Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.736.2016.2.MAO
z 29 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 19 grudnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 30 listopada 2016 r. znak 1462‑IPPP2.4512.736.2016.1.MAO (skutecznie doręczone dnia 6 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług wstępu na pole golfowe, wypożyczenia kija do gry w golfa, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy oraz nauki gry w golfa - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług wstępu na pole golfowe, wypożyczenia kija do gry w golfa, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy oraz nauki gry w golfa. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 19 grudnia 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


A S.A. (zwana dalej Spółką) jest w posiadaniu Zespołu Parkowo‑Zamkowego, gdzie znajduje się pole golfowe. Z uwagi na posiadane pole golfowe Spółka świadczy następujące rodzaje usług: usługi wstępu na pole golfowe - usługa główna oraz usługi towarzyszące wstępowi, takie jak: wypożyczenie kija do gry w golfa, wypożyczenie żetonów do gry na strzelnicy golfowej (Driving Range), nauka gry w golfa z instruktorem. Wyżej wymienione usługi towarzyszące są elementem usługi głównej jaką jest wstęp na pole golfowe oraz nie mogą zostać wykonane bez współistnienia z usługą główną. Stanowią jej uzupełnienie. W odniesieniu do powyżej wskazanego stanu faktycznego Spółka wnosi o potwierdzenie opodatkowania usług stawką 8% VAT.

W uzupełnieniu z dnia 9 grudnia 2016 r. Strona wskazała, że:

  1. Usługa - nauka gry w golfa sprzedawana jest dla klientów indywidualnych oraz dla grup (zamawiają ją np. grupy przebywające na szkoleniach);
  2. Odpłatność w zakresie wstępu na pole golfowe pobierana jest odrębnie (zawiera tylko sam wstęp na pole golfowe), inne opłaty pobierane są oddzielnie. Mogą dotyczyć one np. wypożyczenia kija, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy.

Natomiast opłata za naukę gry w golfa zawiera w sobie wstęp, wypożyczenie kija, wypożyczenia żetonów i samą naukę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowym jest stanowisko, że w przypadku świadczenia głównego - usługi wstępu na pole golfowe stawka VAT wynosi 8%?
  2. Czy prawidłowym jest stanowisko, że w przypadku świadczeń towarzyszących - usługi wypożyczenia kija do gry w golfa, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy, nauka gry w golfa stawka VAT wynosi 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa, na którą będą składać się usługi związane z działalnością obiektu sportowego, tj. usługa wstępu na pole golfowe, jak i usługi w zakresie funkcjonowania obiektu sportowego - usługi towarzyszące: wypożyczenie kija do gry w golfa, wypożyczenie żetonów do gry na strzelnicy (Driving Range), nauka gry w golfa, stanowią jedno kompleksowe świadczenie opodatkowane jednolitą stawką VAT w wysokości 8%.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Z wyjaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 93.11.10.0. obejmuje „usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp. - usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni.

Z kolei z opinii klasyfikacyjnych wydawanych przez Urząd Statystyczny wynika, że do grupowania PKWiU 93.11.10.0 - poz. 179 obejmuje „usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.” - klasyfikowane są nie tylko usługi wstępu, ale także wstęp połączony z opieką lub nauką. Przykładowo stanowi tak Precedens nr 3 z dnia 18 stycznia 2011 roku dotyczący usługi prowadzenia nauki pływania oraz nauki gry w tenisa przez pracowników zatrudnionych przez Centrum Sportu i Rekreacji. Jednocześnie w wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe potwierdzały prawo do stosowania stawki 8% VAT przez podmioty, które nie prowadzą wyłącznie obiektów sportowych. Tego rodzaju interpretacje były przykładowo wydawane na rzecz gmin posiadających hale sportowe lub domów kultury. Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 grudnia 2013 roku pod sygn. IPTPP1/443‑678/13‑4/MG.

Jednocześnie, usługi wstępu między innymi do parków rozrywki, klubów fitness, siłowni i tym podobnych obiektów (z wyłączeniem indywidualnej opieki partnerskiej) również podlegają stawce VAT 8%. Przykładem jest między innymi Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2014 roku - sygn. I FSK 311/13, indywidualna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 maja 2014 roku - sygn. akt: IPTPP2/443-127/12-6/14-S/PR, interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2014 roku - sygn. akt: PT1/033/32/354/LJU/14. Tego rodzaju usługi wstępu zostały wymienione w poz. 186 jako „Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na symbol PKWiU.

Powołując art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżona 8% stawka VAT ma zastosowanie m.in. do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, w ocenie Spółki, wykonywane czynności, tj. wypożyczenie kija do gry w golfa, wypożyczenie żetonów do gry na strzelnicy, nauka gry w golfa, będą stanowiły usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Spółka powinna stosować do nich stawkę VAT 8%.

Należy również dodać, iż stanowisko Spółki w tej sprawie zostało potwierdzone przez Urząd Statystyczny w Łodzi, który po analizie wydał opinię kwalifikującą usługi do PKWiU 93.11.10.0 (stawka 8% VAT) usługi głównej - wstępu na pole golfowe oraz usług towarzyszących - usługa wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy, usługa nauki gry w golfa. Znak pisma LDZ‑OKN.4221.2732.2016.KU.1.

Spółka wskazuje, że stanowisko przedmiotu sprawy znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 10 sierpnia 2012 r. nr IPTPP1/443‑387/12-5/AK uznał, że „świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępniania sali sportowej (...) będą opodatkowane preferencyjną stawką podatku - 8%, wynikającą z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 w związku z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 10 kwietnia 2012 r. nr ITPP1/443-1717/11/JJ stwierdził „wstęp na basen, kręgielnię i na salę gimnastyczną ze ścianką wspinaczkową oraz usługi polegające na wynajmowaniu całości lub części obiektu sportowego, które będą świadczone, jak wskazano, w budynku stanowiącym obiekt sportowy - opodatkowane są 8% stawką podatku”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 31 maja 2011 r. nr IBPP4/443‑348/11/MN stwierdził „usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczące wstępu na basen i halę sportową, (...), usługa najmu hali sportowej przez kluby sportowe (...) jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, podlegają, począwszy od 1 stycznia 2011 r., opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT”.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym, w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki został ukształtowany w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w którym Trybunał stwierdził, że: „Z jedną usługą mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub kilka elementów należy uznać za usługę główną, a jeden lub kilka elementów za usługi pomocnicze, objęte tym samym reżimem podatkowym, co usługa główna” (podobnie w orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV).

Z powołanych wyżej orzeczeń TSUE C-349/96 Card Protection Plan Ltd i C-41/04 Levob Verzekeringen BV wynika, że na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, w przypadku Spółki - wstęp na pole golfowe - na które składają się różne czynności dodatkowe - w tym przypadku - wypożyczenie kija do gry w golfa, wypożyczenie żetonów do gry na strzelnicy, nauka gry w golfa. Natomiast, czynność należy uznać za dodatkową, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej.

Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez czynności pomocniczej usługi głównej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Zdaniem TSUE, w celu ustalenia, czy kontrahent podatnika - rozumiany jako przeciętny klient - otrzymuje kilka odrębnych świadczeń głównych czy jedno świadczenie złożone, należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności i uwzględnić wszystkie okoliczności, w której jest ona dokonywana. W szczególności, dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (tak np. ww. wyrok TSUE w sprawie Everything Everywhere, pkt 25-26 i przywołane tam orzecznictwo; ww. wyrok TSUE w sprawie Graphic Procédé, pkt 20, 24 i przywołane tam orzecznictwo).

Przywołać należy również wyrok z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finanpčni ředitelstvf v Ŭsti nad Labem, w którym TSUE stwierdził, że „(...) z art. 2 szóstej dyrektywy wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (...). Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności, dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (...). Ponadto można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (...)”.


Tak również w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dell’Economia e delle Finanze przeciwko Part Service Srl. Wyrok ten sformułował kryteria przesądzające o tym, kiedy występuje świadczenie złożone. Ma ono zatem miejsce w sytuacji, gdy:

  • świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej,
  • poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,
  • kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej uzasadnienia, że nie jest możliwa nauka gry w golfa, wypożyczenie kija do gry w golfa, wypożyczenie żetonów do gry na strzelnicy (świadczenie pomocnicze) bez wstępu na pole golfowe (świadczenie główne) - świadczenie pomocnicze jest ściśle związane z świadczeniem głównym. Mając na uwadze powyższe Spółka stanowi, że jest uprawniona do stosowania 8% stawki VAT w odniesieniu do usług dotyczących wstępu na pole golfowe na podstawie poz. 179 z Załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Pole golfowe jest obiektem sportowym, zatem usługa związana z wstępem na pole golfowe i nauką gry w golfa, wypożyczeniem kija do gry w golfa, wypożyczeniem żetonów do gry na strzelnicy mieści się w kategorii usług związanych z działalnością obiektów sportowych. Podkreślić należy, iż obniżone stawki VAT mają charakter wyjątkowy i winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub przepisach wykonawczych do tej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676). Zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%; 2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. - 8%), wymienione zostały wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku.


I tak, pod pozycją 179 wymieniono „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” o symbolu PKWiU 93.11.10.0.


W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m.in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.


Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest w posiadaniu Zespołu Parkowo‑Zamkowego, gdzie znajduje się pole golfowe. Z uwagi na posiadane pole golfowe Spółka świadczy następujące rodzaje usług: usługi wstępu na pole golfowe (usługa główna) oraz usługi towarzyszące wstępowi, takie jak: wypożyczenie kija do gry w golfa, wypożyczenie żetonów do gry na strzelnicy golfowej (Driving Range) i nauka gry w golfa z instruktorem. Usługa nauki gry w golfa sprzedawana jest dla klientów indywidualnych oraz dla grup (zamawiają ją np. grupy przebywające na szkoleniach). Ww. usługi towarzyszące są elementem usługi głównej, nie mogą zostać wykonane bez współistnienia z usługą główną, a także stanowią jej uzupełnienie. Odpłatność w zakresie wstępu na pole golfowe pobierana jest odrębnie (zawiera tylko sam wstęp na pole golfowe), inne opłaty pobierane są oddzielnie. Mogą dotyczyć one np. wypożyczenia kija, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy. Natomiast opłata za naukę gry w golfa zawiera w sobie wstęp, wypożyczenie kija, wypożyczenia żetonów i samą naukę.


Spółka otrzymała opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, w której Urząd kwalifikuje usługę główną (usługę wstępu na pola golfowe) oraz usługi towarzyszące (wypożyczenia kija do gry w golfa, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy oraz nauki gry w golfa) do grupowania PKWiU 93.11.10.0.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest opodatkowanie świadczenia głównego (tj. usługi wstępu na pole golfowe) oraz świadczeń towarzyszących (tj. wypożyczenia kija do gry w golfa, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy i nauki gry w golfa) stawką podatku VAT w wysokości 8%.


W odniesieniu do okoliczności rozpatrywanej sprawy należy uznać, że skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi wstępu na pole golfowe, wypożyczenia kija do gry w golfa, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy oraz nauki gry w golfa są usługami mieszczącymi się w przedstawionej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKWiU 93.11.10.0, to należy uznać, że ww. usługi jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych (pola golfowego) korzystają z opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że usługa, na którą będą składać się usługi związane z działalnością obiektu sportowego, tj. usługa wstępu na pole golfowe, jak i usługi w zakresie funkcjonowania obiektu sportowego: wypożyczenie kija do gry w golfa, wypożyczenie żetonów do gry na strzelnicy (Driving Range), nauka gry w golfa są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8% jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ wskazuje, że stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.


Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej interpretacji indywidualnej udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w opisie sprawy jest prawidłowe.


Ponadto Tut. Organ zauważa, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, § 2 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu sprawy, tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Z uwagi na powyższe, tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.


W konsekwencji, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie określenia stawki podatku VAT dla świadczonych przez Stronę usług wstępu na pole golfowe, wypożyczenia kija do gry w golfa, wypożyczenia żetonów do gry na strzelnicy oraz nauki gry w golfa. Natomiast zagadnienie dotyczące kompleksowości ww. usług - jak wskazała Strona we wniosku - nie jest przedmiotem zapytania i wniosku o wydanie interpretacji. Zatem w wydanej interpretacji nie odniesiono się do tej kwestii. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Tut. Organ informuje także, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00‑013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj