Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4510.359.2016.1.AT
z 11 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 października 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 16 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych za zakup pakietów medycznych dla członków rodzin pracowników –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych za zakup pakietów medycznych dla członków rodzin pracowników.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Spółka) jest częścią międzynarodowego koncernu - światowego lidera w dziedzinie usług dla przemysłu, certyfikacji systemów zarządzania (normy ISO), badań wyrobów, odbiorów technicznych, rzeczoznawstwa, nadzorów inwestycyjnych i rozwoju personelu. Spółka obecna na rynku od 2001 r. jest bezstronną i niezależną w decyzjach jednostką certyfikacyjną zajmującą czołową pozycję na polskim rynku certyfikacji. Spółka w ramach prowadzonej działalności wspiera kompleksowo rozwój firm poprzez certyfikację systemów zarządzania i wyrobów oraz komponentów, a także certyfikację osób. Spółka realizuje również zaawansowane usługi eksperckie w zakresie zarządzania bezpieczeństwem procesu i zabezpieczeń przeciwwybuchowych; specjalistyczne badania materiałów i urządzeń ciśnieniowych; inspekcje i ekspertyzy statycznych systemów składowania; certyfikację łańcucha dostaw oraz zakładowej kontroli produkcji.

Spółka z centralą we Wrocławiu, oddziałem w Warszawie oraz 5 regionalnymi biurami handlowymi, tworzy zespół 250 specjalistów. Z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności Spółki w związku z wykonywaną pracą pracownicy Spółki są narażeni bezpośrednio i pośrednio na działanie szkodliwych czynników, zarówno w terenie, jak i przy pracy umysłowej w biurze, która odbywa się głównie przy komputerach w pozycji siedzącej w pomieszczeniach wyposażonych w klimatyzację.

W ramach posiadanego regulaminu wynagradzania (dalej jako: Regulamin) Spółka zapewnia wszystkim pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę prawo do korzystania z wykupionych przez Spółkę pakietów medycznych.

W ramach poszczególnych stanowisk przewidziane są następujące pakiety:

  • sekretarka, asystent, specjalista, starszy specjalista, zastępca szefa zespołu - pakiet biały,
  • szef, dyrektor, menedżer, koordynator, auditor - pakiet niebieski prestige,
  • prezes i wiceprezes zarządu - pakiet złoty.


Zgodnie z Regulaminem pracownik posiadający najbliższych członków rodziny (tj. małżonek, dziecko) ma prawo korzystania z pakietu rodzinnego, odpowiedniego do danego stanowiska. Pracownik ponosi opłatę w wysokości 5% wartości pakietu, pomniejszonego o wartość kosztów Medycyny Pracy, które to w przypadku pakietu rodzinnego dotyczą wyłącznie pracownika. Pracownik zamierzający korzystać z pakietu w osobnym pisemnym oświadczeniu zobowiązany jest potwierdzić wyrażenie zgody na przystąpienie do pakietu oraz wyrazić zgodę na potrącenie z wynagrodzenia określonej kwoty wartości pakietu i należnego podatku dochodowego. Generalnie w ramach poszczególnych pakietów dostępne są świadczenia (działania) na rzecz zakładu pracy Klienta i pracowników oraz świadczenia z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikiem. Dla przykładu w ramach pakietów dostępne są świadczenia ambulatoryjne w tym: dostęp do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, wybranych specjalistów, diagnostyki ambulatoryjnej w tym m.in. badań profilaktycznych, badań hematologicznych, biochemicznych, mikrobiologicznych, ultrasonograficznych, zdjęć radiologicznych, szczepień przeciwko grypie, rehabilitacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup pakietów medycznych, w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, uprawnienie pracownika do nabycia pakietu medycznego, w tym świadczeń dla członków rodziny pracownika, wynikać będzie bezpośrednio z regulaminu wynagradzania. W ocenie Wnioskodawcy sfinansowanie opieki zdrowotnej rodzinie jest rodzajem świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika. Jest to forma wynagrodzenia za jego pracę, a wynagrodzenia stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej jako: ustawa o CIT), za koszty uzyskania przychodu uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Podstawą zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest wykazanie związku między ponoszonymi kosztami, a osiąganymi przychodami.


Biorąc pod uwagę wskazany powyżej przepis warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących warunków:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przedmiotowe wydatki ponoszone przez Spółkę nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. W ocenie Wnioskodawcy ponoszone wydatki tytułem opieki zdrowotnej dotyczące zarówno profilaktyki pracowników, jak i ich rodzin są rodzajem świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika. Prowadzona przez Spółkę polityka HR zakłada pozyskiwanie i utrzymywanie w pracy najlepszych fachowców, ponieważ w warunkach silnej konkurencji rynkowej to właśnie wyedukowana i zmotywowana kadra pracownicza stanowi o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa, co w konsekwencji, może wpływać i przekładać się na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów.

We współczesnych realiach rynkowych firma chcąc pozyskać i utrzymać w pracy dobrych specjalistów jest zmuszona po sięgnięcie do odpowiednich instrumentów o charakterze motywacyjno-lojalnościowym. W związku z powyższym Spółka zdecydowała o zapewnieniu pracownikom możliwości nieodpłatnego korzystania z pakietów medycznych. Powyższe działania z całą pewnością wpływają na większą motywację pracowników do pracy, budują lojalność wobec pracodawcy, tworzą również pożądany wizerunek pracodawcy dbającego o swoich pracowników, jak również członków ich rodzin, co skutkuje wyższą efektywnością oraz mniejszą rotacją pracowników.


Zatem obiektywnie rzecz biorąc pakiety medyczne wpływają na;

  • większą motywację pracowników do pracy, pakiety budują lojalność i pożądane przez Spółkę postrzeganie Spółki jako pracodawcy dbającego o swoich pracowników, jak i członków ich rodzin, co przekłada się na wyższą efektywność oraz mniejszą rotację pracowników,
  • niższą absencję chorobową i krótszy jej czas, jak również większe zaangażowanie w wykonywanie obowiązków pracowniczych, z uwagi na szybką i dużą dostępność do opieki medycznej dla pracownika i jego rodziny, dzięki czemu pracodawca nie ponosi kosztów związanych nieobecnością w pracy, także kluczowych pracowników,
  • pośrednim zwiększeniem dochodów rodzin, gdyż pracownik i jego rodzina nie muszą wydawać środków z budżetu domowego na opiekę medyczną, co również buduje przywiązanie do pracodawcy jako tego, który oferuje pracownikom atrakcyjne wynagrodzenia i dodatkowe benefity.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe wydatki ponoszone na zakup pakietów medycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (również w części przypadającej na członków rodzin pracowników), gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz nie są wymienione w negatywnym katalogu wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w analogicznym stanie faktycznym, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 listopada 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-1065/13/PC stwierdził, że (...) wydatki na zakup pakietów medycznych, które są następnie sprzedawane pracownikom za symboliczną złotówkę, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów (również w części przypadającej na członków rodzin pracowników), gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz nie są wymienione w negatywnym katalogu wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Ten sam organ podatkowy w interpretacji z 10 kwietnia 2015 r. Znak: IBPBI/2/4510-58/15/IZ uznał, iż przedmiotowe wydatki stanowią (…) przejaw i wyraz starań Spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup pakietów medycznych, w ramach których są zawarte świadczenia profilaktyki oraz medycyny zarówno dla pracowników, jak i członków ich rodzin spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 CIT; jednocześnie nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1, zatem stanowią one koszty uzyskania przychodów Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe przedmiotowe wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj