opisanej sytuacji jest niedopuszczalne.

Zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ustawa Ordynacja podatkowa, zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie. Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np. określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Przy czym co istotne dla sprawy wartości wykazane w deklaracji jak i w deklaracji korygującej winne odzwierciedlać transakcję które podatnik dokonał, zarówno sprzedaż jak i nabycia towarów i usług.

Jak wynika z sprawy Wnioskodawca rozważa korektę deklaracji polegającej na wykazaniu w niej nabyć które dokonał w 2007 r. Przy czym faktury dokumentujące te nabycia, jako nabywcę wskazują Wnioskodawcę działającego jako podmiot czeski.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K I VAT-7D) - stanowiącym załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. (Dz. U.2016, poz. 2273) w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług - w części D deklaracji wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja.

W poz. 43 wykazuje się wartość netto nabytych przez podatnika towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych nabywcy. W poz. 44 wykazuje się kwotę podatku naliczonego od nabytych przez podatnika towarów i usług wymienionych w poz. 43.

Zatem aby wykazać w deklaracji VAT nabycie towarów, konieczne jest aby podmiot deklarujący nabył te towary, a w celu odliczenia podatku z tych nabyć konieczne jest posiadanie faktur dokumentujących to nabycie.

W przedmiotowej sprawie, jak wykazano powyżej Wnioskodawca nie może tych faktur skorygować notą korygującą. Dlatego Wnioskodawca nie może wykazać tych nabyć w deklaracji, w tym deklaracji korygującej, albowiem na gruncie podatku VAT nie był ich nabywcą.

Dlatego też odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy, w którym stwierdził, że w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości wystawienia not korygujących, będzie on zobligowany do skorygowania rozliczeń podatku VAT (o ile zobowiązania objęte korektą nie uległy przedawnieniu lub nie zaktualizowały się inne przeszkody, stojące na drodze dokonaniu korekty deklaracji za poszczególne okresy rozliczeniowe) to należy stwierdzić, że nie ma możliwości skorygowania deklaracji w formie przedstawionej przez Wnioskodawcę tj. przez skorygowanie notami korygującymi faktur wystawionych dla działalności Wnioskodawcy w Czechach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w zakresie możliwości wezwania kontrahenta o wystawienie faktur korygujący wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj