Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-618/15-2/JK2
z 3 sierpnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późń zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2015 r. (data wpływu 25 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce oraz opodatkowania dochodów uzyskanych w USA – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 maja 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce oraz opodatkowania dochodów uzyskanych w USA.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Kilkanaście lat temu Wnioskodawca wyjechał na stałe do USA. Do dnia 2 września 2014 r. Wnioskodawca wraz z małżonkiem (dalej „Małżeństwo”) stale przebywali na terytorium USA. Dnia 3 września 2014 r. małżonek Wnioskodawcy powrócił do Polski z zamiarem rozpoczęcia procesu przeniesienia ośrodka interesów życiowych do Polski. Wraz z małżonkiem Wnioskodawcy do Polski powróciły dzieci Małżeństwa. Od dnia 1 października 2014 r. małżonek Wnioskodawcy uzyskał przychody z tytułu wykonywania pracy na terytorium Polski na podstawie umowy o pracę (przychody ze stosunku pracy).

Wnioskodawca pozostał w USA i zamierza wrócić do Polski w 2015 r. po zakończeniu realizowanych projektów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz po sprzedaży majątku Małżeństwa w USA. W 2014 r. Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów w Polsce ani nie przebywał w Polsce.


W USA Wnioskodawca prowadził i prowadzi nadal działalność gospodarczą i zatrudnia pracowników. Małżeństwo rozliczało się w USA łącznie (wspólne opodatkowanie) i składali wspólne zeznania podatkowe.


W 2014 r. Małżeństwo uzyskało dochody opodatkowane w USA, w tym:

  • Małżonek Wnioskodawcy uzyskał dochód z kapitałów pieniężnych (sprzedaż nieruchomości) oraz
  • Wnioskodawca uzyskał dochód z prowadzonej działalności gospodarczej oraz dochód z kapitałów pieniężnych (sprzedaż nieruchomości).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że małżonek Wnioskodawcy złożył w swojej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji do Dyrektora Izby Skarbowej w Ł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawca ma w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, a tym samym nie ma obowiązku rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2014 r. w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej „PIT) za 2014 r. w Polsce.


  1. Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o PIT za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie art. 4 ustawy o PIT przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że w świetle art. 3 ust. 1 pkt 7 i 8 Umowy PL-USA określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski (pkt 7) i odpowiednio „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych (pkt 8) oznacza osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i odpowiednio USA dla celów jej opodatkowania.


Zgodnie z art. 4 Umowy PL-USA, jeżeli w znaczeniu artykułu 3, ustępu 1, punktów 7 i 8 Umowy PL-USA osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach, to:

  1. będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ona stale zamieszkuje. Jeżeli ona stale zamieszkuje w obydwu Umawiających się Państwach lub nie zamieszkuje w żadnym z Umawiających się Państw, to będzie uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego Umawiającego się Państwa, z którym jej związki osobiste i majątkowe są ściślejsze (ośrodek powiązań osobistych).
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym z Umawiających się Państw znajduje się ośrodek jej powiązań osobistych, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego Umawiającego się Państwa, w którym ona zazwyczaj przebywa.
  3. jeżeli ona zazwyczaj przebywa w obydwu Umawiających się Państwach lub nie przebywa w żadnym z Umawiających się Państw, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania na terytorium tego Umawiającego się Państwa, którego jest obywatelem.

Zgodnie z wytycznymi Model Tax Convention on Income and Capital (dalej „Komentarz OECD”) przy określaniu powiązań życiowych należy wziąć pod uwagę powiązania osobiste i ekonomiczne, w tym powiązania rodzinne, towarzyskie, wykonywane zajęcia, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce, z którego osoba fizyczna zarządza swoim majątkiem oraz wszelkiego rodzaju inną działalność, w tym polityczną i kulturalną. Powyższe kryteria muszą być rozpatrywane całościowo, a kluczową kwestią pozostaje samo postępowanie danej osoby.

Komentarz OECD odnosi się również do sytuacji, gdy osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w jednym państwie (w przypadku Wnioskodawcy - w USA), tworzy podobne miejsce w drugim państwie (w analizowanym przypadku - w Polsce), przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego miejsca zamieszkania (w okresie przejściowym nadal w USA - do momentu całkowitego przeniesienia ośrodka interesów życiowych na terytorium Polski). Wówczas, w świetle Komentarza OECD zazwyczaj uznaje się, że osoba ta zachowała swój ośrodek interesów osobistych w pierwszym państwie, tj. w USA.


W świetle powyższych przepisów Umowy PL-USA oraz ustawy o PIT Wnioskodawca uważa, że dla celów podatkowych nie posiada w Polsce miejsca zamieszkania w 2014 r., ponieważ:

  1. Ośrodek interesów życiowych Wnioskodawcy:
    1. Znajduje się na terytorium USA (przez cały rok podatkowy, tj. od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. - w USA Wnioskodawca posiada majątek, powiązania towarzyskie, rodzinne i biznesowe oraz prowadzi wyłącznie w USA działalność gospodarczą i zatrudnia tam pracowników). Podobne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2014 r. (sygn. IPPB4/415-683/14-2/JK2), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że „Jego ośrodek interesów życiowych nadal będzie znajdował się w Stanach Zjednoczonych, gdyż jego życie zawodowe, interesy itp., nie zostaną przeniesione do Polski.” oraz
    2. Zaczyna się kształtować na terytorium Polski (od dnia 3 września 2014 r., kiedy to do Polski przeniosła się żona Wnioskodawcy wraz z dziećmi, przy czym proces ten nie został jeszcze zakończony w 2014 r.); oraz
    3. W świetle powołanego powyżej Komentarza OECD w 2014 r. Wnioskodawca zachował ośrodek interesów życiowych w USA, ponieważ majątek, powiązania biznesowe, powiązania rodzinne i towarzyskie pozostają jeszcze w USA.
  2. Wnioskodawca nie przebywał w 2014 r. na terytorium Polski ani nie uzyskiwał w Polsce przychodów i nie prowadził działalności gospodarczej;
  3. Wnioskodawca przebywa stale na terytorium USA, co w świetle art. 4 lit. b) Umowy PL-USA oznacza, że Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym USA.

  1. Źródła przychodów.

  1. Przychody uzyskane w Polsce.
    Wnioskodawca nie uzyskał w 2014 r. przychodów na terytorium Polski.
  2. Przychody uzyskane w USA.
    Wnioskodawca prowadzi na terytorium USA działalność gospodarczą i zatrudnia pracowników.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Umowy PL-USA zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład.


Zgodnie z art. 15 Umowy PL-USA dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ustępie 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 2 Umowy PL-USA dochód wymieniony w punkcie 1, uzyskany przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw z wykonywania wolnego zawodu o samodzielnym charakterze w drugim Umawiającym się Państwie może być opodatkowany przez drugie Umawiające się Państwo, jeżeli osoba fizyczna przebywa w tym drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

W konsekwencji, mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz stan faktyczny (Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie na terytorium USA oraz nie przebywał w Polsce w 2014 r.) przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest opodatkowany wyłącznie na terytorium USA.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku rozliczenia podatkowego za 2014 r. w Polsce.


Wnioskodawca i Jego żona mieszkają od roku 1983 r. w Stanach Zjednoczonych Ameryki, posiadają podwójne obywatelstwo – polskie i amerykańskie. Oboje, jako rezydenci Stanów Zjednoczonych dla celów podatkowych, rozliczają tam całość swoich dochodów.


W najbliższej przyszłości planują zakup domu w Polsce, w którym będą mieszkać sezonowo, tj. przez około 5-6 miesięcy w roku. W domu tym ma zamiar zamieszkać na stałe członek rodziny małżeństwa (tj. brat jednego z małżonków).

Wnioskodawca wraz z żoną do tej pory nie posiadali żadnego majątku w Polsce oraz nie pracowali tu zawodowo od momentu opuszczenia kraju.


Małżonkowie nie przewidują stałego zamieszkania w Polsce, nie zamierzają podejmować tu pracy zarobkowej ani prowadzić działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie tutejszy organ informuje, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcie organu podatkowego dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., Nr 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj